Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:59

De groene draak is uitgebreid in het nieuws geweest. :)*

musiqolog schreef:
De gemiddelde koperdief heeft geen auto waarmee hij een dertig meter hoog beeld kan wegslepen hoor...

Hoe ze het doen weet ik ook niet (en ergens wil ik het ook niet weten), maar er zijn wel meer kunstwerken stel op sprong verdwenen of gewoon alle zonnepanelen van het dak in één nacht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:00

Mooi hè, hoe iedereen denkt dat kunst niets kost en ook niets mag kosten, en dat het vooral geen moeite of tijd van de kunstenaar kost. Net zoals iedereen hier denkt dat-ie wel z'n boterham kan verdienen met paardenfoto's maken. Maar zodra iemand 150 euro vraagt voor een foto of tekening/schilderij, dat veel te duur is.

Sammie

Re: Dan toch mega-paard op Afsluitdijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:01

Mooi hé, hoe jij dingen leest die er niet staan :evaw:

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:05

Wat heeft de groene draak er nou mee te maken?

Dat was een cadeautje aan koningin Beatrix. Gebruik privé.
En waar de bevolking de onkosten voor betaald. Al vele decennia.

Dit is een openbaar kunstwerk waar iedereen van kan genieten.
Ten allen tijde toegankelijk, je hoeft er niet eens een toegangskaartje voor te kopen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:08

Sammie schreef:

:)* Prachtig.. hoe jij ongefundeerd je niet kloppende wijsheden ventileert en er vanalles bij te halen wat niets met het onderwerp te maken heeft.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:10

Sammie schreef:

Leuk he hoe de meesten in dit topic het paard veel te duur vinden? Ik durf te wedden dat ze het liefst ook alle fotos van hun fotomeeting gratis krijgen.Of iedergeval het grootste deel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:38

Wat heeft de groene draak er nou mee te maken?

Dat was een cadeautje aan koningin Beatrix. Gebruik privé.
En waar de bevolking de onkosten voor betaald. Al vele decennia.

Dit is een openbaar kunstwerk waar iedereen van kan genieten.
Ten allen tijde toegankelijk, je hoeft er niet eens een toegangskaartje voor te kopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:21

Ikeje schreef:
:)* Prachtig.. hoe jij ongefundeerd je niet kloppende wijsheden ventileert en er vanalles bij te halen wat niets met het onderwerp te maken heeft.

Jij maakt er wijsheden van... Bedankt voor de eer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:43

Valt zo'n kunstenaar nou onder de ondernemers en is hij dan ook verplicht zijn cijfers te deponeren bij de kamer van koophandel? Is eigenlijk wel eens interessant om te zien wat er nou precies van al dat geld bij zo'n kunstenaar terecht komt :Y)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:50

Repelsteel eigen bedrijven moeten geregistreerd staan.
Ga eens Google op naam kunstenaar dan kom je er vanzelf achter, als hij O een groot project als station Amsterdam heeft gedaan neem ik aan dat hij een KvK nummer heeft. En dat hij iig freelance in dienst neemt om zijn projecten vorm te geven.
Das andere koek dan een aquarelschilder.

Net even gegoogled
www.studioroosegaarde.net
Heel afwisselende kunst, ook functionele kunst, ik hoop niet dat het een Kermis aan lichtjes gaat worden.
Maar echt leuk om de website te bekijken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:49

Hij heeft een pop up studio in China. Ben benieuwd of die voor dit project upgepopt gaat worden en hoeveel daaraan dan zal worden uitbesteed.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:56

Is dat het enige wat je te melden hebt na het bekijken van zijn website....dan mag je de Afsluitdijk niet op als het project klaar is _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 01:37

Sorry :o
Ik vind het heel leuk hoor dat ze de boel willen gaan pimpen. En hij maakt met zijn team ook prachtige dingen.
Maar eigenlijk vind ik dat als het om zulke bedragen gaat de belastingbetaler wat meer inspraak zou moeten kunnen hebben en er bijvoorbeeld gestemd zou kunnen worden over waar mensen hun geld liever heen zouden zien gaan. Waar bij het volk de urgentie ligt.
Bij het pimpen van een afsluitdijk of bij het ondersteunen van het onderwijs, bij de zorg of bij de aanleg van speeltuinen voor kinderen in woonwijken enz..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 03:53

Daarvoor ga je naar de stembus, landelijk, provinciaal en gemeentelijk.

Wat bij zo'n groot project wel leuk zou zijn is een prijsvraag. Stemming Door het volk.
Het winnende mag zijn inzending uitvoeren op de afsluitdijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 04:56

Sammie schreef:
De groene draak is uitgebreid in het nieuws geweest. :)*

musiqolog schreef:
De gemiddelde koperdief heeft geen auto waarmee hij een dertig meter hoog beeld kan wegslepen hoor...

Hoe ze het doen weet ik ook niet (en ergens wil ik het ook niet weten), maar er zijn wel meer kunstwerken stel op sprong verdwenen of gewoon alle zonnepanelen van het dak in één nacht.

In het dorp waar ik voorheen woonde hebben ze een aantal jaar geleden een complete kerktoren ontdaan van koperen/zilveren elementen.
Die kerktoren is zeker 20 meter hoog! Geen idee hoe ze het voor elkaar gekregen hebben, maar zo gek is het dus niet gedacht.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:34

Ibbel schreef:
Het zou mij helemaal niets verbazen als deze kunstenaar onder de streep na een jaar werken bruto er minder dan een ton aan overhoudt. En daar moet hij dan z'n arbeidsongeschiktheidsverzekering en z'n pensioen en z'n belastingen van betalen.
Ik heb geen idee van welk materiaal hij dat paard (wat hij dus onder de 2,5 miljoen wil proberen te houden) wil maken, maar als dat koper is, is het helemaal onbetaalbaar, en roestvrijstaal is ook niet goedkoop.

Nou, een ton is toch zat?! Verdien ik niet hoor, op jaarbasis...

Kunst is soms een ruim begrip. Een kunstenaar kan een wit doek inleveren, het "de diepgang" noemen en men betaald er grof voor. Als ik een leeg vel papier inlever, krijg ik gewoon op mijn donder omdat ik mijn huiswerk niet gedaan heb...
Sommige kunst is echt wel mooi, en ook wel geld waard. Sommige dingen zijn zo simpel, en dat moet dan een fortuin kosten...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:18

Het is wel een lastige kwestie, te meer omdat bij veel 'moderne' kunst niet direct voor leken te zien is dat er ook een bijzondere kundigheid/vaardigheid/vakmanschap voor nodig is, zoals dat bij grote klassieke kunst als de Hollandse meesters uit de gouden eeuw, marmeren Italiaanse renaissancebeelden of bij bijvoorbeeld ragfijn zilversmeedwerk wel direct zichtbaar is.

Die (deels schijnbare) loskoppeling van kunst en kundigheid, roept bij velen een gevoel op van 'dat kan mijn kind ook', omdat het belangrijkste in veel hedendaagse kunst eerder ligt in een abstract idee of concept dan in concrete, tastbare details in de uitvoering daarvan.
Mensen zien een wereldberoemd rood vlak nogal makkelijk aan voor simpelweg een rood vlak, zoals ze dat ook maken als ze hun schutting verven, omdat het idee erachter niet direct uit het object is af te lezen.

Bij veel 'snelwegkunst' of kunst in de openbare ruimte speelt ook nog een rol dat de objecten vooral hufterproof en onderhoudsarm moeten zijn en de materialen niet moeten uitnodigen tot stelen. Dat komt op zijn zachtst gezegd de fijne afwerking, de details (die je vanuit de auto toch niet ziet) en het materiaalgebruik niet ten goede.

Alle bovenstaande punten maken dat plannen voor grote openbare kunstwerken al gauw veel weerstand oproepen bij mensen die niet een bovengemiddelde belangstelling voor kunst hebben. Jammer en grotendeels onterecht misschien, maar wel verklaarbaar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:32

Ga gewoon eens naar het van Gogh en vervolgens naar het Stedelijk.
Of naar Picasso in Parijs.
Daarna ga je weer eens kijken naar de 13 in een dozijnwerkjes.

Je hoeft het niet mooi te vinden maar dan kun je zien hoe knap dingen zijn gemaakt.
Picasso vond ik een eyeopener, de man heeft zoveel gedaan, ook verschillende diciplines.
Je kunt zien hoe hij gegroeid is in zijn werken.
Ook Mondriaan bv zie je dat.

Maar stap voorbij dat kan mijn kleine zusje ook ( utopie)

Neem de tijd om eens naar dat zogenaamd witte schilderij te kijken. Weet niet over welk werk je het hebt trouwens.

Alexander Calder heeft hele toegankelijke kunst gemaakt.

En ga gewoon eens zitten voor een werk en kijk
Ga eens voelen wat er gebeurd als je naar werken kijkt.

Eigenlijk is veel kunst een soort snoezelen voor ons.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 03-05-16 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:32

Veel die hier reageren hebben geen beeld bij geld. Niet bij de verhoudingen ervan. Zien alleen hun eigen omgeving.

Maar zie het dan eens zo :
Als je een huis koopt van twee ton,is het niet vreemd om 3000 euro te gebruiken om het er naast functioneel ook gezellig uit te laten zien.

Dat is de verhouding waar we hier over praten

Als wij dat geld niet uitgeven dan ziet ons land er al snel uit als een communistische wijk in de jaren zestig. Heel heel deprimerend.

Slim idee dat stemmen.....

Een referendum kost 40 miljoen
En als je het online wil doen wel goedkoper maar toch ook gauw een miljoen of 5

Over smaak valt niet te twisten, maar geld snappen we redelijk als land. Oa daarom hebben we het hier beter dan in 90% Van de wereld.
Het kan altijd beter, maar dat heeft niets met een fooi van 13 miljoen te maken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:49

eilleen333 schreef:
Nou, een ton is toch zat?! Verdien ik niet hoor, op jaarbasis...

Jouw werkgever betaalt iig nog 37% premies, en jij betaalt belastingen en premies, dus jouw netto salaris kost jouw baas 2x dat bedrag, ongeveer. Geen idee wat je verdient, maar als jij 2000 euro netto hebt, kost het je baas dus het dubbele, en dan zit je dus al op 50.000 per jaar.

En die kunstenaar moet van die ton dus zélf al die extraatjes die de fiscus en jouw baas al automatisch van jouw salaris afhoudt betalen, dus daar gaat voor hem net zo goed nog z'n pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, belasting, (en z'n reserve voor als-ie zonder opdrachten zit) van af. Voor hem gaat er méér dan de helft van af, als-ie z'n oude dag, ziekteverzuim en werkeloosheid een beetje wil indekken. Want hij heeft geen recht op ZW en WW, als zelfstandige.
Misschien komt-ie net zo goed maar aan 2-3000 euro netto per maand. Is dat veel, voor iemand die zoiets moet organiseren én uitvoeren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:57

Idioot dat de belastingbetaler betaald voor een kunstwerk wat het gros van het land waarschijnlijk nooit zal zien terwijl er in de zorg nog een hoop tekortkomingen zijn...

Jammer dat wij niet zelf mogen bepalen waar ons belastinggeld heen gaat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:03

Economie draait om meer dan enkel geld in nuttige zaken stoppen. Als we enkel nog geld aan 'nuttige' dingen uitgeven en niet meer aan zoiets (of veel minder), wat denk je dan dat er met de toerisme gebeurt? Zowel binnenlandse toerisme als toerisme van buitenaf? Wat denk je dat die twee dingen economisch voor waarde hebben? Ik vermoed wel een beetje meer dan die 13 miljoen. Zoals ik eerder zei, het geld verdient zichzelf hoogstwaarschijnlijk wel terug. Je kan niet een deel van de economie wegknippen en dan denken dat het op andere vlakken geen gevolgen zal hebben.

Ik denk dat het met deze in mijn ogen kortzichtigheid maar goed is dat wij niet zelf mogen bepalen waar het geld heen gaat.....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:16

Ik zie niet hoe een kunstwerk 13 miljoen euro oplevert voor de staat.
Ik vind het een belachelijk hoog bedrag voor kunst...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:20

Ach, de Tour de France startte vorig jaar in Utrecht. Grofweg waren de kosten 20 miljoen en de omzet ergens in de buurt van de 50 miljoen. Uiteindelijke winst dus even afgerond 30 miljoen. Dat waren 2 dagen. Waarin toeristen dus 50 miljoen omzetten.