PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:48

Tillie20 schreef:
Seventeen schreef:
De paarden op dit topsportniveau hebben een heel andere instelling en karakter, om te winnen moet het paard WILLEN winnen, anders gaat het niet lukken.
Je kunt een paard tot een bepaald niveau dwingen maar niet op dit niveau.

Een paard heeft geen perceptie van winnen. Hij kan wel zijn best willen doen, maar ook dat kan je dwingen met negatieve methodes.

Een paard wat je dwingt zal nooit lekker los door het lijf gaan lopen en er ontspannen gaan lopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:49

Tillie20 schreef:

De eerste drie plaatjes zijn conform de regels van de FEI. De laatste niet. Ergens is er dus iets fout gegaan en daar mag best wel eens iets aan gedaan worden. Deze keer is het PETA en ik hoop de volgende keer iemand anders. Maar de FEI reageert niet eens op brieven die gestuurd zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:51

Seventeen schreef:
Een paard wat je dwingt zal nooit lekker los door het lijf gaan lopen en er ontspannen gaan lopen.

Ook gespannen paarden kunnen blijkbaar op een ontspannen manier lopen. Kijk maar naar Undercover, hij was enorm gespannen en dat kon iedere leek zien. Maar toch had hij de benodigde 'dressuur' houding en toch heeft hij een deel van de proef gelopen. Helaas gaat dat absoluut niet op. Conditionering is conditionering.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:51

damian23 schreef:
Tillie20 schreef:

De eerste drie plaatjes zijn conform de regels van de FEI. De laatste niet. Ergens is er dus iets fout gegaan en daar mag best wel eens iets aan gedaan worden. Deze keer is het PETA en ik hoop de volgende keer iemand anders. Maar de FEI reageert niet eens op brieven die gestuurd zijn.

Helaas wel ja. Plaatjes zijn allemaal van de GP van 1970. Laatste is Totilas in 2015.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:53

Tillie20 schreef:
Seventeen schreef:

Ook gespannen paarden kunnen blijkbaar op een ontspannen manier lopen. Kijk maar naar Undercover, hij was enorm gespannen en dat kon iedere leek zien. Maar toch had hij de benodigde 'dressuur' houding en toch heeft hij een deel van de proef gelopen. Helaas gaat dat absoluut niet op. Conditionering is conditionering.

Gedeurende dat deel van de proef zag je de spanning afvloeien. Al vrij snel kon Gal wat meer teugel geven in het stapgedeelte en daar is het fout gegaan juist daar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:54

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:55

Tillie20 schreef:
Seventeen schreef:

Ja, hij was enorm gespannen maar je zegt het zelf, hij liep in de houding. Hij liep niet lekker te swingen door het lijf, hij was niet ontspannen. Ieder paard kan een dressuurproef lopen, hoe gespannen het dier ook is. Maar dan krijg je nog geen punten, en dat gebeurde ook niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:57

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:59

Babootje schreef:
ingedebruijn schreef:
Thesserd geeft hierboven al uitleg over haar eerdere opmerking.

Dan nog is het een hele slechte vergelijking :D

Daarom had het ook een onserieuze ondertoon :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:03

Seventeen schreef:
Tillie20 schreef:

Ja, hij was enorm gespannen maar je zegt het zelf, hij liep in de houding. Hij liep niet lekker te swingen door het lijf, hij was niet ontspannen. Ieder paard kan een dressuurproef lopen, hoe gespannen het dier ook is. Maar dan krijg je nog geen punten, en dat gebeurde ook niet.

Als hij geen bloed had gehad durf ik te wedden dat hij prima punten had gekregen. Kijk eens naar de punten van Totje, niet de allerhoogste, maar ook niet stikberoerd, dat terwijl dat wel had gemoeten, want hij liep gewoon niet goed. En zeer zeker niet ontspannen met die pijn waarvan we nu allen weten dat hij die had.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:06

ingedebruijn schreef:
Een hoop negatieve reacties naar Gal maar eigenlijk geen? naar Rath. Daar staat iedereen wel achter?

Ik sta niet achter PETA, maar Rath schaam je diep :o

Hij was euforisch na z'n proef, en ik kan me ergens nog voorstellen dat je op dat moment niet zoveel benul hebt dat er echt iets goed mis is, maar hij is vervolgens ook nog bij de jury gaan klagen over z'n punten. Als dan twee dagen later je paard met botontsteking gediagnostiseerd wordt... Nee sorry, ik heb het 'm altijd gegund maar die reactie klopte echt van geen kant.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 20-08-15 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:06

Bowen schreef:
Als hij geen bloed had gehad durf ik te wedden dat hij prima punten had gekregen. Kijk eens naar de punten van Totje, niet de allerhoogste, maar ook niet stikberoerd, dat terwijl dat wel had gemoeten, want hij liep gewoon niet goed. En zeer zeker niet ontspannen met die pijn waarvan we nu allen weten dat hij die had.

Precies!

En daarbij komt dat het ging dat je een paard niet kan dwingen. Wanneer je een paard dus zo'n dressuurhouding aanleert met negatieve methodes(dat valt bij mij onder dwingen, dat kan voor andere mensen anders zijn) dan zal dat de eerste zoveel keer echt schokkend zijn voor het paard, maar daarna zal het paard eraan wennen. Het is dus niet vanzelfsprekend dat een paard dat met negatieve methodes gedwongen wordt niet ontspannen loopt. Ik ben er zeer zeker van overtuigd dat je een paard kan dwingen zo te lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:10

Laurie schreef:
ingedebruijn schreef:
Een hoop negatieve reacties naar Gal maar eigenlijk geen? naar Rath. Daar staat iedereen wel achter?

Ik sta niet achter PETA, maar Rath schaam je diep :o

Hij was euforisch na z'n proef, en ik kan me ergens nog voorstellen dat je op dat moment niet zoveel benul hebt dat er echt iets goed mis is, maar hij is vervolgens ook nog bij de jury gaan klagen over z'n punten. Als dan twee dagen later je paard met botontsteking gediagnostiseerd wordt... Nee sorry, ik heb het 'm altijd gegund maar die reactie klopte echt van geen kant.

Ben ik met je eens.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:11

Tillie20 schreef:
Bowen schreef:

Precies!

En daarbij komt dat het ging dat je een paard niet kan dwingen. Wanneer je een paard dus zo'n dressuurhouding aanleert met negatieve methodes(dat valt bij mij onder dwingen, dat kan voor andere mensen anders zijn) dan zal dat de eerste zoveel keer echt schokkend zijn voor het paard, maar daarna zal het paard eraan wennen. Het is dus niet vanzelfsprekend dat een paard dat met negatieve methodes gedwongen wordt niet ontspannen loopt. Ik ben er zeer zeker van overtuigd dat je een paard kan dwingen zo te lopen.

Niet met jullie eens want hij begon op een zeer laag percentage.
Tevens heeft een vriendin van mij een paard gereden met ontzettend veel spanning, simpelweg door de verkeerde manier van trainen door de vorige eigenaren, ga er verder niet op in, maar die spanning heb je er echt niet zo uit hoor. Terwijl zij op een heel normale manier trainde. Paard leek qua temperament heel erg op Undercover.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:12

Babootje schreef:
ingedebruijn schreef:
Thesserd geeft hierboven al uitleg over haar eerdere opmerking.

Dan nog is het een hele slechte vergelijking :D

Thesserd schreef:
Daarom had het ook een onserieuze ondertoon :')

Sorry dat ik het zeg Thesserd, maar de misdaden van IS zijn zo gruwelijk dat ik de "humor" van de vergelijking ook niet kan inzien. (Terwijl je bij mij echt wel een scherpe grap kunt maken)

Gnome

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:15

Ik denk dat PETA bij Gal weinig kan doen ivm bewijs dat er eigenlijk niet is. Bij Toot denk ik echter dat ze best een kans maken omdat hij ook al niet vlekkeloos door de voorkeuring kwam. Wat er ook uit komt, ik hoop dat alle ruiters zich de volgende keer sneller afvragen of het wel juist is wat ze doen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:16

Seventeen schreef:
Niet met jullie eens want hij begon op een zeer laag percentage.
Tevens heeft een vriendin van mij een paard gereden met ontzettend veel spanning, simpelweg door de verkeerde manier van trainen door de vorige eigenaren, ga er verder niet op in, maar die spanning heb je er echt niet zo uit hoor. Terwijl zij op een heel normale manier trainde. Paard leek qua temperament heel erg op Undercover.

Undercover is dus binnen een minuut van 300% gespannen en alert naar 100% ontspannen gegaan? Dat kan je me niet wijs maken :j Erg genoeg dat hij gewoon nog redelijk gescoord had daarmee.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:24

ingedebruijn schreef:
Ik denk dat PETA bij Gal weinig kan doen ivm bewijs dat er eigenlijk niet is. Bij Toot denk ik echter dat ze best een kans maken omdat hij ook al niet vlekkeloos door de voorkeuring kwam. Wat er ook uit komt, ik hoop dat alle ruiters zich de volgende keer sneller afvragen of het wel juist is wat ze doen.

Dan moeten ze ook de keuringsdierenarts voor de rechter dagen.

Tillie20@ Ik denk dat het verstandiger is als je je eerst een inleest wat topsport op dit niveau nou eigenlijk is, hoeveel management en er nagedacht word voor en over het dier, hoe te trainen etc. voor je zulke gevaarlijke uitspraken gaat doen. Ik las het laatst op facebook door de groom van Gal, die nodigde iedereen uit om eens te komen kijken en mee te komen lopen hoe het er nou aan toe ging in plaats van van alles rond te bazuinen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:25

Seventeen schreef:
ingedebruijn schreef:

Dan moeten ze ook de keuringsdierenarts voor de rechter dagen.

In dat geval niet de dierenarts maar de hoofdjury, zij gaf ondanks een negatief advies toch groen licht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:27

Wat mij betreft iedereen die groen licht gaf in deze situatie.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:31

Kan iemand toelichten waarom de jury het laatste woord heeft bij de Vetcheck? Ik begrijp dat je als jury juist nooit op de stoel van de DA mag gaan zitten?

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:32

Citaat:
Sorry, maar loop jij maar eens een uur met je kin tegen je borst, 5x per week. Dat is op den duur echt niet goed voor je gewrichten en spieren.

Citaat:
Op de correctie wijze, wordt gezegd. Dat wil dus niet zeggen zolang 5 x per week.

Volgens mij is er geen 'correcte wijze' van rollkur :') het blijft rollkur.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:36

dnieSz schreef:
Volgens mij is er geen 'correcte wijze' van rollkur :') het blijft rollkur.

Ik begrijp (correct me if I'm wrong) dat het verschil tussen LDR en Rollkur zou zijn dat Rollkur met geweld afdwingen te maken zou hebben en LDR op uitnodiging (dus zonder geweld) van de ruiter. Dus imo is er geen correcte rollkur mogelijk, maar alleen correct LDR

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:44

Als je maar lang genoeg rollkur rijdt wordt het vanzelf LDR. Paard zal leren de druk te ontwijken. Maar beiden fout.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:44

Half Bokt zal het wel niet met me eens zijn maar in beide gevallen vind ik het niet slecht dat er actie ondernomen wordt. Met een kreupel paard moet je niet aan de start verschijnen en bloed uit de mond? Kom op zeg, sinds wanneer is dat geaccepteerd? Als een reguliere Bokker daar foto's van zou plaatsen zou er een ware hetze ontstaan maar nu het Edward betreft is de situatie ineens anders? Ik vind dit onacceptabele 'bijkomstigheden' van de dressuursport. En in iedere tak van paardensport gebeuren ongetwijfeld dingen die (iig imo) niet door de beugel kunnen.