Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:06

Het zou mooi zijn als iemand er wat leuks van maakt, zit zeker wel potentie in, maar wat een werk om alles op te knappen...
Onneresch is ook ovb verkocht zag ik, wellicht krijgen we dan weer wat opgeknapte accomodaties in Noord NL ipv die leegstaande dingen... dat geeft toch een triest aanzicht...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:25

xpattystagor schreef:
2 paarden van Rosworld staan nu op de manege waar ik rij, op Manege t Langeveld in Noordwijk. Haflinger Blondie en kwpn Sylvester :)

Sylvester ken ik nog goed van toen ze nog de manege in Uitgeest hadden, in Noord-Holland. Zal zeker inmiddels wel een oud paard zijn? Ben heel benieuwd waar de rest heen is, zie in ieder geval een aantal paarden wel eens langskomen bij Les Cheveaux (Kolonel, Proud Lady).

miss_lizje

Re: Failliete manege Rosworld voor ruim vier ton geveild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:27

Vroeger heb ik daar nog gelest toen de manege in Assen ging verhuizen wat niet geheel lekker liep. Echter was het toen al een vieze bende en was ik daar vrij snel weer weg. Als het in die tussentijd niet is bijgehouden mag de nieuwe eigenaar er nog flink geld tegen gaan gooien om het op te knappen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:43

Ik ben ook heel benieuwd hoe en wat het gaat worden.
Ik zie heel veel mensen net ideeën hoe ze het zelf graag zouden opknappen of wat ze ermee willen.
Ben ik dan de enige die (onder voorbehoud van wie de nieuwe eigenaar is, en wat die ermee gaat doen) daar heel graag aan zou willen méé werken om alles (na het hele grote onderhoud) op te knappen en langzaam het leven weer terug te zien keren, de eerste paarden verwelkomen, de eerste keer in de vernieuwde bak rijden...
Het lijkt me heerlijk om daar aan mee te helpen..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:59

Ir1ne schreef:
Het zou mooi zijn als iemand er wat leuks van maakt, zit zeker wel potentie in, maar wat een werk om alles op te knappen...
Onneresch is ook ovb verkocht zag ik, wellicht krijgen we dan weer wat opgeknapte accomodaties in Noord NL ipv die leegstaande dingen... dat geeft toch een triest aanzicht...

Er staan blijkbaar veel accomodaties leeg in het noorden. Dat geeft dus aan dat de markt voor manege lessen etc. daar klein is.
Gezien de toestand en de andere nadelen aan dit object zie ik niet in hoe dit rendabel te krijgen is.
Gezien de toestand van vooral de stallen, logeergebouwen en kantine is sloop volgens mij de enige mogelijkheid om er nog iets van te maken.Dan heb je het denk ik over een investering van minimaal 1,5 miljoen. Dat is in het noorden nooit rendabel te krijgen.
Als je in een gebied met meer aanbod dan vraag zit moet je ergens in uitblinken of iets extra's kunnen bieden om rendabel te zijn. Lijkt me met dit complex niet mogelijk.
Het prbleem met veel hippische ondernemers is dat hun werk hun hobby en levensdoel is zonder bedrijfseconimisch reeel bezig te zijn.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:27

De onneresch was geen manege...
Ik denk gezien de ligging dat er wel wat moois van te maken is wat wel mensen trekt.
Kijk maar naar knollegruun, dat is overgenomen en ziet er nu super uit!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:28

Die conclusie trek je wat te snel, juliomariner. Mijn paard staat niet zo ver van de Onneresch en ik ken veel stallen in de regio. Ze zitten allemaal vol. Bij ons is er een wachtlijst. Ook wat Rosworld betreft is er zeker een markt als ze er weer een manege en/of pensionstal van willen maken.

*edit* De Onneresch was voorheen wel degelijk een manege.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:32

Ok, nou excuus dan. De laatste eigenaar niet dacht ik?
Maar in die omgeving is iig veel vraag naar pensionstalling... en omgeving Zeijen denk ik ook.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:36

BrittS schreef:
xpattystagor schreef:
2 paarden van Rosworld staan nu op de manege waar ik rij, op Manege t Langeveld in Noordwijk. Haflinger Blondie en kwpn Sylvester :)

Sylvester ken ik nog goed van toen ze nog de manege in Uitgeest hadden, in Noord-Holland. Zal zeker inmiddels wel een oud paard zijn? Ben heel benieuwd waar de rest heen is, zie in ieder geval een aantal paarden wel eens langskomen bij Les Cheveaux (Kolonel, Proud Lady).

Sylvester en Kolonel ken ik inderdaad ook nog uit de tijd dat ze in Uitgeest stonden. Ik heb daar op de manege (een soort van) leren rijden. Was niet een heel groot fan van Peter en Marga en de manier hoe ze met mensen en het bedrijf omgingen, maar zo'n afloop wens je echt niemand toe.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:43

Als er zo veel is waarom staat er in die omgeving ( volgens een reactie) zoveel te koop of leeg?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:46

Als je dat uit mijn reactie opmaakt doe je n verkeerde aanname.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:53

Hoop dat de nieuwe eigenaar er weer iets moois van kan maken.
Enkele jaren gelden een sollicitatiegesprek gehad en toen was alles al wat vervallen. Erg mooi complex waar zeker iets van te maken is!!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:55

Ikeje, wie ben jij? Ik heb ook nog een korte periode les gegeven in Uitgeest.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:58

Wel grappig dat ik nu weer mensen zie reageren uit Uitgeest, ik ben daar 21 jaar geleden begonnen met lessen toen ik 6 jaar oud was,
En toen ze weg gingen uit uitgeest gestopt met rijden,
En toen een jaar later mijn eigen paard gekocht.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:04

sans6 schreef:

Ik heb les van jou gehad volgens mij :D Sandra toch?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:07

Dat vraag ik mij af of ik een verkeerde aanname doe. Ik heb in het noorden een stage gedaan waarbij ik naar het rendement van manegebedirjven heb gekeken. Bij een groot deel van de bezochte bedrijven werd er ondanks dat de eigenaren keihard werkten geen plakje ham of kaas op het droge brood verdient. Bij veel bedirjven was er dan ook vaak achterstallig onderhoud simpelweg omdat er geen geld voor was.
Gezien de klanten steeds meer ''waar'' voor hun geld willen is dit object gezien de investering die gedaan moet worden dus helemaal niet goedkoop. Toevallig staat er in dezelfde omgeving voor ongeveer dezelfde prijs een kant en klaar super de luxe hippisch centrum waar zo in te trekken is te koop.
(zelfde prijs:Tel de veilingprijs incl. veilingkosten en te verwachten investering bij elkaar op)

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:12

Jeetje, hier schrik ik wel van. Ook ik heb hier een aardige geschiedenis liggen. Ik heb de familie Vlieger niet meer meegemaakt, het was toen net overgenomen door Ros. Ook geen succes, trouwens. Ik heb veel gereden en gelest op Rex. Die was toen al 11, ik ga er vanuit dat die niet meer leeft, eigenlijk. Erg veel plezier gehad van dat paard en nog overwogen hem te kopen destijds. Maar ik had mijn toenmalige partner helaas niet mee.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:18

Rex die heeft mijn broer gereden tijdens zijn westernkamp. Maar die ging volgens mij altijd liggen als ze gingen zwemmen.
Ik heb mijn ijslanderkampen op een vosje gedaan Leytur geloof ik. Geweldig paardje.

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:24

Rex wilde nog wel eens door zijn benen zakken in het water, inderdaad :D
Leytur klinkt me bekend in de oren. Even in mijn geheugen graven hoor. Dutchman en China komen zo bovendrijven. Verder niet echt.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:25

BrittS schreef:
sans6 schreef:

Een rekensommetje leert mij dat ik er ongeveer tussen 1992 en 1999 een paar jaar ongeveer dagelijks kwam.
Volgens mij heb ik geen les van jou gehad, want ik heb voornamelijk les van Peter en Saskia gehad. En die waren er beiden langer dan een korte periode ;)
In welke periode was jij er?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:35

Ik ben daar denk ik een jaar of 20 geleden op kamp geweest.
Zonde om te zien hoe het gelopen is.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:50

Ik ben daar ook in mijn jeugd op ponykamp geweest. Bij de familie Vlieger. Ik reed op Stjarna en Little man. Ik vond het er geweldig leuk maar ze waren wel streng. Bizar om op die foto's nog alles zo te zien, zadels, caps, etc. Alsof het zo plotseling is achtergelaten. Bijna eng

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:54

Heel erg jammer van een schitterend bedrijf. Het onderhoud is echt meer dan een likje verf en wat timmerwerk.. voor Peter en Marga sneu dat het zo is afgelopen. Hopelijk kunnen zij nu straks door met het opbouwen van hun leven als dit geregeld is.

Ik heb als klein meisje leren paardrijden in Uitgeest bij de manege, de meeste paarden van toen die ik nog kende waren er niet meer in 2015. Het paardenbestand wat er nog was na het faillisement hebben we over gekocht. Vragen over paarden mogen in pb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 01:52

Natuurlijk moet je voldoende klanten hebben om te draaien. Maar ik als consument wil graag keus. Waarom zou er ergens maar 1 stal of manege kunnen zijn? Concurrentie zou eerder voor betere kwaliteit, service en scherpe prijzen moeten zorgen.
Voorheen draaide dit ook goed, maar echt niet alleen op die lesklanten. 80 vind ik ook bizar weinig eigenlijk.

Hier werden vroeger natuurlijk ook veel ponykampen georganiseerd. Daarnaast kun je zoiets verhuren, pension en ook werd er wat gefokt.

Voor elke pension gast 1 manege paard in de kost? Krijgt die dan geen eten? Doorgaans zitten pension prijzen erg laag voor alles wat je krijgt hoor.
Bijna elke pensionstal moet er echt iets naast doen zoals training en of lesgeven etc. Van een 200/250 euro kun je jezelf niet betalen. Je moet meer dan 30 pension paarden houden en dan heb je al snel personeel nodig, dus weer extra kosten.

Het blijkt wel dat sfeer erg belangrijk is. Ik lees mensen die pas 5 jr terug hier zijn geweest naar volle tevredenheid. Het was 20jaar geleden al oud. Misschien was het opgeruimd en netjes, maar het was dan denk ik vooral de plek en sfeer als je het hier 5 jaar geleden nog geweldig vond.

Mensen vergelijken het met de grote, moderne stallen die je nu hebt, maar daar zou ik dan weer nooit willen staan. Het enige voordeel dat ik vaak zie bij die stallen is een mooie bodem in de bak, maar verder zie ik de voordelen niet.

Hoe het eruit ziet hoeft voor het welzijn van het paard niet uit te maken. Veiligheid, goed beleid etc zijn belangrijker dan gouden knoppen.

Iets wat afgelegen is, moet het van andere dingen hebben. Onze stal ligt bijv midden in het bos en mensen komen best van ver hiervoor. Buiten het bos om, is er heel veel mogelijk. Bijna iedereen kan zijn paard houden zoals hij/zij wil en dat is wel uniek te noemen hier.

Voor kamp, verhuur, feestje, buitenrit etc is afstand geen probleem. En bied je kwaliteit en service rijden mensen ook wel verder.
Toen ik als klein meisje in Amsterdam woonde, brachten mijn ouders me zo een 15km verder naar een manege. Daarna verhuisden wij naar Almere en wilde ik echt bij mijn eigen manege blijven rijden. Dus brachten ze mij nog steeds elke zaterdag, maar dan zo een 30km verder.
Totdat ik een eigen pony kreeg. Die stond toen zo een 15/20km verderop.

Over de jaren heen hebben wij op 3km, maar ook op 55km en zelfs ruim 70km gestaan. Het is wat je zoekt en nodig hebt.
Er is vraag naar dingen en daar moet je op inspelen. Niet stug vasthouden aan dingen die niet meer werken.

Wij rijden western. In deze omgeving is er echt weinig. Omdat hier weinig mensen western rijden, komt hier niet snel een western stal of trainer die zich ergens gaat vestigen. Sowieso is het voor de reining lastig in een andere stal met bijv vlokken bodem te vestigen.
Maar omdat er niks komt, zal de western ook niet snel groeien hier. Bied je het aan, zullen er echt wel mensen komen. Maar die periode moet je kunnen uitzingen. Je moet er dingen naast hebben en investeren en investeren.
Het is en blijft een bedrijf, dus daar is dat niet anders in.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 07:02

BrittS schreef:
sans6 schreef:

Klopt :j :D

Ikeje, ik was er idd pas later. Vlak voor ze naar Rosworld gingen ben ik gegaan daar.