Dekprijs Totilas is verlaagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:24

Zou het komen omdat er toch meerderde Totilassen zijn die slecht door de keuring komen?

Vorig jaar op VWG jonge rijpaarden waren er een paar, en die kregen stuk voor stuk bar weinig paarden. Ik kan nou ook niet zeggen dat ik echt door ze geïmponeerd was.

Tuurlijk, er zijn geweldige Totilassen. Kijk maar naar Toto Jr, wát een paard! Maar er valt naar mijn mening toch ook veel tegen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:26

even een vraagje van een reiningruiter aan de dressuur dames hier.
bij ons is het zo, dat het succes van de dekhengst niet alleen afhangt van wat hij zelf gepresteerd heeft, maar uiteindelijk juist meer van wat zijn nakomelingen doen.

een paard kan zelf top gelopen hebben, maar als je geen nakomelingen terug ziet in de ring gaat de waarde als dekhengst (en dus de deksprong) snel omlaag.

zie je een jaar veel nakomelingen van hengst X die het goed doen, wordt die hengst juist meer gewild en wil het jaar erna iedereen ermee dekken.
ongeacht of die hengst dan zelf nog loopt in de sport of met (dek)pensioen is.
het zijn dan wel hengsten die ooit zelf goed hebben gelopen, maar de grootste dekhengsten (beste nakomelingen, duurste dekgeld) lopen allemaal niet meer in de sport maar genieten van hun (dek)pensioen.

werkt dat zo anders in de dressuur fok?

en ter vergelijk, 2,500 is bij reiners zo'n beetje de basis prijs voor de wat betere dekhengsten.
de echt goeden gaan dan naar 5.000 / 10.000 en als er bijna niks meer is zelfs 20.000.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:41

De meeste dressuurhengsten doen minder. Damon Hill € 3500, Don Schufro € 3000, maar Desperados € 1200 en Johnson € 1500 - en nog heel veel andere hengsten tussen de 1000 en 2000.

Principe is (natuurlijk) hetzelfde als bij reining. Maar zeker in de dressuur wil een hype nog wel eens helpen (we want Totilas). KWPN heeft trouwens wel onderzoek gedaan naar hengstenkeuze van fokkers. Ik weet het niet meer precies, maar er zat verbazingwekkend weinig logica in...
Mooi voorbeeld blijft Metall, stond hier te verkommeren ergens bij een kleine hengstenhouder in Groningen, dekgeld € 300, tot dat Valegro aan z'n opmars begon. Nu trouwens € 1000 volgens mij (ook bij Schockemöhle), nog niet extreem duur - maar daar is ook wel een reden voor.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 13-01-16 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Re: Dekprijs Totilas is verlaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:46

De algemene stelregel van iets willen kopen, is dat 14% van de mensen de keuze op basis van tarief maakt.

Uweiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:52

Kendra schreef:
De meeste dressuurhengsten doen minder. Damon Hill € 3500, Don Schufro € 3000, maar Desperados € 1200 en Johnson € 1500 - en nog heel veel andere hengsten tussen de 1000 en 2000.

Principe is (natuurlijk) hetzelfde als bij reining. Maar zeker in de dressuur wil een hype nog wel eens helpen (we want Totilas). KWPN heeft trouwens wel onderzoek gedaan naar hengstenkeuze van fokkers. Ik weet het niet meer precies, maar er zat verbazingwekkend weinig logica in...
Mooi voorbeeld blijft Metall, stond hier te verkommeren ergens bij een kleine hengstenhouder in Groningen, dekgeld € 300, tot dat Valegro aan z'n opmars begon. Nu trouwens € 1000 volgens mij (ook bij Schockemöhle), nog niet extreem duur - maar daar is ook wel een reden voor.

Je bedoeld Utopia denk ik? Want van metall vond ik idd ook opvallend :o

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:35

Kendra schreef:

Dat was Utopia, maar zijn dekgeld was toen 700/800,-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:57

Jovibo schreef:
Kendra schreef:

Dat was Utopia, maar zijn dekgeld was toen 700/800,-

Metall stond voor € 600,- ter dekking. Maar voor € 500,- kreeg je hem ook wel. Er zijn nu wel een hoop Appaloosa's met Metall als vader :D

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:30

silversomali schreef:
En ik zie een TotiArab voor me. Haha

Voor veel van de populaire AV-hengsten betaal je ook wel een beetje meer dan 2.500,- dus qua prijs is een uitstapje naar Totilas niet eens verkeerd :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:01

Totilas op AV-bloed is wellicht heel zo raar nog niet :D

Heb Toto Jr. gezien afgelopen week en ik snap heel goed dat liefhebbers van Totilas naar deze jonge hengst kijken als fok-alternatief. Hij lijkt er iig ontzettend sterk op. Dat zal Paul S. ook zeker niet ontgaan zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:21

janderegelaa schreef:
Metall stond voor € 600,- ter dekking. Maar voor € 500,- kreeg je hem ook wel. Er zijn nu wel een hoop Appaloosa's met Metall als vader :D

Natuurlijk Utopia, geheugenverlies slaat toe :+ . Ik ken iemand die in de tijd van Brouwer twee merries bij Metall deed voor € 600, was dus blijkbaar 2 voor de prijs van 1...
Er lopen hier nogal wat rond in de buurt, en inderdaad niet allemaal van KWPN-moeders :) .

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:25

Kendra schreef:
janderegelaa schreef:

Natuurlijk Utopia, geheugenverlies slaat toe :+ . Ik ken iemand die in de tijd van Brouwer twee merries bij Metall deed voor € 600, was dus blijkbaar 2 voor de prijs van 1...
Er lopen hier nogal wat rond in de buurt, en inderdaad niet allemaal van KWPN-moeders :) .

De appaloossa populatie heeft wel een kwaliteitsslag gemaakt net als met Rhodium :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:29

Resistance schreef:
Zou het komen omdat er toch meerderde Totilassen zijn die slecht door de keuring komen?

Waar baseer je dit op?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:38

Jennyj01 schreef:
Ik vraag me dan af: hoe zit het met het zere been? Kan hij daar wel mee dekken? Of komt hij nu dagelijks kreupel van de bok ipv uit de ring. Zien we het niet maar is het nog steeds zielig.

idd triest

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 06:02

Denk dat Toti niet meer vd bok afkomt voor dit geld wil hij zijn aankoopbedrag terug verdienen.. Ik wacht nog even..Kan vast nog voor een beetje minder..

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:37

MariekeS_ schreef:
Voel je je ook bedrogen als je vorig jaar nog 8k hebt neergelegd _O-

Inderdaad.... Outch :')

sinnie2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:01

MiStimaBo schreef:
Wat een groot prijsverschil maar dat is ook logisch nu hij niet of weinig presteert, maar hij blijft goede nakomelingen geven dat zien we wel aan Glocks Toto Junior die alweer gewonnen had. Het is alleen jammer voor Toti zelf , wat een wereldpaard was hij!

Hij presteert waarschijnlijk niet omdat ie naar hans peter van minderhout is gegaan. Als ie bij edward gal was gebleven was hij nu nummer 1 van de wereld. Toch bijzonder hoe zo'n iemand zo'n goed paard kan verpesten. Je hebt inderdaad gelijk dat het echt zonde is voor toto zelf. Staat hij daar alleen maar merries drachtig te maken.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:06

sinnie2003 schreef:
MiStimaBo schreef:
Wat een groot prijsverschil maar dat is ook logisch nu hij niet of weinig presteert, maar hij blijft goede nakomelingen geven dat zien we wel aan Glocks Toto Junior die alweer gewonnen had. Het is alleen jammer voor Toti zelf , wat een wereldpaard was hij!

Hij presteert waarschijnlijk niet omdat ie naar hans peter van minderhout is gegaan. Als ie bij edward gal was gebleven was hij nu nummer 1 van de wereld. Toch bijzonder hoe zo'n iemand zo'n goed paard kan verpesten. Je hebt inderdaad gelijk dat het echt zonde is voor toto zelf. Staat hij daar alleen maar merries drachtig te maken.

Totilas is nooit door Hans Peter gereden, hij is naar Mathias Alexander Rath gegaan. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:06

'Gelukkig ' hebben we de beelden nog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:55

Ferro is diepvries veel duurder geweest dan 1800 euro.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:58

Suzanne F. schreef:
Ferro is diepvries veel duurder geweest dan 1800 euro.

Ik kan mij ook heugen dat er een periode is geweest dat Ferro dik 3000 was.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:40

In guldens ja...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:30

Tja, maar 3.000 in guldens toen, dat kun je prima vergelijken met 2.500 euro nu hoor. Misschien zelfs wel met 3.000 euro nu :D
De tijd en de inflatie staan niet stil.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:27

Dees schreef:
Tja, maar 3.000 in guldens toen, dat kun je prima vergelijken met 2.500 euro nu hoor. Misschien zelfs wel met 3.000 euro nu :D
De tijd en de inflatie staan niet stil.

Hij was in 2004 €1750,- dat was toen al ruim F 3800,-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:35

Weet iemand hoeveel nakomelingen Totilas nu heeft en hoeveel ervan ook echt wat is geworden?
Behalve Toto jr, heb ik er nog niet veel gezien. Er moeten er toch aardig wat zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:42

sinnie2003 schreef:
MiStimaBo schreef:

Je bedoelt Matthias Rath neem ik aan, Hans Peter Minderhout is de partner van Edward Gal :-)