Doodgeboren veulen door vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:05

Onophoudelijke stress kan wel degelijk een miskraam geven.
Er vinden nl onder invloed van stress hormonen diverse processen in het lichaam plaats.
Is het stress moment kort vindt er relatief weinig verandering plaats. Hoe langer het duurt hoe groter de impact op het lichaam. Uren aan een stuk onderworpen aan dichtbij vuurwerk staat voor veel paarden gelijk aan zeer grote stress.

Mensen die het bagatalliseren vergeten kennelijk dat je van stress een hoge bloeddruk krijgt. En hormoonwaardes kunnen veranderen. Bovendien een té hoge bloeddruk is oorzaak van veel ellende. Is een dier er al gevoelig voor, kennelijk al problemen heeft met de drachtigheid dan kan het zo gebeuren.

Of de eigenaren alert hebben gereageerd weet ik niet. Maar dat het hier als een kip zonder kop ongefundeerd wordt weggewuifd is net zo kortzichtig als al die idioten die vuurwerk afsteken. Tijd dat er een totaal vuurwerk verbod komt. Gaat nergens over, geeft bakken overlast, kost miljoenen, ieder jaar een tiental ogen, vingertjes en handjes. En dieren laten er regelmatig het leven door....

Tijd voor een grootschalige Bokt petitie!

pipo

Re: Doodgeboren veulen door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:23

Als ik zo vrij mag zijn in mijn mening dan kan een veulen verliezen niet gebeuren door een paar klappen. Was de merrie net verhuisd en weet ik veel wat.. ja kan het wel. Waarom? Een kind (even praten over kind kindjes) gaan niet weg door je ogen te sluiten of je gespannen te voelen. Gaan ook niet weg door wisselbaden of uitdrijvingen...(van buiten af he). Kindjes en dus andere mininakomelingen ook niet. Hoe vreselijk ook... een baarmoeder/placenta mams paard.. what ever, stoot geen embrio's af door stress. Ik weet zeker dat als ze zoo voorzichtig waren ze ook het vruchtje hadden gevonden in de stal. Dan hadden ze het kunnen laten onderzoeken en hadden ze met zekerheid kunnen zeggen,, het was stres of een afwijking. Ik weet t klinkt cru, maar kom op zeg!. Kindjes (paard, mens, aap kat.. noem maar op) zitten veilig in hun eigen zakje en mams flikkert die er echt niet uit door een beetje hieperdepiep momentjes. Gaat er echt niet in bij mij. Niet bij mensjes, niet bij biggen.. niet bij paarden! Mijn varken verloor haar biggen, na een enting... Balen en zwaar K, maar een goed leermoment voor mijn da. Was in de tijd dat minivarkens nog niet zo gewoon waren. Dus mijn fout,zijn fout... onze fout. Nogmaals een baby zit goed, zelfs na verwaardelozing, armoede en andere ellende.. geloof je dan echt dat een merrie verwerpt na vuurwerk?? nee ik niet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:26

Oliiviia schreef:
Wat ik persoonlijk wel een beetje vreemd vind, is dat het een paardje voor een soort van hippotherapie was.
Ik ga er van uit dat het dier dan toch speciaal hiervoor is uitgekozen en opgeleid en dat het dus een vrij rustig/bomproof karakter heeft.
Dus het is wel vreemd dat het dier dan zo extreem reageert op vuurwerk.

Nu was de dochter van vzpaard weliswaar geen therapiedier maar wel eentje die behoorlijk 'bom-proof' is (rij er maar met een motor langs en dan de sirene aandoen als je naast het paard bent, krijg je een zure kop maar meer ook niet). Een keer met O&N waren er een stel zotten die vuurwerk echt richting de stallen gooiden en daarmee doorgingen. Paard is toen ontzettend over de zeik gegaan en dat is niet meer goedgekomen terwijl ze daarvoor toch behoorlijk vuurwerkproof was omdat er altijd wel in de buurt van het erf wordt afgestoken. Zo heel vreemd hoeft het dus niet te wezen...
En met het verhaal van ariatje erbij over stress en hormonen klinkt het dan ineens niet zo heel gek van dat veulen. Als je daarnaast als eigenaar, of verzorger, ineens voor een noodsituatie staat weet je ook niet altijd precies wat te doen.
En ik heb al meer verhalen gelezen van dieren die er in zijn gebleven met O&N door overmatig vuurwerk gebruik, wat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden als niet elke appelflap zomaar zou mogen afsteken. Dus kom maar op met die petitie, ik teken hem wel!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:35

ariatje schreef:
Er vinden nl onder invloed van stress hormonen diverse processen in het lichaam plaats.
Is het stress moment kort vindt er relatief weinig verandering plaats. Hoe langer het duurt hoe groter de impact op het lichaam. Uren aan een stuk onderworpen aan dichtbij vuurwerk staat voor veel paarden gelijk aan zeer grote stress.

Mensen die het bagatalliseren vergeten kennelijk dat je van stress een hoge bloeddruk krijgt. En hormoonwaardes kunnen veranderen. Bovendien een té hoge bloeddruk is oorzaak van veel ellende. Is een dier er al gevoelig voor, kennelijk al problemen heeft met de drachtigheid dan kan het zo gebeuren.

Of de eigenaren alert hebben gereageerd weet ik niet. Maar dat het hier als een kip zonder kop ongefundeerd wordt weggewuifd is net zo kortzichtig als al die idioten die vuurwerk afsteken. Tijd dat er een totaal vuurwerk verbod komt. Gaat nergens over, geeft bakken overlast, kost miljoenen, ieder jaar een tiental ogen, vingertjes en handjes. En dieren laten er regelmatig het leven door....

Precies, vorig jaar is er zelfs een paard overleden door de stress vanwege het vuurwerk.
Hier gaan ze flink tekeer met carbid schieten.. gelukkig hebben we fantastische omwoners, die weten dat we een drachtige merrie en een zo goed als blind paard hebben staan en men heeft echt rekening met onze paarden gehouden. Echt supertof! ICM bach bloesemdruppels en elke 2 uur controle is het super gegaan..

Paarden die je niet op stal kunt zetten, zal je extra controle en voorzorgsmaatregelen moeten treffen..
Afschuwelijk wat die merrie en hun eigenaren is overkomen :( Veel sterkte gewenst!

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:41

Desiree schreef:
Oliiviia schreef:
Een verbod op vuurwerk zou ik persoonlijk spijtig vinden, ik blijf het eerlijk gezegd mooi vinden (ja gooi mij maar op de brandstapel :+ )

Al het mooie en het plezier dat mensen er aan beleven, wegen niet op tegen de ellende die het teweeg brengt bij zowel mensen als dieren, direct of indirect.

Voorstander zijn omdat je zo van geniet, is feitelijk een vorm van egoïsme.

Schaf dan ineens ook maar motorrijvoertuigen af, die maken namelijk ook een hels lawaai waar vele dieren van door het lint gaan.
Of luchtballonnen, menig paard en rund zijn hier ook al door het draad van gevlogen.

Ik ben er van overtuigd dat paarden tot op een bepaalde hoogte hier aan kunnen wennen door het juist aan te pakken. Dus nee, zo egoïstisch is het ook weer niet, voor mij (en vele anderen) hoort het gewoon bij de overgang naar een nieuwjaar :)

Edit: Als toevoeging, hoeveel dieren zijn er niet bang voor onweer?
Dat geeft ook stevige knallen en lichtflitsen en komt wel vaker per jaar voor.
Als er daardoor een merrie haar veulen verwerpt, zal er geen haan naar kraaien.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:15

Shirley schreef:
Wat is er bij jullie gebeurd dan, Martina?

Een oudere rijpony is met vuurpijl aan het hoofd geraakt, de verwonding is ernstig!
Uiteraard behandeling DA!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:36

Oh, wat erg!
Is er wel goede kans op herstel?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:42

Dat vind ik dan wel erg triest! Sterkte voor het beestje!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:46

Ik zal niet zeggen dat de merrie niet door het vuurwerk verworpen heeft....daar kom je soms niet achter.

Goed is te weten dat er altijd wel ergens merries zijn die verwerpen. Los van het vuurwerk. De redenen kunnen heel divers zijn. Het kan ook zijn dat er iets anders aan de hand was en per toeval na het vuurwerk het veulen verworpen heeft.

Waar mijn merrie vandaan komt wordt er nogal wat carbid geschoten. Toch worden daar ieder jaar heel veel veulentjes geboren.

Ik ben overigens tegen vuurwerk. Het mag direct verboden worden van mij.
Maar de kans dat het verwerpen komt door vuurwerk lijkt mij kleiner dan dat het door een andere oorzaak komt.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:57

Uit ervaring weet ik dat paarden erg gestrest kunnen raken van vuurwerk, met alle gevolgen van dien. Ondanks dat mijn buren coöperatief zijn en geen vuurwerk in de achtertuin afsteken, wisten mijn paarden ook niet waar ze het zoeken moesten. Er bleef niets anders over dan er bij blijven ( reageren gelukkig goed op mijn aanwezigheid ). Omdat er dagen later toch nog hier en daar een knal te horen was, wilden ze drie dagen lang niet op stal eten ( inloopstal).
Sterker nog, door het vuurwerk zijn ze in de afgelopen dagen zo'n 50 kilo afgevallen.

Behalve dat het voor dieren heel stressvol kan zijn, mogen ze het wat mij betreft afschaffen. Al dat geld wat er mee gemoeid is en niet te vergeten het milieu wat belast wordt. Afschaffen die handel!

Het is heel makkelijk praten, als je paard er geen last van heeft.... Mijn vorige paard ( overleden door ouderdom), gaf er nix om.... Deze dames wel... En middelen... Ze zijn er zat... Maar de bijwerkingen ook. Met een beetje pech blijven ze erin of wordt de paniek versterkt....

Daarom kun je via deze link het verbod op vuurwerk ondersteunen, door de petitie digitaal te tekenen. Dank je, namens mij en mijn paarden.

https://petities.nl/petitions/vuurwerkverbod?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:15

ariatje schreef:

Lijkt mij dat bij een vlucht/prooidier stress en bijbehorende biochemische veranderingen normalerweise geen verwerping veroorzaken.Het zou dan redelijk leeg zijn op deze planeet.Neemt niet weg dat het triest voor eigenaren en paard

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:22

Dit gaat om langurig stress. Iets wat in de natuur niet vanzelfsprekend is.

Van een paar harde knallen zal er niets gebeuren.
Van uren knallen waar het paard niet bij weg kan vluchten is het wat anders.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:45

bruintje123 schreef:
Dit gaat om langurig stress. Iets wat in de natuur niet vanzelfsprekend is.

Van een paar harde knallen zal er niets gebeuren.
Van uren knallen waar het paard niet bij weg kan vluchten is het wat anders.

Mwah..de drachtige zebra die een dag met gebroken poot de aasgieren en hyena's van zich af probeert te houden verwerpt ook niet. weg kunnen vluchten verandert de stresshormoonlevels niet.Slechts bij een aantal zeezoogdieren is dit mogelijk.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:02

Mijn paarden staan dicht bij het militair domein, schieten is geen probleem, helicopters is geen probleem, de jaarlijkse airshow is geen probleem, ... Maar vuurwerk wel.
Hier hebben ze op 100 meter vuurwerk afgestoken, een van de twee steigerde onophoudelijk bij elke knal, de andere draaide rondjes. Hooi of wortelen brachten geen rust. Het was echt niet fijn om te zien, de ene merrie is licht gekwetst en elke rare beweging kon het erger maken. Hier was vuurwerkverbod, maar ja...

Wat hier gebeurd is, is heel erg en er is waarschijnlijk wel een link tussen de stress van het vuurwerk en de miskraam.
Ik kan de teleurstelling begrijpen, hopelijk is de moeder oké.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:13

Het is absoluut een teleurstelling, maar over het algemeen aborteert een merrie niet bij stress. De kans is vrij groot aanwezig dat het een andere reden heeft. Weet iemand hoelang de merrie drachtig was?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:14

echt geen idee, maar door stress kan het toch wel? een mens kan het bij stress ook verliezen toch?

En las wel ergens hier dat ze ook al moeite had drachtig te worden dus heb ook vermoeden dat het wat anders is als t vuurwerk.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:17

Mioux schreef:
echt geen idee, maar door stress kan het toch wel? een mens kan het bij stress ook verliezen toch?

En las wel ergens hier dat ze ook al moeite had drachtig te worden dus heb ook vermoeden dat het wat anders is als t vuurwerk.

Een mens is geen vluchtdier. Vluchtdieren ervaren regelmatig stress. Als een leeuw achter de kudde aangaat hebben ze ook stress.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:44

Mijn vriendin had dit jaar ook 'prijs' bij haar pony's.
Iets voor 23.30 komt ze aan op de weide en merkt ze paniekerige pony's en brand op.
Een wensballon was in de weide terechtgekomen en één van de pony's is daardoor door de draad gegaan en heeft een serieuze snede opgelopen.

Hier het artikel op Gazet Van Antwerpen : http://www.gva.be/cnt/blkma_02046108/we ... wondt-pony

(De journalist heeft wel 'een klein beetje' overdreven!)

Maar toch, in haar gemeente is het verboden van wensballonnen op te laten, en stel je voor dat haar stal mee was afgebrand?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:46

Desiree schreef:
Wat zijn al die paarden toch stress gevoelig voor vuurwerk, waar wordt dat dan afgestoken? Vlak voor de stal of zo?
Ik heb mijn paarden met oud en nieuw gewoon buiten gehad en die hoorden ook knallen. Die reageerden op den duur niet meer en een keer gingen ze wat aan de kletter maar ook dat ging weer voorbij. En als het donker werd haalde ik ze wel naar binnen.

Dat verschilt per paard, sommige paarden trekken zich werkelijk nergens van aan, andere paarden vinden vluchten nog uitermate belangrijk.

Vind het ontzettend sneu, ziek gewoon, een doodgeboren veulen omdat wij ons niet even kunnen inhouden met een beetje vuurwerk.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:49

Onbegrijpelijk dat sommige paardenliefhebbers er zo laconiek onder zijn. Ooit wel eens een écht gestressed paard gezien? En dan niet een beetje over de emmer . Maar dusdanig in paniek dat ze dwars door alles heen gaan? De dood of de gladiolen.? En dat zijn de dieren die het laten zien. Legio paarden waaraan je vanaf de buitenkant weinig zal merken omdat dat óók een mechanisme van moeder natuur is.

Maagzweren, luchtzuigen,kribbebijten, weven.....nee komt niet van stress, toch? Kan niet want zebra's doen het ook niet? .. Jongens wat een onzin komt er hier soms voorbij.

Denk gewoon na. Vuurwerk en paarden horen niet samen. Net zoals hoogzwangere vrouwen ook wat ontzien mogen worden, gewoon omdat moedernatuur haar eigen weg bewandelt en zich niet aan geschreven boekjes houdt. Soms gebeurt er iets waardoor het héél snel fout kan gaan.

Weg met dat vuurwerk, niet meer van deze tijd. Want wie gelooft er nog dat het kwade geesten verjaagd. Het creëert ze eerder...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:00

ariatje schreef:
Onbegrijpelijk dat sommige paardenliefhebbers er zo laconiek onder zijn. Ooit wel eens een écht gestressed paard gezien? En dan niet een beetje over de emmer . Maar dusdanig in paniek dat ze dwars door alles heen gaan? De dood of de gladiolen.? En dat zijn de dieren die het laten zien. Legio paarden waaraan je vanaf de buitenkant weinig zal merken omdat dat óók een mechanisme van moeder natuur is.

Maagzweren, luchtzuigen,kribbebijten, weven.....nee komt niet van stress, toch? Kan niet want zebra's doen het ook niet? .. Jongens wat een onzin komt er hier soms voorbij.

Denk gewoon na. Vuurwerk en paarden horen niet samen. Net zoals hoogzwangere vrouwen ook wat ontzien mogen worden, gewoon omdat moedernatuur haar eigen weg bewandelt en zich niet aan geschreven boekjes houdt. Soms gebeurt er iets waardoor het héél snel fout kan gaan.

Weg met dat vuurwerk, niet meer van deze tijd. Want wie gelooft er nog dat het kwade geesten verjaagd. Het creëert ze eerder...

Helemaal eens met dat het vuurwerk weg moet.

Maar volgens mij moest deze merrie pas tegen de zomer veulenen, dus was absoluut niet hoogdrachtig.
Maagzweren en luchtzuigen komen voornamelijk voor door te weinig ruwvoer.

Deze merrie was al lastig drachtig te krijgen, waardoor de kans vrij groot aanwezig is dat het vroegtijdig aborteren een andere reden heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:16

Op de foto zag ie vrij groot uit maar was weinig referentie dus kan ook een ide zijn, 'af' was ie nog niet. Foto zal wel online te vinden zijn
Het moeilijk dragen krijgen vind ik ook een rode vlag dat er wellicht nog wel wat mis zat. Daar zal het vuurwerk niet aan geholpen hebben maar dat vuurwerk de enige schuldige is? Daar heb ik moeite mee.

Maar absoluut, schaf maar af die handel, maar dan zullen er betere argumenten moeten komen dan dit soort twijfelachtige situaties.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:21

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:23

R12312 schreef:
ariatje schreef:

Helemaal eens met dat het vuurwerk weg moet.

Maar volgens mij moest deze merrie pas tegen de zomer veulenen, dus was absoluut niet hoogdrachtig.
Maagzweren en luchtzuigen komen voornamelijk voor door te weinig ruwvoer.

Deze merrie was al lastig drachtig te krijgen, waardoor de kans vrij groot aanwezig is dat het vroegtijdig aborteren een andere reden heeft.

Maagzweren, luchtzuigen en weven zijn tekenen van STRESS en komen ook met voldoende ruwvoeder verstrekking voor. Ook weer een misverstand. En ja, indien er te weinig ruwvoer wordt gegeven kun je er prat op gaan dat een van deze 3 de kop opsteken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:25