KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:45

Dorine92 schreef:
Dees schreef:
Ik heb zelf meer waardering voor een jury die jureert tussen de 2 en de 9, dan voor dat hele leger aan 5-jes en 6-jes schrijvers

Ja alleen het probleem is dat veel ruiters die 2-en en die 9-ens gewoon niet verdienen. Als er niks heel goed gaat, maar ook niks heel slecht, dan kom je nou eenmaal op 5 en 6 uit met een enkele 7. Dus de mogelijkheid moet er wel zijn.
Schrijven bij wedstrijden is ontzettend leerzaam. Je kunt precies zien waarom die ruiter met die paar enorme fouten toch wint (namelijk omdat ie op andere punten flink heeft gescoord) en waarom dat paard dat zo prachtig draaft vrij lage punten heeft (staat niet stil, stapt slecht, enz)

Voordat ik zelf ging jureren riep ik heel hard dat ik geen 6-jes jury zou worden, maar serieus? Er zijn gewoon combi's waar je weinig anders kwijt kan! Wat ik dan wel deed was veel commentaar schrijven, maar het is het soms gewoon net niet.. :n

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:28

Tja logisch... ik ben al jaren lid recreatiie ssr, en ze doen echt bar weinig voor je !
zelfs dat magazine daar heb ik niets aan, glossies koop ik normaal ook nooit.
Het club blad van de plaatselijke pony club is echt leuk, hun blad niet....maar ik was de enige die er over klaagde.
De oplossing was ik kon een duurder abonnement afsluiten,..... :wave:

ik was nooit knhs fan dus ach wat zou het .... :x

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:59

Janine1990 schreef:
Dat duurder/goedkoper kan je ook op meerdere manieren uitleggen. De doorsnee spring/dressuurruiter is goedkoper uit als ik me niet vergis. Zeker wanneer je maar één pas hebt. Volgens mij is het voornamelijk voor menners duurder geworden.

Hier een menner ....
De kale startpas is ruim het dubbele duurder geworden voor de enkelspanmenners met één paard, de grootste groep onder de wedstrijdmenners. Menners met meer paarden zijn voordeliger, soms zelfs héél véél voordeliger uit. Zij kunnen namelijk onbeperkt gratis startpassen aanvragen voor welke combinatie ze dan ook willen rijden. Eén startlicentie voor de menner is voldoende. Een bekende van mij heeft inmiddels zoveel mogelijk startpassen aangevraagd. Met vier paarden kan hij verschrikkelijk veel combinaties maken tussen enkelspan, tweespan en eventueel zelfs tandem en vierspan. En hij betaalt evenveel als ik als enkelspanmenner met één paard.
Zie ook: http://www.hoefnet.nl/home/site/nieuws/ ... pan-menner.
Als het aantal startpassen in 2016 gelijk blijft of meer wordt t.o.v. 2015, weet ik iig hoe het komt.

En ik heb voorbeelden van mensen die meerdere dieren hebben, waarvan twee gezinsleden zowel mennen als rijden..... is onbetaalbaar geworden voor hen. Moesten ineens ook 200% meer gaan betalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:19

maralyn schreef:
Nou nou nou... dan mag je wel.leren tellen hoor... :')

En voor de jury
Jullie jureren op basis van interpretatie van wat jullie willen zien
En dat is voor elke jury anders...

Ik snap ook best dat het lastig is. Maar van mij mag de uitleg beter. Duidelijker en vooral meer.

Want dát mis ik het meeste.

Nu zeg ik niet dat jij dat niet doet. Maar andere jurys wel.

En ik mag het ondanks dat janine er niet mee eens is omdat zij vind dat ik n gebrek zou hebben aan ervaring wat tevens een aaname is en zelf ook ongefundeerd als maar kan... niet eens zijn met de jurering van sommige juryleden.

Is het meer dan? Of voel je je gewoon persoonlijk aangesproken, want zoals je vast wel begrijpt ben jij niet de enige die het oneens is met de jurering.

Niet elke jury wil iets anders zien, daar wordt juist zoveel mogelijk aan gedaan om dat te voorkomen. Je insinuatie is dus al fout, de jury heeft niet voor niets een opleiding. Even benieuwd Maralyn, weet jij hoe een jury wordt opgeleid en wat de criteria zijn om hiervoor te slagen? Jurering dient zo objectief mogelijk te zijn, voor zover mogelijk met het menselijk oog! En ja, daar speelt persoonlijke voorkeur helaas een rol in, in de meeste gevallen gebeurt dat onbewust! (Zie diverse onderzoeken van Dr. Inga Wolframm)

Die overigens ook heeft uitgelegd dat het jureren heel erg moeilijk is, omdat op alles tegelijk gelet moet worden waardoor met name in de GP op internationaal niveau (relatief kleine groep combinaties en juryleden) resultaten uit het verleden worden meegenomen in de beoordeling.

Maar buiten dat om, ben ik nog steeds zeer tevreden met de jurering zoals deze op dit moment gebeurt. Omdat ik weet waar naar gekeken wordt en ik weet waar ik voor train. Ik weet hoe moeilijk het is om alles op een coupon te schrijven aan commentaar, maar ik weet ook dat ik gerust aan het eind van de ring kan vragen aan de jury om specifieker commentaar, daarvoor zijn ze immers verplicht om nog een half uur te blijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:21

Electra63 schreef:
Hier bij ons in de regio ook. 1 ruiter die bitloos t/m L2 is gekomen. ;)
Bij ons op stal staan ook 2 ruiters die bitloos rijden, al jaren. Maar die kunnen nog geen B-proef door komen. Ze lessen ook nooit, ze hobbelen lekker ontspannen in de bak. Maken zelden (tegenwoordig) een buitenrit. ..... en zo zie ik er velen op andere pensionstallen in de buurt.

Ach en op den duur komt daar zo'n raar zadel bij etc. Want ze hebben zich gerealiseerd dat ze toch niet de next Anky zijn en schreeuwen vervolgens nog net niet van de daken dat de wedstrijdsport zielig is en blablabla. Maar zogenaamd weten ze precies hoe er gereden hoort te worden. Zo typisch....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:36

Citaat:
Ach en op den duur komt daar zo'n raar zadel bij etc. Want ze hebben zich gerealiseerd dat ze toch niet de next Anky zijn en schreeuwen vervolgens nog net niet van de daken dat de wedstrijdsport zielig is en blablabla. Maar zogenaamd weten ze precies hoe er gereden hoort te worden. Zo typisch....

Ooohhhhhhh dít _/-\o_ _/-\o_

(en maar geld uitgeven aan osteopaten... investeren in álles behalve gewoon behoorlijk basaal LES ( en dan NIET om het páárd te verbeteren, maar eerst en voor al om jezélf te verbeteren... want dáár zit toch écht meestal het probleem)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:35

[/quote]

Ooohhhhhhh dít _/-\o_ _/-\o_

Punz schreef:
Citaat:
(en maar geld uitgeven aan osteopaten... investeren in álles behalve gewoon behoorlijk basaal LES ( en dan NIET om het páárd te verbeteren, maar eerst en voor al om jezélf te verbeteren... want dáár zit toch écht meestal het probleem)

En niet te vergeten heel veel geld uitgeven aan allerlei andere "methodes" en bijbehorende goeroes (omdat ze met "gewoon les" niet verder komen) die vooral heel hard roepen om geen wedstrijden te rijden (zodat ze niet door de mand vallen, omdat er geen progressie wordt geboekt)

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:37

Janine1990 schreef:
Echt kreupel of 'gewoon' niet rad/slag in het wiel?
Want daar is nogal een onderscheid in te maken. Ik ging regelmatig met een vaste jury weg en je zag veel paarden (de ene wedstrijd meer dan de andere ivm ondergrond bijvoorbeeld) die niet rad liepen. Kreupel kon je ze eigenlijk niet echt noemen. Maar jeetje als jury is het echt niet leuk om mensen weg te sturen terwijl ze zelf van niets wisten. Die jury sprak mensen daarom vaak wel aan en gaf ze als tip om er eens mee naar een fysio te gaan en gaf dan aan het voordeel van de twijfel te hebben gegeven.

Paardensport is een dure sport en veel mensen willen meedoen. Een goed en vooral gezond paard is echt niet op iedereen straathoek te vinden voor 2 kwartjes... Ik denk dat in combinatie met de huidige mentaliteit (o.a. weinig zelfreflectie) er voor zorgt dat mensen met dit soort paarden op concours komen. Een gebrek aan respect kan er voor zorgen dat jury's ook liever het oordeel uitspreken. Wat overigens totaal niet zo zou mogen zijn...

Ik zat begin dit jaar naast een jury een B-proef te schrijven toen er een extreem stijf en onbuigzaam paard in de ring liep. Het deed gewoon pijn om ernaar te kijken. Zielig en waarschijnlijk had de amazone dit geheel niet in de gaten. De betreffende jury vertelde me toen dat het hen officieel niet toegestaan is om advies te geven in de trant van "laat je paard eens nakijken door de fysio/ostheo/dierenarts". Ze mogen formeel alleen opschrijven wat ze constateren. In dit geval dus "oogt wat stijf". Ik vond dat zo sneu. Zo iemand rijdt dan dus door zonder in de gaten te hebben dat haar dier pijn heeft en waarschijnlijk véél beter kan lopen.

En ja, je zou dat als jurylid natuurlijk in de wandelgangen kunnen melden, maar veel deelnemers zijn snel weg, of als jury ben je nog bezig ten tijde van de prijsuitreiking. Sowieso is het natuurlijk een uitdaging om mensen te herkennen als de cap eenmaal af is... En dan nog, veel mensen willen het natuurlijk niet horen. Zoals het meisje dat ik jaren geleden tegenkwam op wedstrijd, met een véél te zwaar paard. Die riep honend toen ze haar protocol zag "nou ja, er staat dat ze te dik is! Belachelijk, waar bemoeit die jury zich mee." Terwijl het paard dus écht veel te dik was... Moeilijk hoor, je doet het niet snel goed.

En verder, ik start Friezen en kom echt vrijwel nooit een zure anti-Fries jury tegen. Alleen correcte jury's die groot gelijk hebben dat ze me geen punten geven als ze er niet netjes doorheen zijn of als ik zit te slapen tijdens mij proef... 8-)

trysteffy

Re: KNHS verliest 10.000 leden in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:19

Ja zo kwam ik een paard begin van het jaar tegen die niet zuiver liep en toch nog een winstpuntje haalde.
Vond het al zo gek dat de jury d'r gewoon door liet rijden maar aan jou verhaal begrijp ik dus dat ze er niks over mogen zeggen.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:27

trysteffy schreef:
Ja zo kwam ik een paard begin van het jaar tegen die niet zuiver liep en toch nog een winstpuntje haalde.
Vond het al zo gek dat de jury d'r gewoon door liet rijden maar aan jou verhaal begrijp ik dus dat ze er niks over mogen zeggen.

Ze mogen geen suggesties doen over wat de eigenaar/ruiter zou moeten doen. Veearts of fysio erbij halen oid. Maar volgens mij mogen ze wel constateren dat een paard niet rad loopt. En kunnen zelfs uitbellen als hij echt niet goed is. Ik heb dat zelf ook maar één keer zien gebeuren trouwens, ik denk dat veel jury's aarzelen. En niet zuiver lopen en echt kreupel, daar zit natuurlijk nog een heel vaag grijs gebied tussen...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:25

Mijn ervaring is dat deze er bij het losrijden wel uitgepikt worden door de organisatie. Maar ik start meestal bij kleine stallen waar iedereen elkaar kent en de drempel laag is om even te informeren of alles wel goed gaat met het paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:59

Mijn dochter heeft weleens gehad bij een wedstrijd op gras dat paard zich verstapte in een kuil tijdens de middendraf. Jury belde en zei je paard verstapte zich net, je mag doorrijden maar ik weet niet of dat wel verstandig is. Ze is natuurlijk direct gestopt.

Laatst reed bij ons op een westrijd in t M2 een vrouw verlies. Zij reed een Spanjaard, maar dat paard liep erg kort/krabbelig. De jury riep haar bij zich halverwege de proef en zei, ik kan je geen voldoendes geven, paard is onregelmatig/niet rad, als je niet afgroet ben ik bang dat je verlies rijdt, vrouw reed toch door en had inderdaad verlies. Ze had niet 1 voldoende.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:50

Electra63 schreef:
Mijn dochter heeft weleens gehad bij een wedstrijd op gras dat paard zich verstapte in een kuil tijdens de middendraf. Jury belde en zei je paard verstapte zich net, je mag doorrijden maar ik weet niet of dat wel verstandig is. Ze is natuurlijk direct gestopt.

Laatst reed bij ons op een westrijd in t M2 een vrouw verlies. Zij reed een Spanjaard, maar dat paard liep erg kort/krabbelig. De jury riep haar bij zich halverwege de proef en zei, ik kan je geen voldoendes geven, paard is onregelmatig/niet rad, als je niet afgroet ben ik bang dat je verlies rijdt, vrouw reed toch door en had inderdaad verlies. Ze had niet 1 voldoende.

Wat bizar dat iemand dan toch doorrijdt! Ik groet al af als mijn paard niet lekker in z'n vel zit en slecht reageert. Maar nog wel rad loopt...