Duitsland: Mountainbiker door amazone mishandeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:02

Margee schreef:
En dat is soms heel verstandig..... of mogen ze jou voorbij racen waarbij ze gewoon je beugels raken?
Als je dat een keer hebt meegemaakt, ga je er wel anders over denken. Bovendien ben je weggebruiker en hoef je niet tegen de stoep of berm aan te kruipen, je mag er gewoon rijden net als brommers die dat om dezelfde reden doen.
Bedankt dat ik een aso ben!

Nee, je behoort uiterst recht te rijden en waar het kan in de berm....

Citaat:
Plaats op de weg
Als er een ruiterpad is, dan moet je dat gebruiken. Is er geen ruiterpad, dan houd je zoveel mogelijk rechts op de rijbaan, als het kan in de berm. Op voetpaden, stoepen, fietspaden en fietsstroken mag je niet komen, ook niet als je naast je paard loopt. Dit alles geldt ook voor menners. Tot slot: rijd je op de rijbaan, dan mag je niet naast elkaar rijden.

Natuurlijk mogen ze niet strak langs je jakkeren.
Maar als er een auto aankomt en weet nog geeneens of deze gaat afremmen, ga je toch niet al midden op de weg rijden?
Daarnaast mag je het overige verkeer niet hinderen door voor eigen rechter te gaan spelen.
Natuurlijk zijn er situaties te bedenken dat je het overige verkeer (per ongeluk) hindert.
Maar dat moet geen regel voor je zijn omdat JIJ vindt dat ze pas mogen passeren als jij de snelheid acceptabel vindt.

Ik ga iig niet mijn paard als pion gebruiken om de overige verkeersdeelnemers te irriteren waardoor je juist jezelf en paard in gevaar gaat brengen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:07

Hier een ruiter die ook geregeld op de mountainbike stapt. Even voor de mensen die "mishandeling" niet oké vinden. Als onderweg iemand mijn paard schopt, slaat of dreigt t dier wat aan te doen... zou ik die ook met een zweep om de oren meppen. Alleen rij ik altijd zonder zweep #)

Ik vind persoonlijk het topic verhaal erg kort door de bocht en ben erg benieuwd naar de andere kant van t verhaal. Hier lijkt de biker namelijk heel erg het slachtoffer, hij zou echt niks gedaan hebben? Ik betwijfel het want je laat niet zomaar je buiten rit verpesten om achter een biker aan te gaan en vervolgens heb je hem dan eindelijk van de weg gedouwd en mep je hem nog ff na, zal vast meer spelen.

Dat probleem met bikers en paarden snap ik niet. Ik heb nooit last van bikers. Mijn paard eerder soms wel. 1x werden we ingehaald door een groep van 50 die er kort omheen gingen aan beide kanten van mijn paard en begonnen ook nog te bellen. Tja mijn paard vond het niet leuk en gaf een geïrriteerde goed gemikte trap op de stang van zo'n biker. Omdat ze zo dicht op elkaar fietsten vielen er 3 om. Mijn paard was niet over de zeik ofzo maja je kent t wel. Ff oren achter in de nek en been optrekken. Boeit me niks ben ook gewoon Door gereden. In het verkeer moet je rekening met elkaar houden. Als ik ga biken check ik als ik er aan kom de signalen van het paard of ik er überhaupt langs kan schieten. Als het oké is neem ik altijd afstand. Ook met een groep nemen we altijd afstand van paarde en fietsen we achter elkaar ipv met 4 of 6 naast elkaar.

Gewoon lief zijn voor elkaar. Y)(^)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:26

maralyn schreef:
Desiree schreef:
Ik ga voor iedereen aan de kant en ik verwacht dat anderen dat ook voor mij doen. Feit is dat sportfietsers in het algemeen een slechte reputatie hebben en Ruiters niet.

Die gaan ze zo wel krijgen! ;)

Inderdaad :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:33

Ik schaam me plaatsvervangend voor veel van mijn medemensen. Wat een reacties van sommigen! :oo -O-
maralyn schreef:
Desiree schreef:
Ik ga voor iedereen aan de kant en ik verwacht dat anderen dat ook voor mij doen. Feit is dat sportfietsers in het algemeen een slechte reputatie hebben en Ruiters niet.

Die gaan ze zo wel krijgen! ;)

Dat denk ik ook, ja.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:44

Ik vind de amazone aso. Wat veeeel paardenmensen vergeten is dat niet iedereen verstand van paarden heeeft. Soms beseffen (schrijf ik dit woord goed?)of weten ze het gewoon niet dat je rekening moet houden met een paard, het is vaak puur onwetendheid.

Mijn vriend zei laatst ook sinds ik met jou ben snap ik meer van deze dieren en hun gedrag en schrikreactie en hou ik meer afstand en rekening mee. (En dat terwijl ik een super braaf paard heb in verkeer) en mijn vriend echt niet aso rijdt. En altijd in zijn ogen al rekening hield.Waardoor ik tot t besef kwam zo zijn natuurlijk veel meer mensen die denken goed te doen, maar in onze ogen niet.

Dus miss hield deze moutenbiker in zijn ogen wel goed rekening, maar kwam t niet zo over bij de amazone

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:17

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:25

Er was ooit een heel interessant topic op een forum voor fietsers over ruiters...
Conclusie was dat beide groepen (ruiters en fietsers) blijkbaar over weinig zelfreflectie beschikken...

edit: dit topic was 't geloof ik, erg interessant om 't een keer van de andere kant te lezen...: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=44155
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 02-12-15 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:26

LoveBodin schreef:
Er was ooit een heel interessant topic op een forum voor fietsers over ruiters...
Conclusie was dat beide groepen (ruiters en fietsers) blijkbaar over weinig zelfreflectie beschikken...

Kent iemand een berichtje in de krant met klachten over overlast van ruiters?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:38

Desiree schreef:
LoveBodin schreef:

Kent iemand een berichtje in de krant met klachten over overlast van ruiters?

[VN] Veel overlast door agressieve ruiters en mountainbikers
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/831422
http://www.vogelvrijefietser.nl/fotos/d ... se-ruiters
http://www.gemhellevoetsluis.nl/applica ... uiters.pdf
http://www.tubantia.nl/regio/reggestree ... -1.1728359

Brainless

Re: Duitsland: Mountainbiker door amazone mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:42

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 15:50

Mijn ogen vallen ook bijna uit mijn hoofd... iemand van de fiets rijden en slaan met een zweep is 'grappig' 'begrijp het wel' >;)
Overigens vind ik veel ruiters ook hoogst asociaal. Mest laten liggen op een stoep, met 2 paarden naast elkaar op het fietspad zodat er met pijn en moeite iemand langs 'kan' terwijl veel mensen angst hebben voor paarden, In volle galop wandelpaden kruisen in het bos, op het strand op een drukke zomerdag gewoon volle bak door de branding en tussen de handdoekjes doorscheuren (geloof me, dat gebeurt zo ontzettend vaak). Maar goed, het gaat er niet om wie fouter zijn, fietsers of ruiters, het gaat erom dat een vrouw fysiek is geworden jegens iemand die haar niets aandeed maar met wie ze onenigheid had. Hoe kun je dat Okee vinden?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:01

Brainless schreef:

Dit is een typisch voorbeeld van een situatie waarin mensen met elkaar in het gedrang komen en daardoor tegen elkaar uitgespeeld. Men ervaart ruiters als een probleem, maar de ruiters van hun kant ervaren ook een probleem, namelijk gevaar. Ze wijken uit haar veiligere situaties, maar daar zitten ze fietsers weer in de weg. Ik vind niet dat ruiters hierin méér schuld hebben dan anderen. Dan moeten we gewoon gaan kiezen welke ruiters nog hun hobby mogen bedrijven en welke niet, zodat er minder ruiters komen. Want kennelijk zijn er te veel.

Ik vind dat triest.

Brainless schreef:

Dat is in Ootmarsum, hier heel dichtbij. Het bordje staat daar maar de uitleg is slechts een veronderstelling.

In de andere berichtjes veroorzaken ruiters overlast doordat ze op wandelpaden of fietspaden komen.
Waarom zouden ze dat doen?
Zouden ze geen andere mogelijkheden hebben? Want ik weet dat er veel plaatsen zijn waar ruiters niet mogen komen. Waar moeten ze dan rijden? Dan maar weer op het fietspad waar fietsers last van ze krijgen, of in de berm naast de 80 km weg?

Want weer terugkomend op het berichtje bij Ootmarsum, daar is het gebied het Springendal. Een prachtig natuurgebied. Je kunt er mooi rijden, maar niet overal. Want op sommige plaatsen moet je over de hooidijk omdat er daar geen ruiterpaden zijn. De hooidijk is een weg die dwars door het Springendal gaat, een kilometers lange weg waar hard gereden wordt, en waar vrijwel nauwelijks berm aanwezig is. Daar ga je als ruiter niet voor je lol rijden.
Oja, er is daar een mooi pad, maar dat is alleen voor wandelaars, ruiters mogen er niet komen. Maar omdat de andere optie de Hooidijk was, gingen wij daar tóch rijden met onze paarden.
Het was een hele mooie zondag met prachtig weer en het was druk in dat gebied. Veel wandelaars op de been. Enkelen met hond, soms zelfs los wat officieel ook al niet mag, maar niemand had last van elkaar. Ook niet van ons. Wij gingen rustig in stap, wandelaars groetten ons en keken ons na, en we werden een keer gefilmd trouwens ook.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:31

Ik vind het toch wel bijzonder dat mensen neer kunnen zetten dat ze niet goed bij haar hoofd is, op basis van een nieuwsbericht van een paar regels dat vrij eenzijdig is. De kans is zeker aanwezig dat zij verkeerd zat, maar er kan ook een heel andere aanleiding zijn geweest. Misschien was het wel iemand met heel verkeerde intenties en was het zelfverdediging, om aanranding oid te voorkomen?
De enige enge vent die ik ben tegen gekomen in het bos, alleen gekleed in een helm, zat op een mountainbike... Toen was ik niet alleen, maar om die reden rij ik wel met zweep als ik wel alleen rij. En ik ben van plan die te gebruiken ook als ik lastig gevallen word.

Wij kunnen vanaf hier niet beoordelen wat er gebeurt is, en daar beiden niet op veroordelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:00

Desiree schreef:
...Oja, er is daar een mooi pad, maar dat is alleen voor wandelaars, ruiters mogen er niet komen. Maar omdat de andere optie de Hooidijk was, gingen wij daar tóch rijden met onze paarden.
Het was een hele mooie zondag met prachtig weer en het was druk in dat gebied...

Ik denk dat dit een mooie samenvatting is over hoeveel ruiters zich in het verkeer gedragen. En het is bijna grappig om te zien hoe weinig zelfreflectie er getoond wordt als je denkt dat andere weggebruikers hier niet door geïrriteerd raken.

Het verhaal is heel simpel, dat jij niet over de drukke weg wil, dat jij dat stuk niet met de trailer doet, dat jij toch persé naar het natuurgebied wil, is echt jouw probleem en daar hoef je andere weggebruikers niet mee lastig te vallen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:16

Karl66 schreef:
Desiree schreef:
...Oja, er is daar een mooi pad, maar dat is alleen voor wandelaars, ruiters mogen er niet komen. Maar omdat de andere optie de Hooidijk was, gingen wij daar tóch rijden met onze paarden.
Het was een hele mooie zondag met prachtig weer en het was druk in dat gebied...

Ik denk dat dit een mooie samenvatting is over hoeveel ruiters zich in het verkeer gedragen. En het is bijna grappig om te zien hoe weinig zelfreflectie er getoond wordt als je denkt dat andere weggebruikers hier niet door geïrriteerd raken.

Het verhaal is heel simpel, dat jij niet over de drukke weg wil, dat jij dat stuk niet met de trailer doet, dat jij toch persé naar het natuurgebied wil, is echt jouw probleem en daar hoef je andere weggebruikers niet mee lastig te vallen.

Niet helemaal mee eens, het is toch echt de schuld van gemeentes dat er geen faciliteiten worden getroffen; als het om ruiters gaat.

Ze mogen niet op het fietspad, ze mogen niet op een voetpad, maar je moet met je 7 km/uur wel op een 80 weg. Ik snap dat dit komt door vroegere situaties maar is natuurlijk wel iets waar iets aan veranderd zou moeten worden.

Maar goed dit verhaal van het topic, tja, ik zou het met een korrel zout nemen. Het is wel media he.
Misschien zijn ze zelf wel terwijl ze passeerde/inhaalde tegen de uitstekende zweep aangefietst en daardoor bijna tegen een boom aangefietst, en heeft de hele amazone niets gedaan.

Ik bedoel maar, in de media wordt 80% erbij verzonnen en overdreven.......

Ennuh: het kan mij helemaal niet schelen wie er allemaal gebruik maakt van het ruiterpad, ik vind het allemaal wel gezellig.

Enige waar ik een hekel aan heb zijn auto's die mijn aanspanning op de meest onmogelijke en gevaarlijke momenten ineens wil inhalen waardoor er (bijna) aanrijdingen ontstaan, dat ik denk, was die haast om 3 seconden eerder op je bestemming te komen echt nodig....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:25

Karl66 schreef:

Jij moet ruiters toch wel heel erg haten, dat wanneer een ruiter graag wil dat er rekening met hem gehouden wordt, dat hij er mag zijn, dat je stelt dat dit `lastig vallen` van andere weggebruikers is.

Je zou evengoed kunnen stellen dat een ruiter lastig gevallen wordt als hij in gevaar wordt gebracht omdat men geen rekening met hem wenst te houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:40

Nee, maar waar ik wel een hekel aan heb, dat zijn ruiters die denken dat ze het middelpunt van de wereld zijn en dat de wereld zich bij hun aan moet passen. Want die ruiters geven mij ook een slechte naam.

Want jouw verhaal heeft niks te maken met dat je graag wilt dat er rekening met jou gehouden wordt. Jij gaat ergens rijden waar je niet mag komen, omdat jij bepaalt dat dit de beste oplossing is en de rest van de weggebruikers heeft zich daar maar bij aan te passen. Dit is gewoon diva gedrag en dat is iets waar heel veel ruiters last van hebben.

Een mooi voorbeeld, bij ons in de buurt ligt een bos dat door een weg in tweeën gedeeld wordt, Aan de ene kant mag je onbeperkt overal in het bos rijden, met uitzondering van de wandel- en fietspaden. Dit is een bos waar veel gereden wordt en het fietspad ligt dus vol met paardenmest, want als je als ruiter het fietspad wilt gebruiken dan doe je dat toch gewoon? Het andere deel van het bos is een hondenlosloopgebied waar je helemaal niet met je paard mag komen. Drie keer raden, daar ligt het fietspad ook gewoon vol, want je zou eens vijfhonderd meter om het bos heen om moeten rijden? Dat doe je toch niet, dan pas je de regels toch gewoon aan? Want als ruiter wordt je op het fietspad gedoogd, dus mag je daar best rijden en als andere mensen daar last van hebben, dan is dat hun probleem.

Ja mijn probleem dus, want als ik daar in de buurt rij, wordt ik er op aangekeken. En ja, heel veel andere weggebruikers hebben dus wel een hekel aan ruiters...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:43

Mee eens Karl! :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:47

Ik heb geen last van diva gedrag want mensen hebben geen klachten over mij als ruiter. Waarom zouden ze?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:24

Zat je net niet nog trots te vertellen dat je met je paard over een wandelpad reed en dat al die niet ruiters dat zo geweldig leuk vonden? :? :? :?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:33

Karl66 schreef:
Zat je net niet nog trots te vertellen dat je met je paard over een wandelpad reed en dat al die niet ruiters dat zo geweldig leuk vonden? :? :? :?

Ik zat dat niet trots te vertellen. Ik zat dat gewoon te vertellen. We hadden gewoon geen optie of we moesten langs die hooidijk. Niet handig.
Maar je kunt je `niet aan de regels houden` zonder dat je daarmee anderen ergert en behoudens dat je rekening houdt met anderen. De wandelaars vonden het mooi, mensen zien op de een of andere manier graag paarden. Scheelt denk ik wel als je ze niet het gevoel geeft ze van hun sokken te rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:38

Ben het mer karl66 eens. Ben ook al menig aso ruiter en menner tegen gekomen. En tja dat midden op de weg rijden heb ik een bloedhekel aan en juist door zulk gedrag krijg je ook dat mensen heel anders tegen je aan kijken. En dus ook naar andere ruiters. En dan nog maar niet te spreken over het paardenmest op het fietspad. Schaam me dood als ik daar rijdt en kom mensen tegen die denken vast dat die van mij het heeft laten vallen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:50

Hier hebben we geen fietspaden in de buurt dus dat scheelt weer. Alleen smalle landweggetjes van ik denk een drie meter. Maar dan nog heb je idioten die langs je heen willen racen. Ik wil niet verongelukken. En als midden op de weg rijden de enige manier is om ze af te remmen, dan moet dat maar. Het is dat, of een mogelijk ongeluk. Maar als jullie dat risico wel willen nemen omdat je netjes wilt zijn, dan moet je dat zelf weten. Ik wil ook wel netjes zijn hoor, maar niet ten koste van mezelf of mijn paard.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:51

Desiree, omdat jij paarden leuk vindt, wil dat niet zeggen dat alle mensen paarden leuk vinden. In tegendeel, heel veel mensen vinden paarden grote, stinkende beesten, die trappen en bijten en waar ze graag heel ver uit de buurt blijven en die ze niet op hun wandelpad willen zien.

Als jij op het ene moment schrijft dat je op een wandelpad rijdt, omdat jij vindt dat jij daar recht op hebt en even later meldt dat mensen geen klachten over jou als ruiter hebben, want waarom zouden ze? Dan snap je het echt niet, dan begrijp je niet hoe de gemiddelde nederlander tegen paarden aankijkt en zit je zo vast in je eigen idee over hoe leuk paarden zijn, dat je dus wel diva gedrag gaat vertonen.

Jij hebt namelijk een probleem, slechte bereikbaarheid van een natuurgebied, en daar maak je het probleem van die wandelaars van. Want jij vindt dat jij als ruiter de regels zo mag aanpassen als het jou toevallig uitkomt en dat jij dus op een wandelpad mag rijden...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:53

Dan heb jij wellicht veel idioten maar ik heb daar zelden last van. Maar iedereen ervaart erlangs scheuren ook anders. Als ik bv met iemand anders rijdt vind die ook nogal snel dat mensen geen rekening houden met ons terwijl ik dat gevoel niet heb.