Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:54

Citaat:
Maar als je meent te kunnen zeggen dat je best een paard mag doorsporen, omdat je het anders "gebroken ribben moet trappen" dan ben je mijns inziens een beetje van je padje af.

Dat staat er m.i. toch echt niet hoor.

Citaat:
beter je paard een keer doorsporen dan rijden zonder sporen en hem gebroken ribben trappen, zoals bij menig manegepony wel eens wil gebeuren

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:56

CestLaVie_97 schreef:
Persoonlijk vind ik dit ook wat overdreven maar regels zijn regels. Ik vind meer de manier waarop hij te horen kreeg dat hij gediskwalificeerd werd onproffessioneel. Voor iedereen die zegt dat sporen verbannen moeten worden, beter je paard een keer doorsporen dan rijden zonder sporen en hem gebroken ribben trappen, zoals bij menig manegepony wel eens wil gebeuren

Wat een reactie. Tuurlijk hoef je je paard niet door te sporen omdat er kans is dat er manege pony rondrijden waar gebroken ribben getrapt worden. Als je kan rijden dan kan je ook oplossingen vinden voor vele problemen. En als pietje van de brug springt..

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 12:58

Het hoort allebij niet, maar stel dat je een paard hebt dat lastig aan het been is dan kan je hem imo beter een keer met een spoor rijden dan hem zonder aan gort te trappen. Ik bedoel dat je niet zomaar moet gaan roepen dat elk spoor verbannen moet worden, want hoe kan je met een knopspoor of plat wielspoor bijvoorbeeld in vredesnaam je paard doorsporen? Mijn opmerking was meer cynisme, ik vind doorsporen absoluut niet kunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:11

CestLaVie_97 schreef:
Persoonlijk vind ik dit ook wat overdreven maar regels zijn regels. Ik vind meer de manier waarop hij te horen kreeg dat hij gediskwalificeerd werd onproffessioneel. Voor iedereen die zegt dat sporen verbannen moeten worden, beter je paard een keer doorsporen dan rijden zonder sporen en hem gebroken ribben trappen, zoals bij menig manegepony wel eens wil gebeuren

Ken jij wérkelijk manegeponys die gebroken ribben hadden van hun ruiter?

En nee, niks 'beter' beide zouden gewoon dik not done moeten zijn! Onvoorstelbaar deze reacties...

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:17

Ayasha schreef:
CestLaVie_97 schreef:

Ken jij wérkelijk manegeponys die gebroken ribben hadden van hun ruiter?

En nee, niks 'beter' beide zouden gewoon dik not done moeten zijn! Onvoorstelbaar deze reacties...

ja die pony's die ken ik ja. Het is ook beide absoluut niet goed en niks is beter, het was als voorbeeld voor mensen die zeggen dat met sporen rijden slecht is

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:17

Weten de meeste mensen eigenlijk wel waar doorsporen van komt? Het komt meestal van het schuren van de spoor tegen de huid aan en niet dat je letterlijk een gat prikt in het paard. Mijn paard heeft er last van met verharen, dan is de huid gevoeliger en heeft hij daar wel eens een schuurplekje. Nu weet ik dat en rij ik gewoon met verharen met zo een band. Maar we moeten hier niet doen als er met dolken van sporen gereden worden en dat een paard is neergestoken als hij doorspoord is.

Ik denk wel dat de regel duidelijk is dat een doorspoord paard niet in de ring mag verschijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:18

CestLaVie_97 schreef:
Het hoort allebij niet, maar stel dat je een paard hebt dat lastig aan het been is dan kan je hem imo beter een keer met een spoor rijden dan hem zonder aan gort te trappen. Ik bedoel dat je niet zomaar moet gaan roepen dat elk spoor verbannen moet worden, want hoe kan je met een knopspoor of plat wielspoor bijvoorbeeld in vredesnaam je paard doorsporen? Mijn opmerking was meer cynisme, ik vind doorsporen absoluut niet kunnen.

Helder. Dan heb ik je opmerking dus anders begrepen dan je hem bedoelde. Sorry.

Sammie

Re: Hippische wereld reageert op uitsluiting Bertram Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:20

De officiële verklaring van de Ground Jury zou idd ook 'doorsporen' zijn geweest. Dus dat vlaggetje kan dan ook buitenspel gezet worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:24

Caatje87 schreef:
Weten de meeste mensen eigenlijk wel waar doorsporen van komt? Het komt meestal van het schuren van de spoor tegen de huid aan en niet dat je letterlijk een gat prikt in het paard. Mijn paard heeft er last van met verharen, dan is de huid gevoeliger en heeft hij daar wel eens een schuurplekje. Nu weet ik dat en rij ik gewoon met verharen met zo een band. Maar we moeten hier niet doen als er met dolken van sporen gereden worden en dat een paard is neergestoken als hij doorspoord is.

Ik denk wel dat de regel duidelijk is dat een doorspoord paard niet in de ring mag verschijnen.

Maakt geen jota uit. Een paard hoort niet te bloeden na de rit. Ook geen halve druppel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:30

Het verdient geen schoonheidsprijs als hij er op die manier achter kwam.
Maar dan hadden zijn collega's dat aan moeten kaarten.
Nee die vonden het wondje niet groot genoeg voor diskwalificatie en maakte daarbij even de steward uit voor iemand die geen f.uck weet over horsemamship.

En het wondje zit er.
Prima beslissing.
Gemakkelijk controleerbare regel die correct is nageleefd.

Ze moeten zich schamen dit goed te praten.
Iedereen die dit goed praat moet zich schamen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:33

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:39

Er kwam dus zoveel bloed uit dat het uitgesmeerd Kon worden maar toch begreep hij de diskwalificatie niet.

Ben je dan dom of hou je je dan dom?

En naar de regels moet gekeken worden.
Inderdaad kijken dat elke steward dit voortaan doorgeeft en er naar gehandeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:41

Tja simple, bloed = uitsluiting. Ook al rijdt je dan de rit van je leven, blijkbaar is dat ten koste gegaan van het welzijn van je paard, hoe minimaal ook. Als we al een beetje bloed gaan tolereren, waar houdt het dan op?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:49

Ayasha schreef:
Caatje87 schreef:

Maakt geen jota uit. Een paard hoort niet te bloeden na de rit. Ook geen halve druppel.

Nee, maar een ruiter hoort ook niet in de mond van een paard te zitten trekken of hem 10x te slaan omdat hij stopt op een hindernis of op zijn rug te zitten bonken omdat de ruiter zelf geen balans heeft. Hoe vaak zie je dat en word er daar ooit iemand om gediskwalificeerd? Daar doe je een dier meer leed mee dan zoiets wat wat waarschijnlijk een ruiter 1x gebeurd en nooit weer. De voorbeelden hiervoor genoemd gebeuren misschien wel dagelijks/ wekelijks.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:14

hier een FB interview met de rijder.
https://www.facebook.com/AnnouncerFrank ... 46065680:0

In mijn ogen een belachelijke situatie waarbij de rijder een prijs, de jury (geloofwaardigheid) en de sport hebben verloren. Als de jury weigert een beslissing aan de rijder mee te delen, of de rijder fatsoenlijk te woord te staan is er iets mis.

Aan de FEI om een goed bedoelde regel te laten doen waarvoor hij bedoeld is.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:18

BMHP schreef:

In mijn ogen een belachelijke situatie waarbij de rijder een prijs, de jury (geloofwaardigheid) en de sport hebben verloren. Als de jury weigert een beslissing aan de rijder mee te delen, of de rijder fatsoenlijk te woord te staan is er iets mis.

Ook het paard heeft verloren, dat is uiteindelijk degene die gewond is geraakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:31

Ik vind het ook wel frappant hoe men het een schande voor de sport noemt, terwijl het juist een hele goede "thumbs up" is dat een verwonding voor uitsluiting zorgt, dat geeft tenminste nog ene beetje blijk van dierenwelzijn dat in het oog gehouden wordt +:)+

Het zou pas echt "classy" geweest zijn als hij gewoon zou zeggen dat hij zich doodschaamt dat hij blijkbaar een gaatje in zijn paard gepord heeft en dat hij daarvan minstens zoveel baalt als van het misgrijpen naar de titel, maar dat het wel een terechte beslissing is omdat het welzijn van de paarden belangrijker is.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:35

Jennifuur schreef:
BMHP schreef:

Ook het paard heeft verloren, dat is uiteindelijk degene die gewond is geraakt.

Dat is afhankelijk van de definitie gewond, heb je het interview gelezen?
Ik geloof dat niemand hier de definitie gewond hard kan maken, het meest stuitende is dat de jury zelf niet de bevindingen van een steward bij het paard heeft gecontroleerd of dat de "verwonding" door een bevoegd DA is geconstateerd.

Als je jouw denkwijze van gewond doortrekt wordt sport onmogelijk omdat er bij de verplichte entingen meer bloed vrij komt.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:39

BMHP schreef:
Dat is afhankelijk van de definitie gewond, heb je het interview gelezen?
Ik geloof dat niemand hier de definitie gewond hard kan maken, het meest stuitende is dat de jury zelf niet de bevindingen van een steward bij het paard heeft gecontroleerd of dat de "verwonding" door een bevoegd DA is geconstateerd.

Als je jouw denkwijze van gewond doortrekt wordt sport onmogelijk omdat er bij de verplichte entingen meer bloed vrij komt.

Ik heb het interview gelezen en foto's gezien. De huid is kapot, er komt bloed uit; ik vind dat er sprake is van (hele) lichte verwonding.
Je opmerking omtrent verplichte entingen slaat kant noch wal, gezien entingen ten goede zijn voor een paard en wedstrijden rijden niet.

Ik vind het echt verrassend hoe veel mensen meer medelijden hebben met de ruiter dan met het paard. Natuurlijk is het ook balen voor Allen, maar wel weer een les.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:40

Eh als er bloederige gaatjes zitten dan is het toch gewoon gewond... serieus, om daar nu over te gaan soebatten :?

Bloed is duidelijk. Dat is geen schram, dan zit je door de huid heen en dat is toch duidelijk gewoon te gek -O-

Stewart heeft er zo te lezen iemand van de Ground Jury bijgeroepen, die heeft bloed gezien, ruiter heeft bloed gezien, op de foto zie je dat de huid kapot is.... wat valt er dan verder uit te leggen eigenlijk :?

Ik snap dat het niet tof overkomt dat hij niet te woord wordt gestaan maar als een balk je 4 punten kost, en bloed = uitsluiting..... je hoeft dan toch eigenlijk net zo min uitleg te krijgen over dat bloed als over een gevallen balk...?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:00

Serieus?? gewond....?? Overdrijven is ook een vak. Dan vallen er per dag duizenden gewonden op de wei zeker? :))

Ik vind het nogmaals goed dat er met een wondje niet gereden mag worden, maar laten we dingen wel in relativeren a.u.b.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:02

Caatje87 schreef:
Serieus?? gewond....?? Overdrijven is ook een vak. Dan vallen er per dag duizenden gewonden op de wei zeker? :))

Ik vind het nogmaals goed dat er met een wondje niet gereden mag worden, maar laten we dingen wel in relativeren a.u.b.

Ja er is niet echt een ander woord voor. Het paard heeft een wondje, dus valt dat onder de categorie 'gewond'. Alleen klinkt het heftiger dan normaal (doorgaans denkt men aan grote gapende gaten of gebroken lichaamsdelen als het woord 'gewond' valt).

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:12

Jennifuur schreef:
Je opmerking omtrent verplichte entingen slaat kant noch wal, gezien entingen ten goede zijn voor een paard en wedstrijden rijden niet.

Helaas entingen misschien tetanus daargelaten zijn niet diervriendelijk volgens jouw gewond definitie.
Ook zijn ze niet in het belang van het paard maar in ons belang om te kunnen reizen/verplaatsen.

De werking van Flu entstoffen staat al heel lang ter discussie en is geen zegen voor het paardenlichaam.

Ik zie hier een jury weglopen voor hun eigen beslissing dat is de reden van deze discussie, niet de regel op zich. BA heeft zich uitgesproken over zijn paarden, en heeft op geen enkele wijze inhoudelijk contact met de jury gehad. De ground jury is niet bij het paard wezen kijken, dus de bevindingen van de stewart zijn niet gecheckt bij het paard en de beslissing is niet bekend gemaakt tot het uitroepen van de winnaar.

Bij Edward is er nooit discussie geweest, gewoon acceptatie van het toepassen van een regel.
Ik snap niet dat een jury wegloopt voor uitleg over een beslissing. De vraag van een ruiter is gewoon legitiem. Als er geen antwoord komt, en de uiteindelijke winnaar en al zijn collega,s met stomheid geslagen, wie is dan verantwoordelijk voor het gebeuren?

Jouw mening over paarden en sport is heel nobel, heeft een mens dan ook niet het recht om eerst te horen dat er een probleem is?

Die vraag van BA is niet beantwoord.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:19

BMHP schreef:
Jennifuur schreef:

Helaas entingen misschien tetanus daargelaten zijn niet diervriendelijk volgens jouw gewond definitie.
Ook zijn ze niet in het belang van het paard maar in ons belang om te kunnen reizen/verplaatsen.

De werking van Flu entstoffen staat al heel lang ter discussie en is geen zegen voor het paardenlichaam.

Ik zie hier een jury weglopen voor hun eigen beslissing dat is de reden van deze discussie, niet de regel op zich. BA heeft zich uitgesproken over zijn paarden, en heeft op geen enkele wijze inhoudelijk contact met de jury gehad. De ground jury is niet bij het paard wezen kijken, dus de bevindingen van de stewart zijn niet gecheckt bij het paard en de beslissing is niet bekend gemaakt tot het uitroepen van de winnaar.

Bij Edward is er nooit discussie geweest, gewoon acceptatie van het toepassen van een regel.
Ik snap niet dat een jury wegloopt voor uitleg over een beslissing. De vraag van een ruiter is gewoon legitiem. Als er geen antwoord komt, en de uiteindelijke winnaar en al zijn collega,s met stomheid geslagen, wie is dan verantwoordelijk voor het gebeuren?

Jouw mening over paarden en sport is heel nobel, heeft een mens dan ook niet het recht om eerst te horen dat er een probleem is?

Die vraag van BA is niet beantwoord.

Ik snap niet zo goed waarvan je me probeert te overtuigen, BMHP.
Sommige entingen hebben in mijn ogen wel voordelen voor de paarden, het gaat ziektes tegen.

Uiteraard was het beter geweest als BA netjes was geïnformeerd omtrent de stand van zaken, in plaats van dat hij het pas bij de prijsuitreiking hoorde. Dat is zuur.

Ik reageerde enkel op het feit dat jij vertelde dat de ruiter, de sport, de prijs en de jury hebben verloren. Maar waar draait de paardensport nou om? Het woord geeft het al weg; om de paarden. En dit paard heeft daarbij geleden, al is het maar minimaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:19

BMHP: Hij zegt toch zelf dat er wel een Ground jury bij geweest is :)

Citaat:
We went to the stables with Quiet Easy, that was completely fine. A person from the Ground Jury that had been called for by the FEI Steward, came to have a look at it and said that he did not think that they would give me a yellow card – but that he was unsure what would happen.