Picasso schreef:Toch een vraagje: bestaat een rotkarakter volgens jullie fokkers/kenners niet? Is het grotendeels opvoeding, stalbeleid, voeren en hormonen? Ik ben oprecht nieuwsgierig; de een roept namelijk heel hard van wel, de ander van niet. Ik had ooit een Amethist x Zeoliet merrie: ik kon er niks mee (zegt ook wat over mij); ze kon zomaar 'afslaan' en dan omhoog komen, tot zich laten vallen aan toe, of er kwam een bokriedel met de kop tussen de voorbenen. Deze merrie heeft later nog verdienstelijk in de eventingsport gelopen in Engeland. Maar iedereen die mij zag prutsen met dat dier (en ze liep heus ook weleens fijn) riep: oh Amethist x Zeoliet...etc etc etc.
Ze bestaan wel maar ze komen niet zo vaak voor als mensen hier wel eens suggereren.

Met een prof ging het goed, die vond het niet erg dat ze haar stuitermomenten had en daarnaast paste de eventing beter bij haar dan het dressuren. Voor mij was ze dus te moeilijk. Ik kreeg daarna een Darwin ruin; een veel betere match wat dat betreft. En ik denk dat er velen zijn zoals ik, die gewoon lekker willen rijden zonder al teveel gedoe en gestuiter van een paard. Een cool karakter zal daarom voor de meeste amateurs een must zijn. Hoop dat daar 'gewoon' op geselecteerd blijf worden bij de hengstenkeuringen en ook de fokkers hier rekening mee houden met hun merries.
[/quote]
. Dacht altijd dat het te maken had met percentage volbloed maar volgens mij klopt dat toch niet helemaal.
. Allemaal 3 jaar en alle 9 hebben zich keurig gedragen. Ondanks dat ze voor het eerst met zoveel publiek te maken hadden. Ik noem dat braaf. Zie net nog op FB een foto voorbij komen van een 3-jarige Apache in het bos met een ruiter die 15 jaar geleden voor het laatst op paard zat. Hoezo alle Apaches zijn lastig? Goed kijken op welke merrie je welke hengst gebruikt, denk ik dan. Hoe vaak hoor je niet: mijn merrie is zo lastig.. volgend jaar maar bij de hengst, ik kan er toch niets mee.. duh! Hoezo het ligt aan de hengst?? En dan komt er ook nog een stukje opfok, opvoeden en opleiden bij kijken. Ik ken wel paarden die bij een verkeerde ruiter heel anders uit de verf waren gekomen. Ik vind het jammer dat alles op het KWPN en de hengsten wordt afgeschoven.