HC Roosendaal: Glock's Toto Jr. schittert opnieuw in de ring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: HC Roosendaal: Glock's Toto Jr. schittert opnieuw in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:12

Beter een stuurlui aan wal dan je kop in het zand steken en denken dat een paard kwispelt van blijdschap en kan lachen als een mens ( door de tanden te laten zien ) :j

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:14

Ach kom op zeg.
Misschien kan je jezelf eens uitnodigen bij een training van hun? Dan kan je ze uitleggen hoe ze het anders zouden moeten doen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:19

Stelling: hebben we dat in de loop der jaren niet zelf in de hand gekweekt? Ik bedoel maar, welke fokker wil dekken met een paard die gewoontjes door de bak loopt.. niet veel..
Fokkers zien nou eenmaal graag een paard met veel show rondlopen, en om dat te krijgen, moet er toch wel vaak met druk gereden worden... hoe graag zagen we Totilas niet zijn voorbenen torenhoog opheffen, die deed dit ook niet uit zichzelf hoor.. klein voorbeeldje: hoeveel vonden er destijds Krack C niet fantastisch lopen en daardoor mee fokten? Terwijl het destijds ook geen voorbeeld was van ontspanning...
even om over na te denken..
Laatst bijgewerkt door Deertje op 16-12-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:25

sympie, klopt! En veel menigten gaan er in mee, maar je hebt ook personen zoals ik, die dat dus niet doen.
Ik ben van mening dat dressuur het paard los maakt en sterk voor het dragen van de ruiter. en niet gedwongen kunstjes moet doen waar er spanning door ontstaat.....dat is geen dressuur!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:29

Ik vind het knap als jij je paard op niveau kunt krijgen zonder dat het eens wat oncomfortabel voor hem is.
Welke topsporter heeft zich enkel glimlachend naar het hoogste niveau getraind? Spieren trainen en sterker maken kost veel doorzettingsvermogen en is niet altijd makkelijk, dat geldt voor paarden net zo. Je zal ze in je training echt wel uit hun comfortzone moeten halen om ze er weer een schepje bovenop te laten doen. Als je het paard alleen maar altijd ontspannen en comfortabel wilt zien moet je hem in de wei laten staan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:34

Dat bedoel ik, soms kan een beetje dwang inderdaad gewoon voorkomen. Je kunt nou eenmaal geen 2 kapiteins op 1 schip hebben. Ik bedoel, zie je het al voor je. Olympische spelen 2016, combinatie in de ring en paard wil omdraaien omdat ie aan de andere kant van de ring het publiek eng vindt. Zegt de ruiter: ja ik ga je niet dwingen hoor, loop dan de bak maar uit 8)7
Volgende combinatie. Paard vindt de piaffe stom en inspannend en slaat bijna af. Zegt de ruiter: "oh maar ik ga je niet dwingen hoor, we slaan de piaffe wel over" en rijdt gewoon door in passage.
Ja ik zie het al helemaal voor me :j

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:40

Persoonlijk vind ik het knap dat Marieke (en andere ruiters) jonge, hoog in het bloed staande paarden durft (durven) te rijden in een dergelijke entourage. Je zou als jong (en ouder) paard soms voor minder met je staart beginnen te zwaaien. Ieder mens/dier heeft zo zijn/haar manier van omgaan met stress (het is gewoon een pittige situatie voor een paard) en misschien is dit Toto zijn manier om zijn stress te laten afvloeien.

GJ9 schreef:
Ach kom op zeg.
Misschien kan je jezelf eens uitnodigen bij een training van hun? Dan kan je ze uitleggen hoe ze het anders zouden moeten doen.
Een mailtje werkt volgens mij ook wel en is sneller :+

Maar bon, misschien moeten wij de topsport gewoon afschaffen? Helaas gebeuren er inderdaad regelmatig dingen in de topsport die helemaal niet kunnen en het moet allemaal wel paardvriendelijk blijven. Maar bon, zelfs buiten de topsport zie ik heel wat dingen gebeuren waarvan ik denk: arm, arm dier. Elke ruiter doet volgens mij wel eens (onbewust) dingen die niet paardvriendelijk zijn.
Dus laten wij allemaal paardrijden helemaal afschaffen en laten wij paarden houden omdat ze zo leuk zijn. Want echt mensen, geloof mij of niet, nu ik niet meer rij geniet ik dubbel zo hard van mijn paarden. Rijden is niet nodig om van ze te kunnen genieten. Wie doet mee?

Om af te sluiten wil ik wel zeggen dat ik Marieke een fijne amazone vind en ik vind knap wat ze doet binnen de topsport. Knap dat ze deze jonge paarden durft te rijden en heel begrijpelijk dat het niet helemaal perfect is.
Laatst bijgewerkt door Riel op 16-12-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:45

GJ9 schreef:
Ik vind het knap als jij je paard op niveau kunt krijgen zonder dat het eens wat oncomfortabel voor hem is.
Welke topsporter heeft zich enkel glimlachend naar het hoogste niveau getraind? Spieren trainen en sterker maken kost veel doorzettingsvermogen en is niet altijd makkelijk, dat geldt voor paarden net zo. Je zal ze in je training echt wel uit hun comfortzone moeten halen om ze er weer een schepje bovenop te laten doen. Als je het paard alleen maar altijd ontspannen en comfortabel wilt zien moet je hem in de wei laten staan.

Een menselijke sporter kiest er zelf voor, de paarden hebben niks te willen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:49

Jawel hoor, een paard heeft heel wat te willen. Als die zijn kracht tegen je in de strijd gooit ben je nergens. En dat gebeurt ook genoeg, maar die krijgen wij niet te zien.
Paarden als Toto willen graag werken en laten zich bewerken, anders had hij al lang in de staak gegaan.

Maar als jij jouw paard altijd zijn zin geeft en niet uit z'n comfortzone haalt zal je hem nooit kunnen leren om correct een ruiter te dragen. Daar zal hij namelijk hele andere spieren voor moeten gebruiken dan dat hij in de wei doet. En om die spieren aan het werk te zetten zal hij ze toch even moeten trainen. Beetje oprekken, beetje spierpijn krijgen...
Als je dat niet doet kan je paard je ook niet goed dragen, dan krijg je weer rugpijn enzo.

Riel, ik heb er hier een die niet hoeft te presteren onder het zadel. Wat een relaxt leven zou je denken. Maar daar fok ik dan weer mee. Maar of zo'n bevalling nou comfortabel is :Y) Dan trekt ze ook wel dr onderlip op en zwiept ze een keer met de staart.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:01

sympie schreef:
Stelling: hebben we dat in de loop der jaren niet zelf in de hand gekweekt? Ik bedoel maar, welke fokker wil dekken met een paard die gewoontjes door de bak loopt.. niet veel..
Fokkers zien nou eenmaal graag een paard met veel show rondlopen, en om dat te krijgen, moet er toch wel vaak met druk gereden worden... hoe graag zagen we Totilas niet zijn voorbenen torenhoog opheffen, die deed dit ook niet uit zichzelf hoor.. klein voorbeeldje: hoeveel vonden er destijds Krack C niet fantastisch lopen en daardoor mee fokten? Terwijl het destijds ook geen voorbeeld was van ontspanning...
even om over na te denken..

Ik denk dat je deels gelijk hebt.
Naast dat iedereen tegenwoordig een grootloper wil hebben. Daar wordt ook op gefokt.
Maar in hoeverre zijn de paarden ook echt moeilijk? Voor welk deel is het management van belang in deze?

Want je ziet maar weinig jonge hengsten die een bemerking op hun karakter en/of bewerkbaarheid krijgen. Wordt dat karakter pas later gevormd door een overbezorgde eigenaar? Een hengst die zich een beetje stout toont op een show? Een fokker die zijn topper in de dop uit bezorgdheid ook weer te veel op stal houd? (stel dat hij zich bezeert!)

Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Ik heb ooit een Krack C gereden, die stond vrijwel de hele dagen buiten, maar jeetje... Ik was niet mans genoeg daarvoor hoor...

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:11

GJ9 schreef:
Riel, ik heb er hier een die niet hoeft te presteren onder het zadel. Wat een relaxt leven zou je denken. Maar daar fok ik dan weer mee. Maar of zo'n bevalling nou comfortabel is :Y) Dan trekt ze ook wel dr onderlip op en zwiept ze een keer met de staart.

Je hebt een punt :j. Fokken lijkt mij ook heel paardonvriendelijk. En zonder veulentjes geen ... :D

En inderdaad als je een paard laat kiezen staat hij in de wei te genieten van overheerlijke grasjes.

Maar bon, mensen kiezen er voor om paard te rijden (ondanks dat een paard liever andere dingen wil doen). Mensen kiezen er voor om naar topsport te kijken. Mensen kiezen er voor om een paard op stal/in een wei te zetten. Mensen kiezen er voor om een paard op de van te zetten. Mensen kiezen er voor om een paard te verhuizen (en weg te halen bij zijn vertrouwde vriendjes). Mensen kiezen er voor om naar rechts te gaan tijdens het rijden terwijl het dier liever naar links wil gaan. Mensen kiezen er voor dat het dier moet draven terwijl het liever wil staan grazen.

Het paard heeft dus helemaal niets te kiezen en moet dus werken voor zijn kost (en voor zijn pensioen (als hij/zij geluk heeft bij dezelfde eigenaar)). Uiteraard is het belangrijk dat de mens een eerlijke werkgever is voor het paard.

En tja, dat doet Toto dus ook. En van wat ik kan zien is Marieke volgens mij een eerlijke werkgever voor dit paard.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:19

Ja een paard heeft weinig te kiezen als je zo opsomt.
Maar toch kan een paard er wel voor kiezen om niet mee te werken in de training. Er zijn zat kwaliteitsvolle dieren, die bij de beste ruiters terecht komen, die het toch niet gaan doen. Omdat ze niet willen. Omdat ze niet het hart hebben om tot het uiterste te gaan.
Die paarden verdwijnen allemaal door de achterdeur, die krijgen wij niet te zien.
Dus als een paard echt niet wil, gaat hij geen Grand Prix lopen. Dan kan je rijden wat je wilt.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:29

Helemaal mee eens GJ9. Als een paard echt niet wil dan sta je nergens en beland het paard ergens anders (waar het een succes wordt omdat de rijstijl/rij niveau/discipline beter aansluit bij het dier of juist niet. In het laatste geval gaat het dier weer naar een andere eigenaar enz...).

Het dier zal bij de meeste eigenaren wel moeten "werken" wat volgens mij nooit de favoriete bezigheid is van een paard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:39

Riel schreef:
Helemaal mee eens GJ9. Als een paard echt niet wil dan sta je nergens en beland het paard ergens anders (waar het een succes wordt omdat de rijstijl/rij niveau/discipline beter aansluit bij het dier of juist niet. In het laatste geval gaat het dier weer naar een andere eigenaar enz...).

Het dier zal bij de meeste eigenaren wel moeten "werken" wat volgens mij nooit de favoriete bezigheid is van een paard.

Het veel wisselen van eigenaar, gebeurt natuurlijk ook bij recreatiepaarden of pony's. Hoeveel advertenties ik niet zie, te koop wegens geen klik..... soms hebben ze het paard een paar maanden, soms een paar jaar. En dit zijn echt niet allemaal sportpaarden, ik zie ook haflingers, tinkers, dravers en kinderpony's voorbij komen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:40

Alsof wij voor de lol 40 uur werken... dan valt dat uurtje per dag of minder wel mee

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:42

Electra63 schreef:
Het veel wisselen van eigenaar, gebeurt natuurlijk ook bij recreatiepaarden of pony's. Hoeveel advertenties ik niet zie, te koop wegens geen klik..... soms hebben ze het paard een paar maanden, soms een paar jaar. En dit zijn echt niet allemaal sportpaarden, ik zie ook haflingers, tinkers, dravers en kinderpony's voorbij komen.

Ik doelde ook op de recreatiepaarden en pony's maar ik begrijp wel dat het niet helemaal over kwam :-).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:48

Electra63 schreef:
@Ayasha,
Jij noemt toch alle opkomende ruiters stuk voor stuk "bekketrekkers". :D

Alle Belgische opkomende (die wat al langer aan de top zijn, zijn ook veelal grof maar er zitten een paar fijne tussen) dat zijn er niet veel en ja, die rijden stuk voor stuk met veel druk. Dat het over de Belgen ging kon je wel af leiden van mijn bericht dacht ik maar indien niet mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:53

Barb12 schreef:
Wat een gemuts over de amazone. Mocht willen dat ik zo kon rijden.

Anders ik wel!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:54

Dorine92 schreef:
Alsof wij voor de lol 40 uur werken... dan valt dat uurtje per dag of minder wel mee

Verschilt voor mensen net zoveel als voor paarden.

"Do what you love and you'll never work a day in your life"

Echter hebben wij natuurlijk een keuze.

Maar per paard is er nog een enorm verschil. Mijn paard bijvoorbeeld staat dagelijks met 6 andere paarden en hij hoort er helaas niet echt bij. Hij heeft één vriendje, maar dat is een dikke vette overloper. Je weet wel, zo eentje die we allemaal wel hebben gekend op de basisschool ofzo.
Hij is dus best wel alleen en is dan ook echt dol op aandacht en als hij daarvoor moet werken doet hij dat met heel erg veel liefde. Alles voor de aandacht dus.

En dan heb je nog tal van andere soorten paarden. Maar je hebt gelijk, het is misschien eens een uurtje per dag. Met het juiste management kan dat prima hoor. :)
Het verschil tussen mijn paard (en die van de meeste bokkers) en Toto Jr. of dergelijke, is dat de mijne niet in de dekdienst zit. Hij is ruin, dus wordt ook lastig natuurlijk. Maar dekdienst én training valt niet mee, met die hormonenbommetjes. Dus is het wel reëel om dit van die paarden te vragen op zo'n jonge leeftijd? Ik begrijp uiteraard wel de belangen van de hengstenhouder. Maar is dat een belang op korte of lange termijn?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:57

Ayasha schreef:
Electra63 schreef:
@Ayasha,
Jij noemt toch alle opkomende ruiters stuk voor stuk "bekketrekkers". :D

Alle Belgische opkomende (die wat al langer aan de top zijn, zijn ook veelal grof maar er zitten een paar fijne tussen) dat zijn er niet veel en ja, die rijden stuk voor stuk met veel druk. Dat het over de Belgen ging kon je wel af leiden van mijn bericht dacht ik maar indien niet mijn excuses voor de onduidelijkheid.

merci.... :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:09

Nog niet zo heel lang terug verscheen hier op bokt een video van een "onbekende" amazone die een poging deed voor een wereldrecord galop wissels. Nagenoeg heel bokt was het er over eens dat het paard dit als onprettig moest ervaren gezien het zwiepen van de staart. Er komt een "bekende" amazone voorbij op een misschien wel nog "bekender" paard en nu zou het zwiepen van de staart gelijk zijn aan een blij paard. Vliegen willen ze immers zomerdag ook altijd leren touwtjespringen voor hun plezier. |o :?

Er komt een foto of video voorbij met een "onbekende" amazone op een kreupel paard. Er wordt schande gesproken over hoe ze het in dr hoofd haalt om op een kreupel paard te gaan zitten. Een "bekende" amazone wordt 3de op een "bekend" maar vooral KREUPEL paard en iedereen neemt het op voor de bekende amazone want ja al die mensen die roepen dat het paard kreupel is die hebben immers nog nooit op dat niveau gereden en worden verwezen naar het "Beste stuurlui staan aan wal" clubje :? |o

Elke amazone en ruiter leert wat de houding op een paard dient te zijn, nu zie ik mensen die deze "voorgeschreven" houding geleerd hebben tijdens hun opleiding tot instructrice deze ronduit foute houding gewoon goedpraten.

:( waar gaat het heen met de dressuur. Nee ik rij ook geen grand prix - gelukkig- maar als foutief rijden en dierenmishandeling verdedigd wordt voor "bekende" ruiters en amazones waar zijn we dan in hemelsnaam mee bezig dat we "onbekende" amazones en ruiters het verdomhoekje in schoppen. Waarom zouden we überhaupt mensen nog leren paardrijden aangezien je alleen nog maar "bekend" hoeft te zijn om grand prix te kunnen rijden??

Kromme (paarden)wereld

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:14

sympie schreef:
Ayasha schreef:

merci.... :D

Misschien zie ik iemand over het hoofd. Enlighten me. :) ik ken vrijwel geen prix st Georges ruiters of jong talent dat niet met veel druk vanvoor rijdt/rijden. Maar kan zomaar dat ik iemand vergeet die wel fijn rijdt. Ben ook maar een mens. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:20

Die wissels om de pas vond ik ook niet zozeer mishandeling of echt tenenkrommend. Staart kan ik me niet eens meer herinneren. Ook vond ik de benen van de amazone die ver naar achter gingen niet zo'n ramp. Vond het wel veel wissels maarja als dat paard dat makkelijk doet, waarom niet voor 1 keertje. Als je dat maar niet de hele tijd doet (vraag me namelijk wel af hoe vaak ze het opnieuw heeft moeten doen tot het lukte en goed op film stond... als dit filmpje nummer 7 was dan vind ik t wel beetje sneu.)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:30

sympie schreef:
Fokkers zien nou eenmaal graag een paard met veel show rondlopen

Ho!! De ruiters en amazones van tegenwoordig willen dit sinds dit door juryleden in de ring beloond wordt. Als gevolg daarvan heeft Adelinde samen met goede fokkers al eens een artikel hierover gemaakt in 2013 dacht ik. De conclusie was dat door de actie van de juryleden er steeds meer vraag was gekomen naar een spectaculair voorbeen. Echter kunnen zulke paarden bouwtechnisch nooit een sterk achter been hebben. Doordat de spectaculaire voorbeen paarden verkocht raken en de andere niet kwamen de 5 ook tot de conclusie dat er steeds minder paarden met grand prix kwaliteiten beschikbaar zijn omdat fokkers niet lang met hun producten willen blijven zitten. Fokkerij is dus ook steeds meer mee gaan doen aan de "mode" wensen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:32

@dorine92 de mishandeling sloeg eerder op het berijden van een kreupel paard.