Regisseur zoekt stoere paardenmannen voor nieuwe film

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Re: Regisseur zoekt stoere paardenmannen voor nieuwe film

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:32

Misschien moet hij Peter Jackson eens bellen om te vragen hoe hij dat met LOTR heeft gedaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:13

Ik heb wel een stoere man met een zwarte Lusitano hengst.........maar die zal echt geen vrije dagen gaan opnemen om in een vage film mee te spelen met alle risico's van dien. Overigens ben ik wel gewend dat figuranten een onkostenvergoeding en reisvergoeding krijgen + natuurlijk eten en drinken op de set.
Ik neem ook aan dat er stallen voor de paarden aanwezig zijn en dat dat ook betaald wordt.

Ik heb jaren geleden regelmatig gefigureerd en daar stond toch echt wel wat tegenover!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:44

En waarom hengsten en geen ruinen of merries? Denk je nou echt dat mensen die in een film een massa paarden op een "slagveld" zien racen, balletjes gaan zitten tellen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:49

Friezen in die tijd??? ..er bestond in Nederland tot 1870 helemaal geen rasfokkerij. :=

Kwam het uit Gelderland dan was het Gelders kwam het uit Groningen dan was het een Groninger...

Maar goed, ik heb nog wel een ruige vent op een stoere Gelderse...hartstikke autenthiek dus.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:55

Friezen schijnen zeer geliefde filmpaarden te zijn............zelfs in films over de Middeleeuwen in bijv. Schotland lopen Friezen...........
Er zal vast een voorloper zijn geweest van de Fries die toen in Friesland voor had kunnen komen maar die zal er heel anders hebben uitgezien dan de huidige Fries. Maar goed, KWPN'rs ??? die waren er zeker niet.
Zie het meer voor me dat er gereden werd op echt zware paarden, meer Gelders/ Gronings model.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:25

In films worden zwarte, zwaarder gebouwde paarden wel vaker gebruikt als paarden van de slechterik/vijand. De ruiters komen dan gemener over dan wanneer ze op witte pony's over het slagveld hobbelen :+ Ik gok dat dat de gedachte er achter is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:36

Meestal doet er 1 schimmel mee, dat is dan inderdaad van de goede.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:03

Jolien87 schreef:
Misschien moet hij Peter Jackson eens bellen om te vragen hoe hij dat met LOTR heeft gedaan.

Die hebben lokale ruiters, veelal amazones, met hun paarden gebruikt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:04

En héél veel gefotoshopt.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:11

Silly_Woman schreef:
Ik quote even de post van Arno op Facebook:

Arno8 schreef:
Al een paar keer deze link opgestuurd gekregen en het klinkt natuurlijk heel leuk. Maar er zijn een paar dingen die je je moet afvragen voor je aan zoiets meedoet.

Wat gebeurt er als je 100 vreemde paarden bij elkaar gooit? Bij het naspelen van een slag komen die paarden ook nog eens erg dicht in de buurt van elkaar. Zelfs alleen stilstaan met 100 vreemde paarden heeft dan al heel wat voorbereiding nodig.

Hoe is het geregeld als je paard gewond raakt? Wat wordt er gedaan om dat te voorkomen?

Waar het op neerkomt, is dat je meerdere dagen mét paard volledig beschikbaar moet zijn. Als ze het juist en veilig aanpakken, gaat hier voor iedere ruiter minstens een volledige werkweek in zitten. Paarden moeten wennen aan het nieuwe tuig, de wapens die aan het zadel hangen, het wapengekletter om zich heen, de grote hoeveelheid andere paarden enzovoorts.

De ruiters zullen moeten leren hoe ze wapens hanteren en tegelijk hun paard onder controle houden. Als de producenten dit niet goed aanpakken, kom je tussen 99 andere ruiters terecht met wapens die ze nauwelijks kunnen hanteren terwijl ze op een schrikkerig paard zitten.

Dat ze figuranten zoeken, betekent dat ze in ieder geval niet bereid zijn de knip te trekken voor paardenprofessionals die al jaren meedraaien in de filmwereld, hierin getraind zijn en getrainde paarden hebben om dit werk veilig te kunnen doen.

Als figurant moet je hier dus vrij voor nemen, inkomsten missen, en vervolgens met je paard een flink risico nemen waarbij de eventuele medische kosten voor je paard waarschijnlijk voor eigen rekening zijn.

Dat het vinden van mannelijke ruiters 'moeilijker gaat dan gedacht' geeft mij niet echt het idee dat deze mensen heel goed op de hoogte zijn van hoe het ervoor staat in paardenland. Weten ze dan wel hoe je 100 paarden voorbereid op het naspelen van een veldslag?

Natuurlijk kan het een geweldige ervaring zijn om aan zoiets mee te doen, maar voordat je het doet zou ik eerst heel goed nagaan hoe alles geregeld is, wat voor training de deelnemers (ruiters én paarden) krijgen en wat er precies wordt verwacht. Als dat vaag blijft, is het misschien beter hier weg te blijven

En dan heeft hij nog niets gezegd over de hengsten enzo :P

Ik wilde de link naar dit bericht hier inderdaad ook neerzetten. Dan quote ik ook even de reactie van een van de mensen die aangesteld was om met de paarden te werken, speciaal vanwege haar ervaring met paarden:
Citaat:
de aangestelde mensen dat ben ik en mijn veiligheidsregels werden niet serieus genomen waardoor ik dan ook mijn mensen en paarden terug getrokken heb.

Even verderop waar iemand suggereerde dat hengsten journalistieke vrijheid was, en ruinen ook prima waren geweest (zelfde persoon als vorige quote):
Citaat:
Nee er is letterlijk tijdens vergaderingen om hengsten geroepen. Ik heb dit destijds verboden aangezien wij zelf ook geen hengsten op zo'n grote menigte gingen gebruiken

Voor de mensen die alle reacties zelf willen lezen linkje naar het bericht van Arno.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:24

Nou figureren allemaal heel leuk enzo, maar vind dit persoonlijk niet professioneel klinken. Hartstikke veeleisend, mensen en paarden zonder ervaring een slag laten spelen?
Zou mijn paard hier niet bloot aan durven stellen eerlijkgezegt. :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:53

Ik kan het alleen maar 100% eens zijn met Arno8 & Amable: de meeste regisseurs uit de NL film&tv wereld weten echt niets over het werken met dieren, en vaak ook maar heel weinig over het onderwerp dat ze moeten verfilmen. Het enige wat ze doen is tekst omzetten in beeld, en over het algemeen geven ze er niets om of dat nou mogelijk of veilig is voor de paardenfiguranten of dat het überhaupt realistisch/historisch verantwoord. Deze regisseur met zijn '100 mannen op Friesch/KWNP-hengsten' weet duidelijk ook niets over de periode waarin de film zich afspeelt, hoe het uitbeelden van veldslagen in de echte filmpraktijk werkt en hoe je op een zinnig manier een groep verstandige/ervaren figuranten en paarden bij elkaar krijgt om de opnames voor iedereen zo goed, efficient en veilig mogelijk te maken.

Aan de andere kant; het zou goed kunnen dat deze oproep door de regisseur niets anders is dan een stunt om de film weer even onder de aandacht te brengen. Casting van mensen&dierenfiguranten loopt normaalgesproken namelijk helemaal niet via de regisseur maar via castingbureaus waar een heel netwerk aan vast hangt van mensen die mensen kennen, dus hoe echt deze oproep is kun je je ook afvragen.

Een ding klopt trouwens niet helemaal; qua schrikreacties op wapens en dergelijke is het grootste probleem bij verfilmde veldslagen niet dat paarden bang zijn van wapengekletter, maar juist het tegenovergestelde; dat paarden te snel leren dat al dat wapengekletter white noise is. De eerste drie takes van een scene reageren ze nog met hoge hoofden en gestresste blikken (voor het paard niet leuk, voor de cameraman wel), maar take 4-36 staan de meeste paarden gewoon te suffen/slapen terwijl ze midden in een 'heftige veldslag' zouden moeten zijn. Het grootste probleem van veldslagen/gevechten verfilmen is dus niet dat paarden daar te gestresst van raken, maar juist dat ze te snel leren dat er niets aan de hand is en ze gewoon gaan relaxen terwijl ze voor de film natuurlijk angst en stress zouden moeten uitbeelden.
Bij live shows zijn bange paarden wel een probleem omdat dingen in 1x goed moeten gaan en het paard weinig tijd heeft om te wennen, maar juist omdat filmshoots alleen maar bestaan uit eindeloos wachten en eindeloos dezelfde scene herhalen en paarden zulke gewoontedieren zijn stompen paarden juist te snel af, vinden het niet meer eng en laten dan niet meer de angst & paniek & stress zien die de regisseur natuurlijk wel wil zien op zijn verfilming van het slagveld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:23

Misschien daarom de kwpn hengsten?
Dat zal eerder spektakel blijven. Zo een leuke Undercover :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:27

Ach ja, als die 100 hengsten zich straks allemaal eindeloos op het slagveld staat te vervelen, dan rollen die en masse hun slurfjes uit en dat vergroot het testosterongehalte dan wel weer op film. 8-)
Of je neemt gewoon een kudde ruinen en investeert in een bakje testikelprotheses. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:30

Al die slurfjes weer weg photoshoppen :P

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:39

Wil me wel aanmelden maar heb geen eigen paard. Als ik van iemand eentje mag lenen wil ik wel mee doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:14

bruintje123 schreef:
Meestal doet er 1 schimmel mee, dat is dan inderdaad van de goede.

Vraag ik me af, was Zorro dan de good of de bad guy?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:16

:D
Maar daar ware dan meestal geen veldslagen te zien :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:21

Best wel veel flauwe reacties hier...

Als zich mannelijke ruiters melden die aan de eisen voldoen, maar geen eigen paard hebben....zal er heus wel een oplossing komen.
Er zullen ook paarden beschikbaar gesteld kunnen worden...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:23

bruintje123 schreef:
:D
Maar daar ware dan meestal geen veldslagen te zien :)

Knappe zwarte hengst. Check
Knappe ruiter. Check
Wapens om te gebruiken. Check
Richting middeleeuwen. Heeeeeeeel klein checkje ;)
Jaja, we zijn er bijna.... *\o/*

Veldslag. Euhhhh non check -O-

Oh wacht, waren er niet meer "Tornado-paarden"?

Heeft niemand Kai en Penny's Shadow opgegeven?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:23

Silly_Woman schreef:
Ik quote even de post van Arno op Facebook:

Arno8 schreef:
Al een paar keer deze link opgestuurd gekregen en het klinkt natuurlijk heel leuk. Maar er zijn een paar dingen die je je moet afvragen voor je aan zoiets meedoet.

Wat gebeurt er als je 100 vreemde paarden bij elkaar gooit? Bij het naspelen van een slag komen die paarden ook nog eens erg dicht in de buurt van elkaar. Zelfs alleen stilstaan met 100 vreemde paarden heeft dan al heel wat voorbereiding nodig.

Hoe is het geregeld als je paard gewond raakt? Wat wordt er gedaan om dat te voorkomen?

Waar het op neerkomt, is dat je meerdere dagen mét paard volledig beschikbaar moet zijn. Als ze het juist en veilig aanpakken, gaat hier voor iedere ruiter minstens een volledige werkweek in zitten. Paarden moeten wennen aan het nieuwe tuig, de wapens die aan het zadel hangen, het wapengekletter om zich heen, de grote hoeveelheid andere paarden enzovoorts.

De ruiters zullen moeten leren hoe ze wapens hanteren en tegelijk hun paard onder controle houden. Als de producenten dit niet goed aanpakken, kom je tussen 99 andere ruiters terecht met wapens die ze nauwelijks kunnen hanteren terwijl ze op een schrikkerig paard zitten.

Dat ze figuranten zoeken, betekent dat ze in ieder geval niet bereid zijn de knip te trekken voor paardenprofessionals die al jaren meedraaien in de filmwereld, hierin getraind zijn en getrainde paarden hebben om dit werk veilig te kunnen doen.

Als figurant moet je hier dus vrij voor nemen, inkomsten missen, en vervolgens met je paard een flink risico nemen waarbij de eventuele medische kosten voor je paard waarschijnlijk voor eigen rekening zijn.

Dat het vinden van mannelijke ruiters 'moeilijker gaat dan gedacht' geeft mij niet echt het idee dat deze mensen heel goed op de hoogte zijn van hoe het ervoor staat in paardenland. Weten ze dan wel hoe je 100 paarden voorbereid op het naspelen van een veldslag?

Natuurlijk kan het een geweldige ervaring zijn om aan zoiets mee te doen, maar voordat je het doet zou ik eerst heel goed nagaan hoe alles geregeld is, wat voor training de deelnemers (ruiters én paarden) krijgen en wat er precies wordt verwacht. Als dat vaag blijft, is het misschien beter hier weg te blijven

En dan heeft hij nog niets gezegd over de hengsten enzo :P

Goed betoog!

Zit je daar op je steigerende hengst, die inmiddels dol van paniek is. Met een zwaard wat hopeloos in de weg zit. Om je heen nog veel meer van dit soort combinaties. Verwondingen bij mens en dier gegarandeerd.

Maar het slagveld wordt dan ineens wel heel realistisch. Ze sparen ook schmink uit voor verwondingen enzo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:25

Was het ook wel echt een hengst? Ik heb ze nooit in zien zoomen :P
KWPN of fries was hij denk ik ook niet :D

En wie en wat is Kai van Penny's Shadow?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:29

Hilarisch... hengsten en mannen, net of dat te zien gaat zijn met visagie, kostuums en ik zou zeggen copy paste er met de computer paar extra bij. Om over de ras keuze maar niet te beginnen.
Maar goed, thinking out of the box.. Vragen of de bereden whatever die op prinsjes dag altijd rondtuft op allerlei paarden niet een idee? Dat is tenminste al een georganiseerd zooitje (en dan onder hun normale commando laten vallen, zijn grote stoere paarden dus lijkt me prima keuze), want als ik het zo lees gaat deze regiseur niet echt veel van paarden snappen en gaat die ook niet bijleren in die paar maand.

Overigens heb ik zwart stevig gebouwd paard en figureren zou paard best leuk vinden, maar niet in zoiets risico vols, want ook al zouden ze het dik verzekeren, ik heb niets aan kapot paard en wel geld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:30

bruintje123 schreef:

En wie en wat is Kai van Penny's Shadow?

Paard van Zorro was de Friese hengst Ariaan. In die nieuwste (?) film iig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:31

bruintje123 schreef:

Het paard uit Zorro is een Friese hengst :j