Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tengeltje11 schreef:is er dan niemand die denkt dat het klimaat in spanje toch helemaal niet gemaakt is om koniks 'gelukkig' te maken?
die beesten zweten zich toch maanden kapot?
ik denk echt niet dat je koniks een plezier doet met ze uit te laten in spanje....
en slachten,worden gewoon een camion opgejaagd,in het slachthuis uitgelaten in een gang,gaskamer en klaar.
ze kunnen het wel met varkens,runderen,....waarom zouden paarden dan nu weer een probleem zijn?
t'is nu niet dat ze varkens aan een halstertje opladen en aan de hand in het slachthuis binnenwandelen.....
ook ik snap het hele anti-slacht verhaal niet.
er worden dagelijks paarden geslacht,en omdat deze,toevallig,'wild' leven,is het hek van de dam en zouden de arme beesten bijna naar spanje moeten verschansen?
magda_90 schreef:En het zijn niet eens de enige twee. De reacties hier blijven hypocriet. Er is een gedegen fokprogramma voor de uitzet en alles wat daar niet aan voldoet wordt afgevoerd. Een boer mag het wel doen maar deze beste man niet.
De paardenmarkt is wereldwijd verzadigd, vertel mij beste bokkers welke kans deze half verwilderde paarden zouden moeten maken? Ik voorzie een handelaarstoekomst omdat de brave penny het paard niet aan kon.
Nee hoor dan maar de vriezer vol en zeker dat er vraag is naar scharrel paard.
NatasjavE schreef:Brainless schreef:Er worden er meer geslacht alleen deze zijn er door de media uitgetrokken.
Elk jaar is de aanwas ca 30%.. en deze wordt weer afgeroomd.
Ohhh ok.
Dat wist ik niet. Nee dan stel ik mijn mening bij.
NatasjavE schreef:magda_90 schreef:Werkelijk waar, wat is er mis met slacht? Dat stuk hierboven is om te bescheuren, wordt er eerlijk vlees aangeboden is het ook niet goed.
Ik heb in beginsel helemaal niks tegen het slachten van een paard.
Maar om er 2 uit te pikken met een "afwijkende" kleur omdat ze willen uitdunnen in de groep om het dan niet prima te vinden als iemand die twee over neemt....
Vind ik een raar verhaal.
op kleur selecteren is om te beginnen niet nodig. Kijk naar de brumbies in Australië en de Mustangs in Amerika. alle kleurtjes doen het prima in het wild.
Twee is bij lange na niet genoeg om uit te dunnen.
Ga dan het veld in en pik die met kromme poten, kreupelheden en dat soort dingen eruit.
Rechtvaardigt slacht ook meer voor het bredere publiek.
magda_90 schreef:Ten eerste noem je nu twee verschillende rassen. Voor de koniks moeten ze een bepaalde kleur hebben om in die omgeving niet op te vallen.
Ten tweede zijn het niet alleen deze twee he, er worden jaarlijks meer paarden afgevoerd en deze zijn ook op de stapel beland.
En hoe denk jij dat dit soort paarden het bij de gemiddelde persoon zouden moeten doen? Ze zijn geen huisvesting, omgang etc gewend. Daar naast is de paardenmarkt al zo verzadigd.
De slacht geeft de zekerheid dat er niet gezeuld wordt met een paard en er is zeker vraag naar het vlees.
NatasjavE schreef:magda_90 schreef:Dan is niet reageren soms een betere optie.
Op het moment van mijn eerste reactie wist ik toch niet dat ik onvolledige informatie had?
magda_90 schreef:Laatste opmerking hoor gezien het anders offtopic wordt. Het verhaal was imo al eenzijdig dus ben ik eerst gaan googlen voordat ik ging reageren. Had jij dat niet dan?
callum schreef:Ik vind dit beleid super. Iemand die idd nadenkt over de gezondheid van het natuurgebied en zijn kudde. Kan de ovp een puntje aan zuigen. En ik begrijp een hoop reacties niet. Zoveel mensen willen dat er iets aan de Oostvaardersplassen gedaan moet worden en dan is er een natuurgebied wat goed gehouden word en dan is het weer niet goed.
En die Spaanse opvang begrijp ik helemaal niet. Echt niet.
tengeltje11 schreef:is er dan niemand die denkt dat het klimaat in spanje toch helemaal niet gemaakt is om koniks 'gelukkig' te maken?
die beesten zweten zich toch maanden kapot?
troi schreef:Volkomen mee eens!
Wat ook een idioot gedoe ook zeg, de ene stichting haalt de paarden uit Spanje naar Nederland om ze te redden en de andere stichting haalt de nederlandse paarden naar Spanje om ze te redden.
Zo blijven we bezig.
Nikass schreef:callum schreef:Ik vind dit beleid super. Iemand die idd nadenkt over de gezondheid van het natuurgebied en zijn kudde. Kan de ovp een puntje aan zuigen. En ik begrijp een hoop reacties niet. Zoveel mensen willen dat er iets aan de Oostvaardersplassen gedaan moet worden en dan is er een natuurgebied wat goed gehouden word en dan is het weer niet goed.
En die Spaanse opvang begrijp ik helemaal niet. Echt niet.
Over de ovp is/wordt natuurlijk niet nagedacht
Fennadev schreef:@callum, heb jij met de beheerder gesproken van de ovp? Zo, nee, dan moet je dat eens doen![]()
Ook daar worden dieren afgeschoten als ze een te lage body score hebben, je merkt er alleen weinig van omdat daar de maximale graasdruk wordt aangehouden in plaats van een 'mooi' gebied waar mensen het liefste willen wandelen.
Die films van jaren terug gelden nu al niet meer, omdat het beleid is aangepast daar.
Het gebied is alles behalve dood en kaal, in de zomer kunnen er naast deze duizenden hoefdieren nog eens met gemak duizenden ganzen grazen. Ja, in de winter overleven de dieren op hun vetreserves, maar dat is echt dichter bij het woord 'natuurlijk' dan de populatie maar laag houden zodat de dieren nooit te kort komen. Ga mijn uitleg over het bioom waar een paard in hoort niet herhalen, staat op de vorige pagina.
troi schreef:Volkomen mee eens!
Wat ook een idioot gedoe ook zeg, de ene stichting haalt de paarden uit Spanje naar Nederland om ze te redden en de andere stichting haalt de nederlandse paarden naar Spanje om ze te redden.
Zo blijven we bezig.
vuurneon schreef:Als de 'redders' zo nodig zeggenschap willen over dieren van een ander, betekend dat dan dat ik ook keuzes mag maken voor dieren in hun bezit? Of is het dan opeens wel vanzelfsprekend dat je als eigenaar zelf over je dieren een dergelijke beslissing mag maken?