Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 00:54

En de eerste kilometers zijn alweer gemaakt *\o/*
Babs 4 uur straftijd, poeh, gaat een lange zit worden.

xxCYNNxx

Re: Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 01:00

heeft ze er weer 2 uur bijgekregen dan?
Zit hier te wachten op de openingsceremonie van Rio, dus verder niet naar updates gekeken. eigenlijk daardoor niet eens gerealiseerd dat ze alweer rijden op dit moment.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 01:06

Ook op station 4 door een te hoge hartslag.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 01:08

aw dat is balen zeg

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 02:05

Ik volg de MD nu al een aantal jaar, en bij het bekijken van de foto's vraag ik me steeds af hoe dat toch werkt met die stellage waar de paarden aan vastgebonden staan. Dat ziet er helemaal niet stevig uit. Je zou denken dat als die paarden in paniek raken of mee willen met een kudde, ze zo de hele boel om kunnen trekken en dan is de ellende natuurlijk niet te overzien met al die touwen.

Maar kennelijk gebeurt dat dus niet. Je ziet de paarden altijd rustig staan. Dat vind ik nogal opvallend voor paarden die op andere dagen gewoon in kuddes leven en dus niet echt gewend zijn om te worden beperkt in hun bewegingsvrijheid.
Ze zijn zo moeilijk te rijden, maar aan een touwtje staat doen ze beter dan de gemiddelde Nederlandse bejaarde knuffelpony.

Hoe werkt dat precies?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 06:19

Mjetterd schreef:
Super leuk om te volgen! Ik vraag mij af hoe het werkt met de paarden, misschien dat iemand hier meer over kan vertellen?

Elke dag mogen ze een nieuw paard kiezen, wie het eerst komt wie het eerst maalt? Zijn de paarden in de basis zadelmak? En wie stelt deze paarden beschikbaar, de bevolking?

Ik zou het interessant vinden als iemand hier uitgebreid op in wil gaan.

Hm, ik zie nu dat ik het niet in de Wiki heb opgenomen. Dom. Dus dat ga ik nog even doen. Maar de paarden dus. Er wordt ieder horsestation, dus iedere 30 a 40 km, gewisseld van paard. Dit betekent dat de ruiters per dag soms tot wel vier verschillende paarden rijden. In principe is het inderdaad wie als eerst komt, wie als eerst maalt maar zo simpel ligt het niet helemaal, omdat je als ruiter vaak geen idee hebt waaraan je een goed paard herkent. Ikzelf koos vooral voor paarden met een mooie glanzende vacht, goede hoeven en die redelijk fit uit hun ogen keken, zonder gestresst te zijn. Tegelijkertijd had ik ook geen zin in mega rodeo kunstjes, dus één keer heb ik het paard dat ik gekozen had en met opzadelen mega wilde was, laten staan. Ook omdat deze zichzelf flink aantikte en daardoor een wond opliep trouwens. Nu heb je als ruiter ook voordeel als je een beetje goed met de Mongolen overweg kunnen. Je kunt deze (via een tolk of met handen en voeten) om hulp vragen bij de keuze van een paard. Soms levert dat iets op, soms niet. Ook een goed paard ruilen voor sigaretten kan helpen. ;) Daarnaast is racen in het algemeen natuurlijk een grote sport in Mongolië dus als jij een ruiter bent van de kopgroep, dan kan het zo maar zijn, mits je een beetje goed ligt bij de Mongolen, dat zij keer op keer een goed paard voor je klaar hebben staan, want het is grote eer als er gewonnen wordt op jouw paard. Ik heb eens gehad, dat ik een dag heel goed had gereden en daar waren de Mongolen zo van onder de indruk dat bij aankomst op het horsestation, ze hun beste paard klaar hadden staan voor me. Nu is een paard natuurlijk zo goed als de ruiter is die erop zit, maar het gaat om het gebaar.

LindyH schreef:
Ik volg de MD nu al een aantal jaar, en bij het bekijken van de foto's vraag ik me steeds af hoe dat toch werkt met die stellage waar de paarden aan vastgebonden staan. Dat ziet er helemaal niet stevig uit. Je zou denken dat als die paarden in paniek raken of mee willen met een kudde, ze zo de hele boel om kunnen trekken en dan is de ellende natuurlijk niet te overzien met al die touwen.

Maar kennelijk gebeurt dat dus niet. Je ziet de paarden altijd rustig staan. Dat vind ik nogal opvallend voor paarden die op andere dagen gewoon in kuddes leven en dus niet echt gewend zijn om te worden beperkt in hun bewegingsvrijheid.
Ze zijn zo moeilijk te rijden, maar aan een touwtje staat doen ze beter dan de gemiddelde Nederlandse bejaarde knuffelpony.

Hoe werkt dat precies?

De horseline waar de paarden aanvast staan is inderdaad niet een heel stevige constructie, dat klopt wel. In feite zijn het gewoon twee boomstammen (of soms drie) die de grond ingeslagen zijn met daartussen een touwtje gespannen. De paarden staan aan hun halster of hoofdstel vast aan het gespannen touw. Ik denk inderdaad, dat als er een flink in paniek raakt, ze of het touw lostrekken of de hele stellage meeslepen. Maar wat je zegt klopt ook, de paarden staan heel rustig aan die lijn en ik heb tijdens mijn tijd in Mongolie geen paarden in paniek gezien aan een horseline. Op het moment dat ze gezadeld worden, worden ze eerst van de horseline gehaald, dus dat scheelt al. Waarschijnlijk is die horseline ook een soort van 'veilige haven' voor ze, denk ik.
Sowieso is het heel bijzonder hoe die paarden reageren. Want enerzijds leven ze dus in een weide zo groot als Mongolië zelf, bij wijze van spreken, maar tegelijkertijd laten ze zich wel (min of meer dan) vangen, vastbinden aan de horseline en bereden worden (de een soepeler dan de ander).

Wat ik zelf vooral interessant vind, is hoe de paarden worden vervoerd. Heb toch wel een aantal keer raar staan te kijken. :D

Afbeelding

Afbeelding

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 07:38

Overigens is dit wel een interessante nieuwe regel:

'The Race and Adventure Categories
The first ten riders across the finish line get a finish placement. Once the top ten riders are past the second penalty urtuu, they become the Race Class. For the front runners riding at a competitive pace, the time penalty system remains in place, and penalties must be served immediately at the station that they are incurred, or for Urtuu 27, added to their finish time.
The rest of the field still in the race is assigned into Adventure Class. They will not receive a numbered placing at the finish line but be categorised by the day that they complete the course.
For Adventure Class, the penalty system is suspended. They can now request assistance from the event teams for 'free' if they need it. Negligent or abusive riding will be awarded a simple yellow card (warning) or red card (disqualification) rather than a 2 hour veterinary penalty. Similarly, any kind of misconduct (misuse of trackers, riding at night) will be penalised with yellow and red cards.'

Ik ga er een beetje vanuit dat ze dit hebben ingesteld omdat het anders 'te lang' duurt, dat wil zeggen dat er te veel mensen achterblijven en het veld uit elkaar wordt getrokken. Wat vinden jullie van deze nieuwe regel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 07:52

Ik vind vooral dit erg jammer:

'Negligent or abusive riding will be awarded a simple yellow card (warning) or red card (disqualification) rather than a 2 hour veterinary penalty.'

Ik was juist erg benieuwd naar het paardenwelzijn tijdens de race en het leek er op alsof ze daar wel goede maatregelen voor hadden.

Edit:
Hoe heb jij dat eigenlijk ervaren tijdens jouw rit, het paardenwelzijn? Lijkt me lastig om in zo'n race te waarborgen dat er goed met de paarden wordt omgegaan door iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:15

Een van de afgelegde routes (kan niet goed zien wie het nou is) van vandaag loopt echt dwars door een meer heen :=
Best een groot meer nog zo te zien op de kaart.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 08:28

Marie_Anne schreef:
Ik vind vooral dit erg jammer:

'Negligent or abusive riding will be awarded a simple yellow card (warning) or red card (disqualification) rather than a 2 hour veterinary penalty.'

Ik was juist erg benieuwd naar het paardenwelzijn tijdens de race en het leek er op alsof ze daar wel goede maatregelen voor hadden.

Edit:
Hoe heb jij dat eigenlijk ervaren tijdens jouw rit, het paardenwelzijn? Lijkt me lastig om in zo'n race te waarborgen dat er goed met de paarden wordt omgegaan door iedereen.

Nou ja, enerzijds is het soort van lastig te waarborgen, anderzijds letten ze, de dierenartsen, de herders en de crew, wel echt heel goed op. De Mongol Derby staat in Nederland niet heel positief bekend en kwam (vooral op bokt) heel negatief in het nieuws de afgelopen jaren. Voor mij was dit een reden om me in te schrijven, simpelweg omdat ik het met eigen ogen wilde zien, in plaats van de meningen op internet volgen. Op mijn inschrijvingsformulier heb ik dit ook aangegeven. Nu is 10.000 euro inschrijfgeld wel veel geld om dierenwelzijn te gaan checken, maar mijn beredenering was dat een wedstrijd als deze niet zou kunnen bestaan én georganiseerd zou kunnen door een Britse organisatie als het niet oke zou zijn. Daarnaast zijn er naast lokale dierenartsen ook FEI dierenartsen aanwezig tijdens de derby die de paarden uitvoerig checken.
Zo'n twee maanden voorafgaand aan de wedstrijd trekt de organisatie door Mongolië om de paarden te checken: alleen de paarden die er gezond en sterk uitzien worden geselecteerd voor de deelnemers. Er worden aantekeningen gemaakt van deze paarden: hoe ze eruit zien en eventuele mankementen. Tijdens de derby worden de paarden die gekozen zijn, nogmaals gecheckt door de dierenarts alvorens er een zadel opgaat. Daarna is het inderdaad aan de ruiter om goed met het dier om te gaan. De organisatie heeft hiervoor enkele regels ingesteld zoals dat je ten alle tijden bij je paard blijft, ook al kom je op het horsestation aan en heb je nog zo'n dorst/honger/vermoeidheid/wcbehoefte. Je mag pas weg bij je paard, zodra hij is goedgekeurd. Houd je je hier niet aan, loop je kans om gediskwalificeerd te worden. De paarden worden dus ook bij iedere aankomst gecheckt op hartslag, uitdroging, locomotie, darmgeluiden etc. Deze keuringen zijn vergelijkbaar aan die van de (internationale) endurance. Is het paard kreupel, uitgedroogd of herstelt het niet snel genoeg, dan loop je als ruiter een tijdstraf op, of, als het te vaak gebeurd, heb je de kans gediskwalificeerd te worden. Alle gegevens van de paarden worden opgeschreven in de vetkaart die de ruiters krijgen. Hierbij wordt ook aangegeven wat ze van het paard vonden. Deze kaarten worden na de wedstrijd ingenomen en ieder paard wordt opnieuw gekeurd aan de hand van de aantekeningen voorafgaand aan de wedstrijd en de informatie van de vetkaart.

Daarnaast kan er natuurlijk een hoop misgaan, maar als iemand echt onverantwoordelijk omgaat met het paard, wordt deze absoluut gediskwalificeerd. In de beginjaren van de wedstrijd waren alle etappes 40km, maar vanwege het paardenwelzijn aspect zijn de etappes verkort met zo'n 5km.
En het is wel zo dat er anders met de paarden wordt omgegaan daar, dan hier. Dat is helder. Maar het is zeker niet slechter. De paarden daar hebben een weide zo groot als Mongolië en zijn daarom ontzettend sterk en in goede conditie. Plus de paarden zijn voor de Mongolen een erg kostbaar bezit, dus zij zullen ook niet snel het leven riskeren van de dieren en paarden meegeven die echt niet geschikt zijn. Mijn ervaring was ook dat de paarden beter voor zichzelf weten te zorgen dan de paarden hier in Nederland. Zij weten wat overleven is en zullen niet snel harder lopen dan dat ze aankunnen, dus je kunt als ruiter drijven wat je wil, maar als het paard het geen goed idee vindt, zal hij geen stap harder gaan lopen.

Wat precies de gevolgen zijn van de gele en rode kaarten op de manier van rijden weet ik ook niet precies, maar ik mag aannemen dat de mensen die echt onverantwoordelijk omgaan met de paarden op dat punt of al gestopt zijn omdat die paarden dat echt niet pikken en je er dus zonder pardon er vanaf gooien, of inmiddels hebben ervaren dat het geen zin heeft de dieren te overvragen omdat ze simpelweg toch niet harder gaan lopen.

Wat ik zelf ook heel erg mooi vond is dat de dierenartsen van de derby tijdens de wedstrijd ook andere paarden en dieren helpt. Op een ochtend mochten wij eerder vertrekken omdat onze dierenarts even verderop nodig was, want daar was iets mis met een pasgeboren veulen dus ze hadden haar hulp nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:44

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heel interessant om te horen van iemand die erbij is geweest :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:00

Wij hebben merens die ook uit de kudde komen en altijd op de wei staan in weer en wind met schuilstalletje. Herkenbaar jouw verhaal dat dit totaal andere paarden zijn als het gaat om kracht, uithoudingsvermogen, zelfstandigheid etc. Niet zo snel zijn ze als deze r Je verhaal is zeer herkenbaar en wederom goed geschreven en interessant.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:03

pien_2010 schreef:
Wij hebben merens die ook uit de kudde komen en altijd op de wei staan in weer en wind met schuilstalletje. Herkenbaar jouw verhaal dat dit totaal andere paarden zijn als het gaat om kracht, uithoudingsvermogen, zelfstandigheid etc. Niet zo snel zijn ze als deze r Je verhaal is zeer herkenbaar en wederom goed geschreven en interessant.

Soms hoeven ze natuurlijk ook niet snel te zijn, zolang ze maar steady zijn. Als je een paard hebt dat continu 11km/u draaft, dan kan dat veel positiever uitpakken dan een paard dat telkens een sprint van 50km/u trekt, dan weer gaat stappen tot ie uitgepuft is, en dan weer opnieuw zo'n sprint trekt. Been there, done that. Heel vermoeiend want het is dan op geen enkele manier meer te begeleiden. ;)

Ik ben heel benieuwd wat Tatiana en Venetia gaan doen. Die twee hadden afgesproken samen te rijden, maar een van hen heeft een tijdstraf van 2 uur en ze staan nu op U11/het penaltystation.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:26

Ze staan toch op U10 als ik het goed heb?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:39

Oeps. Misschien heb je gelijk. In dat geval voor over 35km. Haha

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:40

Eentje was al zowat halverwege en rijdt nu terug zie ik.. ik ben benieuwd wat er met haar is..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:43

Ik kan mij de nieuwe regel wel voorstellen, beetje onzinnig om de achterhoede een aantal uren stil te leggen. Maar dan zal het welzijn van de paarden inderdaad op een andere manier beschermd moeten worden. Wat ook gebeurd, al zal het best lastig zijn de grens tussen een gele of rode kaart te trekken. Ik neem aan dat een x aantal gele kaarten automatisch een rode/diskwalificatie betekend?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:46

Babs (253 km) en Josefine (259 km) zitten weer dicht bij elkaar, al weet ik niet of het klopt, want Josefine staat al een tijdje op hetzelfde aantal kilometers bij mij.

Is die twitter pagina bij jullie ook vaak erg traag en lastig te laden?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:00

horsies5 schreef:
Eentje was al zowat halverwege en rijdt nu terug zie ik.. ik ben benieuwd wat er met haar is..
Bedoel je Dingo-WC?
Dit stond er op twitter;
1520 KW Ops: News just in Erdenmunkh at U9, WC horse gone lame a few kms beyond his urtuu and turned back for a remount. Very hard luck

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:13

Novalues schreef:
Ik ben heel benieuwd wat Tatiana en Venetia gaan doen. Die twee hadden afgesproken samen te rijden, maar een van hen heeft een tijdstraf van 2 uur en ze staan nu op U11/het penaltystation.

Zoals het er nu uit ziet zijn ze gesplitst maar wel alletwee onderweg naar U11.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:17

Hoe gaat het in zijn werk als een paard (of ruiter) geblesseerd raakt? Moeten ze doorgaan tot een volgende checkpoint / terugkeren, of gaan ze ernaartoe met een vervangpaard oid?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:20

Duhelo schreef:
Hoe gaat het in zijn werk als een paard (of ruiter) geblesseerd raakt? Moeten ze doorgaan tot een volgende checkpoint / terugkeren, of gaan ze ernaartoe met een vervangpaard oid?

Ze gaan ernaar toe met een auto over het algemeen. Afhankelijk van de situatie wordt besloten hoe ruiter en paard verder gaan. Dit kan zijn dat de ruiter met de auto wordt verplaatst bijvoorbeeld, en de herder het paard onder zijn hoede neemt. Als een paard er ernstig aan toe is om wat voor reden dan ook (bijv. een verstapping in een van de grote kuilen daar) kan hij ook per jeep naar een horsestation worden vervoerd zodat de dierenarts hem na kan kijken.

Josefien staan inderdaad stil. De vraag is of er iets aan de hand is, of dat haar tracker het niet meer doet omdat bijvoorbeeld de batterijen op zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:23

Dat is dan zo te zien redelijk goed geregeld. Als een paard onbruikbaar is (verstapt en staat op drie benen, dus wordt per jeep opgehaald), wat doet de ruiter dan?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:25

Duhelo schreef:
Dat is dan zo te zien redelijk goed geregeld. Als een paard onbruikbaar is (verstapt en staat op drie benen, dus wordt per jeep opgehaald), wat doet de ruiter dan?

Ook met die auto mee en een tijdstraf incasseren. Altijd een betere optie dan op een 'slecht' paard doorrijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:27

Ohja, tijdstraf is een mooie middenweg (want uiteindelijk raken ze met die auto ook sneller op het volgende punt zeg maar).Slecht paard doorrijden is uiteraard een no go, maar het kon zijn dat er in een dergelijk geval een vervangpaard naar die plaats gebracht wordt en het geblesseerde paard overgenomen werd.