Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Oliiviia schreef:Wat ik persoonlijk wel een beetje vreemd vind, is dat het een paardje voor een soort van hippotherapie was.
Ik ga er van uit dat het dier dan toch speciaal hiervoor is uitgekozen en opgeleid en dat het dus een vrij rustig/bomproof karakter heeft.
Dus het is wel vreemd dat het dier dan zo extreem reageert op vuurwerk.
ariatje schreef:Onophoudelijke stress kan wel degelijk een miskraam geven.
Er vinden nl onder invloed van stress hormonen diverse processen in het lichaam plaats.
Is het stress moment kort vindt er relatief weinig verandering plaats. Hoe langer het duurt hoe groter de impact op het lichaam. Uren aan een stuk onderworpen aan dichtbij vuurwerk staat voor veel paarden gelijk aan zeer grote stress.
Mensen die het bagatalliseren vergeten kennelijk dat je van stress een hoge bloeddruk krijgt. En hormoonwaardes kunnen veranderen. Bovendien een té hoge bloeddruk is oorzaak van veel ellende. Is een dier er al gevoelig voor, kennelijk al problemen heeft met de drachtigheid dan kan het zo gebeuren.
Of de eigenaren alert hebben gereageerd weet ik niet. Maar dat het hier als een kip zonder kop ongefundeerd wordt weggewuifd is net zo kortzichtig als al die idioten die vuurwerk afsteken. Tijd dat er een totaal vuurwerk verbod komt. Gaat nergens over, geeft bakken overlast, kost miljoenen, ieder jaar een tiental ogen, vingertjes en handjes. En dieren laten er regelmatig het leven door....
Tijd voor een grootschalige Bokt petitie!
Veel sterkte gewenst! Desiree schreef:Oliiviia schreef:Een verbod op vuurwerk zou ik persoonlijk spijtig vinden, ik blijf het eerlijk gezegd mooi vinden (ja gooi mij maar op de brandstapel)
Al het mooie en het plezier dat mensen er aan beleven, wegen niet op tegen de ellende die het teweeg brengt bij zowel mensen als dieren, direct of indirect.
Voorstander zijn omdat je zo van geniet, is feitelijk een vorm van egoïsme.

ariatje schreef:Onophoudelijke stress kan wel degelijk een miskraam geven.
Er vinden nl onder invloed van stress hormonen diverse processen in het lichaam plaats.
Is het stress moment kort vindt er relatief weinig verandering plaats. Hoe langer het duurt hoe groter de impact op het lichaam. Uren aan een stuk onderworpen aan dichtbij vuurwerk staat voor veel paarden gelijk aan zeer grote stress.
Mensen die het bagatalliseren vergeten kennelijk dat je van stress een hoge bloeddruk krijgt. En hormoonwaardes kunnen veranderen. Bovendien een té hoge bloeddruk is oorzaak van veel ellende. Is een dier er al gevoelig voor, kennelijk al problemen heeft met de drachtigheid dan kan het zo gebeuren.
Of de eigenaren alert hebben gereageerd weet ik niet. Maar dat het hier als een kip zonder kop ongefundeerd wordt weggewuifd is net zo kortzichtig als al die idioten die vuurwerk afsteken. Tijd dat er een totaal vuurwerk verbod komt. Gaat nergens over, geeft bakken overlast, kost miljoenen, ieder jaar een tiental ogen, vingertjes en handjes. En dieren laten er regelmatig het leven door....
Tijd voor een grootschalige Bokt petitie!
bruintje123 schreef:Dit gaat om langurig stress. Iets wat in de natuur niet vanzelfsprekend is.
Van een paar harde knallen zal er niets gebeuren.
Van uren knallen waar het paard niet bij weg kan vluchten is het wat anders.
Mioux schreef:echt geen idee, maar door stress kan het toch wel? een mens kan het bij stress ook verliezen toch?
En las wel ergens hier dat ze ook al moeite had drachtig te worden dus heb ook vermoeden dat het wat anders is als t vuurwerk.
Desiree schreef:Wat zijn al die paarden toch stress gevoelig voor vuurwerk, waar wordt dat dan afgestoken? Vlak voor de stal of zo?
Ik heb mijn paarden met oud en nieuw gewoon buiten gehad en die hoorden ook knallen. Die reageerden op den duur niet meer en een keer gingen ze wat aan de kletter maar ook dat ging weer voorbij. En als het donker werd haalde ik ze wel naar binnen.
ariatje schreef:Onbegrijpelijk dat sommige paardenliefhebbers er zo laconiek onder zijn. Ooit wel eens een écht gestressed paard gezien? En dan niet een beetje over de emmer . Maar dusdanig in paniek dat ze dwars door alles heen gaan? De dood of de gladiolen.? En dat zijn de dieren die het laten zien. Legio paarden waaraan je vanaf de buitenkant weinig zal merken omdat dat óók een mechanisme van moeder natuur is.
Maagzweren, luchtzuigen,kribbebijten, weven.....nee komt niet van stress, toch? Kan niet want zebra's doen het ook niet? .. Jongens wat een onzin komt er hier soms voorbij.
Denk gewoon na. Vuurwerk en paarden horen niet samen. Net zoals hoogzwangere vrouwen ook wat ontzien mogen worden, gewoon omdat moedernatuur haar eigen weg bewandelt en zich niet aan geschreven boekjes houdt. Soms gebeurt er iets waardoor het héél snel fout kan gaan.
Weg met dat vuurwerk, niet meer van deze tijd. Want wie gelooft er nog dat het kwade geesten verjaagd. Het creëert ze eerder...
R12312 schreef:ariatje schreef:Onbegrijpelijk dat sommige paardenliefhebbers er zo laconiek onder zijn. Ooit wel eens een écht gestressed paard gezien? En dan niet een beetje over de emmer . Maar dusdanig in paniek dat ze dwars door alles heen gaan? De dood of de gladiolen.? En dat zijn de dieren die het laten zien. Legio paarden waaraan je vanaf de buitenkant weinig zal merken omdat dat óók een mechanisme van moeder natuur is.
Maagzweren, luchtzuigen,kribbebijten, weven.....nee komt niet van stress, toch? Kan niet want zebra's doen het ook niet? .. Jongens wat een onzin komt er hier soms voorbij.
Denk gewoon na. Vuurwerk en paarden horen niet samen. Net zoals hoogzwangere vrouwen ook wat ontzien mogen worden, gewoon omdat moedernatuur haar eigen weg bewandelt en zich niet aan geschreven boekjes houdt. Soms gebeurt er iets waardoor het héél snel fout kan gaan.
Weg met dat vuurwerk, niet meer van deze tijd. Want wie gelooft er nog dat het kwade geesten verjaagd. Het creëert ze eerder...
Helemaal eens met dat het vuurwerk weg moet.
Maar volgens mij moest deze merrie pas tegen de zomer veulenen, dus was absoluut niet hoogdrachtig.
Maagzweren en luchtzuigen komen voornamelijk voor door te weinig ruwvoer.
Deze merrie was al lastig drachtig te krijgen, waardoor de kans vrij groot aanwezig is dat het vroegtijdig aborteren een andere reden heeft.
Tigra_ schreef:Ze was meer dan 5 maanden drachtig stond op een andere site.
http://atv.be/nieuws/veulentje-doodgebo ... werk-22753