Paardensector vraagt om betere registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:51

cissy schreef:
Echwel schreef:
Ik ben voor betere registratie.. in mijn gedachtegang heb ik zoiets van stel ik verkoop een paard, wordt niet overgeschreven en een aantal jaar later veroorzaakt dat paard een enorm ongeluk, ik sta als eigenaar nog steeds geregistreerd, nieuwe eigenaar meldt zich niet
Wie draait er voor de kosten op?
Heb het meegemaakt met een kennis met een shetlander en wees eerlijk voordat je bewezen hebt dat het dier niet meer van jou is ben je een heel eind verder

Het rare is in dit geval men heeft geld om het dier te onderhouden, dierenartskosten enz, maar die l.u.l.igge 50 euro voor overschrijven heeft men niet

Daar heb je het verkoopcontract voor, je kassabonnetje dus.

I rest my case

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:34

cissy schreef:
Echwel schreef:

Ik ben voor betere registratie.. in mijn gedachtegang heb ik zoiets van stel ik verkoop een paard, wordt niet overgeschreven en een aantal jaar later veroorzaakt dat paard een enorm ongeluk, ik sta als eigenaar nog steeds geregistreerd, nieuwe eigenaar meldt zich niet
Wie draait er voor de kosten op?
Heb het meegemaakt met een kennis met een shetlander en wees eerlijk voordat je bewezen hebt dat het dier niet meer van jou is ben je een heel eind verder

Het rare is in dit geval men heeft geld om het dier te onderhouden, dierenartskosten enz, maar die l.u.l.igge 50 euro voor overschrijven heeft men niet

Daar heb je het verkoopcontract voor, je kassabonnetje dus.

Niet bij iedere verkoop/aankoop heb je een koopcontract en of die zoveel waarde heeft gezien het bijna onmogelijk is om aan te tonen dat jou paard van jou is.

Dan in Nederland (was het zo toen ik er nog woonde) dat paarden mee verzekerd waren via WA, mochten ze uitbreken, losgelaten zijn en schade veroorzaakt hebben. Ook hier was het niet echt van belang wie de eigenaar was (let op dat is nu minstens 10 jaar geleden)

Hier (in Duitsland) moet de houder (dat hoeft niet de eigenaar te zijn) de paarden verzekeren mochten ze ooit eens schade veroorzaken als ze aan de wandel gaan, idem voor honden trouwens.

Een reden erbij waarom het registreren van de eigenaar weinig zin heeft. Zijn maar weinig mensen die het paard op hun woonadres hebben staan.
Als er ergens een pension stal in een standstill gebied, zie je de overheid al met reader door de stallen gaan en alle eigenaren opbellen?
of op een opfok weide achter de jaarlingen aan rennen om de transponder uit te lezen en zo de eigenaren te achterhalen?
die kijken wie de eigenaar/houder van de grond is en trekken daar aan de bel.

danzzz

Re: Paardensector vraagt om betere registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:40

Er zal wel een database komen waar EN de houder EN de eigenaar geregistreerd staat, Ga je verhuizen met je paard moet je dat doorgeven. Uiteraard kan je dan alleen nog op officiele stallingen staan, dus niet meer bij een boer zwart in de tuin, tenzij die boer dat aangeeft op zijn belastingformulier waardoor hij een geregistreerd paardenhouder is MET de bijbehorende omzet gerelateerd aan het aantal paarden dat er staat en dan binnen de door de belastingdienst vastgestelde marges.

Geloof me, hier zit zoveel meer achter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:52

danzzz schreef:
Er zal wel een database komen waar EN de houder EN de eigenaar geregistreerd staat, Ga je verhuizen met je paard moet je dat doorgeven. Uiteraard kan je dan alleen nog op officiele stallingen staan, dus niet meer bij een boer zwart in de tuin, tenzij die boer dat aangeeft op zijn belastingformulier waardoor hij een geregistreerd paardenhouder is MET de bijbehorende omzet gerelateerd aan het aantal paarden dat er staat en dan binnen de door de belastingdienst vastgestelde marges.

Geloof me, hier zit zoveel meer achter.

ehm nee ik geloof je niet, geloofde ook nooit de antichippers die toen al met hetzelfde verhaal kwamen.

Jij haalt diverse soorten belasting door elkaar.
Houderschapsbelasting op paarden (wat volgens de wet nog steeds verboden is)
inkomsten belasting, BTW enz

paardfiscaal.nl

Dan een pensionhouder betaald al inkomstenbelasting heeft immers een bedrijf. Zou de wet aangepast worden en er houderschapsbelasting betaald moeten worden, dan via de houder die het doorberekend aan de pensiongast anders wordt het wel heel vervelend om die belasting te heffen, anders dan met honden die meestal op het adres van de eigenaar gehouden worden en paarden nog steeds niet op een balkon huizen 3 hoog achter.

Dan heb je nog hobbydierhouders (jawel een officiele term) die niet bedrijfsmatig dieren houden.
En mag ik nog steeds paarden van derden op mijn grond houden, mij grond verhuren/verpachten etc.
en ik vermoed maar zo even dat mn aan dat laatste niet zo simpel een einde gemaakt kan worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:05

Eens met Alane. En als het dan ondoenlijk blijkt om eigenaren en dieren aan elkaar te koppelen op een betrouwbare en betaalbare wijze dan blijft alles gewoon zoals het nu is. Maar dan moeten bepaalde overheidsinstanties wel ophouden met het opleggen van regels die door de eigenaren nageleefd moeten worden zonder dat ze erover geinformeerd (kunnen) worden.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:06

Mwah, belasting gaat in een grote pot hoor, maakt niet uit welke instantie die belasting int. Je hoeft me ook niet te geloven en by god, ik hoop dat ik het helemaal mis heb. Maar mijn ervaringen met de BV Nederland zijn dat je altijd in een hele andere richting moet zoeken dan waar zij je heenleiden.

Ken je die reclames nog op televisie? "geld over, los af op je hypotheek"? En je weet dat je nu, een jaar na de reclames dus extra aangeslagen wordt als je daadwerkelijk zo stom bent geweest extra af te lossen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:25

Ik denk overigens dat het welzijn van veel paarden ermee gediend is als er belasting op het houden van paarden wordt geheven. Ik ben daarom voorstander.
Laat al die hobby-handelaren met wat pony's op een kaveltje achter op het industrieterrein er maar schoon genoeg van krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:29

danzzz schreef:
Mwah, belasting gaat in een grote pot hoor, maakt niet uit welke instantie die belasting int. Je hoeft me ook niet te geloven en by god, ik hoop dat ik het helemaal mis heb. Maar mijn ervaringen met de BV Nederland zijn dat je altijd in een hele andere richting moet zoeken dan waar zij je heenleiden.

Ken je die reclames nog op televisie? "geld over, los af op je hypotheek"? En je weet dat je nu, een jaar na de reclames dus extra aangeslagen wordt als je daadwerkelijk zo stom bent geweest extra af te lossen?

komt allemaal in pot betekend niet lukraak maar ergens belasting over laten betalen, moet wel met een reden zijn... een naam hebben.

nogmaals: motorvoertuigenbelasting was de paardenbelasting van vroeger, toen dat 'omgezet' is geworden naar belasting betaald voor motorvoertuigen is gelijk een wet gemaakt dat op paarden geen belasting geheven mag worden.

hondenbelasting (daar wordt graag een vergelijk naar gemaakt) was ook van de tijd dat honden nog gebruikt werden als trekdier, en is een gemeente belasting (heeft niets te maken met de belastingdienst in die zin, komt niet in de 'grote landelijke pot' terecht.

Zo eigenaar A woont in Amsterdam en paard staat in Friesland in de opfok... In Friesland breekt de pleuris uit... wat is dan handiger te weten? waar paarden staan of waar eigenaren wonen?

paardenbelasting (wat de achtergrond ook moge zijn, straten schoonhouden, uitlaatveldjes aanleggen) wie moet er dan betalen? De eigenaar B die in Utrecht woont, of de houder wiens huis in Enschede staat maar zijn grond in de gemeente Losser heeft liggen? Vervuiling in Losser, eigenaar in Utrecht, houder woont in Enschede.
want dan komt de inspectie... controle. Houder uit Enschede heeft in de boekhouding staan dat ie 50 pension paarden heeft. Waarvan 1 van een student uit Utrecht, maar paard staat in Losser.
Is niet te doen, niet te controleren en eventuele controle erg arbeidintensive
bedenk dat een kleine weide wel te doen is, maar 25 pony's in een winternatuurgebied in de polder, traceren, vangen en identificeren.

En handel via marktplaats kan blijven bestaan, kijk naar de autohandel... verzekeringen en eigenarenregistratie is zo geregeld na verkoop en anders handelsplaten erop (als je handelaar bent) kan ook met paarden. chip uitlezen, registreren als handelaar en klaar.

Mutaties is niet het moeilijkste... wie registreer je? houder of eigenaar

@Dees: in dat opzicht ben ik het met je eens, alleen alleerst een overgangsregeling, uitzonderingsregels enz. En dan die die je wil 'raken' vallen buiten schot.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:41

Alane, jij snapt niet dat er heel veel zwart geld omgaat in de paardenwereld en dat daar de belastingdienst een einde aan wilt maken. Je hebt het maar over heffen, ik heb het over belastingontduiking. Zo blijven we langs elkaar heen praten. Ik sluit inderdaad niet uit dat er in de toekomst geheven gaat worden, maar dat is nu niet aan de orde.

Aan de orde is de oncontroleerbare handel in goederen die sterk fluctueren in prijs en dat daar dus een sterke witwasformule in zit. Dan hebben we ook nog al die stallingen die een "groot" gedeelte niet in de boeken opneemt als ze het uberhaupt al in de boeken opnemen, al die instructeurs die hun werkzaamheden zwart uitvoeren, alle overige dienstverleners, hoefsmeden, hoolikiboos en wat er allemaal nog meer rondloopt in paardenboboland.

Jij kan er het jouwe van vinden maar ik schat dat de fiscus rekent op een miljoentje of 5 aan extra BTW en inkomstenbelasting, alleen maar omdat ze de boel in kaart gebracht hebben. IK zou het ook doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:57

Ik denk dat zwartgeld-praktijken niet uit te bannen zijn. Waar je bij auto's nog een soort van ANWB-waardeboekje hebt om op terug te vallen, is dat bij paarden onbegonnen werk. Daarnaast is het houderschap vooral in handen van particulieren en die vallen niet onder administratie-plicht. Nou, daar ga je heen als Belastinginspecteur... hoe wil je dat handhaven? Onbegonnen werk.
Wellicht dat we bij verkoop de overschrijving weer via het Postkantoor moeten gaan regelen? Grapje zeker?

Houderschapsbelasting levert een paar tientjes op en ook dan speelt het handhavingsvraagstuk.
Nee, ik geloof nog altijd niet dat het hier om een voorstel ten gunste van de Belastingdienst gaat ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:01

danzzz schreef:
Alane, jij snapt niet dat er heel veel zwart geld omgaat in de paardenwereld en dat daar de belastingdienst een einde aan wilt maken. Je hebt het maar over heffen, ik heb het over belastingontduiking. Zo blijven we langs elkaar heen praten. Ik sluit inderdaad niet uit dat er in de toekomst geheven gaat worden, maar dat is nu niet aan de orde.

Aan de orde is de oncontroleerbare handel in goederen die sterk fluctueren in prijs en dat daar dus een sterke witwasformule in zit. Dan hebben we ook nog al die stallingen die een "groot" gedeelte niet in de boeken opneemt als ze het uberhaupt al in de boeken opnemen, al die instructeurs die hun werkzaamheden zwart uitvoeren, alle overige dienstverleners, hoefsmeden, hoolikiboos en wat er allemaal nog meer rondloopt in paardenboboland.

Jij kan er het jouwe van vinden maar ik schat dat de fiscus rekent op een miljoentje of 5 aan extra BTW en inkomstenbelasting, alleen maar omdat ze de boel in kaart gebracht hebben. IK zou het ook doen.

ontduiking van wat? zwartgeld belasting?
Zeg ik toch, inkomstenbelasting.
wat weinig te doen heeft met registratie eigenaar/houder.
en wat Dees zegt, wie bepaald de prijs? aan de hand van wat?
Door de eigenaar te registreren weet je nog steeds niet voor hoeveel geld het dier verkocht is.
en zoals ik eerder zei, overgangsregelingen en termijnen voor handelaren (zoals je ook hebt met auto's, afmelden en ze staan bij Handelaar Jan op de weide tot er een particulier komt of de volgende handelaar ze oplaad en meeneemt (kun je nog steeds witwassen wat je wilt)

Ik ben het met Dees eens. Zelfde probleem een beetje als met honden, waar ook veel zwart geld mee gemoeid gaat. Genoeg ontduikers, niet alles geregistreerd, niet te controleren.
Heb je dadelijk paarden met een vrijwaringsbewijs :P
en een boekje voor hoeveel parcoursen, dressuurproeven, eventings, etc gelopen heeft.
"hij is van een oud vrouwtje geweest...."

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:31

Toen ik een paard aan het kopen was, werd mij door verschillende verkopers gevraagd of ik een bedrijfje had, zodat ze mij het paard zonder BTW konden verkopen. Dat deden ze liever dan een serieuze korting op de vraagprijs. Er zijn ook grote handelaren die graag een deel van de aankoopprijs zwart aannemen en dan schrijven ze op het bonnetje wel de witte prijs op en dus niet het volledige bedrag dat je betaalt. Dit soort praktijken is niet uit te bannen, daar zijn al genoeg voorbeelden van opgenoemd.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:58

Het gaat niet alleen om handelaren zoals ik hiervoor heb uitgelegd maar ook om stadhouders, instructeurs enz, enz

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:03

Ik heb anders gewoon een koopcontract bij mijn paard. Er wordt hier op bokt toch ook altijd gehamerd op keuren en koopcontract. Dus waarom hebben dan zo weinig mensen bewijs dat hun paard van hun is?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:23

wat is het nut van chippen als er verder niets geregistreerd wordt?
Ik ben voor registratie, en mutatie bij verkoop. Uiteraard moet dat goed geregeld en betaalbaar worden.

zoals met auto's, op naam zetten bij verkoop, evt met een vrijwaringsbewijs voor de verkoper.
Of er belastingen komen, geen idee, waarschijnlijk. Maar waarom wel honden belasting en geen paardenbelasting?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 02:24

Laten we de belastingdienst er maar buiten houden, dat is echt niet het belangrijkste.
Het afschaffen van de landbouwvrijstelling heeft daarop wel invloed - maar daar hebben we het niet over nu.

Alle schapen en koeien vallen al onder de I&R regelgeving, dus de paarden zijn een vrij logische volgende stap. Ik ben vooral bang voor alle bureaucratie. Maar wat Juval zegt is ook erg waar: de koppeling chip-paard heeft eigenlijk weinig waarde, het voegt wel veel toe als de eigenaar ook wordt geregistreerd. En er zijn ook wel voordelen te behalen m.b.t. dierenwelzijn, maar die worden blijkbaar door iedereen over het hoofd gezien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 02:35

Verwachten dat wetgeving gezond verstand kan vervangen is een illusie.

En dierenwelzijn opkrikken zonder fatsoenlijke en realistische regels omtrend welzijn gaat ook niet werken. Al die landschapsbehoud utopie dromen zijn leuk, maar iedere boer van 100-200 jaar terug had als die mogelijkheden/middelen er geweest waren zeker een schuilplek voor zijn vee in dat polderweiland gezet. Of dat nu een groepje bomen of een schuur geweest was is om het even. Reden was geen geld, niet geen noodzaak.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:41

toen het paardenpaspoort en de transponder een feit werden vielen de paarden ook onder de I&R regeling.
Probleem met paarden is, dat die meestal tot zeer vaak niet bij hun eigenaar staan maar elders ondergebracht.
Daarom dient het paspoort ook het paard te vergezellen, bij de houder aanwezig te zijn en kan daarom geen bewijs van eigendom zijn.

koopcontract, ook zoiets. Is handig met het oog op gebreken die niet verteld zijn etc.
Ik koop een paard, met koopcontract. Verkoop het een jaar later, zonder een koopcontract. Dan wordt het weer verkocht met koopcontract.
dan zijn er al 2 contracten van/over/bij dat paard. Wie is dan eigenaar?
Duitse systeem is goed, paard, paspoort met afstamming, eigendomsbewijs. Wie dat laatste heeft is eigenaar paard. paspoort kan paard vergezellen/bij de houder liggen. Paard hoeft niet op naam gezet te worden, kan wel en bij diefstal alsnog te doen met de melding gestolen. Komt paard dan weer boven water kan er niet gefokt worden, niet op naam gezet worden en mocht iemand dat proberen krijgt de rechtmatige eigenaar bericht en kan stappen ondernemen.

Danzzz met het registreren van de eigenaar van een paard pak je geen instructeurs die belasting ontduiken, evenmin stalhouders die niet het complete aantal vermelden in de boeken. Volgens de belastingdienst hoeven stalhouders geen facturen uit te schrijven, misschien is dat een betere stap.
Verder bepaalt de belastingdienst niet de regels of de wetten, het is een uitvoerend orgaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:46

@tamary: Gezond verstand (en dus ook: voorlichting, educatie) komt voor alles.
En soms zijn regels nodig om dat gezonde verstand wat extra te stimuleren.

Vroeger stond vee in de winter altijd op stal (meestal aangebonden). Er was genoeg bos, daar was beschutting voldoende. Dat is voor het grootste deel met de ruilverkavelingen verdwenen. Polders waren er nog niet veel en waren bestemd voor akkerbouw...

@alane: helemaal eens.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:48

zucht :)

Als de belastingdienst in kaart heeft hoeveel paarden er zijn in Nederland, dan moeten er evenveel stallingsmogelijkheden zijn, toch? Die dieren moeten ergens staan. Dus al die stalhouders die hun inkomsten nu niet opgeven, zullen dat in de toekomst wel moeten gaan doen, want registratie enzo. De belastingdienst maakt geen wetten, maar heeft wel een dikke vinger in de pap als het gaat om het maken van wetten, snap je het nog?

Het zal een houders EN eigenaren registratie worden, juist omdat de wetgeving hierom gaat vragen.

Nogmaals ik hoop voor paardrijdend Neerland dat ik het mis heb, want je hobby gaat gewoon 21% meer kosten, ook bij dat boertje.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:15

danzzz, je haalt er van alles bij wat hier niets mee te maken heeft.
Of een stalhouder al zijn inkomsten opgeeft, gaat echt niet veranderen door I&R.
De belastingdienst weet echt niet hoeveel paardenstallen er zijn in NL. Die zal misschien wel vinden dat iemand met een groot bedrijf weinig inkomsten heeft - dat is gewoon op de aangifte te zien en die route is veel eenvoudiger dan het tellen van paarden en stallen :-)...
BTW opgeven moest altijd al, wel vervalt de landbouwvrijstelling en dat heeft voor sommige mensen consequenties. Maar als jij je paard bij de buurman stalt en je betaalt hem iedere maand contant zal niemand daar een probleem van maken. Ook de belastingdienst niet, die heeft wel wat beters te doen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:24

Kendra schreef:
danzzz, je haalt er van alles bij wat hier niets mee te maken heeft.
Of een stalhouder al zijn inkomsten opgeeft, gaat echt niet veranderen door I&R.
De belastingdienst weet echt niet hoeveel paardenstallen er zijn in NL. Die zal misschien wel vinden dat iemand met een groot bedrijf weinig inkomsten heeft - dat is gewoon op de aangifte te zien en die route is veel eenvoudiger dan het tellen van paarden en stallen :-)...
BTW opgeven moest altijd al, wel vervalt de landbouwvrijstelling en dat heeft voor sommige mensen consequenties. Maar als jij je paard bij de buurman stalt en je betaalt hem iedere maand contant zal niemand daar een probleem van maken. Ook de belastingdienst niet, die heeft wel wat beters te doen.

je snapt dat wat je nu zegt de kern van het probleem van de belastingdienst is? Die ene boer is het probleem niet, die 1000 boeren wel, die ene stalhouder die 50% zwart doet is het probleem niet, die 1000 wel. De BV Nederland is zich gaan realiseren dat er veel inkomsten blijven liggen in de paardensector. A. met het witwassen (waar nog een stuk criminaliteit aan vast hangt) en b. omzetbelasting en inkomstenbelasting van alle niet belaste transacties.

Mensen moeten leren om naar het grotere plaatje te kijken. hier in dit draadje zie je het ook steeds. Alleen het stukje btw, of alleen het stukje inkomsten, of alleen het stukje witwassen is het niet, het is het complete plaatje waar men inzicht in wil, en ik snap dat heus

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 12:35

Dat klopt, alleen loopt die lijn gewoon via de afschaffing van de landbouwvrijstelling en de inkomstenbelasting.

Wij hebben al jaren schapen - en de I&R is daar heel streng. Geen enkele koppeling met de belastingdienst....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:30

Het grote verschil tussen paarden en overig vee kwa houderschap:
De schapenhouder heeft doorgaans 1 adres en tig stuks schaap op datzelfde adres. Het aantal schapenhouders met 1 schaap is nagenoeg nihil. Het aantal schapenhouders waarbij de schapen op een stallingsadres wonen, ook. Doorgaans blijven de schapen op dat adres staan, maw: er zijn weinig vervoermomenten, weinig mutaties verblijfadres.

Het gros van de paardenhouders heeft 1 paard. Meestal staat dat paard dan ergens anders op stal, dus dat ene paard heeft al 2 adressen. Het aantal vervoersbewegingen zijn bij paarden vrij groot, menig paard dat periodiek naar meerdaags concours of ander evenement wordt vervoerd, waarbij ook mutaties verblijfadres mogelijk zijn.

Het administreren van 'paard' is dus veel intensiever dan het administreren van 'schaap' of 'koe'.
Succes, I&R :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 13:44

danzzzz, witwassen is belastingontduiking, het niet willen betalen van:
Sociale lasten
inkomsten belasting
BTW

verder staat niet ieder paard in een stal, sommigen helemaal nooit, andere dagelijks, weer andere seizoensgebonden.
Groepshuisvesting, samen met vriend landje huren en de onkosten delen, de opfok, oude paarden opvang, etc.
Luxe pensionstallen, minder luxe, stalletje bij een boer.
Zelf voer betalen, kale huur, all in etc etc.....
de belastingdienst gaat niet bij iedere pensioenstal, boer, weide, balkon op de loer liggen.... want ik als eigenaar hoef niet te vertellen waar paard staat, houder moet het doorgeven, en dat zegt nog niets over de prijs wat de eigenaar betaald voor stalling.
vwb instructeurs... de zwartwerkers vang je evenmin door paarden op naam te zetten.

En volgens jouw idee, voldoet de huidige registratie al, x aantal paspoorten uitgegeven weet je het paardenbestand toch in Nederland

En zoals Dees schrijft.... daarom kennen we ook hobbydierhouders, die mensen met een paar kippen, schaap of varkentje