Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:31

listiglistje schreef:
Electra63 schreef:
LL, staat dat niet op de dopinglijst?

*CONFIDENCE EQ staat niet op de FEI dopinglijst.

:D

Maar is ook niet echt te adviseren als je op dit niveau wilt presteren. Hahahah
:z

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:32

Tendance schreef:
Electra63 schreef:
LL, staat dat niet op de dopinglijst?

Ben wel bang voor tactfouten en zwabberbenen met dat middel.
Dan kun je weddenschappen afsluiten bij welke wissel hij over zijn eigen benen struikelt.

nee joh zelfs mijn atactische frikadel mist er geen pas of wissel mee :Y)

Al kan die maar tm om de 2, om de pas dus nog niet geprobeerd :P

Tendance

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:34

Nou ik durf het niet aan. Hihi

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:38

Ik ga voor bitloos in Rio met wat hulp van horsemenship :o

ik vind het zo grappig dat mensen advies geven aan Edward en niet vergeten het hele team er omheen :D

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:40

HorseTimeXL schreef:
zowel uzzo Arlando en Johnson toonde ook maar geen klein beetje stress of spanning.

Ook Arlando liep zich behoorlijk druk te maken, alleen Uzzo en Johnson stonden tijdens de prijsuitreikingsceremonie gewoon rustig naast hun grooms.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:46

Electra63 schreef:
Ik ga voor bitloos in Rio met wat hulp van horsemenship :o

ik vind het zo grappig dat mensen advies geven aan Edward en niet vergeten het hele team er omheen :D

mmhhhhh ik heb nog andere opties, mocht de rest niet werken....

1. Instralen
2. Hypnose, "Lopen over hete kolen, je kan het,Tsjakka"
3. Retourtje Lourdes en hopen op wonderen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:49

Tja, sommige paarden zitten nu eenmaal vol angst en dat kun je niet altijd veranderen, je kunt er alleen maar zo goed mogelijk mee om proberen te gaan. Ik heb er ook zo een, een superlief, geweldig, rustig beest om mee te rijden, maar een levensgevaarlijk projectiel op momenten dat hij schrok en dat waren er veel. Nu staat hij al twee jaar op het land, met pensioen omdat hij artrose heeft. Maar nog elke dag wel een keer stress hoor. Als hij iets raars hoort, of er een tak van een boom valt, of in de verte een landbouwmachine rijdt, ik wil spuiten met dazenspul, de hoefsmid komt (dan moet hij gesedeerd worden), allemaal redenen om compleet uit je dak te gaan en zo ver mogelijk weg te rennen. Gelukkig heeft hij een hele grote wei. En verder heeft hij het prima naar zijn zin hoor, zijn allemaal van die momentjes.
Maar wat ik dus wil zeggen is dat het soms gewoon in het karakter kan zitten en dat krijg je er echt niet uit. Je kunt alleen proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:58

Het zijn ook echt niet alleen maar KWPN paarden. Bonfire was er ook zo een, liep ook op het naadje. Maar was duits gefokt. Weltall , als ik het goed schrijf, van Martin Schaudt was regelmatig ook geen land mee te bezeilen. Isabel Werth heb ik met Welcome een keer bijna het publiek in zien vliegen tijdens de prijsuitreiking.
Ik kan me in ieder geval heel goed voorstellen dat je liever met een rustiger paard zo'n prijsuitreiking rijdt, ook vanwege het risico op blessures. Er zijn jaren in de training gestoken om op dat nivo te komen, dan ben je uiterst zuinig op het paard, en door zo'n prijsuitreiking kan je heel veel verliezen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 17-08-15 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:58

Een winnaar heeft een plan.
De verliezer een excuus.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:00

Denk dat Charlotte ook wel een excuus had, bijvoorbeeld dat Valegro vermoeid was, ondanks dat ze de winnares was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:03

Natuurlijk zit dit in het karakter, Gal krijgt de meest hete paarden onder zijn kont en weet ze als enige de GP in te krijgen, das knap. Maar deze paarden zullen nooit normaal worden, er word niet voor niets gezegd dat toppers ergens rare beesten zijn anders worden het geen toppers. Maar ja, als je dan naar Totilas kijkt, die zijn werk blijft doen met pijn in zijn been en niet zo zuinig ook dan vind ik het alleen maar heel erg triest dat echt niemand maar dan ook niemand dit dier heeft beschermd en een veto uit sprak. In de eerste plaats ben je als ruiter een dikke lul dat je doorrijd maar ik heb ook wel een smerige smaak in de mond van de juryvoorzitster. Zij besloot dat hij mocht starten en vervolgens krijgt hij zeer lage punten van haar, lijkt wel een vooropgezet plan om Toot voor altijd uit de sport te krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:07

Nou, heel wat paarden gaan stuiteren als ze worden toegejuicht door 40.000 mensen, incl entourage, camera's etc. Zo gek is dat ook weer niet.
En er zijn ook genoeg mensen die dat ook niet lollig vinden en hard wegrennen. :Y)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:09

Er waren dit jaar nogal wat mensen in de war daar in Aachen. Idd, die mw Wust, Eddy de Wolff v Westerrode die Charlotte een 7 gaf voor de foute eners maar een 5 voor een goede serie om de 2, een correctie vanwege 13 procent juryverschil, overige grote juryverschillen, het ergste nog het hele gedoe omtrent Totilas, de regel omtrent een reservepaard voor de prijsuitreiking waar later weer op teruggekomen werd, en dan ook nog eens een regel dat de groom het veld niet op mocht om naar Undercover te gaan. Verdiend dit jaar geen schoonheidsprijs.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 17-08-15 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:10

maralyn schreef:
Een winnaar heeft een plan.
De verliezer een excuus.

En de winnaar heeft altijd gelijk. ....voor de tijd dat het duurt :z :7

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:10

En wat dachten jullie van Rembrandt?

Verder erg eens met Bloodymary: het belangrijkste dat ik heb geleerd van een erg nerveus paard dat een tijd bij ons op stal heeft gestaan, is dat er zulke paarden bestaan...En dat er geen simpele oplossingen zijn omdat het blijkbaar iets is dat diep verankerd zit (net als sommige paarden super bom-proof zijn). Je kunt er veel aan verbeteren (en ik ben zeker geïntrigeerd door Tristan Tucker), maar aan het karakter zelf kun je niets veranderen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:17

kyrkelover schreef:
Nou ja ik en vele met mij werken/hebben gewerkt met zeer hoog in het bloed staande paarden. En dat in omgevingen met duizenden klappende, joelende, schreeuwende mensen inclusief fanfare en de hele nondeju en eigenlijk niet echt problemen ervaren.
Maar denk dat het er veel aan ligt wat je gewend bent, in welke sport je actief bent en wat er getraind wordt etc.
Overigens twijfel ik absoluut niet aan de kwaliteiten van Edward want ik kan nog niet voor 1 tiende deel een proef rond rijden zoals hij doet.

Weet niet of je de rensport bedoelt, want dan vind ik deze vergelijking niet opgaan.
Als ik retegestresst kan ik mijzelf ook beter ontladen met een rondje hardlopen dan met een balletles.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:18

Idd Rembrandt, zeer sensibel ook. Werd tijdens een prijsuitreiking een fikse blessure (breuk dacht ik) getrapt door een ander paard.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:20

Kendra schreef:
En wat dachten jullie van Rembrandt?

Verder erg eens met Bloodymary: het belangrijkste dat ik heb geleerd van een erg nerveus paard dat een tijd bij ons op stal heeft gestaan, is dat er zulke paarden bestaan...En dat er geen simpele oplossingen zijn omdat het blijkbaar iets is dat diep verankerd zit (net als sommige paarden super bom-proof zijn). Je kunt er veel aan verbeteren (en ik ben zeker geïntrigeerd door Tristan Tucker), maar aan het karakter zelf kun je niets veranderen.

Eens, "De bangste leeft het langste", om het in mn goeiste nederlands te zeggen.

Het vervelende van angst is, dat er heel weinig herhalingen noodzakelijk zijn om te bevestigen. Het zal best een hele kluif zijn om iets "simpels" te bedenken dat werkt / waarmee je aan het werk kan. Enkel aandacht vragen is het niet vrees ik. Oogkleppen en oordoppen wel, maar ja zal niet mogen :+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:21

vilheide schreef:
HorseTimeXL schreef:
zowel uzzo Arlando en Johnson toonde ook maar geen klein beetje stress of spanning.

Ook Arlando liep zich behoorlijk druk te maken, alleen Uzzo en Johnson stonden tijdens de prijsuitreikingsceremonie gewoon rustig naast hun grooms.

O excuus dan heb ik niks gezegd. Nee ik dacht de wedstrijd zelf. Nee dat heb ik niet gezien

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:20

Ik heb niet de indruk dat Undercover echt bang is voor wat er om hem heen is maar juist enorm bloederig is en heel werkwillig, tikje op het neurotische aan. Je zag dat ook bij het ring verlaten, er gebeurde verder niets en toch zat hij zich daar zo vreselijk op te fokken. Ik heb de indruk dat hij van slag was omdat hij voelde dat het niet ging zoals het hoorde. Gewoon een hoog sensitief paard dus.
Ik denk dat Edward wel de goede ruiter is, vond dat hij het goed deed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:21

Het been eraan houden is wel een dingetje. Mijn allerliefste, slome ruin kan buiten nog weleens wat opgewonden raken bij een pad waar we hard kunnen en vaak dus ook gaan........Als ik samen met iemand ben en hij gaat een beetje stoer doen heb ik niks meer in mn handen. Ik geef vaak juist been. Mensen zijn vaak verbaasd en verwachten dan dat een paard er vandoor gaat ofzo, maar dat gaat hij never doen.

Iedereen kan wel lollig doen over de tips, maar ik heb zelf toch wel duidelijk verschil gemerkt in mentaliteit toen ik overstapte naar western. Op maneges wordt je eigenlijk van jongs af aan al wat spanning en angst aangeleerd. Dat is bij western echt stukken minder tot helemaal niet. Dat breng je over op je paard en is een instelling van waaruit je werkt.

Toppers zijn vaak heter en dat is ook wel power die ze nodig hebben. Maar een paard blijft een paard en je kan altijd weer terug naar de basis en je paard gaan behandelen als paard.

Andere nadeel is dat mensen ook met dit soort paarden fokt en ook de recreant nakomelingen krijgt of koopt van dit soort paarden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:42

Ikeje schreef:
kyrkelover schreef:
Nou ja ik en vele met mij werken/hebben gewerkt met zeer hoog in het bloed staande paarden. En dat in omgevingen met duizenden klappende, joelende, schreeuwende mensen inclusief fanfare en de hele nondeju en eigenlijk niet echt problemen ervaren.
Maar denk dat het er veel aan ligt wat je gewend bent, in welke sport je actief bent en wat er getraind wordt etc.
Overigens twijfel ik absoluut niet aan de kwaliteiten van Edward want ik kan nog niet voor 1 tiende deel een proef rond rijden zoals hij doet.

Weet niet of je de rensport bedoelt, want dan vind ik deze vergelijking niet opgaan.
Als ik retegestresst kan ik mijzelf ook beter ontladen met een rondje hardlopen dan met een balletles.

En die paarden hoeven natuurlijk ook niet eerst in de paddock te lopen en in stap door het publiek richting baan. En wat dacht je van de westernsport waarbij het juist aangemoedigd wordt dat iedereen lekker mee joelt en doet.
En we moeten niet vergeten dat hij amper met de proef begonnen was. En dan wordt er ook nog gesproken of een prijsuitreiking een dag!! van te voren. Waar zijn we dan in godsvredesnaam met zijn alle mee bezig. Los van Edward en Uc bedoel ik dan. Het komt immers steeds vaker voor dat mensen geen ere ronde kunnen rijden, of dat het opgefokte rillerige dieren zijn. Iets wat er gewoon totaal ingefokt wordt. Dan kunnen mensen zeuren over de idiote doorfok bij honden, maar holt dit niet net zo hard dezelfde kant op??! Maar dan kwa karakter.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:50

Hoezo doorgefokt? Undercover is Ferro x Donnerhall, een combinatie waarbij je nou niet direct een super rirrelig karakter verwacht.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 00:57

Nou het gemiddelde dressuurpaard gaat toch aardig snel over de fles.
Kunnen amper wat hebben, en vaak weet je binnen een paar minuten als je er mee moeten werken of het een dressuurpaard is. Helaas wordt dat bij ons in de praktijk iedere dag bewezen. Nu zijn er uiteraard altijd uitzonderingen.
Als ik hier in de omgeving al kijk naar wat er rond rijdt op dressuur gefokte paarden van b tot grand prix niveau. Je houdt je hart al vast als ze een rondje buiten de binnen of buitenbak moeten maken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 01:00

Altijd een beetje flauw om met horsemanship en western aan te komen. Natuurlijk werkt dat prima voor heel veel paarden en is het echt bewonderenswaardig. Maar er zijn gewoon hele bange paarden waarbij zoiets nooit gaat werken.
Maar ben het wel eens met Anneliesdj, Undercover lijkt niet echt heel bang voor bepaalde dingen, maar meer heel neurotisch, en dat is een constant gegeven, geen momentopname. Die paarden zijn er ook. Edward Gal gaat daar fantastisch mee om, daarom is deze discussie er nu pas, alle andere keren heeft hij het redelijk tot goed onder controle weten te houden en de rust in het paard kunnen brengen.