Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: Nieuw soort hoefijzer ontworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:19

Het is inderdaad erg interessant!
Sowieso vind ik dit topic interessant. Ik zou het persoonlijk dan ook fijn vinden dat het interessant bleef en het niet uitmond in een off-topic discussie ;)

Ik wist helemaal niet dat er zoveel gesjoemeld wordt in de wetenschap. Vanaf nu ga ik geen enkel wetenschappelijk onderzoek meer vertrouwen, haha.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:06

Moderatoropmerking:
Wederom heb ik een aantal off topic berichten verwijderd. Nogmaals het dringende verzoek om on topic te blijven reageren. Het artikel gaat over nieuw beslag. Het gaat hier niet om de discussie of ijzers of blootsvoets beter is voor het paard

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 06:09

NathalietjeB schreef:
Als men echt graag t hoefmechanisme wil verbeteren, moet men eens leren dat een paard geen hoefijzers nodig heeft..

Elk hoefijzer verslechterd het hoef mechanisme

Wat een ONZIN! Heb je een gebruikt ijzer wel eens goed bekeken? Laat je eerst eens goed informeren Door een goeie smid!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 06:34

Moderatoropmerking:
Post verwijderd waarin op de persoon gespeeld werd. Daarnaast staat er volgens mij een prachtige groene balk van mijn collega hierboven die (opnieuw) totaal genegeerd wordt.

De discussie ijzers/ijzerloos graag elders voeren. Dit topic dient alleen om het nieuwe ijzer te bespreken, al dan niet ten opzichte van traditioneel beslag.

Word dit nogmaals genegeerd dan zal ik dit topic op slot zetten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:13

Mariett schreef:
Ik wist helemaal niet dat er zoveel gesjoemeld wordt in de wetenschap. Vanaf nu ga ik geen enkel wetenschappelijk onderzoek meer vertrouwen, haha.

Sinds de wetenschap door bedrijven moet worden betaald zijn bepaalde uitkomsten niet wenselijk en de uitkomsten dus op zijn minst gezegd gekleurd.
Een aantal reacties hiervoor willen dat blijkbaar graag aan hoefijzers koppelen. Wij hebben op dit moment geen enkel gegeven om dat wetenschappelijk te beoordelen.

De ontwerper claimt voordelen waar ik benieuwd naar ben.
Ik weet ook niet of het hier om een orthopedisch ijzer gaat of voor universeel gebruik.
nog ff geduld dus.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:47

Repelsteel: ik zie nu pas je reactie op mijn paard. Vind je eigenlijk een beetje onbeschoft!
Ik hou mijn paard al die jaren aan de praat dankzij de ijzers. Je weet niets van de historie af, van het paard en of ik al dan niet zonder heb geprobeerd.
Persoonlijk vind ik het het knap dat een paard van 27 jaar nog steeds dagelijks loopt en van alles doet ondanks dat hij artrose heeft.

Maar.... heb aan mijn smid gevraagd er eens naar te kijken, ook Ronald Aalders zal ik eens vragen wat hij ervan denkt. Zijn mening doet er toe voor mij perssonlijk.

Blijf van mening dat sommige paarden wel ijzers nodig hebben, andere niet. Laat iedereen in zijn waarde!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 09:52

Ik snap wel de gedachte achter het ijzer. Door de opening zet het de voet niet helemaal vast, zodat het in de beweging van het mechanisme minder beperkt wordt en het de voet toch beschermt.
Ik kan me ook voorstellen dat het ijzer niet voor iedere voet geschikt is. Bijvoorbeeld hoeven die snel scheuren oid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:00

scoris schreef:
Beste mensen hier allemaal op bokt.nl,
Ik zou graag mijn verhaal eens doen over het beslag waar het hier om gaat.
Ik had 2 jaar geleden een paard die meerdere malen behandeld werd voor chronische rugpijnen ,maar zonder enig blijvend resultaat.
Hij liep zowel heel kort vooraan zonder of met beslag, van op verharde wegen te rijden was totaal geen sprake.
Hij was in omgang geen doetje ,en zelf een paard waar je altijd moest alert zijn.
Dit paard kreeg gedrags training en alle mogelijke medische oorzaken werden bekeken.
De rugpijn en zijn problemen met het kort lopen bleven echter.
Hij loopt nu reeds 2 jaar op dit beslag waar u het hier over heeft.
Met als resultaat dat zijn problemen met het lopen op verharde wegen onmiddellijk weg waren ,hij stap en draaft nu over straat met ruime passen om U tegen te zeggen.
2 dagen na elkaar meer dan 30 km op straat draven is nu geen enkel probleem.
Rugpijn volledig verdwenen, na het eerste beslag nooit nog iets van gemerkt.
Wat zijn gedrag betreft, hij heef deze zomer kinderkampen meegelopen!!!!

Dit is mijn ervaring met dit "nieuw" beslag waar mijn paard al 2 jaar mee loopt ,het is voor mij gewoon weg super.

Conclusie dit ijzer heeft ervoor gezorgd dat mijn paard terug comfortabel kon lopen waardoor hij zijn rug kon loslaten en de rugpijn verdween.
en door pijnloos te zijn is zijn gedrag ook volledig veranderd in de goede zin.
En ik heb de max van een paard sedert hij op dit beslag loopt.

Ik zal mijn paard nooit meer van een ander beslag voorzien!!!!!!!!
Met mijn ervaring kan ik alleen maar inzien dat het dit beslag is waar veel paarden beter zullen op lopen.
Maar ik weet natuurlijk 100% hoe het werkt en eruit ziet ,voor sommigen zal dat pas na 6 november zijn.

Anoniem schreef:
Wat was de exacte oorzaak van de rugpijn en is die oorzaak nu opgelost dan?

Het antwoord staat in de post. Doordat het paard pijn in de voeten had, hield hij zijn rug vast en had vervolgens ook pijn in de rug. Met het nieuwe ijzer was dit dus opgelost.

Ik kan me voorstellen Scoris, dat je enthousiast bent. Is het jouw eigen smid die het ijzer heeft bedacht?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:23

De bedenker van dit ijzer is een paardentandarts, ik kan zo snel niet terug vinden of hij ook smid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:42

Babootje schreef:
scoris schreef:
Beste mensen hier allemaal op bokt.nl,
Ik zou graag mijn verhaal eens doen over het beslag waar het hier om gaat.
Ik had 2 jaar geleden een paard die meerdere malen behandeld werd voor chronische rugpijnen ,maar zonder enig blijvend resultaat.
Hij liep zowel heel kort vooraan zonder of met beslag, van op verharde wegen te rijden was totaal geen sprake.
Hij was in omgang geen doetje ,en zelf een paard waar je altijd moest alert zijn.
Dit paard kreeg gedrags training en alle mogelijke medische oorzaken werden bekeken.
De rugpijn en zijn problemen met het kort lopen bleven echter.
Hij loopt nu reeds 2 jaar op dit beslag waar u het hier over heeft.
Met als resultaat dat zijn problemen met het lopen op verharde wegen onmiddellijk weg waren ,hij stap en draaft nu over straat met ruime passen om U tegen te zeggen.
2 dagen na elkaar meer dan 30 km op straat draven is nu geen enkel probleem.
Rugpijn volledig verdwenen, na het eerste beslag nooit nog iets van gemerkt.
Wat zijn gedrag betreft, hij heef deze zomer kinderkampen meegelopen!!!!

Dit is mijn ervaring met dit "nieuw" beslag waar mijn paard al 2 jaar mee loopt ,het is voor mij gewoon weg super.

Conclusie dit ijzer heeft ervoor gezorgd dat mijn paard terug comfortabel kon lopen waardoor hij zijn rug kon loslaten en de rugpijn verdween.
en door pijnloos te zijn is zijn gedrag ook volledig veranderd in de goede zin.
En ik heb de max van een paard sedert hij op dit beslag loopt.

Ik zal mijn paard nooit meer van een ander beslag voorzien!!!!!!!!
Met mijn ervaring kan ik alleen maar inzien dat het dit beslag is waar veel paarden beter zullen op lopen.
Maar ik weet natuurlijk 100% hoe het werkt en eruit ziet ,voor sommigen zal dat pas na 6 november zijn.

[naam] schreef:
Wat was de exacte oorzaak van de rugpijn en is die oorzaak nu opgelost dan?

Het antwoord staat in de post. Doordat het paard pijn in de voeten had, hield hij zijn rug vast en had vervolgens ook pijn in de rug. Met het nieuwe ijzer was dit dus opgelost.

Ik kan me voorstellen Scoris, dat je enthousiast bent. Is het jouw eigen smid die het ijzer heeft bedacht?

Pijn in de voeten is een gevolg. Ik vroeg naar de oorzaak.
Er is oorzaak waardoor een paard pijn in de voeten krijgt.
Als de rugpijn een gevolg was van kort lopen en kort lopen een gevolg van zere voeten, en zere voeten een gevolg van? De oorzaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 01:48

ElCamino schreef:
[naam]: ik zie nu pas je reactie op mijn paard. Vind je eigenlijk een beetje onbeschoft!
Ik hou mijn paard al die jaren aan de praat dankzij de ijzers. Je weet niets van de historie af, van het paard en of ik al dan niet zonder heb geprobeerd.
Persoonlijk vind ik het het knap dat een paard van 27 jaar nog steeds dagelijks loopt en van alles doet ondanks dat hij artrose heeft.

Maar.... heb aan mijn smid gevraagd er eens naar te kijken, ook Ronald Aalders zal ik eens vragen wat hij ervan denkt. Zijn mening doet er toe voor mij perssonlijk.

Blijf van mening dat sommige paarden wel ijzers nodig hebben, andere niet. Laat iedereen in zijn waarde!

Het is net zo knap als dat een diabetespatiënt met rottende afstervende tenen gewoon door kan lopen. Die voelt ook niets.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:43

Slotje voor overleg

EDIT: Het topic blijft helaas gesloten.