Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:54

Optiwolk schreef:
xyzutu2 schreef:
Dat is toch bizar, dat de ballonvaarder niet alleen als een soort vliegende wildplasser overal zijn ballon mag dumpen, maar hij volgens jou bovendien én dierenarts én schade-expert op gebied van landbouw, veeteelt en paardenhouderij is die precies kan en mag bepalen hoeveel schade hij heeft aangericht en hoeveel hij daarvoor gaat betalen?

Waar heb ik dat nou weer gezegd?
Kan je me dat even quoten?

Geen probleem: :)

Optiwolk schreef:
Hoe snel zal de piloot bereid zijn schade te betalen als je direct moeilijk doet? En hoe snel als je even vriendelijk praatje doet "joh, hier heb ik schade, zullen we er even samen naar kijken en een prijs afspreken?"

Je schrijft hier letterlijk dat jij als ballonvaarder vindt dat je zodra de ballon geland is gewoon even een prijsje moet afspreken voor de schade die is geleden. En dat wordt volgens jouw dan geen welles-nietes-spelletje, maar die ballonvaarder betaalt gewoon meteen het bedrag wat jij als schadelijder noemt? En wie maakt jou als ballonvaarder dan tot expert in het inschatten van de omvang van die schade?
En hoe doe je dat dan als je een kreupel dier hebt als gevolg van zo'n landing, hoe spreek je dan een 'prijs' af voor de dierenarts er is om de ware omvang van de schade te bepalen?

Dan reken je als ballonvaarder toch wel heel erg naar jezelf toe, als je overal mag landen, je ballon op mag halen en je er met deze manier van schade verrekenen vanaf denkt te kunnen maken?

@ Cestlavie: het ergste is dat niet alleen de landingen schade veroorzaken, maar ook de bijna/net wel/net niet landingen. En soms ook gewoon het varen zelf. Bijvoorbeeld omdat de piloten altijd het effect van een rivier lijken te onderschatten en dan altijd boven het weiland met drachtige merries aan de ene oever nog heel hard bij moeten gassen om de andere over te halen.
Maar goed, er is niet geland, dus geen schade als zulke paarden 'gewoon' schrikken en door de draad gaan...

bruintje123

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:56

Precies de gewonde en dode dieren bij de buurman was ook bij een bijna landing.
Onze paarden over de zeik was ook bij enorm laag overkomen.
Dan is er niemand die vraagt is er schade.
Kilometers lang hangen ze soms laag.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:56

Wat een verhalen zeg! Ik woon vlakbij Schiphol en ik zie gelukkig nooit ballonnen. Zal wel niet mogen hier.

Maar ze zullen maar je paard over de kling jagen! Die emotionele schade is nooit te vergoeden...

Voor de mensen die in gebieden wonen waar veel gevlogen wordt met die dingen: is het niet mogelijk een doek of een bord op het dak van een stal of ander gebouw te maken? Met daarop groot PAARDEN! VERBODEN VOOR LUCHTBALLONNEN oid? Of iets wat je kunt uitrollen in de paddock of wei als je die dingen aan ziet komen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:58

bruintje123 schreef:
En dan ook nog het servies kapot smijten want wat schade bij die hongersnood kun je niet voorkomen.

Hahaha. Kennis van mij is met de trekker over die ballon heen gereden, geloof niet dat het ding nog bruikbaar was :=

Asociale tokkie dingen vind ik het. Nee, dat zie ik fout. Een tokkie heeft meer fatsoen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:58

Dat geeft wel ideeën.
Een grote middelvinger. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:00

Haha nies.
En die kennis wilde alleen maar helpen maar het ging fout. :+

Hier loopt de erf hond los.
Succes. Ik roep hem niet bij me.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:02

bruintje123 schreef:
Krijgen ze dat dan niet op hun geweldige theorie les van hun vaarbewijs.
Want ja daar werd net eerder al over gepoched dat ze dat hadden.
Of niet opgelet met theorie of een waardeloze theorie word er gegeven als men zo weinig over dieren weet.

Zeg, een beetje minder kan wel he, er zitten echt wel waardeloze piloten tussen, maar het is geen universitaire studie die ze doen daar. En er zijn wel zo veel verschillende paarden tegenwoordig, ik kan best begrijpen dat wanneer ze zien dat het ene paard zich niet druk maakt om zon ballon, ze dat bij een volgende ook verwachten. Ze kunnen niet echt zien wat voor karakter en in zon beestje zit. En er zijn inderdaad genoeg commerciële ballonvaarders, zoals Rob Wiegers, die ook eigenaar is van A3 ballon geloof ik, maar er zijn ook ballonvaarders die met gewoon hard werken hun geld verdienen. Ze hebben er zelf toch ook niks aan als ze de landeigenaren tegen zich het harnas jagen. Zoals hierboven beschreven wordt, dat schade afgekocht word met een flesje wijn, echt dikke onzin, die mensen zijn niet achterlijk. En inderdaad, die net wel net niet landingen zijn op zn zachtst gezegd zwaar poedersuiker, en trouwens ook verboden. Een goede ballonvaarder zal dit dan ook niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:03

mairead schreef:
Voor de mensen die in gebieden wonen waar veel gevlogen wordt met die dingen: is het niet mogelijk een doek of een bord op het dak van een stal of ander gebouw te maken? Met daarop groot PAARDEN! VERBODEN VOOR LUCHTBALLONNEN oid? Of iets wat je kunt uitrollen in de paddock of wei als je die dingen aan ziet komen?

Daar zit ik ook wel eens aan te denken. Het is dat ze hier niet thuis staan, maar als je toch een schuilstal hebt, dan zou het bijna de moeite zijn om daar heel groot 'NIET LANDEN' op te schilderen.
Maar goed, bijna landen, je bord lezen en braaf weer gasgeven om omhoog te komen kan helaas net zoveel schade veroorzaken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:05

CestLaVie_97 schreef:
Zeg, een beetje minder kan wel he, er zitten echt wel waardeloze piloten tussen, maar het is geen universitaire studie die ze doen daar. En er zijn wel zo veel verschillende paarden tegenwoordig, ik kan best begrijpen dat wanneer ze zien dat het ene paard zich niet druk maakt om zon ballon, ze dat bij een volgende ook verwachten. Ze kunnen niet echt zien wat voor karakter en in zon beestje zit. En er zijn inderdaad genoeg commerciële ballonvaarders, zoals Rob Wiegers, die ook eigenaar is van A3 ballon geloof ik, maar er zijn ook ballonvaarders die met gewoon hard werken hun geld verdienen. Ze hebben er zelf toch ook niks aan als ze de landeigenaren tegen zich het harnas jagen. Zoals hierboven beschreven wordt, dat schade afgekocht word met een flesje wijn, echt dikke onzin, die mensen zijn niet achterlijk. En inderdaad, die net wel net niet landingen zijn op zn zachtst gezegd zwaar poedersuiker, en trouwens ook verboden. Een goede ballonvaarder zal dit dan ook niet doen!

Gewoon NIET landen in de buurt van dieren.... hoef je ook de situatie niet iedere keer opnieuw in te schatten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:07

Nee het kan niet minder.
Als de theorie goed is. Als het bijbehorende vaarbewijs goed is wat eerder gebruikt werd door een vaarder zelf hoe geweldig dat is.
Dan moet er ook geleerd worden dat elk dier anders is. Herten zich te pletter lopen.

En ja hier in de hele buurt hebben ze al een hekel aan die dingen.
En dat is niet door de positieve houding van die lui.
En dan lees je dit topic en lees je het ook weer.
Door landeigenaren maar ook door de botte reacties van een vaarder.

Hier moeten ze echt niet komen.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:10

Ik weet niet of je mij bedoeld bruintje, maar ik ben geem vaarder hoor haha En niet landen in de buurt van dieren is haast onmogelijk, er zijn namelijk nogal wat dieren in Nederland. Ik verbaas me echt over de aanvaringen die sommigen van jullie hebben gehad met piloten en crew, ik kan me echt niet voorstellen waarom zij zo zouden doen tegen landeigenaren. Hier in de buurt zijn de meeste piloten ook zelf eigenaar van hun ballon, dat scheelt misschien ook

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:11

@CestLaVie Dat zal weinig met het karakter van het beestje te maken hebben helaas. Fries van een vriendin van mij liep altijd mee in grote optochten, kaasmarkten, echt een superbraaf dier, zowel onder het zadel als voor de kar. Helaas vond ze de ballon die bijna in haar wei landde (hij schampte nog over de bomen heen naar de lege wei ernaast) niet zo leuk, rende de schuilstal in, en brak daarbij haar schouder....
Paard ingeslapen, maar volgens de ballonpiloot was het geen landing in hun wei, dus ook niet hun probleem.... 8)7

Kan je nog zo'n braaf dier hebben, grote ballonnen die met veel herrie plots in de wei opduiken kunnen er niet veel hebben denk ik

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:11

Winged schreef:
Optiwolk schreef:
Winged: zoals door mij en anderen in het topic eerder aangehaald: een ballon mag echt wel overal landen. Altijd, overal.
Enige uitzondering? Militair terrein. Mogen ze ook niet overvliegen.

Heb je hier een bron voor die ik kan nalezen? Want ik vind het opvallend dat het altijd een noodlanding is.

Ik wil graag begrijpen hoe en wat :)

Ik heb net dit gevonden, wel uit 2005: http://www.pbn-info.nl/convenantlto.pdf
Heb zelf 1 keer meegevaren met een ballonvlucht en de ballonvaarder was uiterst precies met het bepalen waar we zouden landen; er werd uitvoerig met de volgauto overlegd (niet daar, want in die wei ernaast loopt levende have) en de boer waar we uiteindelijk in de wei landden was al geinformeerd. De schade aan het gras werd geregeld etc. Geen gemopper of gemor. Maar ik kan me zeker voorstellen dat het voor enorme paniek kan zorgen bij vee, paarden andere dieren.

We hebben hier in Eindhoven wel eens een luchtballon gehad die midden op een drukke kruising is geland; hij wilde op een grasveld landen, maar daar stonden ivm een evenement allemaal wagens/kraampje opgesteld. Omdat er echt geen wind meer stond moest er wat gebeuren. De volgauto heeft samen met voorbijgangers de kruising vrijgemaakt en de ballon is keurig geland.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:13

Ja ik had het tegen jou. Maar er waren weer berichten tussen :)

Ik heb geen idee van die hier overkomen of die dat ding ook in bezit hebben.
Maar maakt dat uit dan?

En klopt Nederland is te vol.
Verbieden die troep die op andermans erf moet komen of zo laag overkomen dat ze schade brengen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:13

Als een automobilist, die tenslotte ook een opleiding gevolgd heeft, zich zó asociaal gedraagt op de weg, zijn auto overal maar neerramt en her en der schade maakt; dan weten we denk ik allemaal wel wat er met die automobilist en zijn rijbewijs gebeurd. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:15

CestLaVie_97 schreef:
Zoals hierboven beschreven wordt, dat schade afgekocht word met een flesje wijn, echt dikke onzin, die mensen zijn niet achterlijk. En inderdaad, die net wel net niet landingen zijn op zn zachtst gezegd zwaar poedersuiker, en trouwens ook verboden. Een goede ballonvaarder zal dit dan ook niet doen!

Hoe moet ik dat in vredesnaam voor me zien, dat net wel, net niet landingen verboden zijn?
Het hele ballonnen laten landen is toch één groot 'we zien wel, we doen ons best maar echt sturen kunnen we ook niet dus als het niet lukt dan proberen we het nog een keer, zolang onze klanten en onze ballon maar heel blijven'?
Zoals in mijn voorbeeld; ballon probeert te landen in een weiland met koeien bij de buren (koeien waren vanaf zijn aanvliegroute al kilometers zichtbaar), komt tot de conclusie dat dat toch niet handig is, hupst net over de bomensingel heen om het in het paardenweiland waar de mijne staat te proberen, ziet mij met het paard staan en geeft weer gas, weet de ballon net over een tweede bomenrij te slepen, gaat op 10 meter hoogte over een rijksweg en duikt daarna alsnog een weiland (met koeien...) in.
Dat is dus verboden? En naar wie moet je dan naartoe met je klacht?

Ik vind het ook wel frappant dat dus alle Bokkers die hier aangeven een fles wijn gekregen te hebben als ongevraagd 'bedankje/schadevergoeding' volgens jou liegen. Die hebben dus volgens jou wél een serieuze schadevergoeding gekregen?

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:16

TinGu schreef:
@CestLaVie Dat zal weinig met het karakter van het beestje te maken hebben helaas. Fries van een vriendin van mij liep altijd mee in grote optochten, kaasmarkten, echt een superbraaf dier, zowel onder het zadel als voor de kar. Helaas vond ze de ballon die bijna in haar wei landde (hij schampte nog over de bomen heen naar de lege wei ernaast) niet zo leuk, rende de schuilstal in, en brak daarbij haar schouder....
Paard ingeslapen, maar volgens de ballonpiloot was het geen landing in hun wei, dus ook niet hun probleem.... 8)7

Kan je nog zo'n braaf dier hebben, grote ballonnen die met veel herrie plots in de wei opduiken kunnen er niet veel hebben denk ik

Landen in een in een weiland naast vee is ook niet zo slim nee, maar ik doelde meer op het varen over een weiland. Wij zaten op zeker een kilometer hoogte en voeren niet eens direct over het land waar paarden stonden, maar alsnog ging het boeltje op de loop. Een kilometer hoogte lijkt me toch voldoende Zoals hierboven beschreven word herkend ik het omgaan met elkaar ook inderdaad, er word echt wel door de crew gekeken of het een veilige plek om te landen is, er word nog net geen lineaal naast het gras gehouden om te kijken of het niet te lang is.

Het was echt niet mijn bedoeling om bot te zijn, ik heb zelf ook paarden dus ik snap jullie echt wel. Ik zeg ook niet dat mensen hier liegen, ik verbaas me erover dat sommige mensen, de piloten in dit geval, zo bot kunnen reageren op schade die ze aanrichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:19

Hier hupsen ze precies zoals xyz omschrijft.
Dat gaat niet op een kilometer hoogte.
Maar 25 meter of zo.
Net over de bomen heen.
En dat kilometers lang.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:34

CestLaVie_97 schreef:
bruintje123 schreef:
Krijgen ze dat dan niet op hun geweldige theorie les van hun vaarbewijs.
Want ja daar werd net eerder al over gepoched dat ze dat hadden.
Of niet opgelet met theorie of een waardeloze theorie word er gegeven als men zo weinig over dieren weet.

Ik heb ook een bloed hekel aan ballonvaarders, om meerdere redenen. Mijn paard is er niet zo bang voor, omdat die dingen zelfs in het weiland waarin ze stond om hoog en om laag gingen, maar toch heb ik ook vervelende ervaringen gehad. Als ze brander boven je paard aan doen terwijl je aan het rijden bent en je niet door had dat ze achter je zaten ben je niet blij. Ik schrok zelf ook. Gaan die mensen nog ook eens geweldig hard schreeuwen en niet van angst.
Ja,ja nood situatie altijd dat excuus. Gebeurd mij echt te vaak. En dan vind ik het echt privacie schending als ze zo laag vliegen en tja dat zullen ze toch een keer moeten doen.
Mijn paard is er dus niet bang voor als ze het ziet.
Dat er nette balonvaarders zijn weet ik. Ik ken ze ook, maar nog heb ik er moeite mee. Dat zij fatsoenlijk zijn zegt nog niets over hun passagiers. Iets wat zo veel pijn/schade/ kan veroorzaken en laag vliegen over zo veel eigedommen van andere en dan alleen voor het plezier.
Trouwens dat argument zo veel verschillende paarden. Sorry hoor. Wat een stom argument. Dat had je vroeger ook en vanuit de lucht kan je niet zien of de paarden zullen schrikken of niet dat weet je vaak op de grond niet eens. Paarden zijn vluchtdieren en daar moet je van uit gaan. Net als het verkeer je een kind of een dier ziet dan weet je dat voorzichtig moet zijn. Met wel dat verschil dat je op de openbaren weg bent en niet ongevraagd op iemands ander terrein
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 16-08-17 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:37

xyzutu2 schreef:
Je schrijft hier letterlijk dat jij als ballonvaarder vindt dat je zodra de ballon geland is gewoon even een prijsje moet afspreken voor de schade die is geleden. En dat wordt volgens jouw dan geen welles-nietes-spelletje, maar die ballonvaarder betaalt gewoon meteen het bedrag wat jij als schadelijder noemt? En wie maakt jou als ballonvaarder dan tot expert in het inschatten van de omvang van die schade?
En hoe doe je dat dan als je een kreupel dier hebt als gevolg van zo'n landing, hoe spreek je dan een 'prijs' af voor de dierenarts er is om de ware omvang van de schade te bepalen?

Dan reken je als ballonvaarder toch wel heel erg naar jezelf toe, als je overal mag landen, je ballon op mag halen en je er met deze manier van schade verrekenen vanaf denkt te kunnen maken?

@ Cestlavie: het ergste is dat niet alleen de landingen schade veroorzaken, maar ook de bijna/net wel/net niet landingen. En soms ook gewoon het varen zelf. Bijvoorbeeld omdat de piloten altijd het effect van een rivier lijken te onderschatten en dan altijd boven het weiland met drachtige merries aan de ene oever nog heel hard bij moeten gassen om de andere over te halen.
Maar goed, er is niet geland, dus geen schade als zulke paarden 'gewoon' schrikken en door de draad gaan...

Ik zeg dus in dat gequote stukje nergens dat een ballonvaarder expert moet of kan zijn in dit alles.
Maar dat imo het allemaal wel beter zal gaan als je erover spreekt.

Overigens kan je de kost van een kreupel paard ook als paardeneigenaar niet correct inschatten.
Enkel wat ontstekingsremmers of cortisone? Enkel een buigproef of foto's? Twee weekjes rust of zes maanden out?

Wil de piloot er niet over spreken of geraak je er niet uit en dat kan, dan kan je er gewoon de politie - da bijhalen en je schade op papier laten zetten. Doorgeven naar de ballonfederatie en klaar.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:39

Maar jij vindt dus allemaal dat dat erbij hoort optiwolk? Beetje risico van het vak, zeg maar...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:43

Vorig jaar iets soortgelijks mee gemaakt... Andere verzorgster was aan het rijden met Pol en er komt een luchtballoon over, die extreem laag vliegt. trekt even boven de bak de gaskraan open, paard in paniek, verzorgster leg er naast. Been gebroken... Was ook een rode luchtballoon en hemelsbreed ligt baarn niet eens zover van de oude stal vandaan.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:09

Je kunt ze aanklagen.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 011:BT2467
Citaat:
De rechtbank is in de eerste plaats van oordeel dat, wanneer tijdens een activiteit, waartoe op zichzelf geen enkele maatschappelijke noodzaak bestaat zoals een ballonvaart, zich het voorzienbare geval voordoet dat andermans paard door die ballon wordt opgeschrikt waardoor schade ontstaat aan dat paard, die ballonvaart als onrechtmatig jegens de eigenaar van dat paard moet worden aangemerkt.

Citaat:
De rechtbank is van oordeel dat het door [gedaagde] gedane beroep op over¬macht niet slaagt. Indien al juist is dat [gedaagde] wegens de zich onverwachts in ongunstige zin wijzigende windstromen tot de landings¬poging diende te besluiten teneinde de zich aan boord bevindende personen veilig te stellen, dan nog kan [gedaagde], als ballonpiloot, zich daarop niet met vrucht beroepen aangezien die omstandigheid krachtens de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:10

Sclimpre schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
Dit is wel duidelijk een rotte appel en daarvan heb je er niet veel nodig om elke keer opnieuw veel schade te veroorzaken. Ik ben ook een keer meegevaren en dat ging er juist heel zorgvuldig gepland aan toe. Die man zag ook al snel of dieren in de buurt kalm bleven.

Hoe kan hij dat nu zien als de paarden of koeien binnen staan? Bij een vriend van ons klommen de paarden letterlijk de muren van hun stal op. En met dieren buiten, tegen dat die brave man ziet dat de dieren niet meer kalm zijn moet hij met een flinke dot gas terug omhoog. Wat die niet-kalme dieren dan ook weer nite prettig vinden.

Een goede ballonvaarder kent zijn gebied en weet ook het gas goed te doseren. Ze hebben een speciale stille brander voor als ze langs dieren varen en daarmee geven ze pas gas als ze er voorbij zijn. Het valt me op dat er schijnbaar gebieden zijn waar iedereen ballonvaarders haat en gebieden waar iedereen het juist interessant vindt. Het lijkt mij dat dat veel zegt over de bestuurders ervan. Ze moeten gewoon de beruchte vaarders de papieren afpakken, dat zou al heel veel schelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:24

Maar om hoog genoeg weer over de boomtoppen te komen is die stille brander zo stil niet meer.
En het gebied kennen, dan hupste ze hier niet.
Overal staat in de graslanden hier jongvee en bij de boerderijen/huizen paarden/hertjes of wat voor hobby dieren ook.

Papieren afpakken van zo'n hupser, graag. Maar dat zal wel niet zo maar gaan.