Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Eigenaar oude pony plaatst bord voor bezorgde omstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:14

Kijk dat dus, dat is ook waarom de eigenaar er een bord neerzet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:18

Janine1990 schreef:
Iedereen die z'n oordeel klaar had over wat de pony gevoerd heeft moet even het bijbehorende radio fragment gaan luisteren. Kan er over zijn daadwerkelijke rantsoen gediscussieerd worden. Werd vanmiddag allemaal verteld.

lol.. goed dat je het zegt janine..
had het nog niet gezien op de site..

heb het gelijk even geluisterd..

*mikt wat popcorn naar janine en een blikje drinken naar keuze*
nu even wachten op de eerste Jaaaaaaaaaa, maaaaaaaaaaaaaaar

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:32

gerlinda12 schreef:
Wij hebben een pony van 39 op stal maar die is toch heel wat dikker.

Ja en ik ken een pony van 3 die is ook dikker ;-)

Wat een totaal zinloze, kant-noch-wal reactie :+

Jongens, dit dier krijgt niet te weinig te vreten, maar is gewoon oud. Zie dat gras waar die instaat. Iedereen moet wel kunnen bedenken dat het dier in ieder geval niet te weinig vreten krijgt.
Oude dieren kunnen nu eenmaal (veel) problemen krijgen en aftakeling van het lichaam is er nu eenmaal een van. Dat er dieren zijn met deze leeftijd die dat niet hebben is totaal niet relevant; dat de 1 cushing heeft op 17 wil toch ook niet zeggen dat alle dieren van 17 dat dan maar moeten hebben?

De ene oma sterft dik en de volgende als een gratenpakhuis.

En de aannames die maar meteen gedaan worden dat het dier 'zeker weten' pijn moet hebben en verlost moet worden, pffff, knap beoordeeld van een foto.
Dus alle opa's en oma's die iets krakkemikkig oud worden moeten ook allemaal maar dood? Want met wat kwaaltjes kan je niet meer gelukkig zijn?

Jongens toch.... Hou die beoordeling toch even lekker voor je eigen paarden en laat deze eigenaar zich bekommeren om zijn eigen paard.

hyndla06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:38

Wat een vreselijke reacties worden er weer geplaatst!
Iedereen (denkt) het weer beter te weten!
Mijn oude paardje is net overleden en was ook zo mager.
Hij kreeg slobber dn seniores priores en noem maar op wat er te krijgen is.
De da is er herhaaldelijk bijgeweest voor check up.
Niet ieder mens blijft dik en goed doorvoed tot aan zijn dood en voor honden katten en paarden geld hetzelfde.
Oordeel toch niet zo snel over anderen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:56

Ayla_4Ever schreef:
Wat betreft de verwarring over Groningen/Limburg, de desbetreffende pony en het baasje in dit artikel wonen al jaren in de provincie Groningen. Het kan toeval zijn dat er een soortgelijk artikel in de Limburger verschenen.

Ik heb de oude krant gevonden, en het blijkt inderdaad toch om een andere pony te gaan, maar wel bijna hetzelfde verhaal.
Arme dier staat op bietenpulp, brood en appels en dat vind ik toch echt geen dieet voor zo'n oudje..
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:59

Ik ken mensen die hebben hun oude paard om deze reden in laten slapen. Ondanks dat ze alles probeerden wat al dan niet op een aardige manier geadviseerd werd, bleef het paard net zo mager als het paard op de foto. Het sprong nog zo over de omheining, maar elke keer politie en dierenbescherming op het erf en nare briefjes in de brievenbus zorgde ervoor dat ze besloten hebben het op 36 jarige leeftijd maar in te laten slapen. Niet elk ouder paard is hetzelfde. De één loopt stijf, de ander heeft een hele holle rug, weer een andere cushing of heeft een slechte stofwisseling, waardoor ze geen vetten meer opnemen. Oordelen is altijd zo makkelijk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:13

8nnemiek schreef:
Ayla_4Ever schreef:
Wat betreft de verwarring over Groningen/Limburg, de desbetreffende pony en het baasje in dit artikel wonen al jaren in de provincie Groningen. Het kan toeval zijn dat er een soortgelijk artikel in de Limburger verschenen.

Ik heb de oude krant gevonden, en het blijkt inderdaad toch om een andere pony te gaan, maar wel bijna hetzelfde verhaal.
Arme dier staat op bietenpulp, brood en appels en dat vind ik toch echt geen dieet voor zo'n oudje..
[ [url=m/qNRGMG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw die is nog magerder. Maar ik kijk er niet van op met het dieet van het beestje. Grasbrok, grasmix en seniorenslobber zou een betere keus geweest zijn. Grazen kunnen die oudjes vaak ook niet goed meer dus al staan ze tot de knieen in het gras dat wil niet zeggen dat ze daar genoeg van binnen krijgen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:08

Paardje van me tante ging ook die kant op hij is 32 jaar geworden hij had geen kiezen meer dus hooi at ie niet meer kreeg alleen maar merendeels slobber dat ie tenminste nog iets at stond veel op een landje waar hij gras kon eten en had cusing. Hij was in 3 jaar tijd snel achter uit gegaan ik ree toen ie nog 28 was nog buitenritjes met hem. We missen hem nog steeds heel erg me tante deed er alles aan om hem op gewicht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:36

Tja, mensen denken iew, ziet er niet uit, eng. Maak maar dood. Want zo is de mentaliteit tegenwoordig.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:13

Ik had er ook zo een. Van alles geprobeerd. Seniores priores Masters senior veulenbrok snijmais Dekens er op zodat ze haar energie niet kwijtraakte om zich warm te houden etc etc. Ze was regelmatig aan de diarree waardoor ze alles wat ik er met moeite aan had gekregen weer kwijt raakte maar ze was nog zo goed in dr koppie. Ik had haar vanaf 11 maanden dus ik kende haar door en door

regelmatig kwam de dierenbescherming op het erf. Vaak heb ik er over gedacht om haar in te laten slapen om van het gezeur van voorbijgangers af te zijn.

Toen ze met 33 jaar en 7 maanden het zelf op gaf heb ben we meteen besloten om haar te laten gaan

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:40

Bokt zou bokt niet zijn zonder gezeur en commentaar :')

Knap dat jullie allemaal kunnen oordelen terwijl jullie niet eens weten wat de eigenaar voor de pony doet. Mijn oude paard daar kwam regelmatig de tandarts, kreeg zo veel voer, dat als ik dat mijn huidige pony gaf, ik hem de stal uit zou moeten rollen... Maar die kwam ook gewoon niet aan, vooral in de winter viel die erg in. Zag er ook niet uit, eerlijk is eerlijk... Maar soms kun je er in stoppen wat je wilt, maar werkt het gewoon echt niet. Paard is inmiddels al enkele jaren dood, maar echt niet alles werkt... (Voedingsadvies en alles gevraagd, supplementen, alles wat we maar konden verzinnen geprobeerd)

Dus oordeel alsjeblieft niet zo snel... Dat onwetende niet paardenmensen dat doen, begrijpelijk... Die zien de ribben en denken "aah zielig", maar als je een beetje ervaring hebt met paarden, dan weet je dat niet alles bij alle paarden helpt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:51

het enge van zo mager zijn is dat er geen spier meer opzit....die gaat straks of niet meer liggen of kan niet meer opstaan.De spieren zijn volledig weggeteerd.
Geen idee wat dat dier te eten krijgt.Met dat gras komt hij er niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:54

Ik zou er een bord naast plaatsen. Voor oude dieren is er speciale voeding/zorg die ervoor zorgt dat ze niet zo mager hoeven te worden ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:55

Bowen schreef:
Ik zou er een bord naast plaatsen. Voor oude dieren is er speciale voeding die ervoor zorgt dat ze niet zo mager hoeven te worden ;)

:') _/-\o_

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:55

Mensen die zo mager/spierloos zijn krijgen ook allerlei klachten. Niet alleen spierzwakte (wat voor een vluchtdier al een serieus welzijnsprobleem kan zijn) maar ook allerlei vage pijntjes. Als er toch zo nodig met mensen vergeleken moet worden.

Ik ben erg benieuwd wat deze pony aan voer krijgt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:09

3x slobber (slubber :D ) op een dag, zegt meneer Faber in het radio-interview. Plus die wei die er goed uitziet. En volgens mij hoorde ik hem ook iets zeggen over hooi dat hij in de stal zag, maar dat weet ik niet meer zeker.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:17

Dat is over het algemeen geen passend voer voor een dergelijk mager oud paard. Wel voldoende voer, maar niet voldoende passend dus. Niet verbazingwekkend, wel jammer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:19

Je weet natuurlijk niet wat voor slobber, dat zegt hij er niet bij (zou ook tamelijk nutteloos zijn in een algemeen nieuwsprogramma). Iedereen roept hier zo hard over Seniores Priores of Masters seniorenslobber... Kan prima zijn dat hij dat geeft natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:19

of misschien weekt hij oud brood :+ ....en noemt dat slobber.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:20

Zou ook nog kunnen :') maar dat haalde ik dan weer niet uit het audiofragmentje.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:25

Hooi en gras zal het beestje weinig meer aan hebben, dus dan zal hij of zij het vooral van de slobber moeten hebben. Vrees dat het beestje eerder 6 keer per dag slobber nodig heeft en dan geen gewone slobber maar echt wel iets als senior priores of wat er op lijkt plus een goede grasvervanger als grasbrok of grasmix. Een oud beestje op gewicht houden kan wel maar dan zul je er wel heel veel voor moeten doen. Een paar keer per dag een bakje slobber neerzetten is echt niet voldoende. Ik ken genoeg mensen met oude pony's en paarden die net zo oud of ouder zijn en die er een stuk beter bij staan. Maar die krijgen dan ook de hele dag door intensieve verzorging.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:24

Grote kans dat het gewone bietenpulp is, dat was vroeger altijd de meest bekende slobber.. Maar bietenpulp is toch echt alleen loze buikvulling, vooral vezels, om honger tegen te gaan, maar niet om aan te zetten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:05

jongens, wat let jullie.

de man zegt zelf.. vraag het mij dan, loop dan op mij af..

hij staat met naam en foto in de krant.. en er is een bokker die de pony kent begreep ik.

ervanuit gaan dat hij dus wel het verkeerde zal voeren is wel heel gemakkelijk..
hij zet de deur wagenwijd voor jullie open om vragen te stellen, zodat er geen vooroordelen zullen zijn..

daarbij gaat men er vanuit dat 'vroegaaahh' van toepassing is omdat het een oudere 'boer' is..
maar heeft iemand ook gehoord dat het de oude rijpony van zijn dochter betreft?
Dus waarschijnlijk heeft die ook nog wel iets in de melk te brokkelen.

dat de man geweekt brood of bietenpulp slobbber noemt is weer eens van het slechtste van de mens uitgaan zoals ik een paar pagina's geleden al opmerkte..

eerst wordt er gezegd dan zal hij wel geen slobber voeren.. en nu de man duidelijk aangeeft dat hij slobber voert, en de verslager een ruimere stal aantreft dan menig andere pony heeft.. dan gaan de mensen er hier dus maar weer vanuit dat het eigenlijk toch geen slobber is, of verkeerd merk.. als de pony maar gewoon niet op is, en als de boer maar schuldig kan worden bevonden blijkbaar.

bel de goede man op, of ga er langs.. maar er domweg vanuit gaan dat iemand fout handelt is wel erg gemakkelijk..

dat wil niet zeggen dat er een verkeerde slobber gegeven wordt, maar ga dat die man dan uitleggen.. nu gedraagt menigeen zich net zo als de mensen daar in de buurt.. pony zien en oordelen, zonder de man aan te spreken.

of voor diegene die denken dat ze het dier met twee weken slobber wel weer op gewicht krijgen..
wat let je, stel het voor om de pony twee weken op stal te nemen en lever hem dan weer in blakende gezondheid af?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:17

gohya schreef:
Deze is 20 jaar [stuk jonger natuurlijk] maar vel over been.En met de juiste slobber weer goed gekregen!
[ Afbeelding ]

Na 3 mnd. was ze zo.
[ Afbeelding ]

Dus hier het bewijs dat het met de juiste slobber zeker wel kan.

Dat scheelt dus 16 jaar en waarschijnlijk heel veel tanden, totaal geen reële vergelijking.

Ik heb een Quarter gehad die altijd mager was, kon onbeperkt gras en hooi eten en kreeg ruim ander voer erbij. Soms lukt het gewoon niet en zeker niet als ze op leeftijd komen.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:23

De oude hengst van mijn vriendin is inmiddels 30, en net zo mager, hij loop nog kwiek en heeft zelfs nog gedekt, heeft hij nog geen problemen mee :Y) Hij krijgt ook slobber van hoogstaande kwaliteit, meerdere keren per dag, de tandarts is er bij geweest maar hij geeft ook aan dat hij aan zo´n oud gebit ook niet meer veel kan doen. Acapulco maakt een gelukkige indruk.