Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:05

Ik stap al 16 jaar op zonder kruk of wat dan ook. Mijn vorige paard en huidige paard 1,75m. Nooit problemen gehad met ruggen of kapotte zadels. Ik hang niet aan mijn zadel om erop te komen. Ik zet snel af en zwaai mijn been er direct overheen.
Bizar is het temeer dat ik dus een onzettende knurft ben met opstappen op een paard van 1,60m. Ik ben zo gewend om snel en mezelf hoog op te duwen dat ik zelf bijna aan de andere kant van een klein paard afkukel. Dus ja, dan stap ik op met een krukje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:14

Dat heb ik vroeger ook gedaan. In de tijd dat men niet wist dat het niet goed was.
En nee geen zichtbare last gehad.
Maar waarom toch ermee doorgaan als je weet dat de kans wel groter is.

Yacintha

Re: Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:23

Al mijn ruiters stappen met een krukje op bij mij. Waarom? Ten eerste omdat de meeste zinder krukje niet eens bij de beugel komen. Ten tweede, bij mij leren ze anders opstappen. Ze mogen namelijk ook rechts opstappen, maar moeten zich ook anders vast houden. Dit is nieuw voor de ruiters en dus gaat dat niet altijd even soepel. Mijn paarden geven aan dit niet prettig te vinden, dus krijgen ze een krukje. Ik stap al jaren lang zonder krukje op en mijn paarden geven nul ongemak aan.

Maar ik denk dat er over het algemeen sowieso eens goed gekeken moet worden naar de manier van opstappen. Wie pakt tijdens het opstappen de voor- en achterkant van het zadel vast om je omhoog te trekken? Juist, vrijwel iedereen.
Ik leg dus mijn handen om de schoft van het paard: links om de schoft en rechts wat lager bij de schouder. Dan trek ik mij aan het paard omhoog, niet aan het zadel. Natuurlijk, je hangt nog steeds aan het zadel en het paard, maar dit is al stukken beter dan aan enkel het zadel hangen. Je duwt het zadel namelijk naar beneden met je voet en trekt het zadel omlaag met je handen.. Geheid dat deze scheef gaat hangen en dus pijnlijk voor het paard. Door het zadel niet vast te pakken, trek je het zadel aanzienlijk minder scheef en dus prettiger voor het paard, mits uiteraard vloeiend wordt opgestapt ;)
Natuurlijk hang je er nog steeds aan, maar als je netjes en soepel kunt opstappen, zie ik het verschil/belang niet van een krukje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:28

Ik stijg op met een krukje. Door een knieblessure kan ik niet meer zonder krukje op grote paarden stijgen zonder mijn knie enorm pijn te doen, ik ben zelf 1.60 dus ook al geen lange benen.

Tot 1.65 gaat t nog zonder krukje met tegenhangen, alles daarboven gaat gewoon echt niet. Gelukkig genoeg golfbrekers op het strand :o.

Ik merk trouwens wel verschil in gedrag van mijn paarden wanneer ik met en zonder kruk opstap, zonder kruk vinden ze toch minder prettig. Dus waarom zou ik hen en mezelf pesten.

Akke_sSpring

Re: Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:26

Wij stappen ook op met een Ikea krukje. Nadat er een keer een paard lomp overheen is gegaan en het krukje in 2-en lag is het rondom dichtgetimmerd. Nu alleen nog een open stuk bij de eerste trede zodat je goed je voet op het trapje kunt zetten. Maar er kan verder niets of niemand meer inhaken en hij is een stuk zwaarder en stabieler. Ik zet het op de betonnen rand net onder het hek. Zo stap ik direct op de hoogste trede en staat het vervolgens niet meer in de weg. Handig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:38

Ik zet mijn Ikea krukje gewoon in de hoek van de bak neer. Een stukje buiten de hoefslag (dat dooie hoekje) zodat deze niet in de weg kan staan. Mijn merrie weet dat het de bedoeling is dat zij er voor gaat staan zodat ik zonder problemen op kan stappen. Daarbij is zij soms wat te fanatiek met als resultaat dat het krukje tussen voor en achterbenen staat. Als ik haar grinnikend vraag om een betere positie in te nemen stapt zij opzij zodat ik in alle rust op kan stappen.
Ik zou het voor de aardigheid eens moeten filmen bedenk ik me net :-)