EK Aken: Edward Gal uitgebeld tijdens Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:55

CharleyT schreef:
Emmaa_ schreef:
Dat ligt aan de situatie. Totilas liep gewoon niet rad, en daar vallen mensen inderdaad overheen. Nou is het ook nog eens Totilas en zit er dus wel een extra lading achter, maar toch.. Paard loopt niet rad, daar krijg je commentaar op. In dit geval gaat het overduidelijk om een paard dat extreem gespannen is, al vanaf het moment dat hij binnenkwam. Als je ziet dat een paard zo volledig over de zeik is en een ruiter speelt daar zo goed op in en accepteert zijn verlies ook nog eens... Dan heb ik zeker wel begrip en medeleven ja. Het is wel het EK, niet zomaar een wedstrijd op de boer z'n land op zaterdagochtend. Ik kan me heel goed voorstellen dat Gal nu even extreem pissig is dat het zo gelopen is. Toch laat hij dat niet zien en laat hij het al helemaal niet doorschemeren in zijn rijstijl. En dat vind ik knap.

het gaat om DEZE situatie, niet het Totilas niet radverhaal.

Ja, ik leg het er ook alleen even naast om te illustreren hoe reacties van mensen kunnen verschillen afhankelijk van de situatie ;)

Amandavd

En ik denk dat iedereen daar zo over denkt alleen zelf er altijd wel een paar die er graag een relletje van willen maken als mensen met andere meeleven. Alsof we moord en brand hadden geschreeuwd als het een andere ruiter betrof, bloed in de mond kan bij iedere ruiter gebeuren, ook paarden kunnen zich op de tong bijten en dat hoeft echt niks met strak gehouden te maken hebben.

Laurie

Foaly schreef:
En dan stap je af en dan staat je paard aan de andere kant van het veld... volgens mij had Ed iets meer controle toen hij er op zat dan wanneer hij was afgestapt

_/-\o_

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:56

CharleyT schreef:
Vraag aan iedereen hier: Nu treft het Edward en het merendeel loopt over van begrip, bewondering , medeleven,medelijden en nog zo wat.
Maar stel je deze situatie voor met een andere ruiter en ander paard, wat was er dan gebeurd? Ook begrip etc, of genadeloos afmaken?

Nee, hoor ik zal bij elke ruiter/amazone die zo de ring uit rijd even veel respect hebben. Als dat ik dat nu voor Edward heb.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:57

Amandavd schreef:
En ik denk dat iedereen daar zo over denkt alleen zelf er altijd wel een paar die er graag een relletje van willen maken als mensen met andere meeleven. Alsof we moord en brand hadden geschreeuwd als het een andere ruiter betrof, bloed in de mond kan bij iedere ruiter gebeuren, ook paarden kunnen zich op de tong bijten en dat hoeft echt niks met strak gehouden te maken hebben.

Amen. Maar ja, dat willen een aantal posters in dit topic niet geloven.

CharleyT

Grit schreef:
Respect hoe Edward reageerde op het uitbellen. Paard belonen, publiek en jury groeten en toen toch maar weer twee handen aan het stuur en in een survivaltocht van het veld af. Hij kon niet meer doen dan het paard laten lopen en nog een beetje sturingscontrole te houden.

CharleyT, geen idee waar je op doelt of op aan wilt sturen in dit topic wat over Edward gaat, maar in mijn geval zou mijn commentaar voor elke willekeurige ruiter zijn die deze situatie toch met de meest mogelijke rust oplost.

Lezen: ik vraag het mij oprecht af, omdat de emoties juist met dressuur zo'n rol spelen en het enorm leeft onder de liefhebbers.
Ik doel nergens op en stuur al helemaal nergens op aan. Ben gewoon erg nieuwsgierig naar de antwoorden.

Kendra

Casarell schreef:
karuna schreef:
Maar die is flink over de zeik bij het weggaan zeg, ik denk dat ik zelf zou zijn afgestapt. :o

Geloof me.. als een paard zo over de zeik is, krijg jij de kans niet eens om af te stappen.. :+

Als je er al op was gekomen :+

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:58

pidoro schreef:
Coloured schreef:
Als je zó strak in je bek gehouden wordt, kun je je tong niet meer normaal houden. Arm beest.

Kan jij het beter dan, zeker op dat paard ???

En dan zeker met een lange teugel :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:59

Coloured schreef:
hanny_jelke schreef:
komen die veel meer in de teugels hingen.
ik vind dat Edward een knap staaltje rijkunsten heeft laten zien. undercover is een enorm gevoelig paard wat flink van slag kan raken als hij iets ziet. En dan moet je hem als ruiter maar onder je kunnen houden. laat staan oom nog eens de proef rijden. Dat hij niet stil wou staan was enorm jammer maar begrijpelijk het paard was op dat moment 1 brok spanning. Edward moest hem af remmen. en ja dan hangt elke ruiter wel teveel aan de teugel. Hij had hem ook kunnen laten gaan maar dan was undercover helaas ontploft vrees ik. Het paard begon te kauwenbij de uitgestrekte stap waar hij aan een lange teugel liep hij beet zich zelf op de tong dit bloed had niks met aan de teugels trekken te maken.

Een paard bijt echt niet door de spanning op zijn tong zoals de commentator beweerde. De tong is door het tegenhouden aan de voorkant gewoon afgekneld en ligt niet meer natuurlijk in de mond. En dan bijt je er nu eenmaal gemakkelijker op.[/quote]

Vraag mij nu af hoe jij dit zelf opgelost had in zo situatie?? Een gevalletje de beste stuurlui staan aan wal?

CharleyT

FriesWytske schreef:
CharleyT schreef:
Vraag aan iedereen hier: Nu treft het Edward en het merendeel loopt over van begrip, bewondering , medeleven,medelijden en nog zo wat.
Maar stel je deze situatie voor met een andere ruiter en ander paard, wat was er dan gebeurd? Ook begrip etc, of genadeloos afmaken?

Nee, hoor ik zal bij elke ruiter/amazone die zo de ring uit rijd even veel respect hebben. Als dat ik dat nu voor Edward heb.

Top, dit soort reacties waardeer ik en is ook precies het antwoord op mijn vraag.

Coloured

Amandavd schreef:

Hoeft niet, maar in dit geval is het wel erg aannemelijk. Aannemelijker dan van de spanning op je tong bijten.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:00

Amandavd schreef:

Niks aan toe te voegen :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:01

Voor de uitgestrekte stap gebeurde het al, en ja, hij hield hem strak aan zn kop......hij had weinig andere mogelijkheden, want als hij hem zou loslaten dan had hij een proef met de snelste tijd :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:01

Coloured schreef:
Amandavd schreef:

Hoeft niet, maar in dit geval is het wel erg aannemelijk. Aannemelijker dan van de spanning op je tong bijten.

Hoeft niet maar kan dus wel, en aangezien we er geen van beide ( neem ik aan ) bij waren, ligt de waarheid wellicht in het midden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:02

Urielle schreef:
Ook knap van HP, die was ook ziek

Allebei!

Vond t jammer voor gal. Paard was zeer gespannen, eindelijk kans om spanning af te vloeien.. baf roze mond.

Musiess

Kan jij het beter dan, zeker op dat paard ???[/quote]

En dan zeker met een lange teugel :D[/quote]

En de beugels uit. Lekker ontspannen als een zoutzak 'uitstappen'....

Selina

Coloured schreef:
Amandavd schreef:

En ik vind andersom aannemelijker.

En zelfs nu vond ik het meevallen hoe strak hij hem hield. Heb donderdag zat ruiters gezien die hun paard veel strakker hielden en zaagden alsof hun leven ervan af hing.

Lien2

Dit is denk ik de meest duidelijke regel in de dressuur. 1 druppel bloed = uitsluiting. Waren alle regels maar zo duidelijk en niet discutabel. Jammer maar helaas.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:03

genja schreef:
Vraag mij nu af hoe jij dit zelf opgelost had in zo situatie?? Een gevalletje de beste stuurlui staan aan wal?

Moet ik dit oplossen dan in zo'n situatie?
Ik geef alleen maar aan doordat hij strak gehouden wordt, wat op zich verklaarbaar is in deze situatie door de spanning die ontstaan bij binnenkomst, dat het paard op zijn tong heeft gebeten. En dat een paard niet door van de spanning zelf op zijn tong bijt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:04

R12312 schreef:
Voor de uitgestrekte stap gebeurde het al, en ja, hij hield hem strak aan zn kop......hij had weinig andere mogelijkheden, want als hij hem zou loslaten dan had hij een proef met de snelste tijd :D

Precies, toch niet zo moeilijk om toe te geven dat hij hem gewoon strak in z'n bek had? Voor velen blijkbaar wel. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:05

Dat kan wel degelijk coloured. Gal kon niet echt loslaten ook. Dan zat ie nu al ergens in Maastricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:05

Ik zie niemand hier zeggen dat hij hem met een los teugeltje rondstuurde? :? Het merendeel geeft volgens mij gewoon toe dat hij hem inderdaad vrij strak hield, maar zegt daarbij dat het te begrijpen is in zo'n situatie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:06

Toch snap ik niet dat mensen zo vol lof over de sport kunnen praten ( hoge sport ). En daar bedoel ik niet alleen Gal mee.
Ik rijd geen wedstrijden en ben dat ook niet van plan. Maar als je paard zo gespannen is, waarom nog starten? Waarom zo'n dier ( imo ) kwellen en hem toch te laten doen wat je wilt? En dus strak houden ( omdat je geen andere keus hebt ). Ik vind dat dus niet diervriendelijk :n
Het wordt eens tijd dat de mensen beter naar hun dieren luisteren!

Een paard heeft ook gevoel!

MaraYvette

joke20 schreef:
Bah gelijk pest humeur -O-

Nou had ik dus ook

Undercover werd met omdraaien met ring in gaan heel druk

Hij haalde t prima op echter Door spanning wel te strak vastgehouden zag ik

Niet raar dat undercover dan door die factoren op tong bijt zonde wel

marley93

R12312 schreef:

_O- _O- _O-

Nee, maar serieus, hoe dan ook (want ik kan echt niet zien of hij m strak houd ja of nee, dat laat ik aan de 'experts' over) heb ik echt alle respect voor Ed. Weinig ruiters hadden hem dit nagedaan denk ik.