Opschudding door vrouw die eigen paard opeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Opschudding door vrouw die eigen paard opeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:09

Onze kinderen zullen ook gewoon opgroeien met de wetenschap waar hun vlees vandaan komt, krijgen elk jaar een nieuwe "flappie" en zullen het verwerken van vlees ook meekrijgen.
Maar daarnaast ook hoe een groentetuin werkt bijvoorbeeld.

Vind het wel een fijne gedachte dat ze straks weten dat melk van een koe komt, eieren uit een kip, en vlees dat op je bord ligt ook ooit geleefd heeft.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:10

Gypsy schreef:
Wat verschrikkelijk dat mensen zonder blikken of blozen een dier uit de supermarkt eten dat een rotleven heeft gehad, maar oordelen over iemand die een stukje vlees eet waarvoor zij zelf naar beste kunnen heeft gezorgd...

Dit dus! Ik zou het met mijn eigen paarden niet kunnen denk ik, maar ben er ook absoluut niet op tegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:27

Als je een dier zelf verzorgt dan gaat het je vertrouwen. Als je hem dan doodt dan schaad je die vertrouwensband. Zoals Julius Ceasar zei toen hij vermoord werd: "Ook gij,Brutus, mijn zoon?!"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:28

anjali schreef:
Als je een dier zelf verzorgt dan gaat het je vertrouwen. Als je hem dan doodt dan schaad je die vertrouwensband. Zoals Julius Ceasar zei toen hij vermoord werd: "Ook gij,Brutus, mijn zoon?!"

Dus je mag niets doden/in laten slapen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:29

Het was pas echt nieuws als het andersom was...(paard eet vrouw..)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:32

Haha Zimbabwe ik mis de vind ik leuk knop :)
Ik zie het probleem niet. Ze weet tenminste dat het paard het goed heeft gehad.
Ik had ook koeien die ik zelf op at.
Meeste van mijn paarden zijn niet geschikt voor menselijke consumptie, maar ik zou er geen moeite mee hebben

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:35

Nog een vegetarier hier..

Ik kan me geen grotere nachtmerrie voorstellen,dan het opeten van mijn eigen paard,waar ik zoveel jaar lief en leed meedeel.

ik heb een vriendin in de rensport en die heeft ook een van haar eigen paarden 'opgegeten'
Toen ze dat mij vertelden,vond ik dat wel heel heftig..toch is het niet aan mij om te oordelen daarover.
maar ik zal mijn grote vriend ook nooit laten slachten als het moet..wel inslapen..
dus zo heeft ieder ze eigen keuzes

Leef en laten leven :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:40

anjali schreef:

Was je er bij? ;)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:41

Van mijn eigen dieren weet ik in ieder geval wel dat ze een goed leven gehad hebben

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:42

Brainless schreef:
anjali schreef:

Dus je mag niets doden/in laten slapen?

maar als hij dood is wat is er dan over van de vertrouwensband?

Ik voelde mij inderdaad een verrader/moordenaar toen ik de beslissing moest nemen om mijn paard uit zijn lijden te verlossen ;(

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:43

anjali schreef:
Een van de meest natuurverbonden natuurvolkeren der aarde, de Noord-Amerikaanse Indianen, waren absoluut geen vegetariers, maar iedere stam of individu had zijn\haar eigen totemdier, waar ze een speciale verbinding mee hadden,en wat ze nooit zouden doden of eten. Voor mij is mijn eerste totemdier het paard, en daarom zou het taboe zijn voor mij om dit totemdier iets aan te doen.Overigens heb ik besloten om alle andere levende wezens dan ook meteen maar niets meer te doen. *D /3 }:0

raar dat je dit als voorbeeld neemt, noord-amerikaanse indianen draaiden er ook hun hand niet voor om om hun trouwe rijdier of hun totem op te eten als hij honger had.

Ik vind het ook een mooie laatste daad van deze vrouw, een waar eerbetoon aan haar paard.
Ik volg de meeste reacties hier op het forum.
Als je een albert heyn of aldi lasagne kocht of lekkere bitterballen van de frituur is de kans groot dat er mishandeld uitgemergeld mexicaans of argentijns paard in zit.
Dus de meeste mensen hebben weldegelijk al vaak paardenvlees gegeten, lekker hypocriet 8-)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:53

@Palousa boy: Ja, in een vorig leven! En dan nog iets van de oude Romeinen: Keizer Caligula heeft zijn paard tot senator benoemd, omdat hij die beter vond dan alle mensen om hem heen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:59

Ik vind het altijd zo hypocriet dat mensen wel koe en kip eten maar een paard kan dan weer niet. Ik zou er ook nooit voor kiezen om mijn eigen paard op te eten maar als de mevrouw in kwestie er geen problemen mee heeft, so what?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:00

palousa_boy schreef:
Onze kinderen zullen ook gewoon opgroeien met de wetenschap waar hun vlees vandaan komt, krijgen elk jaar een nieuwe "flappie" en zullen het verwerken van vlees ook meekrijgen.

Vind het wel een fijne gedachte dat ze straks weten dat melk van een koe komt, eieren uit een kip, en vlees dat op je bord ligt ook ooit geleefd heeft.

Dat vind ik wel raar. Een kind een konijn geven of ander dier, het dan afnemen en dan slachten. Dan mag het kind er zich dus niet aan hechten. En dan leer je het kind dus juist niet aan een die te hechten of een emotionele band er mee aan te gaan.

Ik zelf zal nooit mijn dieren opeten trouwens. Zeker niet speciaal slachten om ze op te eten. Mijn dieren zijn niet mijn voedsel. Ze zijn mijn vrienden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:06

Desiree schreef:
palousa_boy schreef:

Dat vind ik wel raar. Een kind een konijn geven of ander dier, het dan afnemen en dan slachten. Dan mag het kind er zich dus niet aan hechten. En dan leer je het kind dus juist niet aan een die te hechten of een emotionele band er mee aan te gaan.

Ik zelf zal nooit mijn dieren opeten trouwens. Zeker niet speciaal slachten om ze op te eten. Mijn dieren zijn niet mijn voedsel. Ze zijn mijn vrienden.

Het verschil daarin is alleen dat wij onze kinderen niet zo zeer een konijn zullen geven die vervolgens geslacht word alswel dat wij konijnen fokken voor de slacht. De enige die niet geslacht worden zijn onze ouderdieren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:17

Snap de ophef niet??
Zolang het paard niet levend is opgegeten zie ik het probleem niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:18

Desiree schreef:
palousa_boy schreef:

Wat is dan precies het verschil tussen een kind met een konijn bijvoorbeeld, en mij als ik een vrachtwagen schapen bij het slachthuis zou afleveren?

Er zullen altijd dieren zijn waar je meer of minder mee hebt maar dat mag geen verschil maken want ze zijn allemaal gelijk.

Het kind mag zich uiteraard wel hechten aan iets maar het moet wel reëel blijven.
Een pony of paard, hond of kat is om aan te hechten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:57

Gypsy schreef:
Wat verschrikkelijk dat mensen zonder blikken of blozen een dier uit de supermarkt eten dat een rotleven heeft gehad, maar oordelen over iemand die een stukje vlees eet waarvoor zij zelf naar beste kunnen heeft gezorgd...

Precies mijn woorden. Al zal ik het zelf niet kunnen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:10

palousa_boy schreef:
Het kind mag zich uiteraard wel hechten aan iets maar het moet wel reëel blijven.
Een pony of paard, hond of kat is om aan te hechten.

Ik zie zo'n uitspraken vaker voorbij komen, maar ik vraag me dan echt af wat het verschil is..
Is die hond aaibaarder dan dat varken?
Varkens zijn ontzettend intelligent, met gevoelens en elk een eigen karakter. Ik snap echt niet dat mensen die alleen als vleesmachines zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:21

Het verschil is cultuur. Cavia eten is in Nederland ook echt not done terwijl het eigenlijk productiedieren (vlees) zijn van oorsprong (i.t.t. huisdier).

Wat wel zo is, is dat paard, hond en kat in onze cultuur nauwelijks tot nooit productiedieren zijn geweest, maar altijd nutsdieren. Het aangaan van een band was nuttig want daardoor was de kans groter dat ze bij jouw huis bleven (kat), danwel gehoorzamer waren (paard/hond). In tegenstelling tot een varken dat vooral een productiedier is geweest (op truffelvarkens na).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:27

Ergens moet je een lijn trekken toch?
Voor een boer zijn het allemaal "huisdieren".

Van mij mag een kind zich hechten aan een varken als het daar behoefte aan heeft, of een geit, of een schaap of een koe. Maar vervolgens is dan wel het gevolg dat er een keer een eind aan komt. Dat einde is dan op het moment dat het dier zo veel mogelijk opbrengt. We moeten immers toch ergens van leven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:37

Palmera schreef:
Ik buig voor deze vrouw. Ik vind het een hele moedige, goed overdachte, milieuvriendelijke en gezonde beslissing.

Om te beginnen weet deze dame precies wat ze eet. Ze word door geen enkele supermarkt voorgelogen over wel/geen scharreldier en wat het dier binnengekregen heeft.
Op de tweede plaats is dit consumptiepaard iig niet de halve wereld over gesleept om goedkoop geslacht te worden en diepgevroren weer terug te komen. Imo is dat heel wat milieuvriendelijker dan gebruikelijk.
Ten derde ga ik ervan uit dat het dier een goed leven heeft gehad.
Ik vind het echt heel dapper. :)

Een opmerking aan de mensen die niet snappen dat dit zo nodig op facebook geplaatst moet worden:
Deze vrouw plaats haar verantwoorde en goed doordachte keuze. Daarmee zet ze wellicht mensen aan het denken. Heel wat anders dus dan al die malloten die hun achterlijke, bezopen en halfnaakte acties plaatsen. Dát is pas aandachtstrekkerij waarmee overigens niets zinnigs is gepresteerd en wat óók persé gedeeld moet worden door uit naam van het laten zien hoe leuk je bent.
Wederom hulde aan deze vrouw ;)

Exact dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:41

Kinderen zien het anders als ze er mee opgroeien, ik ken ook een gezin dat eigen dieren eet (houden ze op een natuurlijke manier en anders komen er teveel)
De kinderen hebben beide 1 huisdier, verder weten ze dat de dieren uiteindelijk opgegeten worden.
De kinderen roepen als er een konijn komt al 'mooi veel vlees!' Ipv o wat een lief konijntje.. Omdat ze weten waarvoor het dier komt. Respect voor dier en natuur hebben ze zeker maar ze zien het verschil tussen een dier wat er komt om geslacht te worden, of een dier wat in het wild leeft of dat van iemand is heel goed.
Ze zitten ook gerust een bord spaghetti leeg te eten terwijl er naast ze een dier ontleed word en kijken dan wat het dier gegeten heeft.. Dat vinden ze interessant ipv vies.

Ik weet niet of ik het zou kunnen om mijn eigen dier op te eten, maar 'mooi' vind ik het wel, je weet dat een dier een goed leven gehad heeft en dat het eerlijk vlees is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:48

Zou ik mijn merrie kunnen opeten? Nee.
Ze is ook uitgesloten voor de slacht.
Zou ik paard op zich kunnen eten? jop, al vaker gedaan.
Kan ik een dier opeten dat ik levend gekend heb? Ja, ben ermee opgegroeid.

Vroeger hadden wij thuis kippen. Ik vond de kippen geweldig, ging ze voederen, wormpjes voor de kippen vangen, gras voor de kippen plukken, liedjes zingen voor de kippen. Was er helemaal blij mee.
En als er dan een kip geslacht werd zat ik er met m'n neus bovenop want vond het interessant. En at desbetreffende kip met smaak op. Zal toen een jaar of 3-4 geweest zijn.

Mijn oom vroeger kweekte wel eens een varken of koe op voor de vriezer. Levend ging ik ze voederen en aaien, dood vond ik hun vlees heel lekker.
Nu op stal ook, wordt regelmatig een varken of kalf vetgemest. Zeker de kalfjes zie ik vrij vaak vermits die naast de paardenstallen staan. Vlees smaakt er niet minder om.

Van een bevriende fokker ook eens een paar kilo veulen gekregen. Hij kreeg op een bepaald moment z'n hengstetrekpaardveulens aan de straatstenen niet kwijt. Omdat er echt plaats gemaakt moest worden is er dus eentje in de vriezer geeindigd. Vond dat geen slecht vlees.

Maargoed, ik kan wel begrijpen dat dergelijke omgang met dieren gevoelig kan liggen bij mensen. Dus ga het niet aan de grote klok hangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:36

Ik zou trouwens een eigen koe ook niet opeten vrees ik, of eigen kippen/varkens. :+ Daarin trek ik dan weer wel de lijn door. _O-