Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:17

weet het nog zo niet Natasja ..hij geeft ze wel heel koel :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:22

Die eerste reactie na die ernstige struikeling snap ik heel goed, ookal ziet het er grof uit. Maar de beste stuurlui staan aan wal dus vanaf de kant is het heel makkelijk boeh!!! opknopen geblazen te roepen. Of nee laten we de vrouw gelijk uren geselen, opknopen aan de hoogste boom, vierendelen en haar resten in brand steken.

Die tweede ronde zal ook zijn redenen hebben en ziet er ook echt niet prettig uit. Het ziet er ook uit als een overdreven reactie, maar ik ga er vanuit dat dit ergens vandaan komt. Dat de dame in kwestie haar redenen, gebaseerd op jarenlange ervaring en kennis van dit paard, heeft om zo te reageren. En dat het paard vervolgens wellicht overdreven terug reageert. Iets met anticiperen en adrenaline enzo. Storm.. glas water...

Billy

Re: Penelope Leprevost onder vuur na bestraffing paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:30

Oh, ik vind die eerste reactie al buiten proportie bij een paard wat inmiddels braaf stilstaat, de 2e vind ik helemaal niet kunnen.
Ik snap niet dat hier geen steward op afkomt, en ook niet dat er mensen zijn die dit goedpraten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:31

rien10 schreef:
Laat ik het simpel stellen. Als mijn dochter dit met haar pony doet, ruk ik haar persoonlijk uit het zadel.

_/-\o_

Ik vind het nu eerlijk gezegd ook niet om aan te zien :/

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:36

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:37

Sammie schreef:
Die eerste reactie na die ernstige struikeling snap ik heel goed, ookal ziet het er grof uit. Maar de beste stuurlui staan aan wal dus vanaf de kant is het heel makkelijk boeh!!! opknopen geblazen te roepen. Of nee laten we de vrouw gelijk uren geselen, opknopen aan de hoogste boom, vierendelen en haar resten in brand steken.

Die tweede ronde zal ook zijn redenen hebben en ziet er ook echt niet prettig uit. Het ziet er ook uit als een overdreven reactie, maar ik ga er vanuit dat dit ergens vandaan komt. Dat de dame in kwestie haar redenen, gebaseerd op jarenlange ervaring en kennis van dit paard, heeft om zo te reageren. En dat het paard vervolgens wellicht overdreven terug reageert. Iets met anticiperen en adrenaline enzo. Storm.. glas water...

Werkelijk? Dat had ik niet verwacht, zo'n reactie...
maar goed, iedereen recht op zn eigen mening..

Kijk, opknopen en geselen zijn ook kortzichtige reacties maar er is NOOIT een reden om zo te reageren zoals ze de 2e en 3e keer doet. Het paard overdreven terug reageert? Nee, daar kan ik echt met mn verstand niet bij. Dan kan ik me voorstellen dat er stemmen opgaan om paarden uit de sport te halen...
Een storm in een glas water vind ik echt een understatement :n

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:39

Als dit al in publiek gebeurd wil ik echt niet weten wat er achter de schermen soms moet voorvallen ;(

Ik keek altijd zo op naar deze amazone en ja iedere ruiter werd ooit weleens onterecht boos op zijn paard, maar op dit niveau vind ik het echt niet meer kunnen en dan nog op zo een venijnige manier :(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:42

Het is m.i. terecht dat de FEI hier iets mee doet of gaat doen. Die storm en dat glas water is voor de reacties in dit topic. Het lijkt er wel op dat Bokkers of paardenmensen in het algemeen niks lievers doen dan een ander vertellen hoe ze het moeten doen, want anders zijn ze in het minste geval totaal niet paardwaardig en mogen ze nooit meer paarden houden en in het ernstige geval worden ze doodgeknuppeld tot allerlei andere verwensingen aan toe. Nee, het ziet er niet prettig uit en ik snap in dat opzicht de stuurlui héél goed dat dit te ver gaat, maar ik kan mij de reactie van de dame zelfs ergens ver weg wel begrijpen. Omdat ze erboven zit en dan krijg je niet altijd de ernst van de situatie mee. Dus het ziet erg zeker grof uit en een leerpunt om dit niet zo nogmaals te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:51

Nou Sammie, gezien het aantal reacties totaal en het aantal reacties die extremer zijn, vind ik dat wel meevallen.

En ja, ze rijdt op niveau, dit soort 'leerpuntjes' verwacht ik persoonlijk niet meer op dat niveau.. dat verwacht ik dan eerder van die zogenoemde stuurlui, waar ik mezelf ook onder schaar...

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:55

Ik ben het helemaal met sammie eens.

Daarnaast is Leprevost niet voor niets een amazone waar van iedereen zegt er naar op te kijken. Ze is een uitstekende paardenvrouw die in dit geval misschien niet helemaal naar behoren gehandeld heeft maar daarom nog niet zo afgebrand hoeft te worden.

Het argument dat het op dit niveau niet zou moeten gebeuren ben ik het op zich wel mee eens, al mogen we natuurlijk niet vergeten dat topruiters ook mensen zijn.

Dit paard zal misschien wel vaker uit laksheid zulk soort fouten maken, de reactie was waarschijnlijk wat overdreven door de invloed van wedstrijdspanning en druk om te presteren maar wel begrijpelijk.

De tweede lelijke actie jegens het paard zou goed gepast kunnen zijn. Wij weten niet hoe het paard aanvoelde op dat moment. Misschien merkte te ze dat hij het weer wou doen en dacht mon dieu beest en nu houd je er mee op.
Als hij dit met losrijden doet, tja beetje irritant maar verder niks, in de ring op je knieën gaan liggen kan nog gevaarlijk zijn ook.

Aan de ene kant vind ik het een opgeblazen verhaal, maar aan de andere kant is het wel een goed voorbeeld voor de jonge ruiters. Dit gebeurt er dus als je niet eerlijk bent tegenover je paard, ook onder wedstrijdspanning.

Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind, maar het roepen opknopen etc. is idioterie! Dat wou ik nog wel even gezegd hebben ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:57

janouk schreef:
fransje23 schreef:
Is het normaal dat een paard op een bijzonder vlakke ondergrond, zoals daar, zomaar zo struikelt dat hij echt op zijn voorknieen valt en zijn best moet doen om niet helemaal te vallen? Zeker in een wedstrijdring dan verwacht je toch dat ze wat heter en alerter zijn..

Dat baart mij bijna nog meer zorgen dan haar reactie achteraf, dat is gewoon persoonlijke zwakte van de ruiter.

Ik vind dit ook zorgelijk. Als je topsport paard zo struikelt op een super vlakke bodem, dan gaan bij mij heel veel bellen rinkelen en zou ik de veearts de voorbenen op de foto laten zetten en laten scannen. Better safe than sorry.
Hier is duidelijk meer aan de hand, er liggen geen verborgen boomwortels etc om over te struikelen. Met dit paard zou ik het bos niet in gaan.
Ik vrees dat er meer aan de hand is in de voorbenen van dit paard

Mijn paard gaat ook op zn bek hoor als ik hem zo rij. En wel binnen twee rondjes, zeker weten :j

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:01

Idd sunneva.

Tel daar nog eens bij dat het om een korrelige, gemonteerde opname gaat (val komt eerst maar wordt in het filmpje het laatst getoond). Eerste actie is wat overdreven, daarna wil ze hem stilzetten krijgt overdreven reactie en dan ziet het er weer niet uit... Leprevost heeft een hele goede reputatie qua paarden welzijn, was ook een van de eerste topruiters die zich verdiept heeft in alternatieve trainingsmethodes zoals NH ed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:10

Ik ben altijd benieuwd dus ik heb de eerste twee pagina's zitten turven..
Ongeveer 34 reacties die iets over het filmpje zeggen, waarvan 4 (!) die iets zeggen in de richting van opknopen.

Die storm valt dan imo wel mee...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:11

ik zie gewoon eerst de val, dan de rest. en die val wordt aan het einde nog n keer getoond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:14

Daarom het glas water :+ Plus... als van mensen op dit niveau al verwacht wordt dat zij geen fouten mogen maken zie ik niet in waarom 'slechts' 4 mensen van de eerste twee pagina's wel mogen roepen dat zulke mensen opgeknoopt etc. mogen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:16

Sammie schreef:
Het is m.i. terecht dat de FEI hier iets mee doet of gaat doen. Die storm en dat glas water is voor de reactiHet lijkt er wel op dat Bokkers of paardenmensen in het algemeen niks lievers doen dan een ander vertellen hoe ze het moeten doen, want anders zijn ze in het minste geval totaal niet paardwaardig en mogen ze nooit meer paarden houden en in het ernstige geval worden ze doodgeknuppeld tot allerlei andere verwensingen aan toe.

Nou Sammie, dan lees ik dit zeker verkeerd?
Want in deze post generaliseer je HEEL erg :j en die reacties waar jij nu op doelt,lijken dus wel mee te vallen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:19

Ja en nee.. Ik heb deze video ook op Facebook bij diverse paardensites gezien.

En nee ik vind die reacties niet meevallen. Ik vind het niet nodig. Zulks manier van reageren over het hele onderwerp vind ik niet nodig. Wie zich dan ook aangesproken mag voelen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:20

Eerlijk? Ik kan me ergens daar wel in vinden, in haar reactie.
Ze kent het paard het beste, ze zal wel weten wat het paard zijn zwakke punten zijn en dergelijke.
En ik zou ook zo op m'n paard reageren als ie wat 'waai waai' is zoals we hier zeggen.
Dat is lomp gedrag naar mijn mening en schud ik mijn paard ook liever wat 'brut' wakker...
Maar bon, nu zal ik wel half bokt over mij heen krijgen en geen paard meer mogen houden :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:25

Citaat: Iemand aan de hoogste boom opknopen / ophangen.
De waarheid boven tafel krijgen.

Is gewoon een Nederlandse uitdrukking. Voor degene die dachten dat het letterlijk bedoeld was.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:27

NatasjavE schreef:
besita schreef:
ja het is een Vigo ..en Vigo is Nabab de reve ..verklaart een hoop ..
geeft wel goede nakomelingen maar je moet er rekening mee houden ..
Verdi is trouwens net hetzelfde type paard :o

Ja ik vind dat dus geen goede zaak. Leuk dat ze echte toppers leveren maar wat moet je met zo'n dier als het niet voldoende kan springen. Fijn voor de amateur zo'n paard.

Maar goed dat gaat buiten het topic om.

Het is wel een heel goed paard die veel kracht kan brengen. Je moet die juist slim gebruiken en denken aan de kruising.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:30

Sammie schreef:
Ja en nee.. Ik heb deze video ook op Facebook bij diverse paardensites gezien.

En nee ik vind die reacties niet meevallen. Ik vind het niet nodig. Zulks manier van reageren over het hele onderwerp vind ik niet nodig. Wie zich dan ook aangesproken mag voelen.

De reacties vallen niet mee, maar dat zijn er niet zoveel in aantal. (je leest mijn post verkeerd)
Zoals ik jouw post lees geef je aan dat 'bokkers of paardenmensen...vinden dat etc..' Dan generaliseer je dus enorm. Dat is wat ik bedoel :j

Ik vind het zo jammer dat, net als in andersoortige discussies waar dit soort generalisaties helemaal niet gepast zijn, een aantal mensen zo focust op het negatieve en die 'grove' reacties zo uitvergroot in aantal.

Overigens, of het correct is wat de ruiter doet, blijft een twistpunt. Wat de uitleg ook is, ik vind het niet correct (maar gelukkig mag ik dat vinden)'

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:36

Gelijk een wedstrijdverbod geven dat soort mensen en alle paarden innemen. Belachelijk dat dit kan en mag op zulke wedstrijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:37

Cer, komt er nog een specifieke vraag uit je verhaal of ben je nu alleen maar zeuren over een aantal woorden. Want dan kan ik ook beginnen met er staat het LIJKT er op en in ALGEMEEN dat..

Ik reageer op die reacties. Wie zich niet aangesproken voelt wordt dus niet aangesproken.

En verder staat er nergens dat je niks mag vinden of dat een dergelijke mening die jij hanteert niet gegeven mag worden. Sterker ik geef zelfs aan dat ik ergens wel kan begrijpen dat mensen zo reageren. Dus ik begrijp jou reactie zeker, maar ikzelf ben om andere redenen een iets ander mening over het geheel toegedaan. We leven in Nederland, dus ja dat mag. Gelukkig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:40

Nee Sammie, ik viel inderdaad specifiek over je bewoording omdat ik dat soort dingen in dit soort discussies interessant vind, en ik generaliseren echt naar vind :j

En dat ik iets vind van dat rijden, had niets met jouw reactie van doen, dat was gewoon in het algemeen :)

Dit gezegd hebbende, en jouw verklaring gelezen hebbende, is het voor mij weer klaar +:)+ Dank voor je reactie :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:45

In eerste instantie had ik ook zoiets van 'goh, wat grof'.

Maarrr, Leprevost is wel echt een prof, daarbij rijdt ze normaal hartstikke netjes, dus kan me niet voorstellen dat het zo'n beul is.
Daarnaast is dit paard toch wel een beetje bekent als een flegmatiek paard, eentje die je wel aan moet zetten wil hij netjes over de hindernissen springen. Kan me voorstellen dat je hem dan (grof, want dat blijft het) wakker schudt, omdat je anders gevaarlijke situaties krijgt (je wilt niet dat je paard zo door de hindernis struikelt omdat hij een beetje loopt te sloffen).

Dusja, ik vind het goed dat het wordt onderzocht, maar ik heb niet meer gezien dan deze beelden, dus ik ga mij er verder ook niet over uitspreken.