Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:32

Ufurio4e schreef:
Wanneer gebeurt het schieten? Ik wil get namelijk echt niet zien maar de documentaire wel.

Niet zo overdrijven.
Het valt echt heel erg mee. :j

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:48

Lol, ik had niet eens door dat het paard geschoten werd, ik dacht heel naïef wat zoen ze nou op zijn hoofd. hahaa :')

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:02

Joolien schreef:
Die Marc, wat een misvormt dier zeg, die rug :oo Ik ben idd benieuwde hoe de oude Marc eruit zag.

Vond dit na even te hebben gezocht op internet .
Marc heeft zo te lezen meer dan 1 gekloonde kinderen gehad .
Maar kan zo 1.2.3. niet de kloon van het filmpje vinden .
http://www.victoria-adventure.org/critt ... /marc.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:47

anjali schreef:
:( /3
Doef schreef:
Dat dat paard werd geschoten had ik liever niet willen zien...

Nee, ik ook niet, maar daardoor weet ik nu wel dat om een gekloond paard te krijgen eerst andere paarden moeten sterven. Dit schiet dus echt helemaal niets op, en daarbij zagen de getoonde klonen er echt niet goed uit.

Dat klopt niet helemaal, want vols mij waren dat gewoon random paarden die daar werden afgemaakt. Niet perse voor het klonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:49

zandvangers schreef:
Joolien schreef:
Die Marc, wat een misvormt dier zeg, die rug :oo Ik ben idd benieuwde hoe de oude Marc eruit zag.

Ik vond Marc toch een stuk mooier dan de kloon :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:56

Joolien schreef:

Joolien schreef:
zandvangers schreef:

Ik vond Marc toch een stuk mooier dan de kloon :=

Marc als jong paard zit redelijk netjes in elkaar. Als oud paard heeft hij net zo'n rug als de kloon, wat niet zo heel gek is, aangezien het kloonmateriaal net zo oud is als het paard waar het vandaan komt. Dat de kloon dus als jong paard eigenlijk al een oude paardenrug heeft kan heel goed kloppen. Ik vraag mij daarom af of de kloon belastbaar is als rijpaard, zowel vanwege de rug als de eigenlijke ouderdom van het gebruikte materiaal.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:35

Ohh, dat werkt niet helemaal zo. Dat was een grote 'fout' die gemaakt is bij schaap Dolly, toen hebben ze dacht ik DNA genomen uit een gewone cel. Hiervan zijn de telomeren in de loop van hun leven als het ware ingekort, gebeurd bij iedere celdeling. Op een gegeven moment zijn die telomeren op en deelt de cel niet meer. Door dit DNA te nemen en te klonen maak je een nieuw dier met verouderd DNA waardoor het eerder 'op' is dan bij stamcellen.

Tegenwoordig gebruiken ze daarom ook stamcellen, of cellen die zichzelf kunnen repareren zodat de cel niet te vroeg op raakt.

Je kan dus niet zeggen dat dit paard lijkt op een oud dier omdat er oud DNA gebruikt is. Eens dat het DNA oud is, maar uiterlijk is voor een groot deel ook afhankelijk van de factoren naast het DNA.

Edit, aanvulling

germie

Re: Documentaire 'Perfect Horse' vanavond op NPO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 06:41

de documentaire is toch ook online te bekijken? Dan ga ik daar oudjaarsavond eens voor zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 07:42

germie schreef:
de documentaire is toch ook online te bekijken? Dan ga ik daar oudjaarsavond eens voor zitten.

Even terug lezen. De link staat op de vorige pagina..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 07:50

is idd op npo.nl te vinden onder 'gemist' of gewoon in de zoekbalk perfect horse invoeren. :)
of m'n vorige post opzoeken, daar staat de link in.

Jamaica126

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:49

Ik heb hem voor dd helft gekeken, ben gestopt na dat stukje dat ze het hebben over dat ze een derde paard zoekt en dat ze Mark wilt klonen. Ik heb dat schietstukje al gehad, maar zitten er verder nog heftige dingen in? :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:56

Nee.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:04

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:10

Mooi gemaakte docu. Klonen.is niet mijn ding en al helemaal niet met zo'n ziekelijke reden: het niet werkelijk afscheid kunnen nemen van..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:28

@Jetta: Ik vind het op zichnormaal dat je moeilijk afscheid kunt nemen van een paard waar je een grote klik mee had.Dat is niet ziekelijk. Maar kunstmatige voortplanting met als toppunt "klonen",dat vind ik zeer onnatuurlijk en dus eventueel ziekelijk. :(

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:34

Ik heb de website van die link gelezen en het is ook bizar wat dat veulen allemaal in zijn eerste uren heeft mee moeten maken, alleen maar omdat die eigenaar 'exact hetzelfde paard' wilde

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:38

Voor de mensen die zich afvragen waarom de klonen er slecht uitzien;
Het uiteinde van de chromosomen, de telomeren, worden bij iedere celcyclus korter. Als ze op zijn, sterft de cel.
De klonen komen voort uit bestaande cellen, die al aan aantal celcycli zijn ondergaan. Dus de chromosomen zijn ouder. Dit kan verklaren waarom de klonen er niet goed uit zien; alle cellen in de kloon komen van een "2e-hands" cel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:47

isabel_94 schreef:
Voor de mensen die zich afvragen waarom de klonen er slecht uitzien;
Het uiteinde van de chromosomen, de telomeren, worden bij iedere celcyclus korter. Als ze op zijn, sterft de cel.
De klonen komen voort uit bestaande cellen, die al aan aantal celcycli zijn ondergaan. Dus de chromosomen zijn ouder. Dit kan verklaren waarom de klonen er niet goed uit zien; alle cellen in de kloon komen van een "2e-hands" cel.

Dat zou tevens de verklaring kunnen zijn van het feit dat de nakomelingen van merries of hengsten minder worden, naarmate het vaderdier of moederdier ouder is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:57

Dat is inmiddels achterhaald, zie mijn eerdere bericht. Althans als je kloont met stamcellen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:19

RianneH schreef:
Dat is inmiddels achterhaald, zie mijn eerdere bericht. Althans als je kloont met stamcellen.

Klopt, maar de eicellen die gebruikt worden zijn wel oud. En daarin zit het mitochondriaal DNA, dat dus wel oud is. Dus mitochondriën zijn eerder kapot -> cel krijgt geen energie meer -> cel gaat eerder dood.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:25

Daar heb je gelijk in, maar zeg je niet. Ik vraag mij wel af hoever die wel of geen telomeren hebben, zal even zoeken.
Maar is wel mede waarom ik mij afvraag waarom ze eigenlijk gekozen hebben voor eicellen uit slachtdieren, kan me voorstellen dat in dat proces en het vervoer nadelig kan zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:03

tienus63 schreef:
Hier te lezen hoe het leven van Marc de 6e (mystic) is verlopen.

http://www.victoria-adventure.org/critt ... ystic.html

Echte mensen met paarden.

Bizar. :wow:
Er zijn dus 6 kloonpoging-veulens gestorven voordat poging nummer 7 bleef leven - alleen door een spoedoperatie toen hij 12 uur oud was. Bovendien liet het gedrag van zijn draagmoeder niet toe dat hij bij haar bleef, werd hij vervolgens door een ervaren pleegmoeder verstoten en is hij als flesveulen opgegroeid...

Als dat allemaal op een rijtje zie, dan vind ik de documentaire die hier compleet aan voorbij is gegaan (!) echt nog vele malen slechter dan ik al vond. Wat een blamage als je als documentaire niet eens de moeite doet om je ook maar het kleinste beetje in je onderwerp te verdiepen. Ze hebben niet eens gegoogled, of het paste niet in het plaatje van nietszeggende documentaire... :n

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 08:30

Het gekloonde paard en het hele verhaal eromheen had mi weinig te maken met de docu. Volgens mij wilde ze gewoon aangeven dat ze bezig waren met de mogelijkheid tot klonen. In de toekomst gaan ze dat misschien doen. Daarom laten ze niet het hele verhaal rondom Marc zien. Zou ook weinig toevoegen.

Paard zag er slecht uit maar niemand (behalve die vrouw) insinueert dat het paard waar hij van gekloond is het perfecte paard was.

Ik vond het een mooi inzicht in hun fokkerij. Ben er wel over te spreken hoe ze met de paarden om gaan. Training heb ik nog weinig van gezien dus kan ik niks over zeggen. De liefde voor het ras komt in ieder geval duidelijk naar voren, en voor mij was het fokdoel ook meer dan duidelijk. Erg leuk!