Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:12

Verder vind ik het heel goed dat het houden van paarden en berijden van paarden onder de loep wordt genomen. We vinden zoveel dingen als vanzelfsprekend en daarom is het wel eens goed om ons weer bewust te worden waar we mee bezig zijn en open te staan voor verandering.

Bijvoorbeeld is een bit zoiets vanzelfsprekends...dat is niet weg te denken uit de paardensport. Door omstandigheden was ik gedwongen om bitloos te gaan rijden, althans te proberen en er ging een wereld voor me open! Ik dacht echt dat dressuur rijden zonder bit niet kon, maar jee wat heb ik me vergist! Het rijdt zo lekker en met een beter gevoel dan een bit. Als ik nu al die ruiters in die paarden monden zie sjorren en trekken dan denk ik, jeemienee wat zal dat paard wel niet voelen in die mond. Ze zullen er wel steeds minder gevoelig op reageren, maar toch...

Ook ga ik steeds bewuster met spoor en zweep om, vroeger was het inderdaad tik hem maar door totdat het paard luistert...nu ga ik er veel voorzichtiger mee om.
Laatst bijgewerkt door manubres op 20-08-16 21:15, in het totaal 4 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:12

safina schreef:
Weet je...het is heel verleidelijk om recht te praten wat we doen. Als je iets leest wat in strijd is met je eigen gedrag en houding (bijvoorbeeld paardrijden is niet ethisch, terwijl het je lust en je leven is) dan geeft dat een nogal onaangenaam gevoel. En mensen hebben van nature de neiging om dat onaangename gevoel terug te dringen. En dat kan door je gedrag aan te passen (stoppen met paardrijden bijvoorbeeld), maar vaak is de stap om gedrag aan te passen te groot. En dan kiezen mensen andere strategieën. Bijvoorbeeld:
- bagatelliseren: argumenten verzinnen waardoor het allemaal wel mee lijkt te vallen. Bijvoorbeeld: andere mensen doen nog veel ergere dingen met dieren dan ik. Ik ben niet zo erg, want ik doe niet aan topsport, rij zonder bit, ik zorg goed voor mijn paard etc.
- trivialiseren: shoot the messenger, 'die vent heeft er geen verstand van', 'dat is weer een geluid uit de activistische, geitenharensokkenhoek.' 'Dit gaat alleen over de olympische spelen en niet over mij.'

Grappig dat ik dat hier eigenlijk best veel zie terugkomen. Was ook wel te verwachten natuurlijk. Ik doe dat zelf ook. Toch zit het me niet lekker. Ben ik de enige die dat heeft? Ik twijfel tegenwoordig steeds vaker over of het allemaal zo diervriendelijk en tof is wat ik wil van mijn pony. Of ik wel wedstrijden wil mennen en intensief wil trainen bijvoorbeeld...

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. :j
Des te meer reacties ik lees, des te meer zie ik het bagatelliseren en het trivialiseren (zo als jij het zo mooi noemt) terug. :+
Tja, veel mensen die niets met paardrijden hebben vinden het raar en wreed dat dat met zoveel geweld moet: een zweep om mee te slaan, sporen om te prikken en een stuk metaal in de mond om een flinke ruk aan te kunnen geven.
Ook hier op Bokt zie ik regelmatig dingen langskomen waarvan ik denk; "vind je dat echt een normale manier van omgang met je paard?". Maar ja, kennelijk vinden best nog wel veel (of in ieder geval té veel) mensen dat inderdaad normaal. :(

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:26

ijsco2008 schreef:
Overigens worden IJslanders idd pas laat, bij 5 of 6 jaar ingereden, staan ze meestal 24/7 buiten in een kudde en zijn ze wel degelijk erg aanhankelijk en samenwerkend.
Kennelijk gaan er ook dingen goed in de paardenwereld.

Nou ook niet waar... De IJslanders bij ons op stal staan 1 uurtje per dag op het gras. De rest van de dag op een postzegelpaddock. Alleen of als hij mazzel heeft met zijn tweeen. In de avond gaan ze op stal met een afgemeten net hooi. Volgende dag precies zo. Natuurlijk krijgen ze ook beweging onder het zadel. Ze worden idd wel later ingereden. Maar verder zijn daar ook de meningen over verdeeld.. Maar ook bij IJslanders is het niet zaligmakend hoor

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:30

Laatst hoorde ik een verhaal!!!
Een meisje van een jaar of 12 reed altijd bitloos op een manegepony, want hij protesteerde tegen een bit.
Ging prima.
Toen kwam er een andere eigenaar, en die vond al dat bitloos rijden maar zweverige onzin, dus voortaan werd er alleen nog maar met bit gereden. Niet omdat het beter voor de pony was, hoor, neeee, stel je voor, het was een kwestie van de eigen, conservatieve wil op willen leggen, en vooral angst om de controle te verliezen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:32

Cavaletto schreef:
Ik heb mij gisteren bij het OS springen ook geergerd aan de sjeik die totaal niet fatsoenlijk kan rijden maar het dier wel rondscheurt en over hoge hindernissen jaagt.

Dan kon er volgens jou zeker niemand fatsoenlijk rijden van de finale rijders ......

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:52

Ik denk dat we ons veel meer moeten afvragen

Waarom sluiten we rundvee op? Varkens, kippen, geiten, etc. etc.. Zien ze zelfs nooit daglicht anders dan tijdens transport op weg naar het slachthuis?

Waarom voeren we oorlog? Waarom is er zo'n toestand over vluchtelingen?

We zijn mensen en kijken makkelijk de andere kant op. We zijn geen fraai schepsel, we kunnen wreed zijn net zoals andere diersoorten. We verschillen er niets van, anders dan dat wij als mensen in staat zijn de wereld beter naar onze hand te zetten. En dat gaat ten koste van andere diersoorten. Sterker we brengen ons gehele ecosysteem in gevaar. Omdat we denken slimmer en beter te zijn.

In werkelijkheid zijn we gewoon oerstom en verblind door bezitsdrang, macht en hebberigheid. We willen meer, we willen het nu en op onze manier. Lukt dat niet niet dan worden we boos. Dan gaan we onze frustratie uitleven op zwakkere of het dieren zijn of andere mensen.

Tja, zo zijn wij mensen.

Moeten we op een paard zitten? Moeten we schapen uit naam van een religie ritueel willen slachten? Moeten we kippen per 8 stuks in een hok proppen? Varkens op 3 vierkante meter tussen stalen buizen houden? Kinderen in goudmijnen laten werken, mensen op vuilnisbelten naar eten laten zoeken? Etc. etc..

De wereld is vaak niet fraai. Het enige dat je kunt doen is in je eigen kleine omgeving het anders aanpakken. Ja ik zit op mijn paard, wellicht ben ik de grootste dierenbeul allertijde. En toch denk ik dat het een stukje genuanceerder ligt. Dieren gaan onderling een samenwerking aan, om te overleven.
Voorbeelden te over. Ergens in de historie is dat spontaan ontstaan...

Het is aan ons mensen geen MISBRUIK van deze samenwerking te maken. Misbruik van een machtspositie.

Ja mijn paarden moeten een uurtje per werken. In alle eerlijkheid, naar hun eigen kunne, conditie, kracht en mentale gesteldheid. In ruil daarvoor krijgen zij de basisbehoeften van het leven: veiligheid, voedsel, medische gezondheid.

Ben ik on-etisch bezig?

Voor mijn gevoel niet omdat ik al het mogelijke in het werk stel mijn paarden een zo,n optimaal mogelijk leven te geven. Een leven dat zo dicht mogelijk aansluit bij wat zij als natuurlijk ervaren. Dat zij een hoge leeftijd in goede fysieke en mentale gezondheid behalen.

On-etisch voor mij is niet zo zeer dat ik ik iets van mijn paard verwacht. On-etisch is voor mij dat we het gehele eco-systeem van het paard zo goed als naar z'n grootje hebben geholpen. On-etisch zou het zijn als we nu van het paard zouden verwachten zich in ditzwaar beschadigde eco-systeem zich maar weer te moeten redden. En verhongeren zoals in onze zogenaamde natuurgebieden. Of platgereden worden tijdens het oversteken van onze wegen.

We hebben de wereld van het paard dusdanig veranderd dat het pas echt on-etisch zou zijn ze nu zogenaamd weer doodleuk terug te zetten in de "natuur".

Wellicht ben ik bedrijfsblind in de ogen van de wetenschap. Ik denk zelf van niet. Het is tenslotte de wetenschap die de wereld volledig nieuw geschapen heeft.... Ik vraag me af of zij misschien ook bedrijfsblind zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:22

Foetsji schreef:
On-etisch voor mij is niet zo zeer dat ik ik iets van mijn paard verwacht. On-etisch is voor mij dat we het gehele eco-systeem van het paard zo goed als naar z'n grootje hebben geholpen. On-etisch zou het zijn als we nu van het paard zouden verwachten zich in ditzwaar beschadigde eco-systeem zich maar weer te moeten redden. En verhongeren zoals in onze zogenaamde natuurgebieden. Of platgereden worden tijdens het oversteken van onze wegen.

We hebben de wereld van het paard dusdanig veranderd dat het pas echt on-etisch zou zijn ze nu zogenaamd weer doodleuk terug te zetten in de "natuur".

Eh...je hoeft ze niet accuut allemaal los te laten hè? Men zou er desgewenst ook voor kunnen kiezen ze simpelweg niet meer te kopen/fokken.

Als jij echt vindt dat het 'eco-systeem' van paarden naar de knoppen is geholpen, vind je dan wel dat er nog zoveel paarden gefokt moeten worden? En zou jij dan ooit in je leven nog een paard kopen?

Ik snap ook wel dat als ik morgen het hek van mijn wei open zet, dat mijn paarden zich niet redden. Maar betekent dat dat ik daarom heel ethisch bezig ben met mijn paardenhobby? Dat ik een soort nobele held ben die zich over weerloze, kwetsbare dieren ontfermt die zichzelf niet kunnen redden? Nee joh, die beesten staan hier gewoon in mijn wei omdat ik het leuk vind om ze te hebben en nergens anders om. Puur eigenbelang. Niks heldhaftigs of nobels aan. En zeker niets ethisch. Als ik ethisch had willen doen, had ik beter geen paarden kunnen kopen.

Als je vindt dat het ecosysteem dusdanig verprutst is dat paarden niet meer zichzelf kunnen redden en je vindt dat vreselijk, dan kan je ook kiezen om geen paarden nemen. Zolang mensen paarden willen hebben, worden ze gefokt. Niet omgekeerd.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:43

safina schreef:
Foetsji schreef:

Eh...je hoeft ze niet accuut allemaal los te laten hè? Men zou er desgewenst ook voor kunnen kiezen ze simpelweg niet meer te kopen/fokken.

Als jij echt vindt dat het 'eco-systeem' van paarden naar de knoppen is geholpen, vind je dan wel dat er nog zoveel paarden gefokt moeten worden? En zou jij dan ooit in je leven nog een paard kopen?

Ik snap ook wel dat als ik morgen het hek van mijn wei open zet, dat mijn paarden zich niet redden. Maar betekent dat dat ik daarom heel ethisch bezig ben met mijn paardenhobby? Dat ik een soort nobele held ben die zich over weerloze, kwetsbare dieren ontfermt die zichzelf niet kunnen redden? Nee joh, die beesten staan hier gewoon in mijn wei omdat ik het leuk vind om ze te hebben en nergens anders om. Puur eigenbelang. Niks heldhaftigs of nobels aan. En zeker niets ethisch. Als ik ethisch had willen doen, had ik beter geen paarden kunnen kopen.

Als je vindt dat het ecosysteem dusdanig verprutst is dat paarden niet meer zichzelf kunnen redden en je vindt dat vreselijk, dan kan je ook kiezen om geen paarden nemen. Zolang mensen paarden willen hebben, worden ze gefokt. Niet omgekeerd.

Ja daar zou ik voor kunnen kiezen. Zoals ik ook zou kunnen kiezen geen vlees meer te eten. Geen goud meer te kopen, geen Iphone te nemen en al helemaal geen internet te gebruiken. Geen auto te rijden geen vliegtuig te nemen, geen katoenen t-shirts en/of soya-producten kopen, etc. etc.. Aan zo goed als alles kleeft tegenwoordig een on-etisch kantje.

Jij ziet jezelf mbt het houden van paarden kennelijk als niet etisch, wellicht dat wij in dat opzicht dan zeer verschillend in het leven staan .....

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:58

Dapnik schreef:
Ja je hoort er eigenlijk niet op te zitten, maar ik gok dat als we daar duizenden jaren geleden niet mee waren begonnen dat we ze nu allemaal hadden uitgeroeid door ze op te eten of dat ze net zo'n bestaan zouden hebben als slachtvee. Ben je beter af als rijpaard denk ik.
En als ze dit verbieden dan zouden we eigenlijk helemaal geen dieren moeten houden..

Sorry hoor, maar hier hebben de paarden natuurlijk niks aan..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:03

Ik vind het wel grappig.

Het is iemand die gezien heeft wat er op de OS gebeurd is, dat dat de media rond gegaan is en dat het erg is/mishandeling voor het desbetreffende dier.

Vervolgens heeft hij bekeken hoe paarden standaard gehouden worden, maar vergeet dat hoe je in je theorieboek leert rijden ook anders is dan hoe je dagelijks naar je werk gaat..

Hij is voor zover ik lees geen paarden mens, en schrijft dit voor andere niet paardenmensen om mee te surfen op de golf van media aandacht omtrend paarden sport in de OS.

Ja er moeten dingen veranderen in paardenland. En dat doet het ook langzaam. Maar zo ook bij honden, katten etc. Als we niet meer met paarden gaan rijden tja, dan hebben we ze niet meer nodig dus bestaat er zelfs een kans dat ze in het geheel gaan verdwijnen. Geen idee of dat beter is.

Inhoudelijk is dit absoluut geen sterk stuk, discussie over dat paarden beter gehouden moeten worden is fijn, maar dit gaat niet helpen. Alleen maar niet paardenmensen gaan hier negatief tegenover paardenhouders door staan vermoed ik.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:09

HAHAHA

Welkom bij de wereld draait door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:14

Foetsji schreef:
Ja daar zou ik voor kunnen kiezen. Zoals ik ook zou kunnen kiezen geen vlees meer te eten. Geen goud meer te kopen, geen Iphone te nemen en al helemaal geen internet te gebruiken. Geen auto te rijden geen vliegtuig te nemen, geen katoenen t-shirts en/of soya-producten kopen, etc. etc.. Aan zo goed als alles kleeft tegenwoordig een on-etisch kantje.

Jij ziet jezelf mbt het houden van paarden kennelijk als niet etisch, wellicht dat wij in dat opzicht dan zeer verschillend in het leven staan .....

Nee, ik denk dat we misschien juist wel meer overeenkomstig in het leven staan dan je denkt. Ik doe ook heel veel dingen met onethische kantjes. En ook ik benoem dat liever ronduit. Liever dát dan vanalles te gaan zitten verzinnen om mijn eigen gedrag te rechtvaardigen voor mezelf en anderen.

Maar dat werkt voor mij met mijn paardenhobby net zo. Ik heb geen zin om me beter voor te doen dan ik ben. Of om mezelf vanalles wijs te maken om me een goed mens te blijven voelen. Ik heb die paarden uit egoïstische motieven. Niks meer en niks minder. Net zoals ik nog steeds vlees eet, soms te hard rij, met het vliegtuig op vakantie ga, slavenchocolade eet en milieuonvriendelijke schoonmaakmiddelen koop. Het is een slechte eigenschap van me dat ik sommige onethische dingen niet kan laten. Maar ik zou het nog erger vinden als ik daar allerlei slappe excuses voor ga verzinnen. Ik ben wel een beetje klaar met al die goedpraterij. ;)

Kendra

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:34

Ik ben wel benieuwd wat jullie dan verstaan onder 'onethisch'? En vooral: wat onder 'ethisch'? Met andere woorden: wat is de moraal, wat is de norm?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:10

Kendra schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie dan verstaan onder 'onethisch'? En vooral: wat onder 'ethisch'? Met andere woorden: wat is de moraal, wat is de norm?

Goede vraag. Wat moreel en ethisch acceptabel is heeft nogal wat veranderingen ondergaan in de geschiedenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 03:26

Ik vind dat Vermaat een prima punt heeft als het gaat om de vraag of rijden goed is voor het paard of niet. Jammer dat het artikel vervolgens een samenraapsel is van alles wat er mis is met de paardenhouderij want dan krijg je automatisch een stortvloed aan reacties als 'Hij heeft helemaal ongelijk (ook over dat rijden ongunstig is voor de paardenrug) want mijn paard staat dag en nacht op de wei dus helemaal niet alleen maar op stal'. :+

Als het om de paardonvriendelijkheid van de huidige manier van rijden trainen gaat:
Stel dat de Olympische Spelen na alle Olympische drama's van dit jaar de hippische sport nog steeds als Olympische tak van sport laat bestaan, dan zou mijn hoop zijn dat alle zwepen, sporen en hefboomgebitten voortaan geschrapt worden. Ik ben heel erg benieuwd naar wat er dan nog aan records gehaald worden. Het zou zomaar kunnen dat een hoop paarden een stuk minder gaan presteren, wat zou betekenen dat ze blijkbaar die extra pijnprikkels (in ruitertermen: communicatiemiddelen) 'nodig hebben' om 'extra' te presteren. Als je wilt dat de paardensport een eerlijke sport wordt dan zul je eerst alle hulpmiddelen die alleen als doel hebben om het paard pijnprikkels te bezorgen moeten schrappen. Wat er dan nog over blijft aan 'band' en prestaties is een tweede. Ik zou dat wel een interessant experiment vinden.

Dan de vraag of een paard uberhaupt bereden moet worden of niet: dat vraag ik me ook wel eens af. Ik heb vorig jaar een paard gekocht met als doel om op hem te kunnen rijden. Na een jaar zijn we eindelijk (bijna) zover, maar ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat als rijden vanaf morgen verboden zou worden ik geen enkel probleem zou hebben om door te gaan met wat we nu vanaf de grond doen. Sterker nog, ik merk nu dat een van de redenen om tóch te rijden voor mij ook grotendeels is dat als hij ooit verkocht moet worden, hij als braaf bereden paard een grotere kans heeft om een goed nieuw huis te vinden dan als bijvoorbeeld 17jarige onbereden paard. Plekjes voor paarden uit die laatste categorie zijn erg schaars.
Maar goed, als paardrijden verboden wordt dan zijn alle paarden in NL opeens grondwerkpaarden dus dan is hij weer net zoal de rest en is dat probleem ook opgelost. :D
Dus laat maar komen, dat verbod! :)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 06:37

Zoals hij het omschrijft zo zie ik het ook. Ik probeer daarom altijd zo veel mogelijk aansluiting te vinden met de natuurlijke behoeftes van mijn paarden. Maar wat hij zegt geldt eigenlijk natuurlijk voor alle dieren. De kat op de flat, de hond in huis, de dieren op tentoonstellingen, de vleesindustrie. Het is nu eenmaal zo dat wij (bijna) alle dieren ondergeschikt hebben gemaakt. Het heeft ook voordelen. Dieren worden behandeld tijdens ziektes en hebben altijd voer. Er is geen strijd meer - survival of thé fittest'. Maar zelf vind ik wel dat het plezier van paarden soms uit het oog wordt verloren. Op plekken waar paarden intensief gebruikt worden (sport - maneges). Hier hebben ze 23 uur per dag een paardenleven . En dat uurtje rijden - vaak effe crossen door het veld- zie ik dan toch weer niet het kwaad helemaal van in. Als ik denk aan de stress die ik zelf op mijn werk heb - druk- s' nachts eruit... dan ben ik daar ook niet altijd bij gebaat. Maar de maatschappij verwacht dat van mij- anders kan ik geen huis en paarden betalen. Soms zou ik dan best wel willen ruilen met mn paardenbeestjes. Die in mijn optiek hier heel gelukkig zijn.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:06

Ik vind het een enge populistiche mening. Die best wel wat gevolgen kan hebben.
Zo had iemand in de usa die heeft geroepen dat de paardenslachthuizen dicht moeten. En verdomd het is gelukt. Met als gevolg dat paarden naar mexico of canada gaan om geslacht te worden. Amerika kan trots zeggen: wij hebben geen paardenslachthuizen! Maar de dierenleed is wel toegenomen in het vervoer er naar toe. Zeker naar en in mexico, maar daar hoor je een amerikaan niet meer over.
Gelukkig worden nu weer wat slachthuizen heropend.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:23

xyzutu2 schreef:
Dus laat maar komen, dat verbod! :)

Nou daar zou mijn paard echt niet blij van worden. Vorig jaar heeft hij een jaar stil gestaan op aanraden van de da ivm zijn dampigheid. Ik kreeg er een teruggetrokken leeg paard voor terug. Ondanks al het grondwerk en wandelen wat we deden. Mijn paard vind rijden fantastisch, nadat ik hem weer op mocht pakken heb ik mijn oude paard weer terug!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:43

Ik vind vooral de reacties op het artikel interessant. Het artikel zelf is niet meer dan een mening, inhoudelijk niet bijster interessant, niet wetenschappelijk onderbouwd en kort door de bocht geformuleerd - want dan krijgt je mening tenminste aandacht.
Gezien de teneur van veel reacties heerst er blijkbaar nogal wat latent schuldgevoel onder mensen (vrouwen m.n.?) die paardrijden/paarden houden, zonder dat men hier consequenties uit trekt. Of men pleit zichzelf vrij omdat men bitloos of zweeploos rijdt, alleen grondwerk doet, of het paard geen ijzers onder laat slaan. Ik mis een nuchtere kijk op de zaak. Misstanden die het welzijn van paarden aantasten komen overal voor en daar zou middels controle en handhaving veel meer aan moeten gebeuren. Maar die misstanden zijn niet maatgevend voor de hele paardenhouderij en sport, er zijn genoeg paarden die een prima leven hebben doordat hun eigenaren vanuit kennis, kunde en gedrevenheid hun uiterste best doen ze een paardwaardig bestaan te geven. In dienst van de mens, ja. Maar op de goede manier is daar niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door Askja op 21-08-16 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:44

yarrah schreef:
Ik vind het een enge populistiche mening

Het gevaar schuilt in de "leken". Doordat de media aandacht geven aan de onderwerpen waar ze geld aan verdienen komt niet iedereen eerlijk aan het woord. Bestuurders zijn geen inhoudsexperts en dat maakt dat de druk vanuit populistische meningen invloed gaat krijgen. Recent hebben we hier een mooi voorbeeld van gezien. Als gevolg van het "paardenvleesschandaal" zijn er aanpassingen nodig in het paspoort. Maar.... leveren deze aanpassingen wel enige vorm van veiligheid op richting de voedselindustrie? Neen... ze kosten de paspoortuitgevende instanties ( en dus de gebruikers van paspoorten ) wel extra geld.

Als het er om de "ethiek" gaat mis ik overigens nog wel wat......

Als Vermaat de oorspronkelijke natuur als uitgangspunt neemt, kan de aarde dan de huidige populatie van mensen dan wel van voedsel voorzien? Hoe etisch is het om kinderen te krijgen als je dus zeker weet dat jouw kinderen alleen gevoed kunnen worden door voedselproducten die tot stand zijn gekomen door menselijke selectie.

Waarom zou het gedomesticeerde dier moeten verdwijnen om de ruimte te geven aan de invulling van jouw behoefte voor het krijgen van kinderen?

De mogelijkheid om gedomesticeerd te kunnen worden is overigens een ( natuurlijke? ) overlevingsstrategie van de dieren en planten. De dieren/planten die wij nu voor productie in zetten hebben een enorme verspreiding van hun genen. De Amerikaanse bison is niet betrouwbaar, en staat op de lijst "near threatened", daar zal het Holsteiner rund niet in de buurt komen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:52

Een verbod is wellicht overdreven maar ik snap wel waar het vandaan komt. De laatste jaren is paardensport bepaalt geen reclame voor zichzelf aan het maken en de olympische spelen was simpelweg een schande. Dat een aantal mensen met paarden dat ook nog goed praatte is helemaal rampzalig IMO.

Ik denk dat "we" als paardensporters wel eens heel goed moeten gaan nadenken waar we mee bezig zijn. :) Ik sta het hele weekend op een internationale wedstrijd, junioren en young riders, als ik dan iemand hoor bellen dat ze uit gesloten was en daar erg beledigd om was want hij had alleen maar wat bloed aan zijn mond door de kinketting die wat strak gedaan was... En ze was ook nog boos want dat was nu met die stomme OS dat ze daar zo vervelend om deden volgens haar. Ja, dan snap ik dat men zegt "jonges, is't niet beter dat we dit stoppen."
Maar stoppen hoeft niet, concludeerde ik de dag er na, toen een Duits jurylid een clinic gaf waarin ik dolgraag had willen mee rijden, die pakte een paar combinaties flink aan. Zei de goede punten maar ook "geef hem lucht" "ga recht zitten" "hang niet zo aan die mond" "houd die neus voor, dit is niet eens een 4 waard zo." "geef hem zijn hals, die heeft hij nodig om goed door zijn lijf te lopen"
Dat ze daar maar terug meer naar gaan kijken.
Toen dacht ik; als daar terug meer op gelet wordt.
En vriendelijk en correct rijden kan ook gewoon met bit. Maar dat is niet meer wat men tegenwoordig beloont. En daar moeten we wel weer naar toe in mijn mening.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:59

Wel grappig dat mijn shetlander (waar ik overigens niet op rijd, voor de goede orde) mij in de wei tegemoet komt wandelen/ draven/ galopperen. Hij met plezier de bak sleept, rondjes met mij wandelt en toevallig gister nog over een sprong sprong, die bijna groter was dan hemzelf.

Maargoed...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:16

Ik vind zeker dat hij een punt heeft en als paarden zouden kunnen praten zouden ze denken ik liever op de wei staan. Helaas voor mijn paard vind ik het erg leuk dus iedere dag een uurtje aan de bak...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:33

paardjes123 schreef:
Ik vind zeker dat hij een punt heeft en als paarden zouden kunnen praten zouden ze denken ik liever op de wei staan. Helaas voor mijn paard vind ik het erg leuk dus iedere dag een uurtje aan de bak...

Ik zou ook liever doen waar ik zelf zin in heb ipv werken. En ik wil ook een grotere tuin. En ik moet van alles doen waar ik geen zin in heb.
Wij zijn net zo goed "slachtoffer" alleen werken wij 40 uur per week ipv 4. Een goed gereden paard met passend tuig dat op de wei staat heeft het in principe niet zo slecht

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:50

Ik zou naast lessen paardengedrag het wel een mooie winst vinden als mensen voorafgaand aan het wat dan ook doen met paarden een aantal lessen ethiek kunnen bijwonen. Leren redeneren over wat jij wilt en hoe jij dan kunt verantwoorden. In eerste instantie tegenover jezelf en je paard. Er over nadenken wat je eigenlijk vraagt en verwacht en hoe je paard zoiets mogelijk kan ervaren, is helemaal niet verkeerd!