Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:51

Ik word hier zo moe van...

Topsport is hard, ongeacht of het om mensen en dieren gaat. Pupliek , fans, mensen willen ook steeds meer spektakels zien. Mooier, extremer beter. Dus dat zou betekenen dat iedereen op de tribunes net zo schuldig is als de personenn in de top. Want als niemand het interesseert en geen bakken geld betaald om het te zien hoeven die zich ook niet zo druk te maken om het spektakel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:46

vencedor schreef:
Ik word hier zo moe van...

Topsport is hard, ongeacht of het om mensen en dieren gaat. Pupliek , fans, mensen willen ook steeds meer spektakels zien. Mooier, extremer beter. Dus dat zou betekenen dat iedereen op de tribunes net zo schuldig is als de personenn in de top. Want als niemand het interesseert en geen bakken geld betaald om het te zien hoeven die zich ook niet zo druk te maken om het spektakel.

Waarom wordt je er moe van?

Hoe kun je nu een dier vergelijken met een mens? Een mens kiest zelf voor topsport.

Een paard wordt weinig gevraagd.

Die krijgt echt niet de keuze om zonder halster de vrachtwagen op te rennen, omdat ie zo graag weer enkele dagen van huis gaat om in een vreemde omgeving een topprestatie neer te zetten, of om liever te besluiten dat een leven in het land met enkele vrienden en een schuilstal hem meer past.

Klein verschil.

Verder eens: zodra je weet, dat dierenleed een groot onderdeel uitmaakt van de training van dieren in een bepaalde sector, ben je meedeschuldig als je blij gaat zitten klappen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:17

geerke schreef:
Percy schreef:
Misschien moeten alle topsporters er maar mee ophouden. Inclusief Epke Zonderland, de voetballers, de zwemmers etc. want goed begeleid naar je top werken met plezier in het werk is oh zo slecht.

Soms zijn er rotte appels, soms zijn er inschattingsfouten maar laten we vooral iedereen over één kam scheren en er tegen aan gaan trappen. Dan kunnen de stokpaardjes weer van stal gehaald worden.

hoe kun je nu mensen vergelijken met mensen die dieren ge(mis)bruiken voor hun succes?

Ik begreep dat jij bekend bent met internationaal niveau?Dan weet je ook dat het niet over rozen gaat,en dat het paardenwelzijn zeker niet altijd voor op staat.

Mensen worden natuurlijk meestal niet toppsorter omdat je ze daar als volwassen mens met hun volle verstand voor kiezen. Als je aan de top wilt komen moet je toch als kind al beginnen en word je als presterende tiener flink onder druk gezet om vooral door te sporten, in Nl is dat misschien nog niet zo extreem maar in andere landen is dat best te vergelijken. Een tijdje terug zag ik foto's van chineese trainers die jonge turners/turnsters op aan het rekken waren, daar kunnen de topruiters nog wat van leren zullen we maar zeggen. Imo kan je de disucssie over topsport in het algemeen best betrekken bij topssport met dieren.

Ik vind het terrecht dat mensen verontwaardigd zijn dat een overduidelijk geblesseerd dier in de topsport loopt, dat is gewoon een slecht voorbeeld voor de hele doelgroep en een zeer goed voorbeeld van slecht welzijn, maar om dat de discussie meteen weer op rolkur ed te gooien ipv op welzijn roept imo alleen maar weerstand op. Je zou nu best op kunnen staan voor een betere controle op gezondheid en dan kan toch eigenlijk niemand zeggen dat ie daar tegen is na dit incident, maar ipv gaan er weer een paar vinger wijzen naar dingen waardoor alleen maar conflict ontstaat en er niets word opgelost.

Mousmous

Re: Paardensport: commercie en eerzuchtigheid spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:11

@ Narobi, rollkur is wel verboden. Er mag 10 minuten LDR gereden worden. Daar zit wel degelijk verschil in. Of daar naar wordt gehandeld is een tweede.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:14

_Nelleke_ schreef:
Anne_GTI schreef:
Het afscheid van PIB op 18 jarige leeftijd terwijl die altijd in de rollkur losgereden is lijkt mij dan weer een goed voorbeeld dat mits op de juiste manier toegepast het juist bijdraagt aan langere houdbaarheid van een grandprix paard.

Omdat 1 taai paard er geen last van heeft, hoeft het niet te betekenen dat het heeft bijgedragen aan het behalen van zijn 18 jaar op top niveau.

Anky had er vier die tot op hoge leeftijd meegereden hebben en oud zijn geworden, of in geval van Salinero nu oud mag worden... Prisco (ergens in de 30 geworden), Bonfire (Cushing, maar ook tegen de 30 en tot hoge leeftijd in sport), Salinero (net als Bonfire tot hoge leeftijd op topniveau) en ook de door Anky opgeleide, uitgebrachte en later met Morgan nog getrainde Painted Black gezond meegedraaid tot pensionleeftijd.

Haar Nelson (1995) is ook de jongste niet meer, die was alleen geen echte topper. Uiteraard wel getraind op hoog(ste) niveau.
vorig jaar:
https://www.youtube.com/watch?v=u9u4zVjx12c

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:37

Ik klap nergens voor dieren :D

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:15

Hoe kunnen we nu serieus eerlijk en oprecht de vergelijking blijven maken tussen paarden en topsporters binnen andere sporten? Kiest het paard vrijwillig voor topsport? Of is het paard een middel in de topsport? Krijgt het paard de dikke vette bankrekening zoals een voetballer dat krijgt? Welk zeggenschap heeft het paard? Ik weet niet hoor maar een paard is net zo'n levend wezen als een mens.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:57

Paarden in de topsport willen maar al te graag werken, anders doen ze het echt niet voor je en zetten ze niet zulke prestaties neer.

Daarbij kost het hen ook veel minder moeite dan de minder getalenteerde paarden ;) paard is de grote atleet, de ruiter stuurt alleen!

Voor de rest ben ik het helemaal met Schoentje eens.

Men zoekt stokken om te slaan, maar ik denk niet dat je bij het hele kleine percentage
van ongeveer 0.006% toppaarden(sporters) moet zijn,
maar de pony/paarden bij de particulier of handelaren ;) bij die 99% is veel meer onkunde, onwetendheid en dierenleed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:00

Listje, dat ben ik neit met je eens. Ik heb paarden afgestompt zien worden, ja die waren daarna wel braaf ja. Als ze het maar niet in hun hoofd haalden om wat anders te doen dan wat er van hun gevraagd werd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:02

Joolien schreef:
Listje, dat ben ik neit met je eens. Ik heb paarden afgestompt zien worden, ja die waren daarna wel braaf ja. Als ze het maar niet in hun hoofd haalden om wat anders te doen dan wat er van hun gevraagd werd.

Ja Joolien jij kwam ook echt op de topstallen :roll:

Het is de laag eronder waar het misgaat, waar de paarden en ruiters aan talent ontbreken....daar ben jij geweest en heb jij gezien.

Ik heb op een internationale stal gewerkt en kwam daardoor ook op ander topstallen met de grote namen,
maar echt geen kwaad woord daarover, echt top hoe ze met hun paarden omgaan _/-\o_

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:06

Llewella schreef:
Hoe kunnen we nu serieus eerlijk en oprecht de vergelijking blijven maken tussen paarden en topsporters binnen andere sporten? Kiest het paard vrijwillig voor topsport? Of is het paard een middel in de topsport? Krijgt het paard de dikke vette bankrekening zoals een voetballer dat krijgt? Welk zeggenschap heeft het paard? Ik weet niet hoor maar een paard is net zo'n levend wezen als een mens.

Als je denkt dat er in de topsport bij mensen niemand wordt uitgebuit zie je het imo wel een beetje rooskleurig in hoor. Dat is misschien waar voor de Nederlandse topsporters maar in sommige landen worden jonge kinderen in opleidingen gestopt om topsporter te worden waar ze niet voor kiezen, waar ze enorm zware opleidingen volgen die imo nooit gezond kunnen zijn en de meeste het toch nooit zullen maken en daar dus ook niet rijk van gaan worden. In china bijvoorbeeld: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -bars.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:17

listiglistje schreef:
Joolien schreef:

Ja Joolien jij kwam ook echt op de topstallen :roll:

Het is de laag eronder waar het misgaat, waar de paarden en ruiters aan talent ontbreken....daar ben jij geweest en heb jij gezien.

Ik heb op een internationale stal gewerkt en kwam daardoor ook op ander topstallen met de grote namen,
maar echt geen kwaad woord daarover, echt top hoe ze met hun paarden omgaan _/-\o_

Ja, toevallig wel ja. Ik heb het met Eigen ogen gezien, ik heb bloed gezien, en stroomstootapparaten. En niet eenmalig. Dus ja, ik kan daar over meepraten ja. En ja, dit was een oud-Olympische ruiter ja.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:27

Afdeling sterkte verhalen :7 als je het mij vraagt.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:34

Ik sluit me aan bij Schoentje en LL. Joolien 1 slechte ervaring van jou, wil niet zeggen, dat het overal zo is.

Persoonlijk denk ik dat er veel meer misstanden zijn en dierenleed bij de recreanten, broodfokkers van mode-dieren en the-one-a-be's.....

En bij sommige bokkers krijg ik de indruk dat "hun carrière" in de sport is mislukt en daarom maar andere ruiters en stallen afbranden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:52

listiglistje schreef:
Afdeling sterkte verhalen :7 als je het mij vraagt.....

Was het maar waar. :7 Kan er een boek over schrijven wat ik gezien heb. Heb lang met een meid gewerkt die nog veel meer narigheid gezien had bij een ander. En ik spreek regelmatig mensen dat als je er over begint, zij ook slechte ervaringen hebben met topstallen. Dus nee, ik gooi geen sterke verhalen op tafel. Die verhalen zin echt.

Iets met een jonge hengst die niet wilde springen, begon te steigeren, toen kwam de groom zonder overleg aanlopen en gaf hem een stroomstootapparaat en drukte deze meerdere malen tussen de oren van het paard. En ja, daar was ik bij, ik was namelijk de hindernissen aan het bouwen. Had ik er wat van moeten zeggen? Ja dat had ik, maar ik was te verbouwereerd vanwege wat er gebeurde. Daarna werd ik ook weggestuurd onder het mom avn 'wat we nu gaan doen hoef jij niet te zien'.
Edit: dit is slechts 1 voorbeeld, niet het enige wat ik heb gezien.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:02

Je hebt paardenmensen en paardenmensen.

De een houdt het paard en de ander houd van het paard.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:06

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:27

Door mijn werk maak ik de (top) sport regelmatig van dichtbij mee dus ook achter de schermen en tijdens trainingen
En nee het gaat er echt niet altijd eerlijk aan toe (vind ik dan)
Paarden staan (zolang ze succes hebben) in een mooie ruime box.
Worden " in de watten gelegd" en de hemel in geprezen.
Behalve als ze een (langdurige) blessure hebben of zijn ze minder zo succesvol dan verwacht
Dan verdwijnen ze naar een kleinere box ergens achteraan..

De illusie dat een "top stal" alles voor elkaar heeft qua management en harnachement heb ik ook al lang niet meer..
Ze trekken een zadel uit het rek wat lekker zit terwijl het echt niet fijn past etc.
Hebben een gebitsverzorger die met een handvijl staat te knoeien en de voortanden overslaat.
De mondhoeken worden standaard ingevet met vaseline omdat ze regelmatig stuk zijn.

Gelukkig zijn er ook fijne stallen die zoveel mogelijk rekening houden met het welzijn van het paard.
en waar ze prima verzorgt worden
maar over het algemeen valt het bitter tegen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:32

Citaat:
een sterke argumentering is helaas geen bewijs, het omdraaien van bewijslast helpt ook niet,

Het paard is beslist per direct geholpen.
Inderdaad is een sterk argument geen bewijs hetgeen onderstreept hoezeer het paard geholpen is met omgekeerde bewijslast.

Wie voor het paard is, staat hier achter.
De rest is geneuzel over andere belangen dan paardwelzijn.
Dat dit híer modaal zo lastig ligt toont aan dat dit geen paardliefhebbers-forum is maar een paardrij-forum.
Prima, maar doe dan ook niet hypocriet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:35

unamie schreef:

Ze staan zelf liever buiten met andere paarden...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:36

Huertecilla schreef:
unamie schreef:

Ze staan zelf liever buiten met andere paarden...

Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:59

geerke schreef:
Ik begreep dat jij bekend bent met internationaal niveau?Dan weet je ook dat het niet over rozen gaat,en dat het paardenwelzijn zeker niet altijd voor op staat.

Ja, ik ben bekend met internationaal niveau en ja, het paardenwelzijn staat daar wel degelijk voorop. Die paarden zijn kostbaar en vormen een team met hun ruiter. Ze slecht verzorgen draagt niet bij aan de resultaten, ze slecht behandelen draagt niet bij aan het vertrouwen wat oh zo nodig is.

Ons paard staat thuis in de wei met een inloopstal en wordt wel degelijk in de watten gelegd. Als dat paard in de startbox staat wordt hij super enthousiast. Er is niets wat hij leuker vindt dan crossen en springen.

Stal waar mijn dochter werkt komen ze gewoon buiten en worden ze goed verzorgd en behandeld.

Incidenten gebeuren overal, niet alleen op de internationale stallen. Zie op manege's, pensionstallen en bij mensen thuis ook weleens dingen waren mijn haren van overeind gaan staan. Gelukkig is dat meer uitzondering dan regel.

Het is oh zo gemakkelijk om de negatieve dingen uit te vergroten en de positieve dingen maar even te vergeten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:04

Het komt er dus op neer dat het bij de ene topstal wel goed gaat en met de andere niet :Y)

Nog steeds ben ik benieuwd naar daadwerkelijk bewijs of de rollkur wel of niet pijnlijk/stressvol voor een paard is :j

Vergeet niet dat sommige mensen rare dingen gaan doen als het om geld gaat overigens. *denkt aan Tennessee Walking horses gebeuren in Amerika* en ook daar zit het vol met juigend publiek die het allemaal normaal vinden. Wat ik daarmee wil zeggen is: als de massa iets (normaal) vindt, hoeft dat nog niet zo te zijn... Kritiek van een (eerst) kleine groep zorgt soms later voor grote en terechte veranderingen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:19

liedje89 schreef:
Llewella schreef:

Als je denkt dat er in de topsport bij mensen niemand wordt uitgebuit zie je het imo wel een beetje rooskleurig in hoor. Dat is misschien waar voor de Nederlandse topsporters maar in sommige landen worden jonge kinderen in opleidingen gestopt om topsporter te worden waar ze niet voor kiezen, waar ze enorm zware opleidingen volgen die imo nooit gezond kunnen zijn en de meeste het toch nooit zullen maken en daar dus ook niet rijk van gaan worden. In china bijvoorbeeld: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -bars.html

En daar wordt ook schande over gesproken, als in moeten we hier echt niet willen.

Wat is dat toch voor onzin om misstanden op andere plekken aan te wijzen en dan te zeggen, zie je dit geeft helemaal niet hoor.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:26

Inderdaad Bowen....

Ik denk dat heel veel topsporters wel degelijk een enorme drive kennen om te presteren en graag zelf zon gouden medaille willen. Misschien niet als kind, maar een kind tegen zijn wil dwingen om extreem zware trainingen te ondergaan heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. In tegenstelling tot paarden kun je ze niet opsluiten in een box van 3x3 en met zwepen, bitten en sporen aanmoedigen.... Ze worden ouder en zelfstandiger en gaan zelf keuzes maken.

Overigens geloof ik per definitie niet dat topsportruiters slechte mensen zijn. Maar ik weet ook, dat je blik heel erg vervormd wordt door je omgeving. En dan is acceptatie van bepaalde trainingsmethoden, het idee 'dat ze niet moeten zeuren want ze worden in de watten gelegd' 'ik vind ook wel eens wat niet leuk', 'zonder mij/mijn trainingen/topsport zou ie slechter afzijn', en andere drogredenen, gauw aangevoerd om misstanden mee goed te praten.

En nee ik ben zelf niet heilig en ja, heel veel topsportstallen zijn gewoon prettige plaatsen waar je het als dier best naar je zin kunt hebben.

Maar er gebeuren gewoon ook veel nare dingen in dienst van de sport.

Dat valt dan verder niet goed te praten door er nare dictaturen bij te halen, derderangs handelsstallen of maneges waarvan je als paard nogal pech hebt als je niet netjes naar de slager gaat, maar daar dan nog een paar jaar mag dienen....

En is het dan oneerlijk, dat de sport wordt beoordeeld op die slechte dingen die ook gebeuren?