Hond springt paard naar de keel in natuurgebied Ossendrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:21

Palmera schreef:
Horsa schreef:

Sla dan ook met de scherpe kant. Dan hak je hem in twee-en. Pff, ... bokt meisjes, ....

Ik krijg zin om op jou te oefenen ;)

Overigens heeft aangvallen hond het overleefd, rekeing van euro of 800 en flinke operatie. Hond die klap met schep had gehad had alleen deuk in ego... (Is hond van ca 60 kilo die dit al vaker had gedaan en helaas door eigenaar (zal ook eens niet) goed op werd gereageerd, hond is later naar andere eigenaar gegaan (zit ze nu nog steeds) en heeft nooit meer problemen gegeven (en die heeft dit incident ook zien gebeuren, maar is een verstandige hondeneigenaar.).

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:02

Smee__ schreef:
Jeetje, ik word er gewoon een beetje misselijk van hoe er hier op een forum vol dierenliefhebbers vrolijk tips worden uitgewisseld hoe een hond (die 9 vd 10x zo doorgefokt is of een dusdanig beroerde opvoeding heeft gehad dat t niet beter weet) zoveel mogelijk pijn te doen :r

Walgelijk dat het gebeurd is, maar zo te lezen vooral te wijten aan de eigenaar. Die ook maar een klaplong bezorgen, uit elkaar trekken of een doodstrap verkopen? :+

Oh maar je paard de keel laten overbijten is wel oké? Vreemde reactie. Benieuwd wat jij doet als je op buitenrit in aanvaring komt met zo'n doorgefokte en slecht opgevoede hond die door zijn baasje helemaal verneukt is. Ga je dan ook lief hondje aaien in de hoop dat je hem kan overtuigen om alsjeblieft je paard los te laten? En 'vrolijk' tips uitwisselen zie ik hier nergens, integendeel. Dan heb jij heel zieke percepties van wat vrolijk is. Hier is juist een heftige discussie gaande omdat iedereen het anders zou aanpakken.

BigOne

Re: Hond springt paard naar de keel in natuurgebied Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:07

Indien ik een hond ergens af moet krijgen dan zorg ik liever er voor dat hij even out gaat door zuurstofgebrek dan dat zijn hersens door een moersleutel alle kanten opvliegen(even grof gezegd)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:08

Dat lijkt me dan de beste optie, inderdaad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:13

Citaat:
xRivaldo schreef:

Tuurlijk zetten ze het niet echt op slot, straks breken de kaken. := Het is een uitdrukking.
En tja 'that's all', als jij het zo wilt noemen is dat helemaal prima, maar dat maakt het niet minder dom om met zo'n hond in 'gevecht' te gaan. ;)

@xRivaldo, als een hond geen evenwicht kan houden laten ze vaak los, dus ja, meest veilige manier. En het is voor de eigenaar, niet voor degene te paard.

Geen enkele hond vind het fijn als de poten worden vastgepakt. Als hij dan los laat heeft hij zo jouw armen te pakken. :(

Nee, wij steken in zo'n geval een vinger in de anus, dan laten ze ook los. Echter is het aan te raden om dan met twee mensen paraat te staan. Gegarandeerd dat zo'n hond in dat die los laat zich omdraait en weer hapt.

Dan komt persoon twee in actie, één rotschop tegen de kop van de hond.

Ik heb zelf drie honden, maar dat de eigenaar dit 'vermakelijk' vond vind ik verschrikkelijk om te lezen... Wat is de moeite de honden even bij je te pakken of aan te lijnen?

Wij komen zovaak ruiters tegen onderweg en maken hier en daar eens een praatje. Ik schrik er altijd weer van als de ruiters vertellen hoeveel mensen het 'leuk' vinden als hun loslopende hond achter het paard aan gaat. Daar heb ik echt geen woorden voor.

Die van ons mogen absoluut niet jagen, van pups af aan roep ik ze tot de orde. Nou scheelt het wel dat wij geen jachthonden hebben, maar dan nog... :n

Edit: verkloot de kwoot.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:29

Mijn shet is als 2 jarige een keer gegrepen, gelukkig geen wonden maar hij haalt wel uit als een hond hem te dicht nadert of te wild blijft doen.

Maar het valt me zo vaak op dat hondeneigenaar hondlief gewoon los laat rennen (ook waar ze aangelijnd moeten in het bos) en dan zien dat de hond veels te enthousiast op me af komt, al blaffend. Ik loop dan altijd door, maar als ik zie dat de eigenaar niks doet of hond niet terug fluit dan zeg ik hij trapt hoor.
En dan ineens is het Fikkie! Fikkie!

Inmiddels heeft al menig hond zijn hoeven gevoeld, maar ja ik heb gewaarschuwd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:41

KimD schreef:
Nee, wij steken in zo'n geval een vinger in de anus, dan laten ze ook los. Echter is het aan te raden om dan met twee mensen paraat te staan. Gegarandeerd dat zo'n hond in dat die los laat zich omdraait en weer hapt.

Dan komt persoon twee in actie, één rotschop tegen de kop van de hond.

Ik heb zelf drie honden, maar dat de eigenaar dit 'vermakelijk' vond vind ik verschrikkelijk om te lezen... Wat is de moeite de honden even bij je te pakken of aan te lijnen?

Wij komen zovaak ruiters tegen onderweg en maken hier en daar eens een praatje. Ik schrik er altijd weer van als de ruiters vertellen hoeveel mensen het 'leuk' vinden als hun loslopende hond achter het paard aan gaat. Daar heb ik echt geen woorden voor.

Die van ons mogen absoluut niet jagen, van pups af aan roep ik ze tot de orde. Nou scheelt het wel dat wij geen jachthonden hebben, maar dan nog... :n

Edit: verkloot de kwoot.

Deze honden worden niet warm of koud van een vinger in de anus hoor, was het maar zo makkelijk.
De voorkeur gaat bij mij trouwens ook uit naar de meest diervriendelijke manier. Maar als zo'n engerd mijn kleine Chi tussen de kaken krijgt, wordt wel de meest effectieve manier gebruikt en of dat dan diervriendelijk is, zou me op dat moment niet zoveel kunnen schelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 18:53

KimD schreef:

.

Heb jij serieus in het echt een keer je vinger in de aars van een aanvallende hond geramd?
Respect...maar ik schud je hand niet.... :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:03

Heleennn schreef:
Smee__ schreef:
Jeetje, ik word er gewoon een beetje misselijk van hoe er hier op een forum vol dierenliefhebbers vrolijk tips worden uitgewisseld hoe een hond (die 9 vd 10x zo doorgefokt is of een dusdanig beroerde opvoeding heeft gehad dat t niet beter weet) zoveel mogelijk pijn te doen :r

Walgelijk dat het gebeurd is, maar zo te lezen vooral te wijten aan de eigenaar. Die ook maar een klaplong bezorgen, uit elkaar trekken of een doodstrap verkopen? :+

Oh maar je paard de keel laten overbijten is wel oké? Vreemde reactie. Benieuwd wat jij doet als je op buitenrit in aanvaring komt met zo'n doorgefokte en slecht opgevoede hond die door zijn baasje helemaal verneukt is. Ga je dan ook lief hondje aaien in de hoop dat je hem kan overtuigen om alsjeblieft je paard los te laten? En 'vrolijk' tips uitwisselen zie ik hier nergens, integendeel. Dan heb jij heel zieke percepties van wat vrolijk is. Hier is juist een heftige discussie gaande omdat iedereen het anders zou aanpakken.

Nee natuurlijk vind ik dit niet vrolijk. "Je moet zn poten uit elkaar trekken!" "Nee de scherpe kant van een schep werkt beter" "Met een scherpe sleutel in zn borst prikken zodat ie een klaplong krijgt". Ik snap uiteraard dat lief aaien niet werkt als zo'n hond eenmaal aanvalt maar ik kan toch niet de enige zijn die er onpasselijk van wordt om te lezen wat iedereen met zo'n hond zou doen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:15

Alles beter dan je eigen hond of paard laten verscheuren. Natuurlijk liever niet​, maar als ik moet kiezen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:37

kiwiwitje schreef:
xyzutu2 schreef:
Bizar, niet alleen dat de eigenaar van de hond dit acceptabel gedrag vinden, maar dat eigenaren van soortgelijke honden vervolgens het slachtoffer gaan bedreigen omdat die vertelt wat er gebeurd is... :x
Heel fout wereldje.

Is toch gewoon bizar.. _/-\o_ Ben het volledig eens met je bericht.
_San87_ schreef:
Oei wat naar... Gelukkig komt het goed met het paard.

Ik vind Staffords, Pitbulls e.d. supermooie honden, maar hier komt er nooit een. Vind t veel te eng dat dergelijk gedrag naar voren kan komen...

En daar zit het hem dus in. Wat zijn volgens jou staffords? Bedoel het niet als aanval he, maar met een echte stafford word een Staffordshire Bull Terrier bedoeld. Een Amerikaanse Stafford word Amstaff genoemd.
Bij de Amstaff is het zelfs zo dat in Nederland om er een stamboom bij jouw pups te kunnen krijgen de ouderdieren een verplichte gedragstest moeten doen (en behalen). Daarmee zeg ik niet dat het volledig te voorkomen is, maar wel meer zekerheid over wat je in huis haalt. De rest is van meer dingen afhankelijk.

In de media word altijd ''stafford'' of ''pitbull'' gebruikt. De kans dat het een echte Pitbull is is relatief klein. Aangezien ze in NL niet erkend is dus stambomen via het buitenland moeten gaan. Maar kruisingen in deze rassen zijn makkelijk gemaakt. En daar zit de onterechte verwarring in.

Ja, ik ga even alle rassen die onder het type Molosser/vechthond vallen opnoemen zodat het voor jou duidelijk is of ik weet wat wat is :').

Ik denk dat het heel duidelijk is welk type hond ik bedoel, ongeacht stamboom of rasnaam. Nogmaals, ik vind het prachtige honden, maar de verantwoordelijkheid is me te groot. Ik wil geen hond waarbij ik bijna standaard gemeden word, een hond waarbij het verstandig is een breekstok mee te nemen, een hond die eigenlijk gewoon beter nooit los kan op plekken waar andere honden zijn. Hoe braaf hondje ook is.

Ik heb te vaak gezien hoe dat type hond compleet omsloeg en een hond/mens greep. En ja, daar zaten óók stamboomhonden bij.

Prachtige honden, maar dank je de koekoek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:44

Ik word zo ongelofelijk moe van al die mensen die bull-achtingen van die lieve honden vinden. "Doet 'ie anders nooit hoor".
Ze doen het wel.
Iedere hond doet dingen die je niet verwacht. De mijne ook. Alleen bij een "power breed" ( Geef het een andere naam, dan is het probleem minder zichtbaar) gaat het vaak vreselijk mis. Met dieren en met mensen. Met kinderen !!
Zolang dat niet erkent wordt, zal er weinig veranderen.
Mijn hond mag nooit met een pitbull spelen. Ik loop weg als ik er een zie.
Mevrouw op het paard heeft goed gehandeld en veel geluk gehad.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:47

rien10 schreef:
Ik word zo ongelofelijk moe van al die mensen die bull-achtingen van die lieve honden vinden. "Doet 'ie anders nooit hoor".
Ze doen het wel.
Iedere hond doet dingen die je niet verwacht. De mijne ook. Alleen bij een "power breed" ( Geef het een andere naam, dan is het probleem minder zichtbaar) gaat het vaak vreselijk mis. Met dieren en met mensen. Met kinderen !!

Nouja, dit dus. Ik hoop dat er eindelijk eens maatregelen genomen worden.
En ja, ik heb Cane Corso's, vier stuks. Maar als het er op uit draait dat bepaalde honden verplicht gemuilkorfd moeten worden, is dat maar zo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:23

Wat een rot-ervaring voor die mevrouw. Het allerzuurste vind ik nog wel het schandalige gedrag van de eigenaar van de hond.

Ik ben zelf ooit achternagezeten door een jachthond en nadat mijn paard van de schrik was bekomen en ik haar weer onder controle had, ben ik omgedraaid en heb ik de hond achternagezeten. Die rende terug naar zijn baas en daar heb ik, laten we het zacht uitdrukken, een praatje mee gemaakt. Deze ervaring was erg goed voor mij en mijn paard omdat we er beide sterker zijn uitgekomen. Het heeft me vertrouwen gegeven dat ik mijn paard weer terug kan pakken en de hond wegjagen voelde megagoed.

Ik heb geen idee hoe een andere soort hond/ras gereageerd zou hebben, maar als ik hond was zou ik voor een veel groter paard dat me achterna komt toch altijd wegrennen. Zou dat in de situatie van die mevrouw nog hebben kunnen helpen?

Ik denk dat die mevrouw het beste heeft gehandeld wat ze kon doen in haar situatie. En aangezien zij dierenarts is, zal ze vast via collega's wel die eigenaar gaan weten te traceren. En de partner van de hondeneigenaar die dame met zo'n postuur valt toch ook niet over het hoofd te zien.

Ik ben blij dat haar paard zal herstellen van zijn wonden en maar hopen dat hij noch die mevrouw er een trauma aan zullen overhouden.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 20:50

Ik heb het ook 1 keer moeten mee maken dat n hond mijn paard aanviel.

Het beest sprong richting borst/keel van m'n paard. M'n paard draaide zich direct om en heeft flink uitgehaald. Het beest is toen piepend en hinkend afgedropen.

Het gebeurde allemaal zo vlug dat ik maar weinig tijd had om na te denken. Ik geloof wel dat ik mee gestuurd heb (dus gewoon aan die teugel getrokken) om maar die kwetsbare voorkant bij t kreng weg te krijgen.

Paard is er toen vanaf gekomen met een aantal sporen op de bil.

Denk dat ik dat wel weer zou doen als het gebeurd, en dat ik dan misschien wel in de richting van de eigenaar zou gaan/galopperen in de hoop dat ie dan z'n hond bij zich pakt als ik t m maar rechtuit zeg? Ik verzin ook maar wat. Hoop dat ik nog een paar nuttige tips krijg hier.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 22:25

je zou toch acuut zin krijgen om op die hond zijn kaken te gaan staan -:(-

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:13

Monique1963 schreef:
Wat een rot-ervaring voor die mevrouw. Het allerzuurste vind ik nog wel het schandalige gedrag van de eigenaar van de hond.

Ik ben zelf ooit achternagezeten door een jachthond en nadat mijn paard van de schrik was bekomen en ik haar weer onder controle had, ben ik omgedraaid en heb ik de hond achternagezeten. Die rende terug naar zijn baas en daar heb ik, laten we het zacht uitdrukken, een praatje mee gemaakt. Deze ervaring was erg goed voor mij en mijn paard omdat we er beide sterker zijn uitgekomen. Het heeft me vertrouwen gegeven dat ik mijn paard weer terug kan pakken en de hond wegjagen voelde megagoed.

Ik heb geen idee hoe een andere soort hond/ras gereageerd zou hebben, maar als ik hond was zou ik voor een veel groter paard dat me achterna komt toch altijd wegrennen. Zou dat in de situatie van die mevrouw nog hebben kunnen helpen?

Ik denk dat die mevrouw het beste heeft gehandeld wat ze kon doen in haar situatie. En aangezien zij dierenarts is, zal ze vast via collega's wel die eigenaar gaan weten te traceren. En de partner van de hondeneigenaar die dame met zo'n postuur valt toch ook niet over het hoofd te zien.

Ik ben blij dat haar paard zal herstellen van zijn wonden en maar hopen dat hij noch die mevrouw er een trauma aan zullen overhouden.

Ik denk dat dit een goed voorbeeld is om het verschil aan te duiden met de zogenaamde 'powerbreeds' . Een jachthond wil het paard opjagen en zal inderdaad sneller vluchten als je de rollen omdraait. Powerbreeds zullen gewoon het gevecht aangaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:45

Mijn paard is op de heide ook door een hond in de benen gebeten,vanaf dat voorval valt hij honden aan. En dan ook echt heel vals valt hij ze aan,en wil ze ook echt vermorzelen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:05

Monique1963 schreef:

Dat is ook geen fijne ervaring. De combinatie van een hond die niet luistert en een paard dat niet meer onder controle is, dat wordt lastig. Normaal gezien zal een (jacht) hond geen interesse meer hebben zogauw het paard in stap gaat. Begrijpelijk dat je na die stress boos was en de hond een koekje van eigen deeg hebt willen geven. Maar ik denk dat een hond met je paard achtervolgen noch voor de hond, noch voor het paard een goeie zaak is, want zo leer je hen tegenstanders te zijn en een hekel aan mekaar te hebben.

Het grote probleem is dat de algemene aanpak voor een gewone hond, nl. zo rustig mogelijk blijven en zeker niet wegrennen niet werkt voor een echt agressieve hond.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:14

rien10 schreef:
Ze doen het wel.

Eens, hier naast hadden de buren ook zo'n 2 honden van soortgelijk ras en wanneer ze weer eens het hek open hadden staan grepen ze wanneer het kon een voorbijgangers hond(je). 4 keer gebeurt. En ze leerde het nooit. En er kwamen flink wat honden langs omdat daarna het bos begint. Door een scheiding zijn die honden opgehoepeld bij ons in de straat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:29

Ikzelf denk dat deze soort honden door het kapot fokken een foutje in de kop hebben.En dat ze kortsluiting krijgen en dan uit het niets aanvallen,terwijl ze dit voorheen nooit deden en gewoon superlief waren.
Je leest vaak dat ze voorheen nooit iets deden,maar zomaar opeens mens of dier aanvallen.Een hond die goed getraint en opgevoed is,veranderd helemaal bij een kortsluiting in de kop. Ik vermoed daarom dat deze honden gevoelig zijn voor het kapot fokken,en dat daarom dit soort honden in het nieuws is steeds.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:30

En toch ken ik ook pitbull eigenaren die hun verantwoordelijkheid wel nemen. Bij mij op training zit er eentje. Het is een ontzettend lief beest en hij speelt ontzettend leuk met mijn honden.

Maar tijdens het wandelen buiten de training altijd gemuilkorfd, loopt nooit los en ze hebben een breekstok mee.

Echt, chapeau voor hoe zij hun verantwoordelijkheid nemen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:39

_San87_ schreef:

Ik vind Staffords, Pitbulls e.d. supermooie honden, maar hier komt er nooit een. Vind t veel te eng dat dergelijk gedrag naar voren kan komen...

Wat een aanname... die beesten zijn vaak juist hardstikke trouw.. maar doordat ze nu zo slecht naar voren komen de laatste tijd hebben de direct 'de naam'. Het begint bij de opvoeding. Als je niet consequent bent kan zelfs het trouwste ras aanvallen.

Vergeet niet dat een Chihuahua of jack russel vaak veel feller zijn. Maar omdat het kleine hondjes zijn is de kracht minder, maakt ze niet minder gevaarlijk. Ben juist eerder bang voor zo'n mini hond dan een groter beest.

Hier een stafford eigenaar, trouwer beest kan je niet wensen evenals onze kruising franse bull x stafford.

Onzin dus. Zo zonde
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 12-05-17 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:41

Ja, jammer dat het ras zo kapot gemaakt wordt, maar het is nu eenmaal zo dat die honden niet zomaar zo vaak aanvallen. Het komt vaker in het nieuws maar al die keren dat het niet in het nieuws komt.. niet dat ik iedere hond over een kam wil scheren en het gebeurt ook bij andere rassen (wij hadden een rottweiler en die we hiervoor hadden was super lief maar onze laatste hond was niet te vertrouwen met andere mensen/beesten).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:48

PanamaD schreef:
_San87_ schreef:

Wat een aanname... die beesten zijn vaak juist hardstikke trouw.. maar doordat ze nu zo slecht naar voren komen de laatste tijd hebben de direct 'de naam'. Het begint bij de opvoeding. Als je niet consequent bent kan zelfs het trouwste ras aanvallen.

Vergeet niet dat een Chihuahua of jack russel vaak veel feller zijn. Maar omdat het kleine hondjes zijn is de kracht minder, maakt ze niet minder gevaarlijk. Ben juist eerder bang voor zo'n mini hond dan een groter beest.

Hier een stafford eigenaar, trouwer beest kan je niet wensen evenals onze kruising franse bull x stafford.

Onzin dus. Zo zonde

Voor mij is het geen onzin. Fijn dat jij zo blij bent met je honden, snap ik ook, want ik vind ze ook prachtig. Maar ik heb iets te vaak gezien dat het mis ging. En dat risico wil ik gewoon niet :).