Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:45

Los cabalos moet zich maar bezig houden met de zielige paarden aldaar ...
Klinkt heel hard maar ze vragen zo vaak steun voor de beesten daar .
Dat er nu 2 geslacht worden is niet zo,n ramp ...
Beter als ze laten verhongeren

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:48

tengeltje11 schreef:
is er dan niemand die denkt dat het klimaat in spanje toch helemaal niet gemaakt is om koniks 'gelukkig' te maken?
die beesten zweten zich toch maanden kapot?

ik denk echt niet dat je koniks een plezier doet met ze uit te laten in spanje....

en slachten,worden gewoon een camion opgejaagd,in het slachthuis uitgelaten in een gang,gaskamer en klaar.

ze kunnen het wel met varkens,runderen,....waarom zouden paarden dan nu weer een probleem zijn?
t'is nu niet dat ze varkens aan een halstertje opladen en aan de hand in het slachthuis binnenwandelen.....

ook ik snap het hele anti-slacht verhaal niet.
er worden dagelijks paarden geslacht,en omdat deze,toevallig,'wild' leven,is het hek van de dam en zouden de arme beesten bijna naar spanje moeten verschansen?

Mooi gezegd en ben het met je eens.

Koniks is een ras voor de koudere hardere klimaat, meer voor het siberie dan voor Spanje.
En je moet er ook echt niet willen gaan vermeerderen.......het ging hier toch om hengsten.
Opvang of stichting moeten dieren gaan redden en een dierwaardig leven kunnen geven en niet gaan fokken en vermeerderen en in een natuurgebied gaan gooien en er geen omkijken meer hoeven te hebben. Zo krom dit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:51

En het zijn niet eens de enige twee. De reacties hier blijven hypocriet. Er is een gedegen fokprogramma voor de uitzet en alles wat daar niet aan voldoet wordt afgevoerd. Een boer mag het wel doen maar deze beste man niet.
De paardenmarkt is wereldwijd verzadigd, vertel mij beste bokkers welke kans deze half verwilderde paarden zouden moeten maken? Ik voorzie een handelaarstoekomst omdat de brave penny het paard niet aan kon.
Nee hoor dan maar de vriezer vol en zeker dat er vraag is naar scharrel paard. :j

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:53

magda_90 schreef:
En het zijn niet eens de enige twee. De reacties hier blijven hypocriet. Er is een gedegen fokprogramma voor de uitzet en alles wat daar niet aan voldoet wordt afgevoerd. Een boer mag het wel doen maar deze beste man niet.
De paardenmarkt is wereldwijd verzadigd, vertel mij beste bokkers welke kans deze half verwilderde paarden zouden moeten maken? Ik voorzie een handelaarstoekomst omdat de brave penny het paard niet aan kon.
Nee hoor dan maar de vriezer vol en zeker dat er vraag is naar scharrel paard. :j

Helemaal mee eens :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:53

NatasjavE schreef:
Brainless schreef:
Er worden er meer geslacht alleen deze zijn er door de media uitgetrokken.
Elk jaar is de aanwas ca 30%.. en deze wordt weer afgeroomd.

Ohhh ok.

Dat wist ik niet. Nee dan stel ik mijn mening bij.

Niet naar jou persoonlijk gericht, maar zo zouden er meer bokkers zich eerst moeten verdiepen. :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:56

Het hele euvel komt omdat mensen opeens 2 afwijkende hebben gezien en dat deze tot de groep behoren die geslacht gaat worden. Knuffeldierenpolitiek noem ik dat.
Dat dan net alleen deze twee gered moeten worden vind ik gewoon een sneue actie.

Vervoer naar andere natuurparken gaat heel anders dan een transport naar Spanje :)
Ben 3 keer met zo'n toer mee geweest en het dierenwelzijn wordt echt wel in de gaten gehouden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:58

NatasjavE schreef:
magda_90 schreef:
Werkelijk waar, wat is er mis met slacht? Dat stuk hierboven is om te bescheuren, wordt er eerlijk vlees aangeboden is het ook niet goed. :roll:

Ik heb in beginsel helemaal niks tegen het slachten van een paard.

Maar om er 2 uit te pikken met een "afwijkende" kleur omdat ze willen uitdunnen in de groep om het dan niet prima te vinden als iemand die twee over neemt....

Vind ik een raar verhaal.

op kleur selecteren is om te beginnen niet nodig. Kijk naar de brumbies in Australië en de Mustangs in Amerika. alle kleurtjes doen het prima in het wild.

Twee is bij lange na niet genoeg om uit te dunnen.

Ga dan het veld in en pik die met kromme poten, kreupelheden en dat soort dingen eruit.

Rechtvaardigt slacht ook meer voor het bredere publiek.

Ten eerste noem je nu twee verschillende rassen. Voor de koniks moeten ze een bepaalde kleur hebben om in die omgeving niet op te vallen (als ik de betreffende gastcolleges nog goed in mijn geheugen heb staan althans).

Ten tweede zijn het niet alleen deze twee he, er worden jaarlijks meer paarden afgevoerd en deze zijn ook op de stapel beland.

En hoe denk jij dat dit soort paarden het bij de gemiddelde persoon zouden moeten doen? Ze zijn geen huisvesting, omgang etc gewend. Daar naast is de paardenmarkt al zo verzadigd.
De slacht geeft de zekerheid dat er niet gezeuld wordt met een paard en er is zeker vraag naar het vlees.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 01-03-16 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:00

magda_90 schreef:
Niet naar jou persoonlijk gericht, maar zo zouden er meer bokkers zich eerst moeten verdiepen. :o

Ik denk dat veel bokkers net als ik geen tijd hebben om zich overal in te verdiepen, bij te lezen of te studeren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:00

NatasjavE schreef:
magda_90 schreef:

Ik denk dat veel bokkers net als ik geen tijd hebben om zich overal in te verdiepen, bij te lezen of te studeren.

Dan is niet reageren soms een betere optie.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:03

Ik vind dit beleid super. Iemand die idd nadenkt over de gezondheid van het natuurgebied en zijn kudde. Kan de ovp een puntje aan zuigen. En ik begrijp een hoop reacties niet. Zoveel mensen willen dat er iets aan de Oostvaardersplassen gedaan moet worden en dan is er een natuurgebied wat goed gehouden word en dan is het weer niet goed.

En die Spaanse opvang begrijp ik helemaal niet. Echt niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:06

magda_90 schreef:
Ten eerste noem je nu twee verschillende rassen. Voor de koniks moeten ze een bepaalde kleur hebben om in die omgeving niet op te vallen.

Ten tweede zijn het niet alleen deze twee he, er worden jaarlijks meer paarden afgevoerd en deze zijn ook op de stapel beland.

En hoe denk jij dat dit soort paarden het bij de gemiddelde persoon zouden moeten doen? Ze zijn geen huisvesting, omgang etc gewend. Daar naast is de paardenmarkt al zo verzadigd.
De slacht geeft de zekerheid dat er niet gezeuld wordt met een paard en er is zeker vraag naar het vlees.

Even verder lezen....ik heb al ergens gezegd dat ik mijn mening had bijgesteld.

Ik dacht dat het deze club om twee paarden ging. Dat vind ik om het aantal binnen de perken te houden weinig en vond dat bleek onjuist te zijn. Brainless heeft me daar al op gewezen.

Over de kleur blijf ik echter bij mijn mening. Het mag dan over een ander ras gaan. Maar genetisch verschillen paarden net zoveel van elkaar als dat de verschillende hondenrassen van elkaar verschillen.

De Mustangs zijn verwilderende paarden die zich in een land met verschillende predatoren staande hebben weten te houden. Ook daar dacht men aanvankelijk dat de bonte en de schimmels niet zouden overleven.
Niets bleek minder waar.

Maakt verder niet uit. Er zijn hele stamboeken die selecteren op kleur. Dat is prima. Het stamboek wil ze in een bepaalde wildkleur hebben omdat ze dan meer op de uitgestorven Tarpan lijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:09

magda_90 schreef:

Op het moment van mijn eerste reactie wist ik toch niet dat ik onvolledige informatie had?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:11

Ik ben nog aan het bijlezen en dacht dat dit de reactie van iemand anders was, excuses.

Of het ze alleen om de lookalike Tarpane gaat, betwijfel ik. Maar voordat ik daar verder over ga zoek ik de sheets op van die gastlezing. Deze mensen werken in Rusland (eigenlijk internationaal) om de natuurlijke inheemse natuur met bijbehorende grazers te laten herstellen in Rusland. Maar goed, eerst verder zoeken dan weer reactie hierover.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:13

NatasjavE schreef:
magda_90 schreef:

Op het moment van mijn eerste reactie wist ik toch niet dat ik onvolledige informatie had?

Laatste opmerking hoor gezien het anders offtopic wordt. Het verhaal was imo al eenzijdig dus ben ik eerst gaan googlen voordat ik ging reageren. Had jij dat niet dan?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:15

Laurie schreef:
Nu wordt er hier, in tegenstelling tot de Oostvaardersplassen, wél ingegrepen en nog is het niet goed.

Dat was ook wel een beetje mijn gedachten :x

vuurneon

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:24

Als de 'redders' zo nodig zeggenschap willen over dieren van een ander, betekend dat dan dat ik ook keuzes mag maken voor dieren in hun bezit? Of is het dan opeens wel vanzelfsprekend dat je als eigenaar zelf over je dieren een dergelijke beslissing mag maken? :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:39

magda_90 schreef:
Laatste opmerking hoor gezien het anders offtopic wordt. Het verhaal was imo al eenzijdig dus ben ik eerst gaan googlen voordat ik ging reageren. Had jij dat niet dan?

Nee ik kan niet bij ieder nieuwsbericht eerst gaan googlen of de informatie wel volledig is.
Simpelweg geen tijd voor.

Vandaag een loeidrukke dag gehad.

En dat kan iedereen wel eens overkomen neem ik aan. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:11

callum schreef:
Ik vind dit beleid super. Iemand die idd nadenkt over de gezondheid van het natuurgebied en zijn kudde. Kan de ovp een puntje aan zuigen. En ik begrijp een hoop reacties niet. Zoveel mensen willen dat er iets aan de Oostvaardersplassen gedaan moet worden en dan is er een natuurgebied wat goed gehouden word en dan is het weer niet goed.

Over de ovp is/wordt natuurlijk niet nagedacht 8)7

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:14

tengeltje11 schreef:
is er dan niemand die denkt dat het klimaat in spanje toch helemaal niet gemaakt is om koniks 'gelukkig' te maken?
die beesten zweten zich toch maanden kapot?

Hangt er erg vaanf wel geboed in Spanje ze komen. Het land is groot en divers en niet overal is het heel heet!

Ik snap overogens het hele probleem niet. Heb je een mooi stuk scharrelvlees is het weer niet goed...

Het urenlange transport en het terecht komen in een volslagen onbekende omgeving is langdurigere stress dan een enkele reis naar het slachthuis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:15

troi schreef:
Volkomen mee eens!

Wat ook een idioot gedoe ook zeg, de ene stichting haalt de paarden uit Spanje naar Nederland om ze te redden en de andere stichting haalt de nederlandse paarden naar Spanje om ze te redden.

Zo blijven we bezig.

Precies, wat een onzin zeg.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:24

troi schreef:
Volkomen mee eens!

Wat ook een idioot gedoe ook zeg, de ene stichting haalt de paarden uit Spanje naar Nederland om ze te redden en de andere stichting haalt de nederlandse paarden naar Spanje om ze te redden.

Zo blijven we bezig.

Helemaal mee eens!

Er gaan twee paarden naar de slacht, so what? Er worden dagelijks gezonde paarden geslacht.

Als die organisatie hun paarden wilt slachten moeten ze dat lekker doen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:57

Nikass schreef:
callum schreef:

Over de ovp is/wordt natuurlijk niet nagedacht 8)7

Nou sorry maar ergens dieren neerzetten en ze maar aan laten fokken en verder er niks aan doen waardoor het hele natuurgebied dood en kaal is en ernstig veel dieren overlijden door uithongering noem ik niet goed nadenken nee iig niet door mensen met verstand van het maken en houden van een natuurpark.

Jorex

Re: Eigenaar 'miskleurde' Konikpaarden wijst redding af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:16

@callum, heb jij met de beheerder gesproken van de ovp? Zo, nee, dan moet je dat eens doen ;)
Ook daar worden dieren afgeschoten als ze een te lage body score hebben, je merkt er alleen weinig van omdat daar de maximale graasdruk wordt aangehouden in plaats van een 'mooi' gebied waar mensen het liefste willen wandelen.

Die films van jaren terug gelden nu al niet meer, omdat het beleid is aangepast daar.

Het gebied is alles behalve dood en kaal, in de zomer kunnen er naast deze duizenden hoefdieren nog eens met gemak duizenden ganzen grazen. Ja, in de winter overleven de dieren op hun vetreserves, maar dat is echt dichter bij het woord 'natuurlijk' dan de populatie maar laag houden zodat de dieren nooit te kort komen. Ga mijn uitleg over het bioom waar een paard in hoort niet herhalen, staat op de vorige pagina.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:32

Fennadev schreef:
@callum, heb jij met de beheerder gesproken van de ovp? Zo, nee, dan moet je dat eens doen ;)
Ook daar worden dieren afgeschoten als ze een te lage body score hebben, je merkt er alleen weinig van omdat daar de maximale graasdruk wordt aangehouden in plaats van een 'mooi' gebied waar mensen het liefste willen wandelen.

Die films van jaren terug gelden nu al niet meer, omdat het beleid is aangepast daar.

Het gebied is alles behalve dood en kaal, in de zomer kunnen er naast deze duizenden hoefdieren nog eens met gemak duizenden ganzen grazen. Ja, in de winter overleven de dieren op hun vetreserves, maar dat is echt dichter bij het woord 'natuurlijk' dan de populatie maar laag houden zodat de dieren nooit te kort komen. Ga mijn uitleg over het bioom waar een paard in hoort niet herhalen, staat op de vorige pagina.

Misschien moet de beheerder van de OVP dan eens ernstig gaan nadenken over de functie van een natuurgebied in Nederland. En hoe onnatuurlijk het uberhaupt is om daar paarden in te willen houden.
De manier waarop jij het beschrijft, maakt van de OVP niks meer dan een hele grote wei.
Maar dan met dure woorden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:43

troi schreef:
Volkomen mee eens!

Zo blijven we bezig.

:j

vuurneon schreef:
Als de 'redders' zo nodig zeggenschap willen over dieren van een ander, betekend dat dan dat ik ook keuzes mag maken voor dieren in hun bezit? Of is het dan opeens wel vanzelfsprekend dat je als eigenaar zelf over je dieren een dergelijke beslissing mag maken? :+

Nou inderdaad, omdat men overal iets van KAN vinden wil niet zeggen dat je overal iets van MOET vinden. Gaan zoveel paarden naar de slacht, en deze hebben een prima leven gehad.