Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Najaarskeuring trekpaarden Zeeland afgelast na bedreigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 07:51

Heksenjacht??? Dat valt nog wel mee toch? Ze hebben tenslotte 15 jaar lang hun gang kunnen gaan.
Wat mij betreft gaan clubjes als Wakker Dier het leed in de paardenwereld aan het licht brengen. Maar helaas is het veel gemakkelijker scoren tegen een beroepsgroep waar de meeste mensen mijlenver vanaf staan dan de hobbyist die in bijna ieders familie- of vriendenkring zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:22

Ik vind het altijd zo flauw om te vergelijken met een andere kwalijke zaak, met eczeempaarden fokken in dit geval (ook ernstig genoeg, maar....), daar gaat het toch niet om, dat maakt het toch niet minder belangrijk? Het Trekpaardenstamboek heeft 15 (!!!) jaar lang de gelegenheid gekregen om hun zaakjes op orde te krijgen en dat gebeurde niet. Dan nu maar korte metten...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:43

Gloa schreef:
Het zijstapje naar exczeem paarden was om de hele situatie te relativeren. Er lijkt wel een soort heksenjacht gaande tegen de liefhebbers van het klassieke trekpaard terwijl er zo verschrikkelijk veel verborgen leed is waar ook veel bokkers zich aan schuldig maken. Het gros van de gecoupeerde trekpaarden heeft een paardwaardiger bestaan dan die vertroetelde sportpaardjes op de stallen om mij heen.

Hebben we het hier over relativeren of bagataliseren? Niks mis met een gecoupeerde staart. Mits het een medische reden heeft en een daarbij geldige dierenarts verklaring kan worden overlegd. Zo zijn de regels en die worden massaal genegeerd. Hoe is dat goed te praten?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:37

Jennyj01 schreef:
Er zal ongetwijfeld een hele grote groep zijn die stopt met fokken omdat ze het niet volgens de regels willen doen. Maar er zal ook een groep zijn die dat gat gaat opvullen. De groep die nu is afgehaakt vanwege de mentaliteit bij de huidige fokkers bijvoorbeeld.

Die groep die voor couperen is, is voor een deel toch al zowat bejaard dus die valt sowieso al weg.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:42

randalinpony schreef:
Jennyj01 schreef:
Er zal ongetwijfeld een hele grote groep zijn die stopt met fokken omdat ze het niet volgens de regels willen doen. Maar er zal ook een groep zijn die dat gat gaat opvullen. De groep die nu is afgehaakt vanwege de mentaliteit bij de huidige fokkers bijvoorbeeld.

Die groep die voor couperen is, is voor een deel toch al zowat bejaard dus die valt sowieso al weg.

Alleen zo jammer dat ze hun onzin inprenten bij nieuwe generaties.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:54

Jennyj01 schreef:
Gloa schreef:
Het zijstapje naar exczeem paarden was om de hele situatie te relativeren. Er lijkt wel een soort heksenjacht gaande tegen de liefhebbers van het klassieke trekpaard terwijl er zo verschrikkelijk veel verborgen leed is waar ook veel bokkers zich aan schuldig maken. Het gros van de gecoupeerde trekpaarden heeft een paardwaardiger bestaan dan die vertroetelde sportpaardjes op de stallen om mij heen.

Hebben we het hier over relativeren of bagataliseren? Niks mis met een gecoupeerde staart. Mits het een medische reden heeft en een daarbij geldige dierenarts verklaring kan worden overlegd. Zo zijn de regels en die worden massaal genegeerd. Hoe is dat goed te praten?

Het ene misstand maakt het andere niet goed. Bovendien hebben juist trekpaarden ook best last van exceem en daar wordt ook gewoon mee gefokt.
Dus wat was je punt precies?

Fokken met dieren die wat mankeren is altijd verborgen leed denk ik zo. En als de fokkers dat jaren terug al massaal achterwege gelaten hadden, en hun gezonde dieren (deels) hadden aangehouden voor de fokkerij en niet verkocht hadden voor gebruik, dan hadden ze nu niet al die problemen die ze hebben.

Welzijn betekent verschillende dingen, namelijk geen verminkende en zinloze procedures, en ook proberen een gezond dier te fokken aangezien gezondheid en intactheid zon beetje aan de basis van welzijn staan.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:09

randalinpony schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik denk dat dat nog heel erg tegen valt hoeveel jongeren een gecoupeerd paard mooier vinden en het dus niet alleen de 65+ generatie betreft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:53

Maar het gaat toch om de oplossing?
Om alle paarden te beschermen?
Lijkt me dat een algeheel verbod op keuringen voor paarden met blokstaart, niet in het voordeel is voor de paarden met een blokstaart.
Veulens die nog geboren moeten worden kun je wel beschermen door het op de keuring te verbieden voor paarden vanaf 2017.

Ik verwacht wel dat er fokkers zullen zijn die er mede daardoor zullen stoppen.
Maar de onnodige dierenmishandeling moet wel stoppen. Ook die paarden zouden hun staart moeten kunnen gebruiken tegen de vliegen.

Dat er nog veel werk aan de winkel is om de dieren nog meer te schermen, is een feit. Staat ook los van deze discussie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:07

Ze willen dus eigenlijk gewoon premies kunnen halen met paarden gecoupeerde staarten en blijkbaar zijn die ook uitgedeeld anders hopen ze daar niet op?

Dus gewoon geen keuringen meer tot er geen gecoupeerde staarten meer zijn, zou ik zeggen.

Als ze zo nodig beter de billen willen zien kunnen ze aan het vlechten en opbinden gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:48

Dan breng je het stamboek om. Dat is lekker vriendelijk voor de paarden - zijn ze niks meer waard.
Toffe oplossing -O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:00

Zijn ze nu eigenlijk wel wat waard? Wat doet een geprimeerde merrie in prijs? (Echt geen idee)

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:10

LadyMadonna schreef:
Zijn ze nu eigenlijk wel wat waard? Wat doet een geprimeerde merrie in prijs? (Echt geen idee)

Een 2/3 jarige merrie (niet geprimeerd) met staart kost zo tussen de 2000/3000 euro. Een kortstaart is op dit moment 'niks' waard. Tenminste niet voor gebruikers...

Hoe de prijzen tussen fokkers ligt weet ik niet. Maar die prijzen zullen nu wel flink naar beneden gaan -gelukkig!!-...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:13

sneeuwpop schreef:
Dan breng je het stamboek om. Dat is lekker vriendelijk voor de paarden - zijn ze niks meer waard.
Toffe oplossing -O-

Wat is jouw oplossing om couperen tegen te gaan? Het moet gewoon geen nut meer hebben, dat is de enige mannier om het te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:36

Lusitana schreef:
sneeuwpop schreef:
Toffe oplossing -O-

Wat is jouw oplossing om couperen tegen te gaan? Het moet gewoon geen nut meer hebben, dat is de enige mannier om het te stoppen.

Precies dus keuringsreglement aanpassen dat alle dieren geboren in of na 2017 niet meer gecoupeerd mogen zijn.

Dat is DE oplossing die niet ten koste gaat van de reeds gecoupeerde paarden of het ras. Dat is altijd al de oplossing geweest maar het stamboek had niet de ballen om reglementen aan te passen. Een deel van de leden wil wel en een deel wil niet. Nu kijken ze naar de rechter en als die in het nadeel van de coupeerders uitspreekt dan kunnen ze de rechter de zwarte piet toespelen en hoeft er geen 3de wereld oorlog uit te breken binnen het stamboek.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 00:58

Maar als het een jaar wordt uitgesteld dan hebben fokkers na één jaar toch nog steeds hetzelfde probleem. Er komen paarden met een lange staart die vinden ze oerlelijk en die willen ze niet achter hun huis. Waarom kunnen ze daar nu ineens binnen een jaar aan wennen en hun diepgewortelde tradities voor overboord zetten. Want dat beeld wordt nu geschetst. Voor die fokker maakt dat ene jaar niet uit. Die zal dan na dat jaar ook wel stoppen.

Om er ineens exzeem paarden bij te halen is natuurlijk vreemd. Omdat de buurman door rood rijdt en geen boete heeft gekregen maakt niet dat jij ineens door rood mag rijden. Ik snap niet wat exzeem paarden met deze discussie te maken hebben. Ik kan nog veel meer en ook minder dierenleed aanhalen.

Als blokstaarten nu nog geld waard zijn. Maar iedereen weet dat er na één jaar dat verbod komt en ze dus na één jaar niets meer waard zijn, zijn ze nu ook niets waard. Waarom investeren in iets wat al zijn waarde verliest na één jaar?

Ik snap deze discussie wel hoor. Maar van mij mag dat verbod er per direct komen. Ik heb nog niets gelezen wat het nu zo'n probleem maakt.

Ja dat er een stel mensen echt diep gekrenkt zijn. (En dat geloof ik echt). Het is ook niet makkelijk een traditie overboord te zetten. Maar paardenwelzijn moet boven traditie staan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:02

Ze hebben er toch al jaren aan kunnen wennen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:13

De enige uitzondering dat ze nog op een keuring mogen komen zou mijnsinziens als moeder van een veulen zijn, niet om zelf nog beoordeelt te worden.

Wanneer je alsnog de blokstaarten en volle staarten tegen elkaar laat strijden (bij jury's die liever blokstaarten zien), krijg je hetzelfde probleem als afgelopen jaren namelijk dat de volle staarten thuis gehouden worden omdat die wegens hun staart minder gewaardeerd worden in de ring.
Dan verandert er nog niets binnen het stamboek/op keuringen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:55

Mooi geschreven Heike :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:37

Gloa schreef:
Dat is DE oplossing die niet ten koste gaat van de reeds gecoupeerde paarden of het ras.

Nee, dat is niet DE oplossing, en het gaat ten koste van de fokkers die niet couperen. En die ongelijkheid blijf je in stand houden zolang paarden zonder staart op keuring mogen verschijnen. Juist nog langer doormodderen gaat ten koste van het ras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:42

Een fokker die nu een beloftevolle gecoupeerde 2 jarige heeft staan kan nog flink wat jaren showplezier hebben aan dat paard als de wijziging alleen voor dieren vanaf 2017 gaat gelden. Nafok zal vanzelfsprekend een staart hebben maar de fokkers hebben nog wel een aantal jaren een gemengde kudde waarbij de gecoupeerde dieren nog steeds van waarde zijn voor de eigenaar. Je neemt ze geleidelijk iets af en tegen de tijd dat alle gecoupeerde dieren zijn overleden (en dat gaat helaas vrij rap bij trekpaarden) zijn ze hopelijk gewend geraakt aan de staarten.

Je kunt exzeem een rare vergelijking vinden maar die paarden zijn ook voor hun hele leve gehandicapt en hebben last van insecten. Het is bewezen erfelijk dus zullen we dan ook maar de bezem halen door stamboeken als die van de friezen/ijslanders/fjorden/shetten waar mensen bewust paarden fokken die hun hele leven lijden onder hun aandoening? Die zijn wat mij betreft geen haar beter dan de coupeerders.

Waarom heeft iedereen het over een overgangsregeling van 1 jaar? De overgangsregeling is gecoupeerde dieren geboren vanaf een x datum verbieden op show. Dat is heel wat anders dan regelgeving voor een geheel verbod nog een jaartje opschuiven.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:48

Gloa, wil je dan ook de keuringsrubrieken voor paarden met en zonder staart gescheiden hebben?
Als ze tegen elkaar gaan strijden heb je namelijk weer hetzelfde probleem als nu. Namelijk dat paarden zonder staart voorgetrokken worden omdat ze er zo "mooier" uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:49

Shadow0 schreef:
Gloa schreef:
Dat is DE oplossing die niet ten koste gaat van de reeds gecoupeerde paarden of het ras.

Nee, dat is niet DE oplossing, en het gaat ten koste van de fokkers die niet couperen. En die ongelijkheid blijf je in stand houden zolang paarden zonder staart op keuring mogen verschijnen. Juist nog langer doormodderen gaat ten koste van het ras.

Hoeveel serieuze fokkers kan je mij aanwijzen die niet couperen? Een klein deel coupeert om mee te kunnen komen op de keuring maar het grootste deel coupeert uit overtuiging.

Die ongelijkheid is binnen 5 jaar weg als alle 2-3-4 jarigen met staart geshowd worden. Dat is niet langer doormodderen maar voorkomen dat een toch al kwetsbaar ras ten onder gaat. Dan kun je heel principieel de fokkers straffen en resoluut regels wijzigigen maar daar krijgen de reeds gecoupeerde paarden hun staart niet mee terug. Daarnaast zullen velen een enkeltje italië krijgen, omdat ze onverkoopbaar worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:22

cobiie schreef:
Gloa, wil je dan ook de keuringsrubrieken voor paarden met en zonder staart gescheiden hebben?
Als ze tegen elkaar gaan strijden heb je namelijk weer hetzelfde probleem als nu. Namelijk dat paarden zonder staart voorgetrokken worden omdat ze er zo "mooier" uitzien.

Dat vind ik best een lastige vraag. In beginsel willen we de paarden beschermen, niet de eigenaren van de langstaarten. Het is een jureringsprobleem waar we in alle takken van de sport mee temaken hebben. Persoonlijk denk ik dat gescheiden rubrieken alleen maar meer de nadruk gaan leggen op het verschil terwijl het om hetzelfde paard gaat. Dus wat mij betreft gewoon gemengd keuren en over een paar jaar lost het probleem zich vanzelf op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:26

Gloa schreef:
Een fokker die nu een beloftevolle gecoupeerde 2 jarige heeft staan kan nog flink wat jaren showplezier hebben aan dat paard als de wijziging alleen voor dieren vanaf 2017 gaat gelden.

Die fokker heeft welbewust dat risico genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:45

Shadow0 schreef:
Gloa schreef:
Een fokker die nu een beloftevolle gecoupeerde 2 jarige heeft staan kan nog flink wat jaren showplezier hebben aan dat paard als de wijziging alleen voor dieren vanaf 2017 gaat gelden.

Die fokker heeft welbewust dat risico genomen.

Ja dat heeft hij inderdaad en is ook niet goed te praten. Maar de situatie is nu eenmaal niet anders dan dat het een kwetsbaar ras is, het stamboek geen ballen heeft en de leden heel trotst en traditioneel zijn. Principieel zijn geeft ons het gevoel van rechtvaardigheid. En ja het is van de gekke dat de eigenwijze oudbollige fokkers zo nog wat extra jaartjes krijgen. Maar aan de andere kant zijn de gecoupeerde paarden de dupe als er ineens een totaalverbod komt.

Ik weet niet of zo'n verbod alleen voor keuringen zou gelden of ook doorgetrokken wordt naar andere evenementen zoals de powerhorse competition (met overigens pakweg 80% langstaarten), ringsteken en strao ritten. Want dan worden de aantallen waardeloze paarden echt schrikbarend hoog. Ook hobbyisten met een blokstaart kunnen dan nergens meer aan mee doen.