Edward Gal meldt zich af voor CHIO Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:40

Ik geloof niet, dat de sport zoveel mooier en beter was, 20 of 30 jaar geleden.
Immers, dressuur kwam zelden of nooit op TV en internet bestond niet.
Wie van de Bokkers heeft nu daadwerkelijk toen, dressuur op internationaal niveau gezien?

Ik denk dat Undercover een bovengemiddeld, fysiek getalenteerd paard is, echter zeer sensibel.
Naar mijn mening is werkwilligheid en het (koele) karakter het belangrijkste element of een paard de absolute top bereikt in samenhang met trainer/ruiter. En dat zijn er maar weinig. Sommigen hebben iets minder aanleg, een mindere opleiding gehad of zijn lichamelijk "zwakker". Zo is het ook in de topsport voor mensen.
Maar wat allemaal door EG en zijn team gedaan is om Undercover minder stress/spanning te laten ervaren, weten wij niet. En misschien zijn zij niet de juiste combinatie samen voor het allerhoogste niveau?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:54

Janine1990 schreef:
Kelly_ann schreef:
Maar waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben. Zijn ze met dit paard ook bezig met desensibiliseren? En hoe? Boeiende trainingsvragen wat mij betreft. En kies je dan bewust voor 'thuis' werken of moet je de prikkels niet gewoon opzoeken?

Dit.....

ben ik ook heel benieuwd naar............

Overigens zeer angstige paarden zijn de moeilijkste gevallen die er zijn om te kunnen corrigeren...die angst zit diep heel diep.

Iris82

Re: Edward Gal meldt zich af voor CHIO Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:14

Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat als er zulke belangen mee gemoeid zijn dat ze niet alles uit de kast trekken om dat paard te desensibiliseren.

Misschien is Tristan Tucker er kind aan huis. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:53

Iris82 schreef:
Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat als er zulke belangen mee gemoeid zijn dat ze niet alles uit de kast trekken om dat paard te desensibiliseren.

Misschien is Tristan Tucker er kind aan huis. :D

Wie weet :D , maar zo'n groot stadion, vol met publiek is moeilijk thuis na te bootsen. Hij zou kunnen vragen of hij HC mag starten in Rotterdam of Rio

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:12

Ik heb Undercover vorig jaar nog gezien op de NL kampioenschappen in Ermelo, daar liep hij gewoon prima wbt spanning en ook gewoon mee in de prijsuitreiking.

Ik ben geen fan van de rollkur en die manier van rijden etc. maar misschien heeft Edward ook wel gewoon altijd hele sensibele paarden omdat hij daar mee om kan gaan. Want een vakman is het wel en hij weet wel echt alles uit een paard te rijden vind ik.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:31

Ik weet ook niet of je er wel een soort logica aan kan verbinden, het blijven dieren. Ik bedoel, ik denk niet dat je automatisch kunt zeggen dat dit dier het altijd goed deed, dús dan moet het altijd zo goed blijven gaan. En misschien loopt hij de ene week wel top, en de andere week geen deuk in een pakje boter. Of gaat het een paar maanden of jaren goed, en daarna niet. Het punt is; je weet het gewoon niet en je kunt het gedrag naar mijn mening ook niet aan een specifieke oorzaak toeschrijven, je kunt niet in het koppie kijken. En met een dier met zulke potentie (en de financiële belangen die ermee gemoeid zijn) ga ik er maar vanuit dat echt alles uit de kast is gehaald om meer rust in dat koppie te brengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:06

Ik denk dat er vooral alles uit de kast gehaald wordt om die dieren te doen presteren. :)
Als het was om rust in hun koppies te geven zag de dressuur in het algemeen over alle niveau's er heel anders uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:22

Ayasha schreef:
Ik denk dat er vooral alles uit de kast gehaald wordt om die dieren te doen presteren. :)
Als het was om rust in hun koppies te geven zag de dressuur in het algemeen over alle niveau's er heel anders uit.

Natuurlijk.... Het is topsport.
Dat is niet in het belang van het paard. Die wil alleen maar vreten met vriendjes in de wei, als hij een keuze had. :D
De meest talentvolle paarden zijn nu eenmaal wat heter, anders liepen er wel meer koudbloeden in de sport.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:28

Koudbloeden lopen vnl niet in de topsport omdat ze de lenigheid en lichtheid nu eenmaal missen, niet omdat ze nuchter zijn. Ik heb 1tje gehad die lekker nuchter was en verder allemaal heethoofden, die nuchtere kwam een stuk sneller, een stuk verder. Nuchter is niet gelijk aan lui.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:38

Zo'n sensibele heeft natuurlijk wel iets extra's, zeker als er wat druk op staat.

De sport is veeleisend dus die druk komt dan steeds meer richting de grens van wat het paard aan kan en soms is er dan iets heel lulligs zoals een schoolklas, wat het paard dan net over z'n grens krijgt.

Het ene paard is alleen die wedstrijd wat van slag, een ander paard blijft dat nog jaren met zich mee dragen.

Ik denk dat je de druk die de ruiter zet en omgevingsfactoren niet los van elkaar kunt zien.

Ik heb zelf ADD, ben vrij intelligent en goed in m'n werk.
Kan best wat druk hebben, maar heb wel moeite met veel prikkels.
Dus als ik druk aan het werk ben en om mij heen is onrust, dan knal ik ook zowat uit elkaar van overprikkeling.

Misschien is Undercover ook wel een soort ADD-er, intelligent, snelle hersenen, gevoelig op prikkels, maar helaas wel op alle prikkels zeker tijdens het werk.

Je ziet het in die proef in Zeeland, dat ie eigenlijk in de onderdelen zoals uitgestrekte stap, waar er wat minder druk op staat, best wel wat ontspant.
Als het pure angst voor de omgeving was, zou ie juist in zo'n onderdeel tijd hebben om te kijken en zelfs weg te rennen.

Maar juist in die oefeningen waar er flink druk op moet zoals de piaffe, dan raakt ie gewoon overprikkeld en ontploft zowat.

Er zal wel geen paarden Ritalin zijn en als het er is mag je het vast niet geven tijdens wedstrijden.

Ik snap dat het sport is en dat een ideaal sportpaard goed en snel reageert op kleine aanwijzingen.
Alleen als het dier moeite heeft met filteren van die prikkels tegenover de prikkels van buitenaf en daarmee flink over de grens is gegaan, moet je dan die grens nog steeds wel opzoeken?

En ik denk zomaar dat ze dat zelf ook prima beseffen en daarom prikkelparadijs CHIO Rotterdam laten voor wat het is.

Ik vraag me alleen wel af of de grens bij Undercover niet onomkeerbaar overschreden is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:35

Ayasha schreef:
Koudbloeden lopen vnl niet in de topsport omdat ze de lenigheid en lichtheid nu eenmaal missen, niet omdat ze nuchter zijn. Ik heb 1tje gehad die lekker nuchter was en verder allemaal heethoofden, die nuchtere kwam een stuk sneller, een stuk verder. Nuchter is niet gelijk aan lui.

Natuurlijk missen koudbloeden lenigheid en talent :D, en natuurlijk zijn daar ook heethoofden bij, maar die minder talentvolle paarden komen ook niet in de omstandigheden als waar topsport paarden in komen. Een internationale
wedstrijd GP is natuurlijk niet te vergelijken met een wedstrijd in de basissport op de plaatselijke vereniging.

Ik denk dat veel met genen/karakter en opvoeding/ervaring te maken heeft.
Kijk naar de reiningsport.... Daar gaat het er heel anders aan toe als bij een dressuurwedstrijd.

Ik hoop gewoon op mooie combinaties in Rio en dat de beste maar mogen winnen, ik gun het iedereen.
Ik heb alle 3 de gouden ritten van Anky gezien en ik had bij alle 3 kippenvel en tranen in mijn ogen.
Dat hoop ik gewoon ook in Rio. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:41

Vind ik helemaal niet zo'n gekke uitleg en gedachte LBLGypsyCobs... Het was inderdaad opvallend dat de stap, waarvan je juist zou verwachten dat het een regelrechte ramp zou zijn met die spanning, best heel redelijk was. Vergeleken met de goede proeven van Undercover voor het Rotterdam-incident.

Ken jij als ADD'er ook 'betere' periodes? Aan elkaar vergeleken dan natuurlijk. Of zie jij die schoolklas als aanleiding voor extreme overprikkeling? Ik doel daarmee natuurlijk op de prestaties voor die tijd.

Wat jij je afvraagt, vraag ik me ook af. Aangenomen dat er inderdaad alles aan is gedaan om het beter te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:56

Het geen LBLgypsycob zei was me toen ook al opgevallen en heb ik toen ook gezegd geloof ik. Dat werd toen als argument gebruikt dat ik ongelijk had (zie je wel, als ie zo braaf stapt zie jij het mis, die spanning) terwijl ik er dus eerder hetzelfde idé bij kreeg als LBLgypsycobs... Druk van de hand er af = meer ontspannen UC. Het algemene beeld werd in die stap ook meteen een stuk mooier. Wellicht gedijd UC dus beter onder een ruiter die hem lichter op de hand zou rijden. Meer lucht vanvoren zou geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:14

Ayasha schreef:
Het geen LBLgypsycob zei was me toen ook al opgevallen en heb ik toen ook gezegd geloof ik. Dat werd toen als argument gebruikt dat ik ongelijk had (zie je wel, als ie zo braaf stapt zie jij het mis, die spanning) terwijl ik er dus eerder hetzelfde idé bij kreeg als LBLgypsycobs... Druk van de hand er af = meer ontspannen UC. Het algemene beeld werd in die stap ook meteen een stuk mooier. Wellicht gedijd UC dus beter onder een ruiter die hem lichter op de hand zou rijden. Meer lucht vanvoren zou geven.

Destijds neem ik aan? Heb dat topic namelijk nooit gezien, bij vlagen erg druk.
Maar ik betwijfel of het druk in de mond is, of druk in het lichaam. Vind de verbinding er niet enorm strak uit zien. Het geheel vind ik vaak wel wat strakker en wat minder, tsjah, ik kan er even geen woord voor vinden? Harmonieus komt er misschien nog het dichtst bij. Minder harmonieus dan bijvoorbeeld een Desperados (Kristina Sprehe) of Valegro. Maar dat zijn ook compleet andere paarden qua exterieur.
Maar tegenover Parzival bijvoorbeeld vind ik de verbinding met de mond een stuk vriendelijker ogen.

In stap wil je niet te veel prutsen, niet in de mond maar verder ook niet. Het hele lichaam dient te ontspannen. Maar in die staat van ontspanning kan geen enkel paard piafferen. Aanspanning van de spieren is nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:24

Als je écht goed kijkt naar de mond zie je dat Gal zijn verbinding met de mond niet minder strak is dan die van Adelinde.
Dat ie niet zo lang kan zijn in de piaffe snap ik. Maar zo kort als Gal ze wil blijkbaar ook niet gezien er al een heel deel er de brui aan gegeven hebben wb piafferen. :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:46

Voor ik wist dat ik ADD had en medicatie kreeg, ging ik ook bij de minste druk 10 meter achterwaarts om het zo maar te zeggen.
Dan was ik al aardig overprikkeld en dan was er nog maar iets extra's nodig en dan was het gedaan.

Wat bij Undercover dus die schoolklas bleek te zijn.

Nu ik weet wat er speelt, ik medicatie heb en weet welke situaties ik moet omzeilen gaat het beter.
In periodes dat ik wat minder energie heb (ziek, slecht slapen, vervelende gebeurtenissen) is het wel erger omdat het ook gewoon energie kost om er mee om te gaan.

Maar jeetje hoe leg je dat uit aan een paard? En hoe kan het paard uitleggen wanneer ie het niet meer trekt?
Ja door achterwaarts te schieten en veel spanning te tonen.
Dan is het al te laat, dus je zou moeten weten op welk moment even de druk er af te halen.
Maar hoe lang moet de druk er dan af en is dat te doen in een proef?

En ook al zou het zo lukken, is dat de manier waarop je een paard wil rijden?

Want ik weet dat ik me met zulke overprikkeling en druk echt ellendig voel en dat ik situaties waarin het eerder eens mis ging nog steeds lastig vind en zelfs vermijd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:29

Elisa2 schreef:
Ik heb Undercover vorig jaar nog gezien op de NL kampioenschappen in Ermelo, daar liep hij gewoon prima wbt spanning en ook gewoon mee in de prijsuitreiking.

Ik ben geen fan van de rollkur en die manier van rijden etc. maar misschien heeft Edward ook wel gewoon altijd hele sensibele paarden omdat hij daar mee om kan gaan. Want een vakman is het wel en hij weet wel echt alles uit een paard te rijden vind ik.

Ik wil eigenlijk wel heel graag die vakmensen eens zien op een Tinker bijvoorbeeld :D Kijken hoeveel vakmanschap er dan vanaf straalt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:03

Dat is toch appels met peren vergelijken antje_vip?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:43

Waarom? Een paard is een paard. Als ie alle onderdelen heeft zouden ze 'm toch gewoon correct Moeten kunnen laten lopen.

Ik zou 't uit pure nieuwsgierigheid ook wel eens willen zien :D

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:55

Ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Qua basis zal het hetzelfde zijn, en wat betreft piaffe en dergelijke gaan tinkers niet ineens heel lichtvoetig zweven ofzo :+

De theorie over ADD klinkt wel heel interessant moet ik zeggen... Zal me niks verbazen als een paard dit ook kan hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:57

Als ze op mijn tinker die druk zetten gaat hij een touwtrek wedstrijd houden. Die je verliest.
Had je die druk op mijn vorige paard een Engels volbloed (ja ik hou eens van wat anders) dan had je een paard gehad dat zijn ego gekrent vond en met wat pech ging je dan samen achterover.
Dus uiteindelijk zijn ze niet eens zoveel verschillend in het rijden :p

Maar een beetje fijne ruiter kan echt wel veel uit een koudbloed halen.
Maar de echte souplesse dat heeft een dier van nature of niet, dat kun je verbeteren maar nooit gelijk maken naar mijn idee.

Electra, 20? jaar geleden zond de Duitse tv elke wedstrijd uit.
En live vond ik de uitgestrekte draf zo adembenemend. Paarden leken te zweven. Alsof ze geen grond meer raakte.
Dat adembenemende heb ik niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:15

antje_vip schreef:
Ik wil eigenlijk wel heel graag die vakmensen eens zien op een Tinker bijvoorbeeld :D Kijken hoeveel vakmanschap er dan vanaf straalt

Lijkt mij ook wel interessant. Maar dan zou ik ze wel echt de kans willen geven en er een maandje mee aan de slag laten. Een paard verandert niet in een uurtje.
En laten we realistisch zijn, het zal vast geen Valegro worden, maar ik denk zeker dat er meer uitgehaald wordt dan door the girl next door.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:17

Na een maandje trainen idd :D Of nog iets langer

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:22

Ayasha schreef:
Als je écht goed kijkt naar de mond zie je dat Gal zijn verbinding met de mond niet minder strak is dan die van Adelinde.
Dat ie niet zo lang kan zijn in de piaffe snap ik. Maar zo kort als Gal ze wil blijkbaar ook niet gezien er al een heel deel er de brui aan gegeven hebben wb piafferen. :)

Dan verschilt onze mening daarover.
Ja, ik zie Gal ook best eens onaardig in de mond rommelen. Maar hij zit er naar mijn idee zeker niet constant aan te hangen. Misschien oogt het van Adelinde ook onvriendelijker omdat ze de kinketting wat losser heeft. Althans, meen me te herinneren dat dit eens werd verteld in een interview.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:42

Ik ga mee in de reactie van Janine. Ik denk dat ze qua rijtechnisch een koudbloed echt wel kunnen rijden, maar een olympische spelen gaan ze er niet mee halen door het beeld die daar gesteld wordt.

Je kan als ruiter niet zomaar meedoen met de grand Prix, dus ik gok dat menig top ruiter wel kan rijden en kan aanvoelen hoeveel druk ze moeten zetten bij een paard :')

Maar we dwalen af :+ Ben heel benieuwd of Edward de volgende observatie wedstrijd meerijdt...