Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 07:47

makkelijk praten over: dan moet je maar zorgen voor een hoger gelegen land.
Ik woon in Luxemburg en heb redelijk wat land voor de paarden. Maar het "winterland" naast het huis is nu ook echt modderig. Maar ze zakken er niet diep in, dat is het verschil. Je hebt natuurlijk modder en modder....
Die van mij staan zo veel mogelijk buiten, maar vinden het ook helemaal niet erg, als ze eind van de middag naar binnen mogen.

Dat van de OVP is echt schandalig, ze zouden zich moeten schamen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:46

blackflicka schreef:
Het bleken paarden van madam die al eerder in de fout was gegaan.
Ene K of zoiets kan dat die paarden blijft mishandelen ben haar naam kwijt of wat het nu met een Q.

En dat is dus een gerucht wat niet waar is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:04

Ik heb momenteel 3 paarden aan huis. Ze hebben 3 stallen van 3*4.5 beschikbaar, dan een luifel van ruim 2 mtr een groot deel van de buitenplaats is gestraat en een stuk van 15*15 is zand. Niet ideaal qua ruimte, maar in de noordhollandse polder doe ik het best aardig. Ik zou willen dat ze altijd in de rijbak zouden kunnen lopen. Maar ze slopen mijn bodem, is niet grappig om thuis te komen en te ontdekken dat de dames een stuk van 12 x 2 meter 50 cm hebben uitgediept kan ik je verzekeren.... Dus ze mogen maar 1 of 2 uurtjes per dag als ik thuis ben daar hun benen strekken.
Ik hoop volgend jaar mijn weiland op te kunnen knappen en dan hoop ik dat hun paddock tijd met 1 of 2 maanden verkort kan worden. Maar feit blijft dat het een hoop geld kost en dat willen veel mensen niet.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:24

Wij moeten er ook weer nieuw zand in doen de buitenbak,uitgraven en nieuwe lage erin zodat ze de volgende winter,ook weer droog naar buiten kunnen het kost inderdaad wel wat das waar,zodoende kom er niemand bij ons voor niks rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:04

tamary schreef:
bruintje123 schreef:
Of beseffen dat niet elk land geschikt is als winterweide.

Zat stukken zijn geschikt te maken, maar nog afgezien van de kosten gooit de gemeente vaak roet in het eten. Mag niet ivm uitzicht en niet alleen paardeneigenaren lopen hier tegen aan, maar ook veel koeien en schapenboeren moeten hierdoor dieren opstallen die prima buiten zouden kunnen blijven als die aanpassingen wel gedaan mochten worden.

Dat er problemen verwacht worden door toestaan bouwblok ivm ook woonhuis mogen bouwen op zo'n bouwblok kan ik iets van snappen, maar dan bedenk je een andere constructie als gemeente als bv een specifieke ontheffing voor persoon X op perceel Y zodat daar voor het eigen gebruik een schuilgelegenheid geplaatst kan worden die voldoet aan een paar simpele eisen qua kleur, hoogte en max. oppervlak. Of je laat dat inderdaad vrij mits aan die eisen voldaan wordt.

In een beschaafd land als Nederland moet het toch mogelijk zijn om gewoon netjes voor je dieren te mogen zorgen zonder dat er beperkingen aan die wettelijk! voorgeschreven basiszorg gesteld worden? Hoe je met je dieren omgaat is een van de maatstaven van beschaving. Als ik dan op dit punt naar de wet kijk, is NL een barbaars land.

Ik weet het niet hoor, Nederland is al erg vol! Het wordt wel erg lelijk als je dit vrij laat. En ik zou er ook maar niet aan beginnen, hier in Noord Nederland gaat de discussie over wel/niet plaatsen van windmolens. Zelfde idee: zeer zinvol, maar ook horizonvervuilend....en dus wil (bijna) niemand windmolens in de buurt.
De relatie blubber-schuilstallen ontgaat mij trouwens, blubberig land met schuilstal blijft blubberig :( ...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:37

Natuurlijk, maar paarden kunnen er dan nog steeds zelf voor kiezen om droog te gaan staan

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:23

Maar dat is toch nog steeds niks dan?
Kiezen uit blubber of stal.
Natuurlijk zal een paard een keer in de blubber gaan staan, wat moet hij anders. Maar keuze wil ik dat niet noemen.
En mensen die dan zeggen, kijk hij vind modder niet erg zijn dan toch niet echt, ja hoe noem je dat, snugger?

En ook met Kendra eens.
Ik begrijp wel dat er niet overal die schuilstal vergunning komt.
Want ja wat is nu die schuilstal, daar moet verharding bij, is er verharding dan ook een verhoogde paddock en dan ook en ook.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:30

Bruintje wij hebben deze discussie al gehad zullen we m niet nog een keer voeren?

Wbt verharding die hoeft toch niet permanent te zijn? Ik heb een los betonveerooster bij de uitgang van mijn stal liggen. Die kun je zo optillen (nouja een tractor iig) en verplaatsen. Zover ik weet geen vergunning voor nodig

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:33

Jij herhaalt de discussie toch ook tegen Kendra dat er dan wat te kiezen valt.

Als je gemeente dat als niet permanent aanrekent heb je geluk.
Net als bij een containerstal. Dat mag vaak niet zomaar.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:15

Vind een schuil hut wel belangrijk,of anders een verhoogde verharde plek.
Snap die gemeente niet,staan ze dan zelf zo graag in de regen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 02:58

Ik begrijp die gemeente wel. Anders staat er elke paar meter een hok.
(even overdreven voor de duidelijkheid)

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:31

Dat is ook wel zo,maar dieren willen ook droog kunnen staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:39

Klopt.
Dus de gemeentes moeten daarom alle bebouwing maar toe gaan staan?

Eigenaren kunnen ook andere oplossingen bedenken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:41

Focussed schreef:
Wat paardeneigenaren eraan kunnen doen als hun landje te drassig wordt? 'Ze moeten in het begin al land aanschaffen waar water vrij kan weglopen en de blubber wegzakt. Daarnaast is een stal handig, of je moet de paarden naar een pension verplaatsen als het te nat wordt.'

Een stal handig, vindt de gemeente dat ook? Volgens mij heeft de gemeente daar maling aan. Het is moeilijk om aan land te komen voor een paard, laat staan iets met stal. En een stal erop zetten mag ook al niet.

En land aanschaffen waar water vrij kan weglopen... alsof het allemaal zo simpel is!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 29-11-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:48

Al die gemeente weiden zijn ook zomer weides, vroeger ging dat land naar boeren maar al jaren in kleine stukjes naar particulieren omdat ze zo veel meer geld ontvangen.
Maar het bestemmingsplan wijzigt echt niet want dan kunnen ze die mensen er niet makkelijk meer afzetten.
En wees eerlijk de prijzen voor die weides is ook enorm laag, juist omdat er niet meer mag.

Kun je geen oplossing bieden voor je paard in de slechte periode , moet je niet aan een paard beginnen.
Je weet dit namelijk al voordat je die wei huurt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:51

Het probleem v.d. gemeente,dat ze geen stal willen op het land,is omdat veel mensen een stal bouwen van schroot en afval hout.Maar ook omdat het bestemmingsplan eventueel gewijzigd moet worden.Gemeente's die eigenaar zijn van dat land,willen het bestemmingplan niet wijzigen,ook veel eigenaren van het land willen dit niet.
Maar het grootste probleem is dat men bang is dat er in mooie landschappen krotten van stallen komen te staan.
Dit heb ik een keer ergens gelezen op internet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:52

gohya schreef:
Het probleem v.d. gemeente,dat ze geen stal willen op het land,is omdat veel mensen een stal bouwen van schroot en afval hout.Maar ook omdat het bestemmingsplan eventueel gewijzigd moet worden.Gemeente's die eigenaar zijn van dat land,willen het bestemmingplan niet wijzigen,ook veel eigenaren van het land willen dit niet.
Maar het grootste probleem is dat men bang is dat er in mooie landschappen krotten van stallen komen te staan.

KLopt. Mijn man was hier wethouder en het gaat om `landschapsverrommeling´. Maar er zouden toch richtlijnen voor kunnen zijn om dergelijke schuilstallen te bouwen, zodat ze in de omgeving passen ipv een dissonant te vormen? Maar men moet wíllen he. En dat is het probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:54

Ook dat.
Moet vaak zo goedkoop mogelijk.

Maar ook de algemene verrommeling.
Hok. Balen voordroog. Plastic dat dan overal ligt.

Het buiten gebied mag toch ook nog wel wat groens houden zonder bebouwing?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:56

Misschien kunnen de gemeentes zelf huurstallen ter beschikking stellen?
Nette demontabele stallen voor een leuke prijs, iedereen blij :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:59

Dan heb je nog steeds de troep er omheen.
Plus dat nog steeds veel weides te nat zijn.
Ook verharden toestaan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:59

Desiree schreef:
gohya schreef:

KLopt. Mijn man was hier wethouder en het gaat om `landschapsverrommeling´. Maar er zouden toch richtlijnen voor kunnen zijn om dergelijke schuilstallen te bouwen, zodat ze in de omgeving passen ipv een dissonant te vormen? Maar men moet wíllen he. En dat is het probleem.

Idd. een gemeente kan toch eisen stellen aan een stal die er wel mag komen.
Ook een bepaalde maat v.d. stal,welk materiaal is toegestaan.Dat kost wel wat geld,maar ik zou dat er wel voor over hebben.
Of wat Shirley zegt,laat de gemeente een verplaatsbare stal verhuren.Zo mag er ook geen afval zijn op het land,gewoon strenge regels stellen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:01

bruintje123 schreef:
Ook verharden toestaan?

Je kunt er omheen van die rubberen matten leggen met gaten er in. Daar kan gras doorheen groeien, en ze zakken niet zo ver weg. En ze zijn uiteraard gemakkelijk te leggen en te verwijderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:03

Desiree schreef:
bruintje123 schreef:
Ook verharden toestaan?

Je kunt er omheen van die rubberen matten leggen met gaten er in. Daar kan gras doorheen groeien, en ze zakken niet zo ver weg. En ze zijn uiteraard gemakkelijk te leggen en te verwijderen.

Dan zal je toch eerst geel of wit zand moeten storten,anders drijven die rubber matten alsnog de modder in na heel veel regen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:04

Meer troep dus. :)
Bebouwing zonder bouwblok want die blijven zo niet direct liggen in nat gebied.

Overigens zijn die tegels flink duur.
Hoeveel mensen die er goedkoop landje huren willen dat investeren?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:05

Klein stukje betegelen onder en rond de stal zou dan ook tot de mogelijkheden moeten behoren :j