KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:50

bruintje123 schreef:
Sjolvir en andere

Bij de paarden wordt er uitgegaan wat er ongeveer het gezonde gewicht zou moeten zijn passend bij de bouw.
Nu vind ik dat ook natte vinger werk.
Maar hem te vet laten worden zodat er een te zware ruiter op mag begrijpt iedereen nog wel dat ze dat niet bedoelen bij dit welzijn verhogen voor de paarden.
Ik begrijp ook niet dat ik dat herhaaldelijk terug lees bij diverse Bokkers.

Ik bezit nou eenmaal een ras dat snel dik is, uiteraard laten mensen hun paard vaak niet bewust te dik worden, echter bij de Fjorden Paarden zitten nogal wel eens wat paarden in overconditie :Y) Waarbij men nogal eens voorbij gaat aan dat dat gewicht wat ze in overconditie zijn al extra belasting is van het paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:52

Ibbel schreef:
Nee, maar laten we wel zijn, ooit heeft iemand bedacht dat de grens tussen pony en paard op 1,479 ligt. Is dat meer of minder nattevingerwerk dan 20% als grens voor gewicht?

Nee, dat is gewoon een duidelijk gestelde grens die met het welzijn niet zo veel te maken heeft.

MarlindeRooz

Re: KNHS gaat aandacht besteden aan ruitergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:00

Zou geweldig zijn! :D
Ik ben erg lang (1.83) en heb een gezond gewicht. 73-75.

Als vrouw zijnde hoef je met een gezond gewicht imo niet zwaarder te zijn... zeker boven de 80 kg zou ik niet op een paard willen zitten persoonlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:06

op ruiter vakantie in ierland moest je meer dan 80 kg wegen 10 pond toeslaggeven...er deden best veel hele stevige dames mee destijds. nu ik zelf helaas ook te zwaar geworden ben , ben ik gestopt met er op te willen. waar zit je verstand dat begrijp je zelf toch ook !
prima initiatief!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:09

kwita schreef:
op ruiter vakantie in ierland moest je meer dan 80 kg wegen 10 pond toeslaggeven...er deden best veel hele stevige dames mee destijds. nu ik zelf helaas ook te zwaar geworden ben , ben ik gestopt met er op te willen. waar zit je verstand dat begrijp je zelf toch ook !
prima initiatief!

Want van die 10 pond konden ze dan extra massages/Chiropractors regelen voor het paard??
Dat vind ik dan een raar idee, of je stelt een gewichtsgrens in of je doet dat niet maar om alleen die grens te stellen zodat je meer geld kan krijgen vind ik raar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 20:21

Nies_ schreef:
Nee, dat is gewoon een duidelijk gestelde grens die met het welzijn niet zo veel te maken heeft.

Nee, dat is een volkomen arbitraire grens, zonder enige onderbouwing. Die natuurlijk wel degelijk ook met welzijn te maken heeft. bv omdat hoogtes en afstanden bij het springen op die stokmaat zijn aangepast.
En wij in NL hebben niet voor niets de E-pony uitgevonden, omdat onze kinderen al snel te groot (en te zwaar) zijn voor D's.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:11

Laatst bij een wedstrijd staan kijken. Jullie hebben het hier over pubers op D pony's. Ik maak me meer zorgen over het grote aantal veel te dikke jongere kinderen op kleine pony's. En ik zag ook een aantal veel te dikke dames en behoorlijk grote mannen op doorsnee Friesjes, nou die kunnen allemaal ophouden. En mijn buurman van 190 cm op een Quarter van 145 cm zal dan ook wel niet meer mogen. Ik vind het een goede regel maar of het uitvoerbaar is betwijfel ik. Er zullen weinig jury's zijn die het aan durven om de discussie aan te gaan. Er wordt nu ook wel eens een opmerking op een staatje gezet, de reactie's die hier op komen zijn echt niet mals.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:22

Ik twijfel ernstig over de uitvoerbaarheid. Bewust maken is imo goed maar hoe ga je iemand bewust maken die zelf het probleem niet ziet of wil zien.

Er zijn genoeg misstanden in de paardensport en handel die niet geadresseerd worden ivm economische belangen, maar ook genoeg misstanden die niet gezien worden omdat het op eigen terrein en achter gesloten deuren gebeurd. Ik vraag me af hoe de knhs denkt achter die gesloten deur te komen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:23

pillow schreef:
En mijn buurman van 190 cm op een Quarter van 145 cm zal dan ook wel niet meer mogen.

Maar Western ruiters hebben toch niet met de KNHS te maken (dat is WRAN toch)? Anders heeft de westernsport (en met name de mannelijke deelnemers) toch best een probleem! :=

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:21

mairead schreef:
pillow schreef:
En mijn buurman van 190 cm op een Quarter van 145 cm zal dan ook wel niet meer mogen.

Maar Western ruiters hebben toch niet met de KNHS te maken (dat is WRAN toch)? Anders heeft de westernsport (en met name de mannelijke deelnemers) toch best een probleem! :=

Ik weet dat de westernruiters niks met de KNHS van doen hebben, maar dat neemt niet weg dat ik het geen gezicht vind.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 06:46

MarlindeRooz schreef:
Zou geweldig zijn! :D
Ik ben erg lang (1.83) en heb een gezond gewicht. 73-75.

Als vrouw zijnde hoef je met een gezond gewicht imo niet zwaarder te zijn... zeker boven de 80 kg zou ik niet op een paard willen zitten persoonlijk.

Dank je wel. Hier 1.85 en rond de 83 kilo. Heb in het verleden 72 kilo gewogen en met dat gewicht de operatie tafel opgegaan (kanker) mijn artsen raden het echt af met mijn bouw weer naar de 72 kilo te gaan. Ondergewicht werd gewoon genoemd. Misschien moet ik meer mijn best doen en 3 kilo afvallen.

Blijf wel gewoon rijden ook op mijn 1.59 stevige dame en wacht graag op de jury die mij eraf trekt op wedstrijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 07:28

Ik weet als geen ander hoe het beeld zoveel anders kan zijn dan de werkelijkheid......ik was (en ben) veel zwaarder dan dat je zou denken maar heb een groot sterk paard wat dat prima kan hebben, nu en ook toen ik zwaarder was. Zo op het blote oog iemand laten schatten wat ie weegt en of dat teveel is, is geen doen. Want er komt nog veel meer bij kijken, net als de foto die hier gepost werd. IEmand die heel lang is, en toch slank kan nog steeds "te zwaar" zijn in de ogen van de mensen die simpelweg naar nummertjes kijken. En dat heeft geen zin.

De KNHS gaat hier helemaal niks mee doen, maar wil alleen ervaringsverhalen dus er komt straks een stuk met wat interviews en tips om aan je fitheid te werken, that's it. Anders kunnen ze de springsport gelijk opdoeken namelijk :+

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 07:45

Net even de cijfertjes gedaan, paard aan de hand van borstomvang en schofthoogte en mezelf met lengte en gewicht. Ik mag blijven rijden, terwijl ik volgens sommige nog niet eens naar hun paard zou mogen wijzen....

Wat ik ook hilarisch vind, die oneliners in dit topic met "20% is niet realistisch". Nee, er is onderzoek gedaan, maar de uitkomst is niet realistisch. En gewoon willekeurig een percentage noemen is dat wel?

Zoals boven genoemd, ik voorzie wel wat issues bij de IJslanders, de springsport en endurance. Maarreh, de aangespannen sport dan? Marathonwagen, twee mannen al dan niet met overgewicht door een zwaar parcours...kan dat dan wel? Tuigpaarden met een veuls te dikke rijder op de bok....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:02

Onbegonnen werk, dan kunnen ze straks veel van die mannelijke springruiters die normaal gebouwd zijnmaar daardoor dus te zwaar van hun paard gaan trekken. Gaat echt niet gebeuren de KNHS kennende.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:04

bigone schreef:
Tja, paard wat echt goed getraind is kan meer dragen dan een "hobbelknol" die één keer in de twee weken door het bos loopt. Ik vind eigenlijk dat de KNHS veel beter mensen aan kan spreken op het correct rijden. De happy athlete werd met veel bombarie gepromoot maar helaas heeft het weinig zoden aan de dijk gezet als ik op wedstrijden om me heen kijk. Dus nu maar het gewicht als speerpunt nemen?? Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit iets uit zal maken.

Ik vind het wel een goed begin eigenlijk. Ruiters leren naar zichzelf te kijken.
Hopelijk voeren ze dat door in hun rijden...

Ben alleen wel benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor mij... Mijn Fries van 1.68m, zal die wel zwaar genoeg zijn voor mijn lichaam van 1.86m? 70 kilo is voor mij niet reëel...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:37

Vala schreef:
Onbegonnen werk, dan kunnen ze straks veel van die mannelijke springruiters die normaal gebouwd zijnmaar daardoor dus te zwaar van hun paard gaan trekken. Gaat echt niet gebeuren de KNHS kennende.

Weegt de gemiddelde springruiter 100 kg dan? Nou, vooruit, 96 kg plus een zadel van 4 kg? En is het gemiddelde springpaard maar 500 kg?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:39

Viennanova schreef:
Net even de cijfertjes gedaan, paard aan de hand van borstomvang en schofthoogte en mezelf met lengte en gewicht. Ik mag blijven rijden, terwijl ik volgens sommige nog niet eens naar hun paard zou mogen wijzen....

Wat ik ook hilarisch vind, die oneliners in dit topic met "20% is niet realistisch". Nee, er is onderzoek gedaan, maar de uitkomst is niet realistisch. En gewoon willekeurig een percentage noemen is dat wel?

Zoals boven genoemd, ik voorzie wel wat issues bij de IJslanders, de springsport en endurance. Maarreh, de aangespannen sport dan? Marathonwagen, twee mannen al dan niet met overgewicht door een zwaar parcours...kan dat dan wel? Tuigpaarden met een veuls te dikke rijder op de bok....

Die menners zitten niet op een zwakke rug...

Daarnaast zat ik van de week op de sulky van m'n ma. Vriendje trok hem. En qua gewicht is dat heel anders dan dat ik op zijn rug zou springen.

Trekken en dragen is een heel verschil. Wij spannen paarden vaak al in tussen 2,5 en 3. Terwijl het erop rijden gebeurt pas met 3 oo z'n vroegst.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:52

Laat ik het zo zeggen:
Ik ben jury en sta achter de gedragscode, die ik heb ondertekend, maar als ik deelnemers op een weegschaal MOET gaan zetten, dan stop ik ermee.
Ik heb toch helemaal niets met het gewicht van iemand anders te maken!?
Plus dat het regelmatig voorkomt dat de wat zwaardere ruiters vriendelijker rijden, dan sommige zagende/trekkende/hotseklotsende/schoppende lichtgewichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:55

Viennanova schreef:
Volgens de 20% regel zou er iemand van 200 kilo nog op mijn paard mogen rijden...

Ik vind dat je per paard moet kijken naar waar het toe in staat is.
Hoe is zijn bouw, wat voor rug heeft het dier, hoe is het bespierd, hoe oud is het dier, heeft het overgewicht, hoe is de verdere lichamelijke conditie, hoe zit het met eerdere blessures.

Er zijn zoveel verschillende paarden, verschillende types en verschillende omstandigheden dat je de 20% regel niet op elk paard kunt toepassen.
Ik zou iemand van 100 kilo gerust op mijn paard van 1000 kilo zetten (10%), maar volgens de 20% richtlijn zou iemand van 200 kilo ook nog mogen en dat gaat natuurlijk veel te ver.

Zelf zou ik dus eerder voor de 15 - 17% regel zijn en dan ook de omstandigheden van zo'n dier meerekenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:08

KoudbloedKim schreef:
Viennanova schreef:
Volgens de 20% regel zou er iemand van 200 kilo nog op mijn paard mogen rijden...

Ik vind dat je per paard moet kijken naar waar het toe in staat is.
Hoe is zijn bouw, wat voor rug heeft het dier, hoe is het bespierd, hoe oud is het dier, heeft het overgewicht, hoe is de verdere lichamelijke conditie, hoe zit het met eerdere blessures.

Er zijn zoveel verschillende paarden, verschillende types en verschillende omstandigheden dat je de 20% regel niet op elk paard kunt toepassen.
Ik zou iemand van 100 kilo gerust op mijn paard van 1000 kilo zetten (10%), maar volgens de 20% richtlijn zou iemand van 200 kilo ook nog mogen en dat gaat natuurlijk veel te ver.

Zelf zou ik dus eerder voor de 15 - 17% regel zijn en dan ook de omstandigheden van zo'n dier meerekenen.

Schrale troost, iemand van 200 kilo komt echt niet meer op Kim hoor :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:12

Tendance schreef:
Laat ik het zo zeggen:
Ik ben jury en sta achter de gedragscode, die ik heb ondertekend, maar als ik deelnemers op een weegschaal MOET gaan zetten, dan stop ik ermee.
Plus dat het regelmatig voorkomt dat de wat zwaardere ruiters vriendelijker rijden, dan sommige zagende/trekkende/hotseklotsende/schoppende lichtgewichten.

Lijkt me ook geen taak van de jury, eerder van een ringmeester die bij twijfel een combinatie even bij zich roept.

Al zou ik eerder gewoon gaan voor het voeren van campagne. Een vrij scherpe campagne die vooral ook ingaat op de risico's van overgewicht voor de mens zelf. De KNHS moet het natuurlijk wel zo opzetten dat ze er geen boze leden van krijgen. Het is natuurlijk wel erg moeizaam gesteld met de mate waarin mensen zelfkritisch zijn en in staat zijn kritiek op zichzelf te ontvangen.

En eerlijk is eerlijk, ik zal niet direct van mijn paard getrokken worden. (bij wijze van spreken natuurlijk, ik geloof namelijk niet dat dit een manier is om dit aan te pakken) Maar genoeg mensen die lichter zijn dan ik waarbij dat wel zal gebeuren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:14

Volgens mij is de regel in de UK zo dat bij een bepaalde stokmaat, hoort een vastgesteld gemiddeld gewicht voor een paard. De gemiddelde gewicht is de norm voor wat de ruiter mag wegen. Dit mede om te voorkomen dat de ruiter niet op dieet gaat, maar gewoon zijn paard vetmest om aan de grenzen te voldoen. Weet niet zeker of er in die gemiddelde ook nog rekening met ras wordt gehouden.
Maar ik vind het goed dat ze daar vaste richtlijnen in pakken, die simpel te controleren zijn. Stokmaat staat in het paspoort dat iedereen bij zich heeft op wedstrijd.

Ik denk eerlijk gezegd, wat ik gemiddeld op een springwedstrijd zie rondrijden, dat deze heren allemaal ruim binnen de gestelde marge vallen hoor. Zie daar geen probleem. Degene die dat niet zullen vallen, zijn echt gemiddeld wel een maatje te veel, en daar is de regel toch juist voor bedoeld?

Zou voor mij ook een grens aan lengte ruiter ten opzichte van stokmaat paard gesteld mogen worden. Een veels te lange ruiter zit een paard net zo goed in de weg.

En tja...een weegschaal. De norm van 20%, als je die haalt...dat is denk ik echt wel met het blote ook te zien. Dat is niet een maatje teveel...maar dat is echt veel te veel. Zeg een gemiddeld sportpaard tussen de 550-600 kg, dat betekent dat daar een ruiter van 110-120 kg op zou mogen zitten voor de norm...die pik je er echt wel uit.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:20

Janine1990 schreef:
Tendance schreef:
Laat ik het zo zeggen:

Lijkt me ook geen taak van de jury, eerder van een ringmeester die bij twijfel een combinatie even bij zich roept.

Al zou ik eerder gewoon gaan voor het voeren van campagne. Een vrij scherpe campagne die vooral ook ingaat op de risico's van overgewicht voor de mens zelf. De KNHS moet het natuurlijk wel zo opzetten dat ze er geen boze leden van krijgen. Het is natuurlijk wel erg moeizaam gesteld met de mate waarin mensen zelfkritisch zijn en in staat zijn kritiek op zichzelf te ontvangen.

En eerlijk is eerlijk, ik zal niet direct van mijn paard getrokken worden. (bij wijze van spreken natuurlijk, ik geloof namelijk niet dat dit een manier is om dit aan te pakken) Maar genoeg mensen die lichter zijn dan ik waarbij dat wel zal gebeuren.

Ik denk dat wij wel aardig dezelfde bouw hebben dan. Door je lengte weeg je "er gauw in", en verbaas ik me gewoon over het gemak waarmee een max aantal kgs genoemd worden. Voor het mooie zou ik ook wel een paar kgs kwijt mogen, maar dan nog ben ik geen 70 kg. Dan lijk ik gewoon ook al aan de magere kant. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het niet zo simpel als de cijfertjes ligt, kijk alleen al naar het voorbeeld van KBK.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:21

oji schreef:
Volgens mij is de regel in de UK zo dat bij een bepaalde stokmaat, hoort een vastgesteld gemiddeld gewicht voor een paard. De gemiddelde gewicht is de norm voor wat de ruiter mag wegen. Dit mede om te voorkomen dat de ruiter niet op dieet gaat, maar gewoon zijn paard vetmest om aan de grenzen te voldoen. Weet niet zeker of er in die gemiddelde ook nog rekening met ras wordt gehouden.
Maar ik vind het goed dat ze daar vaste richtlijnen in pakken, die simpel te controleren zijn. Stokmaat staat in het paspoort dat iedereen bij zich heeft op wedstrijd.

Ik denk eerlijk gezegd, wat ik gemiddeld op een springwedstrijd zie rondrijden, dat deze heren allemaal ruim binnen de gestelde marge vallen hoor. Zie daar geen probleem. Degene die dat niet zullen vallen, zijn echt gemiddeld wel een maatje te veel, en daar is de regel toch juist voor bedoeld?

Zou voor mij ook een grens aan lengte ruiter ten opzichte van stokmaat paard gesteld mogen worden. Een veels te lange ruiter zit een paard net zo goed in de weg.

Met dat laatste raak je een voor mij gevoelig punt :P Gewicht is meer aan te doen dan lengte... ;(
Wat is volgens jou te lang?

Ik ben gezegend met lange benen. Veel te lange benen als je het mij vraagt. Mijn laarzen hebben een hoogte van 56cm zonder boog... Wanneer je een foto van mij ziet en je legt een duim op mijn bovenlijf denk je dat er een reus op staat. Leg je de duim op mijn benen denk je dat er een kabouter op dat paard zit. Dus wanneer ben je te lang?

Dan maakt de vorm van het paard ook nog wat uit natuurlijk, heb je een rank en slank paard dan ben je al snel langer dan op een stevig en rond paard (en dan doel ik niet op dik of vet).

Mijn Fries (in mijn berichten zie je genoeg foto's denk ik) is niet heel groot (1.68m), ik ben 1.86m. Hij is vrij slank, maar wel rond. Ik kom er een aardig stukje onderuit. Dat vind ik zelf erg vervelend, echter is er nog nooit een jury over gevallen (voor zover ik weet), meer commentaar gehad dat we een sympathieke/mooie/leuke combinatie zijn. Maar ik weet wel dat ik er af en toe wat onbeholpen op zit. Een ander zadel moet hier verandering in brengen, maar ik weet dat ik op dit moment hem best wel eens kan storen en dat we hier niet bepaald mee vooruit komen. Eerder in een vicieuze cirkel terecht gaan komen. Ik begrijp daarom je idee wel hoor!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:33

Ha ha nee aan je lengte kun je niets doen. Maar waar je wel wat aan kunt doen is aan welk paard je koopt. Een paard dat bij je past. Heb je lange benen dan past een rondgeribte beter bij je. Ik heb bv naar verhouding korte pootjes (nou ja, totaal haalt ook maar 1.66...maar de verhouding is scheef, te lang bovenlijf, te korte pootjes) dan past een rondgeribte dus daar niet bij. En ik let daar dus wel op bij de aanschaf van een paard. Ik merk echt bij rondgeribte paarden dat mijn onderbenen veel minder "in control" zijn, dus hinder ik daar een paard meer mee...dus past dat paard minder bij mij.

Wat vind ik te lang? Wat je vaak ziet bij te lange ruiters voor het paard, is dat ze de benen niet kwijt kunnen en gaan afsteken en achter in het zadel zitten, waardoor het paard gewoon wel in zijn beweging gehinderd wordt. Dat vindt ik te lang. Dan is het niet een minder mooi plaatje meer, dan hindert de lengte. En ja, met het risico heel bokt over mij heen te krijgen, maar die lange (en misschien best wel hele dunne en niet zware) mannen op een ijslander...je maakt mij niet wijs dat zo iemand toch met zijn lengte niet de balans van zo'n paardje verstoord. Maar goed...is off topic..