Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
safina schreef:Weet je...het is heel verleidelijk om recht te praten wat we doen. Als je iets leest wat in strijd is met je eigen gedrag en houding (bijvoorbeeld paardrijden is niet ethisch, terwijl het je lust en je leven is) dan geeft dat een nogal onaangenaam gevoel. En mensen hebben van nature de neiging om dat onaangename gevoel terug te dringen. En dat kan door je gedrag aan te passen (stoppen met paardrijden bijvoorbeeld), maar vaak is de stap om gedrag aan te passen te groot. En dan kiezen mensen andere strategieën. Bijvoorbeeld:
- bagatelliseren: argumenten verzinnen waardoor het allemaal wel mee lijkt te vallen. Bijvoorbeeld: andere mensen doen nog veel ergere dingen met dieren dan ik. Ik ben niet zo erg, want ik doe niet aan topsport, rij zonder bit, ik zorg goed voor mijn paard etc.
- trivialiseren: shoot the messenger, 'die vent heeft er geen verstand van', 'dat is weer een geluid uit de activistische, geitenharensokkenhoek.' 'Dit gaat alleen over de olympische spelen en niet over mij.'
Grappig dat ik dat hier eigenlijk best veel zie terugkomen. Was ook wel te verwachten natuurlijk. Ik doe dat zelf ook. Toch zit het me niet lekker. Ben ik de enige die dat heeft? Ik twijfel tegenwoordig steeds vaker over of het allemaal zo diervriendelijk en tof is wat ik wil van mijn pony. Of ik wel wedstrijden wil mennen en intensief wil trainen bijvoorbeeld...
ijsco2008 schreef:Overigens worden IJslanders idd pas laat, bij 5 of 6 jaar ingereden, staan ze meestal 24/7 buiten in een kudde en zijn ze wel degelijk erg aanhankelijk en samenwerkend.
Kennelijk gaan er ook dingen goed in de paardenwereld.
Foetsji schreef:On-etisch voor mij is niet zo zeer dat ik ik iets van mijn paard verwacht. On-etisch is voor mij dat we het gehele eco-systeem van het paard zo goed als naar z'n grootje hebben geholpen. On-etisch zou het zijn als we nu van het paard zouden verwachten zich in ditzwaar beschadigde eco-systeem zich maar weer te moeten redden. En verhongeren zoals in onze zogenaamde natuurgebieden. Of platgereden worden tijdens het oversteken van onze wegen.
We hebben de wereld van het paard dusdanig veranderd dat het pas echt on-etisch zou zijn ze nu zogenaamd weer doodleuk terug te zetten in de "natuur".
safina schreef:Foetsji schreef:On-etisch voor mij is niet zo zeer dat ik ik iets van mijn paard verwacht. On-etisch is voor mij dat we het gehele eco-systeem van het paard zo goed als naar z'n grootje hebben geholpen. On-etisch zou het zijn als we nu van het paard zouden verwachten zich in ditzwaar beschadigde eco-systeem zich maar weer te moeten redden. En verhongeren zoals in onze zogenaamde natuurgebieden. Of platgereden worden tijdens het oversteken van onze wegen.
We hebben de wereld van het paard dusdanig veranderd dat het pas echt on-etisch zou zijn ze nu zogenaamd weer doodleuk terug te zetten in de "natuur".
Eh...je hoeft ze niet accuut allemaal los te laten hè? Men zou er desgewenst ook voor kunnen kiezen ze simpelweg niet meer te kopen/fokken.
Als jij echt vindt dat het 'eco-systeem' van paarden naar de knoppen is geholpen, vind je dan wel dat er nog zoveel paarden gefokt moeten worden? En zou jij dan ooit in je leven nog een paard kopen?
Ik snap ook wel dat als ik morgen het hek van mijn wei open zet, dat mijn paarden zich niet redden. Maar betekent dat dat ik daarom heel ethisch bezig ben met mijn paardenhobby? Dat ik een soort nobele held ben die zich over weerloze, kwetsbare dieren ontfermt die zichzelf niet kunnen redden? Nee joh, die beesten staan hier gewoon in mijn wei omdat ik het leuk vind om ze te hebben en nergens anders om. Puur eigenbelang. Niks heldhaftigs of nobels aan. En zeker niets ethisch. Als ik ethisch had willen doen, had ik beter geen paarden kunnen kopen.
Als je vindt dat het ecosysteem dusdanig verprutst is dat paarden niet meer zichzelf kunnen redden en je vindt dat vreselijk, dan kan je ook kiezen om geen paarden nemen. Zolang mensen paarden willen hebben, worden ze gefokt. Niet omgekeerd.
Dapnik schreef:Ja je hoort er eigenlijk niet op te zitten, maar ik gok dat als we daar duizenden jaren geleden niet mee waren begonnen dat we ze nu allemaal hadden uitgeroeid door ze op te eten of dat ze net zo'n bestaan zouden hebben als slachtvee. Ben je beter af als rijpaard denk ik.
En als ze dit verbieden dan zouden we eigenlijk helemaal geen dieren moeten houden..
Foetsji schreef:Ja daar zou ik voor kunnen kiezen. Zoals ik ook zou kunnen kiezen geen vlees meer te eten. Geen goud meer te kopen, geen Iphone te nemen en al helemaal geen internet te gebruiken. Geen auto te rijden geen vliegtuig te nemen, geen katoenen t-shirts en/of soya-producten kopen, etc. etc.. Aan zo goed als alles kleeft tegenwoordig een on-etisch kantje.
Jij ziet jezelf mbt het houden van paarden kennelijk als niet etisch, wellicht dat wij in dat opzicht dan zeer verschillend in het leven staan .....
xyzutu2 schreef:Dus laat maar komen, dat verbod!
yarrah schreef:Ik vind het een enge populistiche mening
Ik sta het hele weekend op een internationale wedstrijd, junioren en young riders, als ik dan iemand hoor bellen dat ze uit gesloten was en daar erg beledigd om was want hij had alleen maar wat bloed aan zijn mond door de kinketting die wat strak gedaan was... En ze was ook nog boos want dat was nu met die stomme OS dat ze daar zo vervelend om deden volgens haar. Ja, dan snap ik dat men zegt "jonges, is't niet beter dat we dit stoppen."paardjes123 schreef:Ik vind zeker dat hij een punt heeft en als paarden zouden kunnen praten zouden ze denken ik liever op de wei staan. Helaas voor mijn paard vind ik het erg leuk dus iedere dag een uurtje aan de bak...