Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:26

ariatje schreef:
SandraVerl schreef:
Hoezo geen geld is geen excuus? Ik heb dit jaar aan den lijve ondervonden hoe duur een ziek paard is. Het gaat niet alleen over een dier kopen, je moet er ook nog alle zorgen aan kunnen geven. De meeste zouden in mijn plaats hun paard laten hemelen, maar ik heb besloten om voor hem te vechten. Als we morgen toch moeten opgeven, komt er hier geen nieuw paard tot ik terug een spaarpotje heb, ik wil reserve hebben voor als er iets mis gaat, punt.
Mijn shetje is enorm gehecht aan zijn grote vriend, maar zoekt totaal geen contact met andere paarden of pony's, ik zou het voor hem veel wreder vinden om hem eerst aan een tijdelijk maatje te laten wennen, dat vervolgens weer af te nemen om hem dan weeral aan een nieuw paard te laten wennen. En zoals ik reeds zei, ik wil geen 2 shetten.
En het probleem is hier mss niet eens aan de orde als mijn paard wel hersteld.

Zoals ik zei: geld mag geen excuus zijn. En dat je je paard alle mogelijke verzorging geeft hoort er nu eenmaal bij. Komt je shet ( en dat hoop ik oprecht niet voor je ) toch alleen te staan, neem een kameraadje of verkoop hem. Al het andere is zoeken naar excuses en het goed praten voor jezelf.

Let wel dat ik je hier niet persoonlijk wil aanvallen. Maar deze verhalen/ excuses hoor ik overal. Je hebt altijd een keuze. Aanhouden met een vriendje of verkopen naar iemand met een vriendje.

Van mij mag er per direct een wet komen dat het alleen staan van paarden verbiedt.

Dat hoop ik toch niet dat zo een wet er komt, want dan creëer je nog veel schrijnender situaties, door dat de hengsten, die alleen op de wei staan, helemaal niet meer buiten komen, om maar een voorbeeld te noemen...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:31

Goeie zaak, paarden horen niet alleen. Van mij mag er een wet komen, denk dat de meeste mensen het wel weten namelijk en aan informeren niet zo veel hebben.

Met een goeie wet haal je die struisvogelpolitiek er wel uit. Mensen die hun paard alleen hebben staan en telkens maar flauwe excuses maken.. Niet mijn type mens.

Overigens vind ik paarden die over een draadje heen contact kunnen hebben met anderen geen alleen staande paarden. Ik praat over de paarden die geen enkel contact hebben met andere paarden op de wei/stal
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 12-11-15 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:33

Santos_05 schreef:
ariatje schreef:
Lol! Heb er hier wel een die jouw grote hengst met de grond gelijk maakt, hihi. De grote hengsten hier zijn er als de dood voor. 80 cm terror.....

Maar even terug op de discussie

Het verbaast me hoe makkelijk mensen over het alleen staan " heen stappen "
Belangrijk is fysiek contact, oogcontact en het gehoor. Hengsten gooi je niet zomaar bijelkaar. Soms gaat dat goed maar veel vaker fout.

Dit is wel eenvoudig op te lossen door hengsten naast elkaar op te stallen met tralies ertussen. Ze klieren heel de dag zonder dat ze elkaar afmaken. Weg dus met dichte muren, dan af en toe maar een brul of een klauw tegen de deur. Zo hebben ze wel contact maar veilig.

Paarden in hun uppie in een weitje achter het huis is gewoon een no go! Geen discussie over mogelijk het staat gelijk aan mensen levenslang in een isoleercel. Geld is al helemaal geen excuus. Paarden zijn kostbaar, begin er anders niet aan. Men zegt toch ook niet: heb even geen geld dus geef ik mijn paard maar niets te eten? Hij kan best wel zonder?

Contact is voor een paard net als eten een eerste levensbehoefte! Maar er is kennelijk nog een lange weg te gaan eer sommige dat gaan inzien.

Een hengst met ruinen kan ook heel goed gaan, maar daarom is een hengst houden niet voor iedereen weggelegd en is ruinen verstandiger.

Buiten lopen is ook een eerste levensbehoefte :j

Ja dat is zeker een eerste levensbehoefte. Maar wil ook meteen even de illisusie van hengst en ruin gezellig samen buiten ontzenuwen. Gaat ook vaak niet goed. Hier kunnen twee hengsten toevallig samen buiten lopen. Maar wel met regelmatig butsen en deuken. Zolang het binnen de perken blijft mogen ze samen. Maar heb er ook twee die nergens bij kunnen. Die zullen alleen moeten staan. Dwz ze staan alleen op de wei, met oog en oor contact met andere paarden. Op stal met fysiekcontact door tralies heen. Hier dus geen afgezonderde hengsten. Alles ziet, ruikt, hoort en besnuffelt elkaar. Dat is een totaal ander plaatje dan een eenzame pony weggestopt in een weitje achter het huis. Jaar in, jaar uit.....Dat is dierenmishandeling!
Laatst bijgewerkt door ariatje op 12-11-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:36

ohjajoh6 schreef:
ariatje schreef:

Zoals ik zei: geld mag geen excuus zijn. En dat je je paard alle mogelijke verzorging geeft hoort er nu eenmaal bij. Komt je shet ( en dat hoop ik oprecht niet voor je ) toch alleen te staan, neem een kameraadje of verkoop hem. Al het andere is zoeken naar excuses en het goed praten voor jezelf.

Let wel dat ik je hier niet persoonlijk wil aanvallen. Maar deze verhalen/ excuses hoor ik overal. Je hebt altijd een keuze. Aanhouden met een vriendje of verkopen naar iemand met een vriendje.

Van mij mag er per direct een wet komen dat het alleen staan van paarden verbiedt.

Dat hoop ik toch niet dat zo een wet er komt, want dan creëer je nog veel schrijnender situaties, door dat de hengsten, die alleen op de wei staan, helemaal niet meer buiten komen, om maar een voorbeeld te noemen...

Wellicht eerst eens de aanbevelingen doorlezen zoals deze zijn gemaakt voor de nieuwe dierenwelzijnsrichtlijnen. Dan weet je dat je opmerking volledig de plank mis slaat.

Anoniem

Re: Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:45

Ik denk van niet hoor, want als de mensen met wetten om de oren geslagen worden, die om wat voor reden dan ook hun paard alleen op de wei hebben staan, er genoeg zullen zijn, die ze dan maar gewoon ophokken. Wat men niet ziet, kan men ook niet over gaan klagen tenslotte...

En dan zie ik nog altijd liever een paard alleen in de wei, als 24/7 binnen op stal...

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:52

ohjajoh6 schreef:
Ik denk van niet hoor, want als de mensen met wetten om de oren geslagen worden, die om wat voor reden dan ook hun paard alleen op de wei hebben staan, er genoeg zullen zijn, die ze dan maar gewoon ophokken. Wat men niet ziet, kan men ook niet over gaan klagen tenslotte...

En dan zie ik nog altijd liever een paard alleen in de wei, als 24/7 binnen op stal...

Des temeer reden dat er meldingen moeten worden gemaakt. En dat het ene kwaad verborgen gaat worden dmv een ander kwaad maakt het eerste kwaad er niet goed of beter door.

Als ik de reacties zo eens lees bestaat er nog ontzettend veel onkunde mbt het houden van paarden.
En dat op een site als deze!

Schokkend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:55

ariatje schreef:
ohjajoh6 schreef:

Des temeer reden dat er meldingen moeten worden gemaakt. En dat het ene kwaad verborgen gaat worden dmv een ander kwaad maakt het eerste kwaad er niet goed of beter door.

Als ik de reacties zo eens lees bestaat er nog ontzettend veel onkunde mbt het houden van paarden.
En dat op een site als deze!

Schokkend!

Mee eens, maar als wet sla je de plank wel volledig mis, als het kwaad waar het mee verborgen gaat worden nog erger is dan het kwaad waar je tegen strijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:59

ariatje schreef:
SandraVerl schreef:
Hoezo geen geld is geen excuus? Ik heb dit jaar aan den lijve ondervonden hoe duur een ziek paard is. Het gaat niet alleen over een dier kopen, je moet er ook nog alle zorgen aan kunnen geven. De meeste zouden in mijn plaats hun paard laten hemelen, maar ik heb besloten om voor hem te vechten. Als we morgen toch moeten opgeven, komt er hier geen nieuw paard tot ik terug een spaarpotje heb, ik wil reserve hebben voor als er iets mis gaat, punt.
Mijn shetje is enorm gehecht aan zijn grote vriend, maar zoekt totaal geen contact met andere paarden of pony's, ik zou het voor hem veel wreder vinden om hem eerst aan een tijdelijk maatje te laten wennen, dat vervolgens weer af te nemen om hem dan weeral aan een nieuw paard te laten wennen. En zoals ik reeds zei, ik wil geen 2 shetten.
En het probleem is hier mss niet eens aan de orde als mijn paard wel hersteld.

Als ik mijn paard alsnog verlies, dan zal mijn shet alleen blijven tot er een ander paard kan komen en geen enkele wet zal mij tot andere gedachten brengen. Er moet eens iemand proberen om mijne kleine bij mij weg te halen. Jongens toch, er is niets zielig aan een paard dat een periode alleen even moet overbruggen. Nog nooit gehoord van wilde paarden die uit hun kudde verstoten worden?
Wat zijn we een enorm betullende maatschappij aan het worden zeg!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:13

Ik denk zelfs dat ik mijn paarden niet meer alleen kan huisvesten. Na jaren altijd,in kudde te staan kunne we ze onmogelijk alleen,op het land zetten. Dan,krijgen we de ene uitbraak poging na de andere. Zelfs mijn oude merrie die niets van de andere paarden,moet weten en zich altijd afzondert wordt hysterisch en begint te roepen op de rest als ze even alleen,moet staan. Met resultaat dat de kudde dan ook gek wordt. Dus ondanks dat ze geen contact zoekt met andere paarden hecht ze zich wel heel hard aan die andere paarden. Waaruit ik toch kan,opmaken dat paarden graag andere paarden,bij zich hebben ook al zonderen ze zich af.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:37

SandraVerl schreef:
ariatje schreef:

Als ik mijn paard alsnog verlies, dan zal mijn shet alleen blijven tot er een ander paard kan komen en geen enkele wet zal mij tot andere gedachten brengen. Er moet eens iemand proberen om mijne kleine bij mij weg te halen. Jongens toch, er is niets zielig aan een paard dat een periode alleen even moet overbruggen. Nog nooit gehoord van wilde paarden die uit hun kudde verstoten worden?

En hoelang gaat deze periode duren? 1 dag? 1 week? 1 maand? 1 jaar? 10 jaar?
Wat vind jij acceptabel? 1 jaar tot je bankrekening weer is aangevuld?

Verstoten paarden zoeken andere verstoten paarden op en vormen wederom kuddes. Waarom? Omdat een kudde veiligheid biedt tegen roofdieren. Een enkel paard valt makkelijk ten prooi. Dit zit zo diep in het fundament van het paard geworteld dat paarden die alleen door het leven moeten gaan, onzeker worden. Zij leven dus in voortdurende stress. Bij sommige slaat dit zelf om in overmatige argressie.

Dus, leuk geprobeerd dat je de " natuur van het paard " erbij betrekt om ons duidelijk te maken dat we ernaast zitten. Maar dan moet je wel het gehele verhaal vertellen en niet alleen het stukje wat jou toevallig goed uit komt....

Zolang mensen niet uit zichzelf de juiste keuzes maken zal er betutteld moeten worden. En daarom hebben we wetten zodat de samenleving niet helemaal een zooitje wordt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:56

SandraVerl schreef:

Dan is voor mij de vraag om wat voor periode dat gaat. Is dat een week, een maand? Is nog te overzien. Langer? Dat vind ik niet juist. Jij stelt dan jouw eigen belang voor het belang van het dier.
Hij heeft er niet voor gekozen om alleen te komen te staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:06

Hier is het derde paard inderdaad gekomen voordat nummer 1 dood ging.
Nummer 1 heeft het gelukkig langer uitgehouden dan verwacht.
Maar ik wilde inderdaad niet in alle verdriet hals over kop een ander paard zoeken. En nee alleen staan vond ik geen optie.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:20

Chapeau! *\o/*

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:47

Hebben wij ook gehad toen ZE met twee stonden en er onverwachts eentje wegviel. Diezelfde dag heeft een,vriendin nog een pony van haar gebracht zodat ze niet alleen stond en wij tijd hadden om te rouwen en tot we een Ander paard hadden. Denk dat je genoeg mensen,vind die hun pony of shet tijdelijk,bij jouw willen zetten. Ik kreeg regelmatig vraag van,mensen die een shet of oud paardje hebben of ik plaatsje vrij heb om bij,ons op de wei te staan. Voordeel je kan het werk wat verdelen met de andere persoon en de kosten in het huren van de wei kan,je ook delen. Heeft heel veel voordelen voor zowel jezelf en,je paardje. Hier in de omgeving zijn enorm veel mensen die een plaatsje op een wei zoeken.ik vind het althans heel gemakkelijk dat er mensen bij staan. Als je al is een,dagje niet kunt door omstandigheden kan de andere persoon voor de paarden,zorgen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:09

Wat mij betreft mag er wel een regeling komen (net als 3,5x3,5box) dat paarden binnen roep/zicht van andere paarden moeten staan. Als je een paar m2 hebt in de bouw (ken voorbeelden genoeg) waar net 1 paard op kan staan, zet er dan geen paard op of 2 kleintjes.....

Het zijn echt niet alleen de hengsten die alleen staan, genoeg merries en ruinen die door ruimtegebrek ergens staan zonder soortgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:00

Iris82 schreef:
SandraVerl schreef:

Dan is voor mij de vraag om wat voor periode dat gaat. Is dat een week, een maand? Is nog te overzien. Langer? Dat vind ik niet juist. Jij stelt dan jouw eigen belang voor het belang van het dier.
Hij heeft er niet voor gekozen om alleen te komen te staan.

Mijn eigen belang voor mijn dier? Ken je mijn shet? Denk het niet hé, het heeft meer als een jaar geduurd voor hij andere mensen buiten mezelf kon vertrouwen en zelfs nu nog mogen vreemden hem enkel aanraken als ik erbij ben. Mijn shet zoekt alleen contact met mijn huidig paard, vreemde paarden moet hij niet van weten. Dan ga ik hem echt niet de stress aandoen van een tijdelijk paard bij, waar hij aan moet wennen, dat dan weer weg doen voor een nieuw permanent paard of hem de stress aandoen om hem bij andere mensen te plaatsen als er toch een nieuw paard bij komt.
Trouwens, waar iedereen hier moedwillig over leest, is het feit dat dit alleen maar zal gebeuren als mijn zieke paard nu zou overlijden, niet als mijn paard het haalt (beest is trouwens eindelijk herstelende). En mag ik ook nog de tijd hebben om een paard te zoeken wat bij me past? Wel een beetje absurd om mijn shet als oud vuil buiten te zetten als hij even alleen zou vallen om vervolgens 2 nieuwe paarden te kopen.
En in de natuur duurt het soms ook maanden voor een paard een nieuwe kudde vindt, sommige oude hengsten slijten hun laatste jaren zelfs alleen.
Ik ga hier in ieder geval niet meer reageren, ben het extremistisch, betuttelend denken meer dan zat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:12

Sommige paarden/ponies kunnen écht ECHT niet met een ander, en dat is niet altijd een smoes, dat lukt dan gewoon niet. Soms lukt het met de moeilijke gevallen met 9 paarden niet en met net die ene wel, maar hoeveel kansen heb je dat uit te gaan proberen.

Dat paarden niet alleen hóren is natuurlijk evident.

Dat ze niet alleen kúnnen is een kleine minderheid. Ook paarden die jarenlang in hun uppie hebben gestaan leren zich neen van de tien keer nog handhaven in een groep.

Ik heb het natuurlijk hier niet over hormonen-hengsten of zoiets, daarmee ga je gepast om.

Maar er zijn écht paarden die liever alleen staan (dan wel met een stroomdraad gescheiden van de paarden in de next weide).

In mijn dorp is er ook een merrie die al vele jaren alleen staat.
Ik weet de reden niet, en de ins en outs van die merrie niet.
Geen haar op mijn hoofd dat ik zomaar zo'n kwestie zou aangeven, zonder dat ik weet waarom. ik voel mij niet geroepen "mensen op het matje"te roepen"" en daaromtrent te gaan ondervragen. Er zijn wel meer redenen dan 1 te bedenken waarom een paard (al dan niet tijdelijk) afgezonderd staat (of soms zelfs MOET staan), dat ook een medische achtergrond kan hebben.

Ik ben dus ook niet gecharmeerd van het initiatief, hoewel mijn paarden en ponies allemaal met een maatje buiten staan, dus mij raakt het verder niet wat dat betreft.
Laten ze dan maar eens die nog veel vaker voorkomende 24/7 dag en nacht binnen opgesloten paarden aanpakken. Maar dat "zien" ze dan weer niet, want... die staan niet buiten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:06

hmm..
een heel dubbel initiatief.

Aan de ene kant, voor de paarden van mensen die zich niet bewust zijn van het feit dat paarden kudde dieren zijn (waarom heb je dan een paard, je verdiept je er toch eerst in? ) is het een goed initiatief.
Aan de andere kant heb je de mensen die het wel weten, maar die in een situatie zitten waarin het niet anders kan.

Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten.
Een zeer dominant paard (heeft wel socialisatie gehad als veulen, komt namelijk uit de kudde uit Ierland) of hij beschermde zijn kudde op zo'n manier dat mensen niet meer de wei in mochten :+
Of het paard deed iets wat hem niet beviel, dan kon hij ook wel behoorlijk hard afstraffen.
Vooral paarden die opgevoed waren door mensen, die zijn paardentaal dus niet begrepen konden er flink van langs krijgen.

Uiteindelijk hebben we hem apart gezet en hoe vreemd het ook klinkt, mijn paard kwam tot rust.
Hij werd rustiger, liever, kalmer en vooral zijn ogen veranderde, ze werden rustig.
In de loop der jaren nog een paar keer geprobeerd samen te zetten met andere paarden, maar elke keer hetzelfde geemmer.

Tot 4 jaar terug. Toen kwam mijn paard op nieuw (als probeersel) samen te staan met de ruin die naast hem op stal staat... en in eens ging het goed. Het ruintje weet wanneer hij moet maken wanneer hij weg komt als dit niet lukt dan heeft hij een tijdelijk pech moment... en mijn paard weet wat hij aan het ruintje heeft en kan er redelijk mee om gaan.
Waarom het nu wel lukte en de jaren er voor niet? geen idee.
Maar het is gelukt en uiteindelijk staat mijn paard toch weer met een maatje samen.

Maar als er dan een of andere instantie was geweest die mij even ging voorlichten hoe ik met mijn paard om zou moeten gaan dan was ik toch werkelijk waar not amused geweest.
(zelfde geld voor de dierenbescherming trouwens).
En als er een wet was geweest, wat had ik dan met mijn paard moeten doen?
Maar bij andere paarden in gooien met alle gevolgen van dien?
Op stal houden?
dat laatste zou voor mij dus echt geen optie zijn!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:20

bruintje123 schreef:
Als burgertje paard huisvest zoals hoort valt er niet veel te pesten. ;)

juistem. Aan sommige reacties is ZO overduidelijk te merken dat daar een paardje alleen staat. Triest hoor, het tegen beter weten in proberen recht te praten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:59

Nou hier staat ook een paard alleen, zou niet weten waarvoor ik daar geheimzinnig zou doen. Van harte welkom als je een ruin hebt die je eraan wil blootstellen, maar dan niet piepen dat je paard gewond raakt en ik ze niet meer uit elkaar krijg.

Nu is het mijn eigen stal gelukkig maar ik heb het al wel eens getroffen: Mijn eerste paard destijds, gewoon ruin, sloeg ineens compleet om in de kudde en greep een andere ruin. Eigenares over de mik, terecht. Wat er ook gebeurd was, de mijne kon ineens alleen nog maar bij anderen met een draadje er tussen. Zelfs met een jaarling ging het niet, hij trapte nog door terwijl het beestje zich op de grond had laten vallen. Nou ja, dan maar apart.
Kom ik op een andere stal, gezegd dat hij écht niet bij een ander gezet kon worden... Wat denk je: Word ik gebeld, vrouw over de mik, ze hadden het toch willen proberen met hun pony samen, want ze vonden dat ik overdreef, en die van mij had er tot op het bot op in getrapt. Dierenarts erbij, pony kon nooit meer voor de sport gereden en nou wilden ze dat ik die pony vergoedde. Hé doeiiii, als je zelf zo eigenwijs bent om tegen alle afspraken in je pony erbij te zetten, dan pak je zelf ook de gevolgen maar.

Ik ken mijn paarden. De merrie is een dominante tuttebel maar wel eerlijk en respecteert grenzen, mijn overleden ruin ging voor alle paarden aan de kant en de pony zal eens haar kansen testen maar erkent ook snel haar meerdere. De hengst speelt te ruw en respecteert geen grenzen en dan worden andere paarden doodsbenauwd en dat eerste paard van hierboven was altijd sociaal in de kudde en ineens sloeg hij om en was hij gewoon écht link op de wei. Nooit geweten waarom maar dan hoeft echt geen bobo van een stichting te komen voorlichten .

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:19

oud nieuws hoorde ik; Helaas is er per abuis recent een artikel geplaatst op Bit Magazine over onze actie omtrent paarden alleen in de wei. Deze actie is echter al afgelopen in 2012, maar u kunt wel melding doen bij de dierenpolitie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:25

mijn drie paarden staan alle drie apart....als de dierenpolitie vind dat ze bij elkaar moeten staan mogen zij de dierenarts kosten betalen van bijtwonden en een hoefbevangen pony.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:29

Dat paarden niet met anderen kunnen heeft naar mijn mening te maken met een verkeerde opvoeding. Wanneer zij van jongs af aan al paard mogen zijn en in groepsverband staan zal dat geen problemen geven.

Goede zaak dit. Hier in Leusden ook een aantal weitjes waar 1 paard staat en verder niks. Zielig vind ik het. Als eigenaar heb je dan imo gewoon schijt aan de levensbehoeften van je paard.
Sociaal contact is 1 van de belangrijkste behoeftes van een paard. En ook hengsten kunnen weidemaatjes hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:51

Marjoow schreef:
Dat paarden niet met anderen kunnen heeft naar mijn mening te maken met een verkeerde opvoeding. Wanneer zij van jongs af aan al paard mogen zijn en in groepsverband staan zal dat geen problemen geven.

Met alle respect naar jou en je mening: Mijn ervaring wijst dus anders uit.
Zie mijn eerste paard, heeft altijd mee in de kudde gestaan, het weiland was hectares groot dus ze konden elkaar ook makkelijk ontlopen en toch is er ineens een knop omgegaan en werd dat paard agressief naar andere paarden. Medisch was het ook niet (een tumor ofzo) want naar mensen bleef het een hartstikke vriendelijk dier, onder het zadel ging er nog geen oor plat naar passerende paarden... Wat er gebeurt is, geen idee.

Met de hengst idem, heeft altijd in de opfok gestaan maar hij werd gewoon als volwassen dekhengst veel te stoer. Hij bedoelt het niet eens agressief, hij wil spelen maar het gaat zo bruut, met zoveel geweld, en hij walst zo pontificaal over andere paarden hun grenzen heen. Mijn eigen ruin heeft hij lopen opjagen tot het beestje wit van het schuim, onder de bijtwonden stond te pissen van angst. Andere klanten op pensionstallen stonden ook niet te wachten op zo'n bruut bij hun paard in de wei. Terwijl het bij mensen echt een enorm lulletje rozewater is, een bravere dekhengst naar mensen ga je niet snel vinden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:54

Shirley schreef:
Rare reactie...

Wat is er mis met mensen wijzen op een onjuiste behandeling van hun dier :?

Een stuk ijzer in hun mond, onder hun hoeven en op hun rug zitten is dan alles behalve een juiste behandeling...

Mijn paard heeft periodes alleen en samen gestaan. Het kan haar geen ene moer schelen of er een ander in haar weiland staat te schijten. Kwestie van temperament denk ik.