Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:16

Betreft hoe kinderen er moeten komen...
Onze manege zat midden in de biesbosch. Zo'n 6 km onverlichte polderweg. Het gros van de kinderen werd gewoon gebracht. En de ene week reed de moeder van jantje, en de andere week de vader van Pietje....
Wat is het probleem?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:29

LadyMadonna schreef:
Betreft hoe kinderen er moeten komen...
Onze manege zat midden in de biesbosch. Zo'n 6 km onverlichte polderweg. Het gros van de kinderen werd gewoon gebracht. En de ene week reed de moeder van jantje, en de andere week de vader van Pietje....
Wat is het probleem?

Dat ouders tegenwoordig geen tijd meer hebben. Ook al moeten ze om de week rijden.

Ik ben nog nooit op de HM geweest maar heb als kind 5 jaar bij Vincent op de manege gereden in HHW.
Lessen waren toen (als ik nu terug kijk) ook niet zo kwalitatief goed. Er was nog wel weide maar dat verdween later ook. Hij huurde dat pand trouwens ook en s'winters stonden de paarden gewoon op stal buiten de lessen om.

LadyMadonna

Re: Hollandsche Manege wil dierenwelzijn verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:31

Twee jaar geleden was het hier nog geen probleem om de kids weg te brengen...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:35

Wauw dit pand zou je inderdaad als museum moeten gebruiken, wat een gaaf pand!
Of je zou dit pand als rijvereniging kunnen gebruiken. Waar je gewoon met eigen paard naar toe kan om te rijden. En eigen paard weer thuis in de weide kan rollebollen. :j

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:45

Cowgirl schreef:
Ik ben nog nooit op de HM geweest maar heb als kind 5 jaar bij Vincent op de manege gereden in HHW.
Lessen waren toen (als ik nu terug kijk) ook niet zo kwalitatief goed. Er was nog wel weide maar dat verdween later ook. Hij huurde dat pand trouwens ook en s'winters stonden de paarden gewoon op stal buiten de lessen om.

En mensen die daar toen in pension stonden vonden dat toen ook de normaalste zaak van de wereld volgens mij dat de paarden zomer en winter amper buiten kwamen. Dan praat ik over 20 jaar terug.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:49

Pipodipo schreef:
Het is verbazend hoe sommigen in dit topic tegen de tijd dat ze zich volwassen mogen noemen ineens vergeten zijn hoe het was om kind te zijn. Laat die kinderen toch paardrijden als ze dat willen, ik vind het zo gemeen als grote mensen dat af willen pakken.
Weet je wat zielig is, de paarden die optreden in Carre tijdens het Wereld Kerst Circus, die staan 3 weken in de kelder van het theater, die zien al die tijd geen daglicht.

De paarden en pony's op de HM zien Nooit daglicht. Als ze geluk hebben worden ze gepoetst op het binnenplaatsje en that's it. Dus geen drie weken maar jaren lang in het donker. Kinderen kunnen beter geleerd worden hoe je dieren houdt ipv 'voor de kinderen houden we alles intact'

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:50

Lijkt me totaal ongeschikt voor een rijvereniging. Wie gaat er nou naar hartje Amsterdam met z'n paard voor een les. Je kunt er niet eens fatsoenlijk parkeren.

Met minder paarden zou t misschien te doen zijn. Dat je de ene bak echt als paddock gebruikt. Maar vrees dat dat financieel niet haalbaar gaat zijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:52

Ooh haha, dat weet ik toch niet dat dat midden in de stad zit ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:52

Zeg maar aan t vondelpark, vlakbij t Leidscheplein

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:53

Het zou een prachtige uitvalsbasis zijn voor de bereden politie en koetspaarden. Midden in de stad en goed gefaciliteerd. Een kantine voor paarden die in de stad aan het werk zijn en af en toe een pauze hebben.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:56

Los van het paardenwelzijn vind ik de prijslijst ook best wel achterlijk... bijna 30 euro voor een manegeles, terwijl er in de vacature voor een instructeur wordt gesproken over 'het lesgeven van grote groepen' (dus of je ook daadwerkelijk wat aan die les hebt is nog maar zeer de vraag) :=

En een poets- en opzadelworkshop á 12,50 :roll: Dat hoort m.i. toch gewoon bij de basis van het leren paardrijden? Ik snap dat zo'n pand geld kost, maar je kunt ook overdrijven -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:19

Ik ken die manege niet van binnen. Maar als ik het zo lees en op foto's zie, dan is het geen geschikte plaats om permanent paarden te huisvesten, maar is het anderzijds ook weer zonde als het de hippische functie die het historisch heeft helemaal verliest.

Ik zou zeggen: geen paarden meer huisvesten, manege eruit. Knap het mooi op, zorg dat het de ouderwetse chique ambiance weer terugkrijgt en organiseer er dan exclusieve hippische evenementen. Er zijn vast mensen die in Amsterdam luxe willen dineren terwijl ze naar een dressuurshow, hengstenshow of klassieke rijkunst kijken. Aanvullend kan je er dan ook luxe-beurzen organiseren (auto's, sieraden, fashion etc). Het ligt mooi tegen Oud-Zuid aan, op een steenworp van de PC Hooftstraat.

Manegebedrijf heeft op lange termijn echt geen bestaansrecht daar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:25

Veulen84 schreef:
Nikass schreef:
Even de praktijk schetsen: vanuit de binnenstad van Amsterdam naar de dichtstbijzijnde manege buiten de stad is ongeveer 20 minuten met de bus en dan nog tien minuten lopen.
Deze manege heeft echter ook geen weiland. Wel een paar kleine paddockjes maar die zijn volgens mij voor de pensionklanten. Ponylessen gaan wel het bos in af en toe.
Zelfde bus, iets verder lopen nog een manege zonder weiland waar de manege paarden en pony's iets vaker in de buitenbak en paddocks gezet worden en in de zomer op vakantie gaan naar de wei.

De manege in diemen en de ponyclub in diemen zijn te bereiken vanuit de stad en er zijn best wat kleine alternatieve in de stad die het wel goed doen. De stad kan heus wel een perk stellen aan stallen zonder welzijn zonder dat er geen enkel alternatief is.

Overigens las ik dat het terrein in Andijk 1 hectare groot is. Daar kun je ook niet heel veel paarden non stop vrij geven.

Ik weet niet of je t is opgevallen maar mijn post is louter informatief ;)
Wat betreft Diemen: om nou te zeggen dat het welzijn daar zo'n hoog peil heeft :O :n

IJBURG is idd leuk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:06

Jennyj01 schreef:
Het zou een prachtige uitvalsbasis zijn voor de bereden politie en koetspaarden. Midden in de stad en goed gefaciliteerd. Een kantine voor paarden die in de stad aan het werk zijn en af en toe een pauze hebben.

Ik ben voor!!
En dan niet te veel paarden. Passend voor de ruimte qua weidegang voor vrije beweging. Boxen vergroten. Hachikidee.

Ook bruintje haar post.... helemaal mee eens. Laten er maar eens regels komen. En ook welzijnssterren.
Minimaal vier uur buiten. Één ster. Én een minimaal 2500 vierkante meter per paard.
Met zes uur buiten en 5000 vierkants meter per paard twe sterren.
Minimaal acht uur buiten drie sterren.
Dag en nacht buiten vier sterren.
Paddock paradise op ten top. Droog. Afwisselend. Voldoende ruwvoerplaatsen en voldoende schuilplaatsen.
Met mogelijke deel indivudele ruime stallen van minimaal 15 vierkante meter met uitloop naast de pp voor de persoonlijke contacten. Én vul maar in. Vijf sterren.

This máár een voorbeeld. Maar ik kijk wel naar welzijn en als het in sterren uitgedrukt kan worden zoekt dit sneller.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:23

Jennyj01 schreef:

Ik had dezelfde gedachte!

Óf gewoon écht alleen kinderlesjes met shetlanders en A/B en eventueel enkele C ponys.
En dan ook nog wat inkrimpen naar 25 ponys.. en idd paddocks realiseren in de "buitenbak" zodat je minimaal 4 groepen kan maken die je elke 4 uur kan rouleren en dan wel met genoeg ruwvoer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:15

maralyn schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik ben voor!!
En dan niet te veel paarden. Passend voor de ruimte qua weidegang voor vrije beweging. Boxen vergroten. Hachikidee.

Ook bruintje haar post.... helemaal mee eens. Laten er maar eens regels komen. En ook welzijnssterren.
Minimaal vier uur buiten. Één ster. Én een minimaal 2500 vierkante meter per paard.
Met zes uur buiten en 5000 vierkants meter per paard twe sterren.
Minimaal acht uur buiten drie sterren.
Dag en nacht buiten vier sterren.
Paddock paradise op ten top. Droog. Afwisselend. Voldoende ruwvoerplaatsen en voldoende schuilplaatsen.
Met mogelijke deel indivudele ruime stallen van minimaal 15 vierkante meter met uitloop naast de pp voor de persoonlijke contacten. Én vul maar in. Vijf sterren.

This máár een voorbeeld. Maar ik kijk wel naar welzijn en als het in sterren uitgedrukt kan worden zoekt dit sneller.

Dit is wel heel zwart-wit natuurlijk. Ik zie op bokt eigenaren langs komen die roepen halleluja! Mijn paard staat 24/7 buiten!
Als je dan verder kijkt zie je een paard in een compleet verrot gelopen bagger weiland, tot z'n knieën in de drek....
Of, ze staan 24/7 buiten, op een postzegel paddock
Tja...

Daarnaast heb ik op een sportstal gestaan met voornamelijk hengsten, stuk of 20... Die kan je niet in een groeps huisvesting zetten, en als je dan 2500 m2 per paard moet rekenen, heb je wel héél veel ruimte nodig

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:21

Daarom moeten er ook eisen komen aan de paddock/wei.
En ja dat mag van mij ook doorgetrokken worden naar de particulier.
Alleen maar drek in de paddock wei zou net zo goed afgestraft moeten worden.
Kun je geen goede drainage betalen als particulier, of mag dat niet in jou wei, dan hoort daar ook geen paard.

Van mij hoeft 24/7 niet, dat is voor mij niet heilig. Dat is niet realiseerbaar en als je graag sport rijd al vaak niet handig.
4 uur, ik vind het te weinig voor mijn paarden, maar als dat al eens als regel zou worden gesteld, in een droge paddock van voldoende grote. Dus geen uitloopje uit de stal. van 3,5 bij 4.
Dan is er voor veel paarden al een grote welzijns verbetering.

En ja dat kan best doorgevoerd worden.
En ja dan zullen er stallen moeten sluiten. En zullen er mensen zijn die wat meer hun best moeten gaan doen hun hobby uit te voeren. En of ze dat er voor over hebben is aan hunzelf de keuze.
Maar daar mogen de paarden niet onder lijden. 19nul is een paar jaar terug, tijd voor nieuwe regels die bij deze tijd passen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:34

Lady madonna.. graag lezen
Want er staat nml. Bijvoorbeeld.
Het kan óók twee delig ingericht worden.
Voor nacht op stal van één tot vijf sterren én 24/7 buiten met één tot vijf sterren.

Minimaal 2500 m2 vind ik persoonlijk een goede. Dar is vier per hectare.
2000 is óók haalbaar maar minder vind ik niét kunnen.
Ja dan moeten veel stallen inkrimpen of sluiten. Pech... jammer. Maar welzijn voor op.
Net als minimaal 15 vierkante meter als stal.

Hoe meer welzijn hoe meer sterren.

Ik denk hetzelfde als bruintje.

Die manege aan mijn buurt ook.
Drie? Vier? Hectare. 70 paarden
Zomer mits je extra betaalt word je paard drie misschien nét vier uur per dag buiten gezet.
Winter twintig minuten in de stapmolen.
Én vijf sterren fnrs hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:51

@ maralyn ik bedoel niet dat deze paarden hier dan permanent verblijven he. Meer dat als ze in de stad aan het werk zijn dit hun basis is. Begin, eind en pauze. En vandaaruit weer naar huis.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:54

Dat is helemaal top!!! Gewoon als open trainingscentra als het ware?

En beschikbaar houden als rijverenigingsbak in de avond uren voor mensen die willen trainen in een binnen rijhal?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:04

Daar wil je niet met je trailer naar toe :n . Op de fiets wordt je op de overtoom al gek. Maar shows als pasionata en zo zouden wel mooi zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:07

Is het zo erg??
Jeetje.
Ja evenementen. Ook niet gek!!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:09

Het is niet zo dat deze paarden slecht verzorgd worden hoor. En dat de mensen niks om ze geven. Echt niet. Alleen is het allemaal erg achterhaald. Zo is dat nu niet meer gewenst. Nu willen we het anders zien.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:18

miccamaaike schreef:
Zeg maar aan t vondelpark, vlakbij t Leidscheplein

Uhm.. Heb echt geeen idee. Ben ooit 2 keer in mijn leven in Amsterdam geweest ;) looong time ago.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:54

Zoek hem maar eens op google maps, dan heb je echt zoiets van ???? Daar een manege?