Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:59

Het doet afbreuk aan de sport om alles maar te simplificeren. Alles draait om het geld. Beter toegankelijk voor iedereen? Voor de inkomsten van de KNHS. Hoe meer mensen met startkaarten, hoe beter.
Investeer meer in fatsoenlijk paardrijden en maak wat mij betreft de proeven maar moeilijker, in plaats van makkelijker. Alles moet tegenwoordig maar in hapklare brokken worden aangeboden. Paardrijden is niet makkelijk en simpel te leren voor iedereen. Het is afzien en hard werk. Vooral voor jezelf. Als je in de M al niet meer hoeft halt te houden bij binnenkomst en niet meer hoeft door te zitten bij verruimingen, wat stelt de africhting dan nog voor. Schaf dan de verzameling in de M2 ook maar af. Veel te moeilijk.
Maak het proeven rijden juist meer uitdagend en iets hoogstaands. Ik vind dat waar het nu naar toe lijkt te gaan 3 keer niks.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:06

ik vind die hele M al een wassen neus worden. Zoals jij zegt Suzanne F, vroegah was het toch wel even anders. Ik heb nog m1 gereden met wendingen om de achterhand, en ik dacht zelfs ook al travers. En nu wordt het in mijn ogen nog simpeler. Ik krijg echt het idee dat de proeven aangepast worden naar onkunde van de ruiters. Je moet toch gewoon door kunnen zitten, wat is dat nou. Nu weer makkelijker maken door licht te moeten rijden. Ik zie het probleem veel meer bij de jury's liggen, dat zijn de enigen die er voor kunnen zorgen dat combinaties over gaan naar een klasse waar ze niet klaar voor zijn. Als je in de middendraf, laat staan uitgestrekte draf, niet kan blijven zitten, heb je hoogstwaarschijnlijk ook al geen beste zit in de arbeidsdraf. Dat moet gesignaleerd worden door de jury's en die moeten daar dan ook naar oordelen. Het nivo van het zz-licht is al gedaald sinds het bij de basis is gekomen. Mensen die geen winst konden rijden in het zz-licht toen het nog subtop was, rijden sinds het bij de basis is wel regelmatig winst. Maar ja, die komen zichzelf dan weer tegen in het zz-zwaar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:06

Inderdaad vur.

En voor de mensen die zeggen dat het voor de paard vriendelijkheid is.
Laat de jury er gewoon op punten.
Tegen de hand per hogere klasse zwaarder punten.
Geen achterhand gebruik ook mee nemen.
Maar ik snap die angst wel.
Waar er vroeger werd gehamerd dat je van achter naar voren gereden moest worden lijkt nu het spektakel de winst te geven.

Halsstrekken is daarmee wel een verbetering. Trek die ook maar door tot gp.

Mousmous

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:12

Precies, dat bedoel ik ook. De taak ligt bij de jury.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:20

Ik had begrepen dat ze doorzitten/lichtrijden in B en L aan de ruiter gaan overlaten (middendraf etc nagelaten). Ik vind die piepkleine stukjes lichtrijden in de B proeven lastig,en je brengt je paard telkens uit balans. Volgens mij wordt er in Duitsland altijd doorgezeten tijdens de proeven,ook de lagere klasses.
Zou fijn zijn als je zelf mag kiezen of je wil lichtrijden of doorzitten in de lagere klasses.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:36

petraaken schreef:
In de B kan ik het nog begrijpen dat ze die binnenkomende groet afschaffen maar al die andere klassen vind ik grote onzin. Ik vind het juist veel fijner om door te zitten in de middendraf. Kan ik veel beter het achterbeen er bij houden.

Ehhhhh die is er al lange tijd af hoor!
Ook in de L.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:39

lotje5lotje schreef:
Ik had begrepen dat ze doorzitten/lichtrijden in B en L aan de ruiter gaan overlaten (middendraf etc nagelaten). Ik vind die piepkleine stukjes lichtrijden in de B proeven lastig,en je brengt je paard telkens uit balans. Volgens mij wordt er in Duitsland altijd doorgezeten tijdens de proeven,ook de lagere klasses.
Zou fijn zijn als je zelf mag kiezen of je wil lichtrijden of doorzitten in de lagere klasses.

Waar rijdt jij dressuur?
In de B zit amper doorzitten.......
Het is bijna de volledige proef lichtrijden.
En er is geen sprake van mogen kiezen in de B voor één van de twee hoor. Daar gaat ook niets in veranderen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:45

"Korter en vloeiender maken van de proeven
Het forum wil de B en L proeven korter maken en minder overgangen in de proeven zodat de proeven
vloeiender te rijden zijn. Het aantal onderdelen per proef blijft wel hetzelfde.
Daarnaast wordt voorgesteld om het doorzitten en lichtrijden in de klassen B en L los te laten".

Tendence,dit heb ik even gecopieerd van de KNHS site. Het lijkt me dus juist fijn om niet de hele tijd te moeten afwisselen met doorzitten/lichtrijden, soms gaat het om tien meter lichtrijden na een overgang vanuit galop bijvoorbeeld,voordat je weer moet gaan doorzitten voor de volgende oefening, dan lijkt mij die 10 meter lichtrijden nogal storend voor de balans van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:54

Mag toch hopen dat het niet toegestaan gaat worden om een gehele B proef door te zitten.

Waarschijnlijk mag je er voor kiezen dat de onderdelen waar doorzitten gevraagd wordt je ook mag kiezen voor lichtrijden.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:58

Nee de hele proef lijkt me ook niet handig met jonge paarden,maar er zijn nu stukjes in de B proeven waarvan ik denk daar had je net zo goed even kunnen blijven doorzitten voor de volgende oefening,omdat dat soms een heel kort stukje is, en dus erg rommelig wordt. Maar misschien maken ze de proeven nu iets vloeiender en is dat doorzitten helemaal niet meer zo aan de orde,we gaan het zien!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:58

Dat was een voorstel, maar wat ik tot nu gelezen heb, is dat er niet door.
Maar sowieso is die wisseling er nu amper.
Alleen doorzitten voor de galop in de B.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:03

Ik vind het halsstrekken in de hogere klasses wel een goed idee! Maar het lichtrijden in de verruimingen in de M wel een beetje vreemd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:08

Ik hoop dat de proeven in een kwalitatief beter boekje staan dan het huidige. Verder zie ik het wel. Ben toch geen dressuur amazone. Dressuur is iets om erbij te doen omdat je er toch bent om te springen. Halsstrekken zit er goed op dus ik vind het een pluspunt dat het in het M er weer in komt. Weer een puntje om de middendraf te compenseren want het is geen voorbeenzwaaier.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:11

Halsstrekken in elke klasse pleit ik al jaren voor, maar de andere wijzigingen... Zonder binnenkomen en groeten nam ik de proef al niet serieus en ik kan me helemaal niks voorstellen bij een Z-proef zonder officieel binnenkomen. Ik snapte wel waarom het eruit ging voor de laagste klasses, maar vanaf de M zou je ZEKER (probleemloos) op de ouderwetse manier moeten kunnen beginnen, lijkt me. Voor mijn gevoel is de proef niet echt begonnen zonder begingroet. Het is een onhandig stukje voor jonge paarden, maar pech. Dan werk je maar wat harder aan rechtrichten/controle.

De verschrikkelijke wisselingen tussen lichtrijden en doorzitten in de L1 mogen er van mij ook uit. Wat is dat irritant.

Kortere proeven lijken me niet nodig. Als 5 minuten al te lang is, dan vraag ik me af wat wel lukt. Ik zou liever nog langer in de ring willen zijn dan korter.

Jammer dat de wendingen om de achterhand niet meer terugkomen in de M1 en dat de M2 niet in elke proef travers + sb heeft. De opbouw van vroeger vond ik veel mooier.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:19

vur schreef:
Het doet afbreuk aan de sport om alles maar te simplificeren. Alles draait om het geld. Beter toegankelijk voor iedereen? Voor de inkomsten van de KNHS. Hoe meer mensen met startkaarten, hoe beter.
Investeer meer in fatsoenlijk paardrijden en maak wat mij betreft de proeven maar moeilijker, in plaats van makkelijker. Alles moet tegenwoordig maar in hapklare brokken worden aangeboden. Paardrijden is niet makkelijk en simpel te leren voor iedereen. Het is afzien en hard werk. Vooral voor jezelf. Als je in de M al niet meer hoeft halt te houden bij binnenkomst en niet meer hoeft door te zitten bij verruimingen, wat stelt de africhting dan nog voor. Schaf dan de verzameling in de M2 ook maar af. Veel te moeilijk.
Maak het proeven rijden juist meer uitdagend en iets hoogstaands. Ik vind dat waar het nu naar toe lijkt te gaan 3 keer niks.

Ik denk dat de toegankelijkheid van de sport op dit moment weinig te maken heeft met geld en inkomsten... Dat blijkt wel uit wat er kennelijk gevraagd wordt in de huidige sport, namelijk verlaging van het niveau. Dat maakte ik in ieder geval op uit de eerdere berichtgeving waarin de bevindingen van de verschillende fora stonden... Een klasse onder de B en nog meer van die rare ideeën...

De reden? Naar mijn idee de mentaliteit. Menigeen kan niet meer fatsoenlijk kritisch naar zichzelf kijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:23

Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat Janine.
Plus de jaag mentaliteit van tegenwoordig. Alles moet snel. Geen tijd meer voor basis. Geen tijd meer voor goede voorbereiding thuis.
Dan zijn proeven al snel te moeilijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:23

Lijkt me toch grappig om de huidige ruiters in de diverse klassen een keertje uit het boekje waar 156 een winstpunt was te laten rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:25

En de 120.
Zou die proeven wel eens terug willen zien.

Maar het hele jureren is veranderd.
Toen werd achter de ll en van voren prutsen nog afgestraft.
Nu lijkt het bijna te horen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:32

Anne_GTI schreef:
Lijkt me toch grappig om de huidige ruiters in de diverse klassen een keertje uit het boekje waar 156 een winstpunt was te laten rijden.

Ik ken ruiters die in die tijd (en de tijd die Bruintje123 noemt) heel erg leuk mee reden, maar die nu helemaal over de kop rijden...

Maar het lijkt me wel een heel erg leuk experiment!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:34

Wat een onzin, als paarden spanning krijgen door hh en groeten aan het begin van de proef, moet de jury daarnaar punten en commentaar op het protocol zetten, dan kan de combinatie er aan werken.
Hh aan het begin afschaffen is symptoom bestrijding.
Straks krijg je mensen die GP rijden op paarden die nog niet normaal kunnen staan bij het groeten...oh wacht...

Als iemand stuitert bij het doorzitten in de midden en uitgestrekte draf, moet er naar gepunt worden en moet de ruiter zitlessen gaan nemen.
Daar ligt een taak voor de ruiter, jury en instructie.
Van het probleem simpelweg vermijden, leer je maar weinig.

Het enige wat ik kan toejuichen is het halsstrekken in de hogere proeven.
Ondanks het bereiken van dat niveau, blijken er toch veel combinaties te zijn waarvan het paard niet op eigen benen kan lopen, halsstrekken is een mooi controle middel.

Ik heb hier nog een proevenboekje uit 1968:

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 25-09-15 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:35

Nee, niet halthouden aan het begin van de proef voorkomt onvriendelijk gedrag en bevordert voorwaarts denken. Ik kan hier uit het oogpunt van het paard alleen maar voor zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:39

Geweldig die oude proeven.

Ik vind het jammer dat groeten word afgeschaft.
Vind het een stukje respect naar de jury toe en ik vind het ook netjes om eerst te groeten maarja blijkbaar ben ik ook van de oude stempel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:40

bruintje123 schreef:
Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat Janine.
Plus de jaag mentaliteit van tegenwoordig. Alles moet snel. Geen tijd meer voor basis. Geen tijd meer voor goede voorbereiding thuis.
Dan zijn proeven al snel te moeilijk.

Die goede voorbereiding thuis is op zich ook helemaal niet zo ingewikkeld hoor. Zeker niet voor een B proef!
Het probleem is ook in dit geval de inzet. Een goede instructeur wordt vervangen door een softe die er geen hout verstand van heeft, maar de ruiter een wat beter gevoel geeft, de vervolgens vrolijk op die manier verder gaat.
En dan zeggen dat ze het rustig aan doen omdat het beter is voor het paard... :+ En ach, op den duur ga je vanzelf klagen over juryleden die niet zien wanneer een paard 'goed' gereden is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:44

Mando schreef:
Geweldig die oude proeven.

Ik vind het jammer dat groeten word afgeschaft.
Vind het een stukje respect naar de jury toe en ik vind het ook netjes om eerst te groeten maarja blijkbaar ben ik ook van de oude stempel

Maar wat een vreselijk lange lijnen in die 1e proef :oo

Ik weet nog niet zo wat ik van de veranderingen vind. Ik rijd zelf op het moment L2 (net in het buitenseizoen overstap gedaan) en ik was blij dat ik eindelijk gewoon lekker kon doorzitten. Lichtrijden in de middendraf doe ik omdat het dus moet maar in de training vind ik mijn paard beter reageren als ik doorzit. Dat het halsstrekken er in blijft vind ik dan (voor ons :P) wel weer een pluspunt want ondanks d'r kort ogende nekje kan ze altijd heerlijk op de correcte manier stofzuigen :D
Binnenkomen zonder groeten.... weet niet, van mij had dat er best wel in blijven mogen zitten vanaf de L1. Ik ben wat dat betreft ook ouderwets....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 21:49

Maar jullie mogen van mij best als je de baan aan het verkennen bent even knikken of goedemiddag zeggen hoor.
Bijna hetzelfde als groeten en nog persoonlijker ook.
Dan laat je zien, dat je het waardeert dat "ik" er zit ipv dat verplichte knikje.