Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:11

Dat is wel gek,

Bij ons is verteld dat ze straks wel met strookbegrazing de wei op mogen , maar als dat niet mag is dat bij ons ook geen probleem

Dorine92

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:15

Ik denk dat dat echt ligt aan of je paard te dik is ja of nee. Zou het niet? Ik ga ook zeker niet meewerken aan geen weidegang. Vind ik heel zielig. Eten is de grootste lol in hun leven, dat ga ik ze niet afnemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:16

Wat denk je van uit de groep/ kudde halen dan..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:26

No_No schreef:
Is dat nodig voor de controle groep?

Voor paarden die te zwaar zijn of ir kan ik mij dat wel goed voorstellen dat ze niet de wei op mogen.

Ik las de vraag van iemand om het voeradvies door te geven. Ik denk dat dat niet werkt gezien het volgens mij samen gaat met het trainingsschema.

ja daar vroeg ik dus ook om!, kan ik kijken of het ook werkt als je niet bij de uitverkorenen hoort!
En vooral wat er dus nu fout gaat!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:28

Dorine92 schreef:
Er is niet gezegd dat het niet mag. Maar alsnog zou het wel zo netjes zijn om het eerst aan pavo na te vragen

daar heb ik het ook al gevraagd!, nog geen bericht terug gehad.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:44

Shanna schreef:

Ook zielig. Tenzij hij obese is want dat is ook zielig. Dan zou je hem met een vriendje op het zand of op een verhard stuk moeten zetten en het voerbeleid verbeteren

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:54

Dorine92 schreef:
Shanna schreef:

Ook zielig. Tenzij hij obese is want dat is ook zielig. Dan zou je hem met een vriendje op het zand of op een verhard stuk moeten zetten en het voerbeleid verbeteren

De mijne is dikke vriendjes met een kruising volbloed. Maar een Haflinger en een volbloed hebben natuurlijk niet hetzelfde dieet. De volbloed gaat overdag op de wei, en indien nodig draagt de Haf een graasmasker. Dan kunnen ze toch samen zijn, zonder dat de een te dik of de ander te mager wordt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:07

eilleen333 schreef:
Dorine92 schreef:

De mijne is dikke vriendjes met een kruising volbloed. Maar een Haflinger en een volbloed hebben natuurlijk niet hetzelfde dieet. De volbloed gaat overdag op de wei, en indien nodig draagt de Haf een graasmasker. Dan kunnen ze toch samen zijn, zonder dat de een te dik of de ander te mager wordt

Da's ook super

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:26

Ik heb vandaag een telefoontje gehad dat mijn paard (mer normale conditie) mee mag in het vooronderzoek. Alleen lees ik nu hier dat de paarden geen kuil mogen, dit is voor mijn merrie dus een probleem, die weigert (tot uithongeren aan toe) hooi te eten, dus krijgt voordroog...
Heb maar even een mailtje gedaan voordat ze straks voor niks op de stoep staan.
[Edit] al een mailtje terug, mijn vraag wordt doorgestuurd gezien mijn merrie een normale conditie heeft, wordt vervolgt :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:39

Dorine92 schreef:
judithh schreef:
voor de duidelijkheid...pavo heeft nièt uit zichzelf tegen mij gezegt dat onze pony niet op het land mocht...het is dat ik het zelf gevraagd heb en..nee..als antwoordt kreeg.

Is die van jou IR of obese?

Obese, hij was ingedeeld in groep C
Hoewel hij niet heel heftig obese is, is een haflinger en ook nog het “ouderwetse” type

Afbeelding

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:26

Best wel benieuwd overigens, naar foto's van de kandidaten die zijn opgenomen in het onderzoek! Weet niet of er bokkers zijn die een foto willen plaatsen zoals hierboven met de 'classificering' erbij? Lijkt me erg interessant :)!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:24

Ik zal morgen een foto maken van mijn ir obese pony

Ik heb vandaag de saddle clip binnen gehad! Super tof om daar mee te gaan trainen. Ben heel benieuwd.
Ik moet het hooi nog opsturen maar moet eerst nog een paar dagen ‘oud’ hooi op voeren. Daarna zijn de pakken van vorig jaar op en beginnen we aan de pakken van afgelopen zomer. Ik wil dit laten tEsten aangezien ze dit hooi de meeste tijd gaan eten. (Ik voer hooi van eigen land uit plastic ivm te weinig overdekte opslagruimte)

Ik heb zin om mee te doen aan dit project. Omdat ik het zielig vond dat mijn pony’s het hele jaar rond op de paddock zouden lopen (is aan huis) heb ik ze afgelopen zomer op ons weiland gezet (na het hooien, op 10 km afstand van huis). Helaas is het hier fout gegaan en heeft 1 van mijn pony’s Obese ontwikkeld. Te weinig beweging en veel ste veel eten. Om mijn pony echt gezond te krijgen heb ik een ‘stok achter de deur’ nodig. Ik ben daarom oprecht blij mee te kunnen doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:27

@Saar88:
Tuurlijk!
Wohlan had 4,8
Beetje rare foto, maar is de meest recente die ik heb
Afbeelding

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:51

Dorine, wat betekent die 4,8 precies? Want neem aan dat die van jou in de controlegroep zit van paarden die netjes op gewicht zijn :)?

Thanks dames (?) voor het plaatsen van foto's! Leuk om er zo een beeld bij te hebben!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:22

Klopt.Tot 5 was perfect dacht ik. Mn jonkie had 5,3 ofzo omdat ze een spekje bij de schouder had. Ze mocht niet meedoen met het onderzoek maar ze zeiden dat ik gewoon door kon gaan met hoe ik al voerde (als in: ze hoeft niet af te vallen)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:34

Ik zal vanmiddag is even foto's maken van onze 4 kandidaten !

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:16

Mijn paarden krijgen hooi uit plastic , is officieel voordroog.De intakers hebben de baal bekeken en ik heb er niets over gehoord.Ik heb ook aangegeven dat ik 2 x per dag voer.
Mijn pony staat nu met een dikke kaak en is zelf al iets dunner dan ze was.Ik zal even horen aan PAVO wat zinvol is want voorlopig doe ik niets met haar.....Veearts / tandarts komt as maandag.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:59

Vandaag heb ik een telefoontje gehad met de mededeling dat Pavo vrijdag langs komt voor het vooronderzoek. Ik heb gevraagd of ik qua ruwvoer iets moet veranderen waarop het antwoord 'nee' was. De mijne krijgt kuil.
Verder ben ik gelijk ingelicht over de bloedafname, glucose test en het afnemen van de bodyscore en wegen. Ook vertelde ze dat mijn paard een half jaar niet op de wei mag.
Op de laatste mededeling heb ik aangegeven dat ik hierover na ga denken; eerst maar zien of hij überhaupt geschikt is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:27

Ik heb idd ookte horen gekregen dat ze gewoon kuil mag. Dat van de wei hebben ze niet gezegd, maar dat ben ik absoluut niet van plan om te laten! Als dat haar uitsluit is het jammer de bammer!
Bij mij komen ze donderdag Sam, zullen ze zeeland deze week meepakken :+
Doet Flint mee met de gezond gewicht paarden?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:31

Geen idee Letizia, ik denk dat Flint behoorlijk zwaarder is dan een gezond gewicht paard. Ik vind hem niet dik, maar krijg vaak reactie dat hij 'aan de maat' is. Als het goed is krijg ik morgen meer informatie, ga er dan vanuit dat ik meer weet. Ik denk dat hij valt onder te zwaar maar boven gemiddelde conditie.

Pavo_voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:12

Hallo allemaal,

We willen graag jullie vragen beantwoorden over wel of geen weidegang tijdens ons onderzoek. Het is namelijk zo dat paarden in de controlegroep gewoon op de wei mogen. Voor paarden in de obesitasgroep ligt dit inderdaad anders en daarvoor geldt dat zij tijdens de testperiode geen weidegang mogen. Ze kunnen uiteraard wel naar buiten (graag zelfs!), maar dan in de paddock. De reden hiervoor is dat paarden die te ruim in conditie zitten en gewicht moeten verliezen geen extra energie uit vers gras mogen opnemen.

We hebben deze voorwaarde zo goed mogelijk met alle deelnemers uit de obesitasgroep besproken en ook rekening gehouden met dit managementaspect bij de uiteindelijke selectie.

Mocht er iemand verder nog inhoudelijke vragen hebben over het onderzoek, neem dan gerust contact met ons op via onderzoek@pavo.net.

Met vriendelijke groet,
Het Pavo-team

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:16

Ahh dat dacht ik al. Dan kan mijne wel gewoon op de wei zonder het onderzoek te beëindigen:)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 11:54

Vanmorgen de saddle clip voor het eerst uitgeprobeerd, super interessant! Heb nu al zin in de volgende training.
Hooi is inmiddels ook opgestuurd voor analyse. Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Kortom van mij mag het half jaar gaan beginnen. We zijn er klaar voor

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 13:49

Ik ga nu ook hooi wegbrengen en straks trainen met saddleclip

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:54

Net voor het eerst met de saddle clip gelogeerd , aan het doekje bevestigt maar hij heeft de symmetrie niet kunnen meten , ga het mogen met rijden proberen.

Hoe moet je je gegevens delen met paco vanuit de app ? Kon het niet echt vinden en dacht ik raag het hier !