tamary schreef:Het gaat er om wat en hoeveel macht de KNHS hiermee krijgt om mensen juridisch te vervolgen die iets schrijven dat ze niet zint. En dan niet van iemand die een keertje mopperd, maar iemand die een gefundeerd en terecht probleem aankaart heeft, na 6x binnen de organisatie en afgewimpeld worden met is niks ga je hok in naar social media/pers stapt. En dan heb je het dus juist over een deel van de mensen die nu aangeven geen probleem te hebben met het ondertekenen omdat het toch al is hoe ze zich gedragen als jurylid.
Het gaat dus niet om het officieel maken van de gedragscode, maar om wat de KNHS er verder mee kan doen dat buiten de intentie ligt die in de brief gesuggereerd wordt. En net als je een nieuw stuk kennis/gereedschap meer en meer gaat gebruiken, worden nieuwe regels en wetten ook breder ingezet dan eerst de intentie was. Dit soort acties is een glijdende schaal, daar tegen protesteren is daarmee noodzakelijk en als je dat op tijd doet, wordt je inderdaad voor gek verklaard.
Je zit niet direct bij de rechtbank...
Ik denk dat de zwaarste sanctie is dat je bevoegdheid wordt afgepakt.
Wanneer iemand een terecht probleem aankaart en hier niets mee wordt gedaan, hoe graag wil diegene dan nog jury blijven? Als de KNHS zo iemand zal vervolgen is naar mijn idee de hoogst mogelijke sanctie het afpakken van de bevoegdheid. Krijgt zo iemand medestanders, dan zullen ze wel eens achter hun oren krabben.
Maar aangezien deze regels van integriteit ook al jaren in de reglementen staan, betwijfel ik of de KNHS dat ook daadwerkelijk gaat doen. Ik zie het meer als een voorzorgsmaatregel om de sport schoon te houden. Als alle officials daar aan meewerken, is het prima.
Heeft iemand iets tegen de KNHS en is dat terecht? Dan krijgt diegene meer dan genoeg medestanders, desnoods in ruiters. Is dat onterecht? Dan kan je je afvragen waarom diegene nog zijn bevoegdheid wil uitoefenen.
En ik denk dat na de schandalen in de wielersport, nu de matchfixing in het voetbal en tennis, het helemaal niet zo gek is dat er nog eens wordt gewezen op de normen en waarden van een organisatie en de sport.
Wat mij betreft komt er ook een code voor deelnemers. Denk dat daar veel meer mis gaat. (misdragingen naar officials e.d. toe)
Maar afijn, juridisch...
De enige reden die ik zie voor de KNHS om een official die de gedragscode heeft getekent voor de rechtbank te slepen, lijkt me dat de KNHS zodanig veel schade is toegedaan dat er daadwerkelijk sprake is van materiële schade. Hiertoe dient de KNHS al een causaal verband aan te tonen tussen de gedraging van de official en de geleden schade.
Dan kan de rechtbank beslissen of dit redelijk is. Maar jeetje, wat moet er wel niet gebeuren om het zover te laten komen...
Dan moet het wel heel erg duidelijk zijn dat een jury een bepaalde persoon ten onrechte te hoog heeft gepunt, structureel! En er hierdoor imagoschade voor de sport is. Dan heb ik het niet over jurylid mevrouw De Vries die al jaren een aantal kleine wedstrijden in het Friese Siegerswoude jureert, waar ik toevallig de enige deelnemer ben. Om zo maar even wat te noemen.