Nieuwe dressuurproeven per 1 april

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:04

Janine1990 schreef:
Zeepsop schreef:
Lijkt alsof in de L niet heel veel gaat veranderen. Behalve dan het binnenkomen over de AC-lijn

Halsstrekken op diagonaal :)

Ja! Daar ben ik wel blij mee :) Ik vind dat zelf een stuk fijner dat een volte

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:06

Zeepsop schreef:

Nu hoop ik dat ze morgen die van het M online zetten, ben echt heel erg benieuwd!!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:47

Zeepsop schreef:
Lijkt alsof in de L niet heel veel gaat veranderen. Behalve dan het binnenkomen over de AC-lijn

Nouja, je mag nu zelf bepalen of je gaat lichtrijden of doorzitten.
De grootte van de voltes mag je zelf ongeveer bepalen.
En er zijn verruimingen ipv middengangen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:50

Iris965 schreef:
Zeepsop schreef:

In het L1 is het nog verruimen, L2 is middengang.

Ik denk dat het leggen van de nadruk op verruimen wel gaat zorgen voor een makkelijkere doorstroom naar het L2 en M1 wat dat betreft.

Nu wel benieuwd of je in het M1 ook al uitgestrekte stap krijgt. Dat is nu wel het geval, in het M1 wordt de middenstap vervangen door uitgestrekte stap. Iets dat voor mij een probleempje gaat worden :D Dat wordt dus goed oefenen!

Middendraf-uitgestrekte draf vind ik veel makkelijker. Aan draf kan je weinig kapot maken, is maar 2 takt... Maar een zuivere stap behouden valt niet mee...
Ben heel benieuwd naar het besluit hierbinnen!

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:09

Iris965 schreef:
Zeepsop schreef:

Ik rij nu L2 dus ik moet sowieso middengangen doen, maar ik snap eigenlijk het verschil tussen middengang en verruimen niet helemaal. Zou iemand dat kunnen uitleggen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:16

Zeepsop schreef:
Ik rij nu L2 dus ik moet sowieso middengangen doen, maar ik snap eigenlijk het verschil tussen middengang en verruimen niet helemaal. Zou iemand dat kunnen uitleggen?

Volgens mij was er hier iemand (sorry ik weet je naam niet meer!) die aangaf dat verruimen nu mogelijk wordt gebruikt om het begrip duidelijker te maken.
Wat je nu ziet is dat er veel mensen in de middengangen gaan versnellen ipv verruimen.

Dus zie het als een opstapje naar de middengangen. Waarbij je minder precies zoveel over hoeft te stappen in stap en draf bijvoorbeeld.

Anoniem

Re: Nieuwe dressuurproeven per 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:28

Ik denk dat ik dat was :))

Het lijkt mij inderdaad een andere omschrijving B en L1 is nu enkele passen middenstap/draf/galop
Wat zie je nu veel? gas er op en gaan! Dat is niet verruimen maar versnellen. Door het verruimen te noemen verandert er in weze helemaal niets aan die 'enkele passen' maar zorgt het er voor dat mensen ruim gaan denken letterlijk. Ze moeten ver-ruim-en en niet versnellen.

Vanaf de L2 waar je sowieso al die hele diagonaal had is het dan gewoon weer middendraf.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:56

Oohh okee dankje :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:27

Janine1990 schreef:
Zeepsop schreef:

Nu hoop ik dat ze morgen die van het M online zetten, ben echt heel erg benieuwd!!

https://www.knhs.nl/nieuws/2016/nieuwe- ... -klasse-m/

Hier zijn de veranderingen in de M :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:06

Ik zag ze, erg mooi... gebroken lijn 5m komt bij mij niet echt lekker uit de verf.

En langer SB tonen is ook wel fijn!

Jammer dat de kwartkeertwending niet in het M1 zit, zou zo'n mooie voorbereiding zijn op het M2.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:47

Janine1990 schreef:
Ik zag ze, erg mooi... gebroken lijn 5m komt bij mij niet echt lekker uit de verf.

Jammer dat de kwartkeertwending niet in het M1 zit, zou zo'n mooie voorbereiding zijn op het M2.

En een gebroken 8-10 meter komt dan wel beter uit de verf? :+

Verder kan ik me wel vinden in de wijzigingen, niet hele bijzondere ofzo..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:51

Naath86 schreef:
Janine1990 schreef:

En een gebroken 8-10 meter komt dan wel beter uit de verf? :+

Verder kan ik me wel vinden in de wijzigingen, niet hele bijzondere ofzo..

Euh ja... hij maakt scherpe wendingen in contra prima. Die flauwe wendingen worden een boogje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:26

Heee hier gaan mensen blij mee zijn. Er mag Bitloos gestart worden tot en met M2.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:57

Ik hoor veel mensen klagen dat het te makkelijk wordt, voornamelijk ook het niet meer verplicht door moeten zitten in de klasse L2 wordt genoemd, waarom is dat? Het gaat erom dat je het paard correct en vriendelijk op kan leiden, toch niet of je een proef rond kan butsen op je paard, wat ik vaak zie door bijvoorbeeld spanning in vreemde omgeving, ruiters met lichamelijke problemen en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:58

Dit zou trouwens nog een leuke 1 april grap zijn zeg :')

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:06

omg Joolien dat zou ik echt niet grappig vinden :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:12

MariekeB schreef:
Heee hier gaan mensen blij mee zijn. Er mag Bitloos gestart worden tot en met M2.

*\o/* _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:10

Zo eindelijk eens tijd gehad om alles door te lezen.. Met alle veranderingen sta ik nog steeds achter mijn keuze dat ik als jurylid ben gestopt..
Er zijn best hele goede veranderingen (halsstrekken en binnenkomen AC-lijn weer terug in B/L1), maar ik vind het jammer dat veel veranderingen 'makkelijker' zijn geworden. Als je soms al ziet wat je in het M in de ring hebt, dan vraag je je af hoe ze het hebben gered en nu gaat dit denk ik nog makkelijker worden.

Zelf kiezen tussen lichtrijden en doorzitten vind ik gewoon symptoombestrijding :n Net als de grootte van de volte bepalen.. Je ruitergevoel en inzicht moet toch zo zijn dat je een volte precies uit kan rijden zoals jij hem wilt? In de B en L was dit makkelijker door een grotere volte te vragen en langzaam ga je naar 8 meter in het Z.. Nu gaan ze dit nog meer versoepelen door zelf te laten kiezen.
Verruimingen (uitgestrekte gangen) die allemaal een klasse worden doorgeschoven (snap ik ook niet, want in de middengangen moest er ook een zekere verruiming worden getoond..)
Keertwendingen die naar een kwart gaan in het M2.. Het is zo'n goede oefening qua controle van je hulpen en rechtgericht zijn.. Vroeger had je de kwart al in het M1 en de halve in het M2.. Dat had mij beter geleken nu :j En dan mag hij ook nog eens groter worden :n

Naar mijn mening stroken een groot deel van de wijzigingen niet met hetgeen de KNHS al jaren roept over te laag niveau in de hogere klasses.. :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:25

Joolien schreef:
Dit zou trouwens nog een leuke 1 april grap zijn zeg :')

Serieus he... Ik had toch wel van jou verwacht dat jij zou weten dat alle reglementswijzigingen bij de KNHS per 1 april gaan...

Dit 'grapje' wordt elk jaar gemaakt bij élke wijziging... Is niet meer grappig hoor...

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:54

truus1957 schreef:
Weet iemand misschien of de F proeven ook gaan veranderen? Ik lees hier dat er tm de klasse L zelf gekozen mag worden voor doorzitten of lichtrijden, maar in de F proeven wordt tm F8 al doorzitten gevraagd ( vanaf F5 ) maar vanaf de F9 moet er al flink worden doorgezeten ( raar woord haha ) en als je F10 start is het al 'doorzitten tenzij lichtrijden wordt gevraagd ). Voor mij toch wel een struikelblok.

Is er niemand die dit weet en/of er iets zinnigs van zeggen kan??

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:15

@ truus1957 Denk dat je daarvoor beter contact op kunt nemen met de FNRS. Dit topic is voor de proeven van de KNHS.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:51