Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:41

Bloed, MEST en sperma.

Kan een vlieg die op mest heeft gezeten en daarna in een oog van een paard gaat zitten de ziekte ook versprijden?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:43

Rosedias schreef:
Ik heb mijn shetlander afgelopen woensdag moeten laten inslapen. Hij had exact deze verschijnselen. Er zijn vier dierenartsen bij hem geweest over een langere periode, maar geen enkele wist wat hij precies had. Hij heeft verschillende dingen toegediend gekregen, maar niets werkte.

Ik zal eens de dierenarts bellen en vragen of het dit kan zijn geweest.

Hopelijk was het deze ellendige ziekte niet rosedias.. sterkte met het verlies van je pony..

johanna29

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:29

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:31

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:52

Nog 2 paarden op dezelfde stal bij Düsseldorf

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:01

Dusseldorf is hier helemaal niet zo gek ver vandaan, uurtje met de auto ;(

Ben zo bang...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:09

Delphi2 schreef:
Nog 2 paarden op dezelfde stal bij Düsseldorf

Heb je daar een bron van? :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:28

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:46

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:51

Een opstalgebod in Düsseldorf, vraag me af hoe ze dat willen doen met alle 24/7 buiten paarden waar geen box voor beschikbaar is.
En dieren die de boel afbreken als ze op stal gehouden worden.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:18

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:42

Ik volg dit op de voet. Wij hebben zo veel Duitse vakantiegasten die met paard komen...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:30

waren die andere 5 ook polopaarden? Worden er nu toch wel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:21

Jeetje wat gaat dat snel... tussen hamburg en dusseldorf zit toch een aardige afstand. Hopelijk krijgen ze het snel onder controle en blijkt het niet veel verder verspreid te zijn al.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:33

Zijn die polopaarden allemaal op de zelfde locatie geweest?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:34

Kermis schreef:
Dit filmpje kwam ik van de week tegen op YouTube. Gaat over een geval in Italië. https://youtu.be/4rx4R8gEtSk

En dit is de toelichting op dat fimpje :
Citaat:
Published on Sep 28, 2011

With this video Italian Horse Protection Association wants to denounce the general ignorance the Italian authorities show every day in the regards of Equine Infectious Anaemia, the psychological terrorism created by such ignorance, and the useless waste of resources caused by the huge national control plan. This waste carries with it the suffering of a social animal forced to live isolated and separated by its human friend or the horror of the "death journeys" toward the slaughterhouse.

The Equine Infectious Anaemia is a little-researched disease; in fact, up to a few years ago, all the horses found positive to the testing were immediately slaughtered.

The disease can be transmitted by blood-sucking insects or due to the use of infected veterinary tools (the only ascertain event of this kind in Italy happened in 2006, due to the use of contaminated blood products).

The tests currently used to determine the positivity to the disease (ELISA and AGID aka Coggins), reveal only the occurred contact between the animal's immune system and the virus. According to the Italian National Veterinary Association, "positive horses present a viraemia level generally insufficient for the transmission of the disease via blood-sucking insects"( ANMVI, 25 novembre 2009), thus positive specimens are not, as general rule, contagious. Really sick animals are different matter.

In Italy there is an ongoing control plan about EIA that can only be called huge. Despite being downsized by the last ordinance on this subject, it led to the testing of more than 200.000 horses, mules and hinnies in 2009, with an enormous use of resources. About 300 animals were found positive (source, IZSLT, 2009). By a statistical point of view, if we remove the outliers (statically abnormal results), we have a percentage of positivity well below 1%. More, it is prudently estimated the 90% of the positive animals will never develop the disease and thus will never be a source of contagion. Thus we can conclude that the infection's spreading potential is almost nil. (For more info about the criteria used to remove the outliers, check our 28th January 2011 article ).

All of this meant that every year hundreds of equines have been torn away from their humans companions to be uselessly isolated (if not downright sent to slaughter), without any benefit for the country's livestock heritage; it just caused pain and fuelled Middle Age-like fears based on ignorance.

Just for comparison, the calculated percentage of Leishmania-positive dogs is 2600% higher than the percentage of EIA-positive horses. Every dog caretaker in Italy with a bit of common sense takes the necessary precautions to prevent the diffusion of Leishmania, but no one would ever even think to put down or isolate all the positive dogs. Yet, Leishmania-positive dogs, contrary to Equine Infectious Anaemia-positive horses, are contagious, sometimes even toward humans.

Italian Horse Protection asks the Health Ministry to start a campaign of education for the local authorities, and to put an end to the National Control Plan, redirecting the thus-saved resources toward the study of the disease and the research of cures for the (few) really sick animals.

Klinkt mij toch erg sterk naar paniekvoetbal omdat de werkelijke dreiging niet bekend is. Zieke paarden inslapen is begrijpelijk, dragers zijn dus nauwelijks een gevaar, al is het niet meer naar wedstrijden en evenementen er mee gaan iets wat ik nog wel kan snappen, verplichten tot goede antivliegenmiddelen als butox (dodelijk voor bloedzuigende insecten) en dekens ook.
No_No schreef:
Zijn die polopaarden allemaal op de zelfde locatie geweest?

Of door dezelfde arts met dezelfde naald ingespoten?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 07:50

Het betreffen allemaal polo-paarden. "Soweit bekannt handelt es sich in allen Fällen um Polo-Pferde, beziehungsweise Ställe, in denen Polo-Pferde untergebracht sind/wurden."

Bij één geval was er sprake van directe aanwezigheid op een polo-toernooi. De rest zal waarschijnlijk op stal verspreid worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:46

En die in Hamburg? Weet iemand wat dat voor paarden zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:19

Ik vind dit best bedreigend.Hopenlijk is er een vervoersverbod voor paarden uit die gebieden.Maar ik ben tegen het afmaken van paarden.Er moet iets beters te vinden zijn om de ziekte tegen te gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 11:38

Hoeveel paarden zijn er ook niet drager van de neurologische variant van Rhino. De meeste paarden hebben de ene of andere variant van Rhino gewoon bij zich en wordt het pas actief op het moment dat deze wordt getriggerd. Feitlijk is dit gewoon hetzelfde. Niet alle sero-positieve paarden krijgen de ziekte en niet alle zieke paarden overlijden eraan. Zolang het virus niet overdraagbaar is naar de mens zie ik niet, waarom hier anders zou moeten worden gehandeld dan bij Rhino.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:03

Babootje schreef:
Hoeveel paarden zijn er ook niet drager van de neurologische variant van Rhino. De meeste paarden hebben de ene of andere variant van Rhino gewoon bij zich en wordt het pas actief op het moment dat deze wordt getriggerd. Feitlijk is dit gewoon hetzelfde. Niet alle sero-positieve paarden krijgen de ziekte en niet alle zieke paarden overlijden eraan. Zolang het virus niet overdraagbaar is naar de mens zie ik niet, waarom hier anders zou moeten worden gehandeld dan bij Rhino.

Omdat Rhino al hier 'is' en deze ziekte nog niet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:33

Kendra schreef:
En die in Hamburg? Weet iemand wat dat voor paarden zijn?

alle geinfecteerde paarden zijn polopaarden of paarden die op stal staan bij polopaarden

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:22

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:17

In 2010 ongeveer hebben we hier in Belgie bij Luik ook een paar gevallen gehad.
Paarden uit Roemanie hebben lokale paarden besmet.
Heeft de hele zomer geduurd, wedstrijden in de buurt werden afgelast paardenstal in quarantaine enz.
Ik weet niet hoeveel paarden werden afgemaakt, Minder dan 10.

Moet ook weten, ik u paard verzekerd, dan krijg je niets omdat het een van de uitsluiting is, sanitaire afmaak! Dus alleen je ogen om te wenen zeggen we in het frans!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 09:55