Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:14

e.e.a.begint en eindigt met de jurering. Er zou veel meer nadruk moeten liggen op rijkunst en harmonie en veel minder op show. Het beeld van een strakke aanleuning, te korte hals en geopende mond is nu zo algemeen dat men eraan gewend is. idem onbalans tussen voor- en achterbeengebruik. Om dit te veranderen is een cultuuromslag nodig.
Dat Adelinde er nu zo uitgepikt wordt is overigens m.i. gewoon willekeur want zij rijdt echt niet veel harder of onvriendelijker dan de meeste andere topdressuurruiters.  Ik denk dat zij oprecht het beste met haar paard voorheeft. Haar manier van rijden spreekt mij niet aan maar om eens iets in haar voordeel te zeggen: ik sprak een tijdje geleden een paardentandarts die veel toppaarden in de mond heeft gekeken. Hij zei dar hij behoorlijk wat ellende zag qua wonden in de mond maar niet bij Parzival, die had niks (hij klapte uiteraard niet uit de school over de probleemgevallen ;) )

Heike
Mede-oprichtster

Re: Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:24

Je zou voor de lol eens foto,s moeten bekijken van de eerste Olypische spelen met paardensport en nu. Nee dan vind ik dat we er niet op vooruit zijn gegaan. Dat is mede de schuld van de juryleden. Maar dat is een hele andere discussie. Dit topic gaat over adelinde.
Ik vind het sneu dat zij eruit gepikt wordt. Omdat er in mijn ogen heel veel moet veranderen in de hedendaagse topdressuur. En als dat betekend geen dressuurproef meer op de os. Dan is dat zo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:44

Er moet weer eens gejureerd worden naar wat de Fei zelf voorschrijft.
Dat zeg ik al zeker tien jaar.
Ik ben blij te horen dat daar nu eindelijk meer gehoor in te komen is. Eindelijk!

Zowel adelinde als Edward zijn beide eens uit de ring gegaan met bloed. Trainen beide bij Sjef en wie wil nu net die regel anders?

Schandalig!

Eigenlijk sinds hij in de dressuursport is komen kijken is het et niet beter op geworden.

Zo kon ik van de eerdere Anky ook nog genieten. Later ook niet meer.
Toen keek ik ook niet meer fanatiek.
Een keer je paard diep instelling, niets mis mee. Maar dit getrek. Bah bah.

Ik hoop dat ze adelinde voor het gerecht krijgen en de rest mag volgen.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:54

Ik vind het wel grappig dat als er een nieuws bericht komt over een ruiter die niet uit Nederland komt met filmpjes erbij iedereen het vreselijk vind. Nu gaat het over een Nederlander en zijn de meningen veel verdeelder.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:08

Voorbeeld?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:10

xEline schreef:
Ik vind het wel grappig dat als er een nieuws bericht komt over een ruiter die niet uit Nederland komt met filmpjes erbij iedereen het vreselijk vind. Nu gaat het over een Nederlander en zijn de meningen veel verdeelder.

Iedereen? Bron?

Victoriaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:21

antje_vip schreef:
Ze heeft dat paard gereden terwijl zijn kaak was gebroken/gescheurd... Valt zoiets dan echt niet op voordat je gaat zitten? Ik had eerst wel respect voor haar, dat ze halverwege de proef afgroette. Maar nadat die breuk bekend was, ging ik toch twijfelen.

Ach paard heeft ook hartproblemen en weet niet wat allemaal nog meer..... Dan kan dit er toch ook wel bij?
Arm dier... |(

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:21

Of aangeklaagd te worden verdient is of niet laat ik even in het midden, maar deze 'zaak' zal wel internationaal in het nieuws en media komen en dus hopelijk het F.E.I. eindelijk wakker schudden dat 'the times are changing' and bepaalde zaken/praktijken/trainings methodes niet meer geaccepteerd worden!

Dit kan, weer hopelijk !, alleen leiden naar een meer paard vriendelijk beoefend sport en Dressuur terug zijn glans geven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:25

Citaat:
ook hartproblemen en weet niet wat allemaal nog meer.
wat dan allemaal nog meer?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:30

Victoriaaaa schreef:
antje_vip schreef:
Ze heeft dat paard gereden terwijl zijn kaak was gebroken/gescheurd... Valt zoiets dan echt niet op voordat je gaat zitten? Ik had eerst wel respect voor haar, dat ze halverwege de proef afgroette. Maar nadat die breuk bekend was, ging ik toch twijfelen.

Ach paard heeft ook hartproblemen en weet niet wat allemaal nog meer..... Dan kan dit er toch ook wel bij?
Arm dier... |(

1) Hij heeft z'n kaak niet gebroken en 2) hij heeft last gehad van hartritmestoornissen maar is inmiddels alweer een hele tijd fit.

Doe de volgende keer iets meer moeite om je feiten te checken, zou je sieren :) Zomaar klakkeloos een ander napraten brengt alleen maar een hoop onzin in de wereld.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 15-08-16 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:32

Eens. Het probleem met dit soort discussies is dat mensen vaak maar lukraak dingen gaan roepen zonder bron of fatsoenlijke onderbouwing. Ik ben het eens met de kritiek op de huidige dressuursport maar ik kan me ook echt dood ergeren aan alle loze stemmingmakerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:33

Ik heb het artikel op FB zien langskomen, en daar stond onderaan bij vermeld dat de aanklager zelf ook topcombinaties begeleidt.
Het zou me niet verbazen als ze de rollkür wil aanklagen om nadien haar eigen methode te gaan promoten...

OK, rollkür moet aangepakt worden, er moet wat gedaan worden aan hardhandig en paardonvriendelijk rijden. Maar er zijn betere manieren dan dit.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:36

Ik denk dat zo iemand, is gewoon naar een stadaard concours moet gaan in het weekend.

Dan heeft ze wat om aan te klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:40

bruintje123 schreef:
Er moet weer eens gejureerd worden naar wat de Fei zelf voorschrijft.
Dat zeg ik al zeker tien jaar.
Ik ben blij te horen dat daar nu eindelijk meer gehoor in te komen is. Eindelijk!

Zowel adelinde als Edward zijn beide eens uit de ring gegaan met bloed. Trainen beide bij Sjef en wie wil nu net die regel anders?

Schandalig!

Eigenlijk sinds hij in de dressuursport is komen kijken is het et niet beter op geworden.

Zo kon ik van de eerdere Anky ook nog genieten. Later ook niet meer.
Toen keek ik ook niet meer fanatiek.
Een keer je paard diep instelling, niets mis mee. Maar dit getrek. Bah bah.

Ik hoop dat ze adelinde voor het gerecht krijgen en de rest mag volgen.

Hier ben ik het volmondig mee eens. Ook ik keek als jonge meid graag naar Anky. Maar uiteindelijk is zij door Sjef juist de hoofdreden geweest dat ik niet meer kijk.
vind het tegenwoordig echt een naar iets om naar te kijken, de dressuur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-16 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:40

Gulpje schreef:
xEline schreef:

Iedereen? Bron?

Ik weet het niet precies meer maar het was in iedergeval een Amerikaanse ruiter waarbij er filmpjes van de rolkur gemaakt waren. Ook dat ze zo op de poetsplaats werden vast gevonden.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:56

Vind het niet slecht dat de paarden sport door de loep word genomen maar dan moeten ze zich niet focussen op 1 ruiter maar op de hele groep.
Aan de andere kant moet je ergens beginnen.

Ben zelf heel er geïnspireerd geraakt door dit filmpje zo kan je dus ook hogere oefeningen rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=T9D1vEP98rc

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:05

Wat nu feiten en roddels zijn laat ik aan anderen over.

Maar het is allemaal weer geen reclame voor de paardensport.
Het is net als met voorgaande OS: ik moet steeds weer aan niet-paardenmensen uitleggen dat ik het er ook geforceerd en strak uit vind zien en dat het ook anders zou moeten kunnen.
Sterker nog, de regels schrijven het ook anders voor.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:43

callum schreef:
Ik vind dat de volledige top van de ruitersport onder de loep moet. Ik blijf het namelijk belachelijl vinden dat hoe hoger je niveau is hoe meer hulpmiddelen je gebruikt. Je zou zeggen als je z kan rijden kan je dus goed rijden en heb je al die oliebol niet nodig.

Ben allang geen fan meer van de zogenaamde paardensport. Je ziet te vaak dieren die pijn hebben en ruiters die hun frustratie op de dieren botvieren.
Je ziet weinig vriendelijke samenwerking tussen mens en dier.

En adelinde is niet de enige die dat doet.
Maar goed die Amerikaanse mevrouw moet denk ik lekker beginnen bij de Amerikaanse ruiters die zijn geen haar beter.

Scheelt mij weer typen. _/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:51

Kan ik ook nog iemand aanklagen of zijn alle ruiters al bezet?

Ik zoek namelijk zelf ook nog een beetje media aandacht en rij zelf niet op Rio maar wil wel van dat mediacircus meeprofiteren.

>;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:53

damian23 schreef:
Rollkurrijderij thuis is te herkennen in de wedstrijdring, dus als juryleden nu eens beginnen met de FEI regels na te leven en hiervoor geen hoge punten meer te geven. Toen die hele Rollkurhype is ontstaan werden de juryleden die dat deden niet meer uitgenodigd. Misschien moeten ze die maar weer eens gaan uitnodigen.
En dan is Sjef Janssen nog aan het lobbyen om de FEI regels omtrent bloedende mondjes aan te passen. Bloed in de mond is bloed, en dan verdien je gewoon geen tweede kans.

WTF???!!! Dus juryleden selecteren op pro rollkur????? 8)7
Wat wil Sjef Janssen dan aan laten passen??? Bloedende monden zijn toegestaan oid?

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:00

Kinke schreef:
damian23 schreef:
Rollkurrijderij thuis is te herkennen in de wedstrijdring, dus als juryleden nu eens beginnen met de FEI regels na te leven en hiervoor geen hoge punten meer te geven. Toen die hele Rollkurhype is ontstaan werden de juryleden die dat deden niet meer uitgenodigd. Misschien moeten ze die maar weer eens gaan uitnodigen.
En dan is Sjef Janssen nog aan het lobbyen om de FEI regels omtrent bloedende mondjes aan te passen. Bloed in de mond is bloed, en dan verdien je gewoon geen tweede kans.

WTF???!!! Dus juryleden selecteren op pro rollkur????? 8)7
Wat wil Sjef Janssen dan aan laten passen??? Bloedende monden zijn toegestaan oid?

Wat ik begrijp is dat ze juist precies het tegenovergestelde bedoelt van wat jij nu denkt... :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:08

Huh? ik snap hem niet meer…Sjef Janssen wil dat bloedende monden zijn toegestaan oid??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:23

Helemaal top dat iemand het lef heeft om 'onze' ruiters aan te klagen. Als 50% van het nederlandse team in [***] hun paarden zo bot rijdt dat ze rondlopen met een paarse tong dan ben ik alleen maar blij als daar eindelijk actie tegen ondernomen wordt.
Ik heb dus maar meteen contact gezocht voor het geval ze nog hulp nodig heeft bij het realiseren van de aanklacht. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:37

Kinke schreef:
Huh? ik snap hem niet meer…Sjef Janssen wil dat bloedende monden zijn toegestaan oid??

Goed lezen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:55

xEline schreef:

Kittel, Rath Helgstrand om maar even een paar te noemen zijn hier al net zo heftig beoordeeld als Gal, Grunsven en Cornelissen hoor.

Adelinde en Anky worden al heel lang ernstig bekritiseerd. Gal volgt.
Anky heeft daarom al enkele malen een Clinic gegeven over haar trainingsmethode.

Er is gewoon steeds meer kritiek over de gehele dressuur.