Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:31

Kunnen jullie je ook inlezen voordat jullie meteen weer beginnen over de oostvaardersplassen? Ook daar worden de dieren inmiddels afgeschoten in plaats van dat ze van de honger omkomen. Er wordt gekeken naar body score en aan de hand daarvan worden de slechte exemplaren afgeschoten.

Deze dieren met afwijkende kleuren waren waarschijnlijk met predator ook als eerste aan de beurt geweest. Dus ik heb er geen problemen mee.

Anoniem

Re: Onrust over slachten Konikpaarden Landtong Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:56

Ik heb geen probleem met het uitdunnen van dieren op die plekken waar er geen natuurlijke vijanden zijn. Maar dun dan uit op de manier zoals de natuur het doet, haal de zwakke en de ouderen eruit. De kleur, is gewoon een drogreden. Ook in de Namib lopen er paarden rond, afstammelingen van achter gelaten renpaarden, die met hun onnatuurlijke kleuren leeuwen en co te snel af zijn.

En eerlijk, ik heb een bloedhekel aan al die milieu organisaties die hier met de natuur aan het spelen zijn. Ze helpen de natuur om zeep met hun idiote gedachten. Ik heb 8 jaar lang ergens gewoond waar milieu organisties van een prachtig boslandschap, een kale en levensloze wereld gemaakt hebben.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 03:14

Ik weet wel dat er in belgie elk jaar wilde koniks verkocht worden ,zo vanuit natuur gebied.
de opbrengst zal niet heel hoog zijn maar het kunnen echt leuke rij en trekdieren worden. ( ik heb zelf een konik en kan er heerlijk mee mennen of buitenrijden )
Op zich zit ik niet met het beleid, ik kan het begrijpen Maar waarom maakt die faceboek pagina dan geen actie om een koper te vinden want voor de slachtprijs een kerngezonde pony daar zou ik me ook in kunnen vinden als ik op zoek was naar een pony.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:13

Citaat:
Zoals in mijn eerdere bericht, dat zijn ook de eerste selectie criteria (leeftijd, inteelt, ziektes, een "te agressieve hengst" (een hengst waar je niet veilig dichtbij genoeg kan komen om te zien hoe het met de kudde gaat). Naar deze criteria is hoogstwaarschijnlijk eerst gekeken, maar gezien de kudde in een goede staat was en hier niet op te selecteren viel moest FREE Nature ergens anders op selecteren. In dit geval het behoud van de wildkleur.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:14

Fennadev schreef:
Kunnen jullie je ook inlezen voordat jullie meteen weer beginnen over de oostvaardersplassen? Ook daar worden de dieren inmiddels afgeschoten in plaats van dat ze van de honger omkomen. Er wordt gekeken naar body score en aan de hand daarvan worden de slechte exemplaren afgeschoten.

Deze dieren met afwijkende kleuren waren waarschijnlijk met predator ook als eerste aan de beurt geweest. Dus ik heb er geen problemen mee.

Ach hou toch op! Afgeschoten worden ze pas wanneer een kleuter met waterpistool nog niet eens kan missen. Wekelijks kom ik langs deze dierenbeulerij met de trein. Verschrikkelijk is het om te te zien. Allemaal zulke mooie natuur. Maar als de natuur een ander kleurtje geeft is het opeens een probleem. De enige predator van deze dieren is de ego en hersenspinsels van deze "natuur" mensen.
Hele generaties hebben hun hengsten geruind om hun kuddes te beheersen. Maar blijkbaar heeft dat nog 100 jaar nodig voor het bij deze groep aan gaat komen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:35

Zullen we de oostvaarderse plassen hier even buiten houden?

De kudde in dit gebied moet worden uitgedund. Er moeten 2 dieren worden uit.
Dan wordt er eerst gekeken naar oude dieren, zwakke dieren, dieren die te agressief zijn, behoud van verschillende lijnen (om inteelt te voorkomen)
Wanneer daar allemaal niet op geselecteerd kan worden (er zijn geen oude, zwakke of agressieve dieren en sowieso een goede spreiding van lijnen) dan pas wordt er naar kleur gekeken. (Als er niet op kleur geselecteerd kon worden zou er gewoon random twee dieren gekozen worden).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:50

Maar als ze het vlees verkopen is het toch helemaal niet logisch om zieke oude dieren te kiezen?

Ik heb er geen moeite mee dat ze op kleur kiezen. Als deze dieren geschikt voor consumptie zijn, nou prima toch. Hoef je jezelf in ieder geval niet druk te maken dat ze de verkeerde opladen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:55

Voor de verkoop van vlees is het slachten van zieke dieren natuurlijk niet geschikt, vanuit het oogpunt van het beheer van de kudde's wel. Dus daar wordt eerst naar gekeken. Als het slachten van dieren wel bruikbaar vlees oplevert wordt dit natuurlijk verkocht.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:33

Dus heeft het niets met natuurbeheer of wat dan ook te maken maar gewoon commercieel slachtvee produceren waaronder ook paarden.

Dat bedoel ik dus met het zogenaamde FREE nature. DIe naam doet vermoeden dat het een natuurorganisatie is met allerlei mooie bedoelingen en dat is gewoon niet zo. En dan nog zijn ze met selectie op kleur belachelijk bezig. Heb nog nooit een boer meegemaakt die op basis van kleur een paard naar de slacht brengt. Dat je er niet mee fokt of hem/haar eruit haalt, OK maar slacht.

Wat niet wegneemt dat FREE nature altijd nog 1000% beter is dan de beheerder van de Oostvaardersplassen maar dat terzijde :P

En nogmaals het gaat me niet om het slachten op zich maar op het feit dat er selectie plaatsvindt op kleur. Want dat is in de natuur absoluut niet zo dan zou die kleur al eeuwen niet meer voor moeten komen in de genen van de populatie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:55

Die kleur kwam ook niet voor bij de oorspronkelijke Konik................................

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:18

De oorspronkelijke konik liep daar ook niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:28

Prima reden om te slachten dus :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:09

Ja toch, je moet toch maar een reden hebben.

Als er twee uitmoeten en er zijn geen oude, zieke dieren die eerst kunnen dan is welke criteria ze ook gebruiken irrelevant. Al hadden ze er twee gepakt met de langste manen of de kortste staart.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:16

Iris82 schreef:
Ja toch, je moet toch maar een reden hebben.

Als er twee uitmoeten en er zijn geen oude, zieke dieren die eerst kunnen dan is welke criteria ze ook gebruiken irrelevant. Al hadden ze er twee gepakt met de langste manen of de kortste staart.

_/-\o_ Amen

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:35

kwita schreef:
Ik weet wel dat er in belgie elk jaar wilde koniks verkocht worden ,zo vanuit natuur gebied.
de opbrengst zal niet heel hoog zijn maar het kunnen echt leuke rij en trekdieren worden. ( ik heb zelf een konik en kan er heerlijk mee mennen of buitenrijden )
Op zich zit ik niet met het beleid, ik kan het begrijpen Maar waarom maakt die faceboek pagina dan geen actie om een koper te vinden want voor de slachtprijs een kerngezonde pony daar zou ik me ook in kunnen vinden als ik op zoek was naar een pony.

Dat concept spreekt mij ook aan, maar, misschien is het voor de verkopende partij te lastig door (een?) regelgeving of beperkte mogelijkheden, dat ze het daarom niet doen. Misschien willen ze zich er ook niet druk om hoeven maken of zo'n dier dan wel goed terecht zal komen, en niet bijv. in de handel gaat circuleren.

En, ik weet niet of het zo is maar als het gesubsidieerde dieren zijn, zou het dan zo kunnen zijn dat het vlees dan zonder verdere aanschaf kosten voor dierentuinen aan de vleeseters gevoerd kan worden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:55

Dit is toch een forum van paardenliefhebbers. Daarom vind ik het shockerend dat er zo harteloos wordt gesproken over het doden van paarden.Dat omstanders die zelf waarschijnlijk niet in de paardenwereld zitten er nog meer medegevoel mee hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:11

VanHuisUit, ik denk wel degelijk dat als een Friese paarden fokker ineens een vosje uit zijn keur merrie krijgt dat dit veulen echt niet aan de openbaarheid komt. En dan weet ik niet zeker wat beter is, 'papierloos' op de markt staan of frikandel.

In Oostenrijk en Zwitserland gaan de locale rassen nog gewoon regelmatig naar de slacht als het veulen geen 1e premie krijgt op de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:21

anjali schreef:
Dit is toch een forum van paardenliefhebbers. Daarom vind ik het shockerend dat er zo harteloos wordt gesproken over het doden van paarden.Dat omstanders die zelf waarschijnlijk niet in de paardenwereld zitten er nog meer medegevoel mee hebben.

Mij stoort het niet dat men in een gebied waar geen roofdieren zijn, de populatie kunstmatig uitdunt. Liever dat, als dieren die een hongersdood moeten sterven.

Wat mij wel stoort, is het feit dat mensen zo ver van de natuur af staan, dat ze de onzin van organisaties zo maar geloven. Wij mensen hebben deze paarden gemaakt om een uitgestorven paard na te bootsen. Uitgestorven is uitgestorven, de natuur veranderd, ook zonder de mens, continu. Wil je echte wilde paarden, kies dan voor de Prezwalski.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:25

Ik zou het ook zinniger vinden als ze zo'n gebied zouden gebruiken als opfok gebied voor een veelzijdig inzetbaar paard waar ook vraag naar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:57

anjali schreef:

Mij stoort het dat over het algemeen de mensen die zelf vlees uit de bio-industrie eten het hardst roepen dat dit zielig is, en zich niet verdiepen in de redenen om de paarden te laten slachten.
Merries niet drachtig laten worden kan bijvoorbeeld niet, alles houden ook niet, ze verkopen als rijpony gaat ook niet met alle dieren lukken dus wat moet je dan?
Nu wordt het vlees verkocht, wat is daar mis mee? Zie je dan liever dat ze een hongerdood sterven omdat er teveel zijn?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:35

Wat moet je dan? Nou simpel. Ruinen of hengsten kuddes maken. Hoeft er geen een dood. En ze leefden nog lang en gelukkig.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:56

Wat is er mis met iets korter en gelukkig leven?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:02

Jennyj01 schreef:
Wat moet je dan? Nou simpel. Ruinen of hengsten kuddes maken. Hoeft er geen een dood. En ze leefden nog lang en gelukkig.

En wat doe je dan met de merries?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:35

Nou net als gewone mensen. Met de ruinen. Dat ingewikkelde gedoe met die zgn natuur. Dan maar niet elk jaar een natuurgebied met veulentjes. Want wat wil men nou? Begrazing en natuurbeheer? Kinderboerderij? Dierentuin? Of vleesvoorziening? En daar gaat het nou precies mis. Men wil alles.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 25-02-16 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:35

Pantykous schreef:
Wat is er mis met iets korter en gelukkig leven?

Het is een levend dier geen wegwerp artikel.