Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:32

Froukje schreef:
Duhelo schreef:
Froukje schreef:
Misschien ligt het aan het feit dat wij inmiddels al voor bijna 10.000€ schade hebben gehad doordat andere mans honden onze schapen dood gebeten hebben, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er mensen zijn die dat normaal vinden omdat dat hun 'instinct' is.

Maar goed, ik ga die discussie niet aan. Want daar worden we het never nooit niet over eens.

volgens mij is er hier niemand die het normaal vind dat hun hond kuddes schapen uitmoord.

maar. stél dat mijn hond ooit bij schapen raakt en er doodbijt. dan laat ik haar daarom niet inslapen. want jagen is puur haar instinct. kan dat beest niks aan doen
het is wel MIJN schuld dat ze de kans kreeg om bij de schapen te raken (kennel niet in orde, niet aangelijnd, niet onder appél, effe niet opgelet,noem maar op). moet de hond daarom boeten? imo niet. uiteraard zou ik zorgen dat alle schade vergoed wordt (en daar schort het vaak, de verantwoordelijkheid dat mensen wel of niet nemen).
en dat hond niet meer er bij kan...

Nee, mijn schapen moeten boeten omdat het blijkbaar jouw schuld is. What's the difference?

.

Nee, dat zeg ik ook niet. In eerste instantie moet deeigenaar vd hond zijn verzntwoordelijkheid opnemen. (Ik weet dat mijn hond een groot jachtinstinct heeft. Ze heeft eens in de weide van mijn paarden geraakt (ik dacht dat ze wel in de paddock zou blijven die 1.40 omheind is, misdacht). die heeft ze opgejaagd en uiteindelijk een trap gehad die ze bijna met haar leven bekocht had.)
dat was een hele hele domme inschatting van me. Deze hond leeft trouwens wel samen met katten, chinchillas en cavias zonder probleem. Maar iets dat rent is leuk om achter te zitten. Ze gebruikt hier wel geen tanden,het is puur voor het jagen,maar dat maakt geen verschil)
Voordien kwam ze sowieso in het openbaar nergens los. Nu hangt ze zelfs bij de paarden ALTIJD met een harnas én strophalsband vast aan een ketting dat ze niet kan doorbijten. Ofwel aan een muur ofwel aan mijzelf. Zij zal dus nooit meer de kans krijgen om dieren te gaan opjagen. ( thuis is de kennel overkapt, liggen betonnetten er onder tegen het graven, alles aan elkaar gelast én elektriciteit op de binnenkant, ook om te voorkomen dat ze daar uit raakt)
Maar een foute inschatting (zoals met mijn paddock) is gauw gebeurd. Het is natuurlijk heel erg zonde dat de pony of de schapen dood zijn.dat zijn dingen die voorkomen konden worden en niet zouden mogen gebeuren. Ik zeg niet dat alle honden maar los mogen lopen en als ze schapen gaan de keel overbijten dat dat toegelaten mag worden want dat is de natuur, absoluut niet!
en ik snap zeker dat je als eigenaar daar anders tegen staat, maar ik wil gewoon even duidelijk maken dat niet de hond in schuld is, wel de eigenaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:33

Pluttersput schreef:
Tuurlijk heeft iedere hond een jacht instinct. Maar het verschil is er wel degelijk.
In dat opzicht dat een jager achter iets aan gaat. Iets rent weg, triggert reactie, en hond jaagt er achteraan.
In dit geval is er geen sprake van jachtinstinct. Hond besluit ineens op eigen houtje om die ponys aan te vallen. Nee, vind ik echt wel een groot verschil met het fenomeen jacht instinct.

Maar als mijn paarden in de weide gaan rennen wilt mijn hond er ook achteraan. Dat is toch ook jachtinstinct? Zij vind het leuk of erachteraan te rennen en houdt het daarbij, ik kan me voorstellen dat bepaalde honden in de heat of de moment doorgaan...

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:41

Zo'n hond verpest het voor de mensen die wel weten dat ze een potentiël moordwapen in handen heeft.

Het probleem is dan ga ik de vergelijking met een paard aan.

Een paard is een vluchtdier. Stafford een vechthond.

Paard is altijd braaf, maar die ene keer dat deze toch schrikt en de ruiter valt hoor je iedereen zeggen maar het paard is een vluchtdier..
Dat is instinct.

Wanneer een type vechthond een ander dier ziet kan het instinct naar boven komen... Als eigenaar ben je verantwoordelijk!
Mensen met dit soort honden moeten bewust worden van de gevaren van dit type hond.

Heb zelf 2 Staffords.
Een waar geen kwaad in zit maar wat alles leuk vind. Deze heeft in losloopgebieden een trainingsband om. Zodat als ze wat ziet ik haar aandacht naar mij kan verplaatsen. Een piepje is bij haar meer dan voldoende.

De andere is een beetje dominant.
Deze heeft een muilkorf om, deze heeft nog niet gebeten en neem geen risico. Hij luistert verder wel goed.

Het blijven dieren en dieren hebben een instinct...
Zolang je bewust bent van het instinct van je dier heb je de halve wereld.

Overigens als een van mijn honden enige vorm van agressie tonen worden deze gecorrigeerd.

Zou het overigens ook terecht vinden als er een verplichte cursus komt voor mensen met een vechthond! Eigenlijk voor alle dieren..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:45

Jammer dat er dus blijkbaar weer een eigenaar is met een levensgevaarlijke hond die niet weet wat ze doen, en dat daarvan 2 pony's en hun eigenaar de dupe is.

Ik hoop dat er toch iets komt wat zorgt dat alleen kundige mensen ze mogen houden (maar dat is lastig opvoeren) of een muilkorf verplichting buiten eigen, omheind terrein.

Een jackrussel had die pony's toch echt niet doodgebeten, omdat ie dat nooit van zijn leven gered had.

En als een hond zo uit zijn dak gaat op een paard, is er wel degelijk een kans dat hij op mensen doorgaat. Blijkbaar is er namelijk al iets niet goed gegaan in de opvoeding, dier is blijkbaar agressief (dit is geen normaal jachtinstict meer, maar het doorgefokte vechthond instinct), dus mensen (kleine kinderen bijv) die zich gedragen als 'prooidier', wegrennen, gillen, noemmaarop, zijn echt wel een mogelijk prooi voor zo'n dier.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:51

Toydoll schreef:
Jammer dat er dus blijkbaar weer een eigenaar is met een levensgevaarlijke hond die niet weet wat ze doen, en dat daarvan 2 pony's en hun eigenaar de dupe is.

Ik hoop dat er toch iets komt wat zorgt dat alleen kundige mensen ze mogen houden (maar dat is lastig opvoeren) of een muilkorf verplichting buiten eigen, omheind terrein.

Een jackrussel had die pony's toch echt niet doodgebeten, omdat ie dat nooit van zijn leven gered had.

En als een hond zo uit zijn dak gaat op een paard, is er wel degelijk een kans dat hij op mensen doorgaat. Blijkbaar is er namelijk al iets niet goed gegaan in de opvoeding, dier is blijkbaar agressief (dit is geen normaal jachtinstict meer, maar het doorgefokte vechthond instinct), dus mensen (kleine kinderen bijv) die zich gedragen als 'prooidier', wegrennen, gillen, noemmaarop, zijn echt wel een mogelijk prooi voor zo'n dier.

En dat is wat ik dus ook bedoel.. Dit valt imo niet meer onder jachtinstinct te schuiven..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:56

eldango schreef:
Zo'n hond verpest het voor de mensen die wel weten dat ze een potentiël moordwapen in handen heeft.

Het probleem is dan ga ik de vergelijking met een paard aan.

Een paard is een vluchtdier. Stafford een vechthond.

Paard is altijd braaf, maar die ene keer dat deze toch schrikt en de ruiter valt hoor je iedereen zeggen maar het paard is een vluchtdier..
Dat is instinct.

Wanneer een type vechthond een ander dier ziet kan het instinct naar boven komen... Als eigenaar ben je verantwoordelijk!
Mensen met dit soort honden moeten bewust worden van de gevaren van dit type hond.

Heb zelf 2 Staffords.
Een waar geen kwaad in zit maar wat alles leuk vind. Deze heeft in losloopgebieden een trainingsband om. Zodat als ze wat ziet ik haar aandacht naar mij kan verplaatsen. Een piepje is bij haar meer dan voldoende.

De andere is een beetje dominant.
Deze heeft een muilkorf om, deze heeft nog niet gebeten en neem geen risico. Hij luistert verder wel goed.

Het blijven dieren en dieren hebben een instinct...
Zolang je bewust bent van het instinct van je dier heb je de halve wereld.

Overigens als een van mijn honden enige vorm van agressie tonen worden deze gecorrigeerd.

Zou het overigens ook terecht vinden als er een verplichte cursus komt voor mensen met een vechthond! Eigenlijk voor alle dieren..

Fijn dit, iemand die een wat extremer ras heeft maar wel mooi inhoudelijk antwoord.
Dit zijn reacties waar dergelijke honden wat aan hebben.
Met dat boze blaaskaken komen we niet verder, en draait het wellicht straks uit op een totaal verbod op bepaalde rassen en dat is wat niemand wil lijkt me?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:56

Maar een hond dat zo doorgaat op een paard = agressief?

Waar is het verschil tussen een paard en bv een konijn? Beide zijn vlucht en prooidieren. Beide rennen weg, hond wordt excited in het spel, en grijpt (net zoals wolven doen in een jacht). Het énige verschil is dat het paard groter is. Zou een hond het verschil kunnen maken tussen een konijn en een schaap,en een paard?

(Losstaand van de opvoeding en of er wel ofniet gecorrigeerd wordt)

Veel honden pakkeneen kleinere hond als die piepend wegrent, omdat die een prooi simuleert. Kinderen die gillend wegrennen zijn idd vaak ook een trigger. Wederom zijn dit dingen die je niet kan uitsluiten maar naar moet handelen als eigenaar ...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:02

Een van onze CC 's heeft wel eens een haas gevangen. Hij zal niet zomaar een paard aanvallen, maar ik zie verder niet wat het verschil zou zijn. Als hij een haas vangt, is er niets aan de hand, maar als hij een pony zou pakken, zou hij opeens agressief en een gevaar voor mensen zijn.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:13

Persoonlijk denk ik dat als ik op een paard zit de mogelijke vluchtmomenten goed inschat. Je paard zou maar vluchten en voor een auto lopen of iets dergelijks. Als paardenliefhebber weet je dit en hou je daar rekening mee.
Dat zoek je niet op gewoon omdat je paard je maatje is...

Waarom hondeneigenaren wel dat doen is mij een raadsel.
Zou echt kapot gaan van verdriet als ik een van mijn honden in moet laten slapen omdat ik niet mijn hond onder controle heb.

Ondanks dat ik mijn honden goed onder controle heb zoek ik het niet op. Ga vaak wandelen op zandpaden zodra het schemert. Geen honden lopen.

Al moet ik eerlijk bekennen dat mijn reu ook bijna het nieuws heeft gehaald...
Zaten in een restaurant en was even afgeleid. Komt er een klein kind voorbij en voor dat ik het wist had hij deze bijna opgelikt. Kind vond het geweldig... Maar ook dit wil ik niet als eigenaar. De vader wilde de hond ook gelijk kopen. :')

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:13

Heel triest! Ook voor de hond, die is de dupe geworden van iets wat niet zijn eigen schuld is, mensen moeten geen honden nemen (en vooral geen 'sterke' rassen) als zij niet de kennis hebben om het dier op te voeden.
Dubbele fout van de eigenaar van de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:21

Diablo schreef:
Een van onze CC 's heeft wel eens een haas gevangen. Hij zal niet zomaar een paard aanvallen, maar ik zie verder niet wat het verschil zou zijn. Als hij een haas vangt, is er niets aan de hand, maar als hij een pony zou pakken, zou hij opeens agressief en een gevaar voor mensen zijn.

Grote probleem/gevaar is dat de hond dit zomaar kan doen. Duidelijk een hond die niet onder appèl staat. Wanneer jacht instinct voor gaat op gene wat de baas roept,dat soort honden horen niet los te lopen en kunnen erg gevaarlijk voor anderen zijn.

Froukje
Forever young

Re: Pony doodgebeten door hond in Leeuwarder bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:28

Als een van mijn honden met een haas aankomt lopen krijgt ie ook op zijn kop, dus nee dat vind ik ook niet normaal.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:30

Tobbes schreef:
Diablo schreef:

Grote probleem/gevaar is dat de hond dit zomaar kan doen. Duidelijk een hond die niet onder appèl staat. Wanneer jacht instinct voor gaat op gene wat de baas roept,dat soort honden horen niet los te lopen en kunnen erg gevaarlijk voor anderen zijn.

Maar dat is ook wat ik zeg. Een hond moet onder appèl staan. Maar om nou te stellen dat het dier niet spoort, agressief is en wellicht mensen aan gaat vallen, vind ik niet juist.
En ik kan het standpunt van Kimmie261 ook begrijpen. Als een kat zijn instinct volgt, is er weinig aan de hand. Als een hond dat doet, is er opeens van alles mis met het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:35

Als het waar is dat die hond al meer op zijn kerfstok heeft, dan is de eigenaar zeer onverantwoord geweest en is zij de aanzet van het probleem, niet de hond, noch het ras van de hond.
En waarom mag een kleine keffer wel ongestraft bijten zonder dat hij afgemaakt moet worden? Vals is vals en die kleine tandjes kunnen bij een kind ook heel wat schade aanrichten (zelfs bij volwassenen, mijn bil had ooit alle kleuren van een regenboog dankzij een toy poedel).
De Rodhesian Ridgeback staat ook op die zwarte lijst, maar wat de meeste mensen niet weten is dat wetenschappers in een labo getest hebben hoeveel kracht rassen in hun kaken hebben en ze op basis daarvan die lijst hebben opgesteld. De lijst heeft niets te maken met de werkelijke incidentie van bijtongevallen zelf. Ik denk dat het wel logisch is dat honden zoals de mijne, die oorspronkelijk gefokt werden voor de leeuwenjacht een straffere beet hebben dan een golden retriever die gefokt is om waterwild op te halen. Nochtans zijn er meer goldens die bijten (overfokte sukkelaars uit het oostblok, die er ook niet aan kunnen doen als ze doorslaan), dan ridgebacks. En toch was er 8 jaar geleden in Nederland een organisatie die mijn honden wou verbieden.
Ieder ras kan potentieel gevaarlijk zijn en teveel honden (groot en klein) vallen in de handen van onverantwoorde bazen waardoor ze een gevaar vormen voor de dieren en mensen in hun omgeving en het is helaas het dier dat het steeds weer met zijn leven moet bekopen.
Ik vind niet dat loslopen verboden moet worden, de mijne lopen meestal los. Maar je moet wel je verstand gebruiken. De mijn gaan niet los in bewoond gebied, gebieden waar vele recreanten zijn of waar vee voor natuurlijke begrazing loopt. Is er geen mens in de verte te bekennen gaat de leiband af en krijgen ze het commando "vrij". En nee, dan staan ze niet meer onder appėl tot ze een nieuw commando van me krijgen, maar we weten wel altijd waar onze dames zijn en ze worden onder appėl geroepen zodra dat volgens de situatie nodig is. En ja, de oudste heeft zo al wel eens een eekhoorn in de boom gejaagd en de jongste heeft er al een paar sprintwedstrijdjes met konijnen opzitten, maar beiden hebben ze nog niets dood gebeten.
De media is in zaken zoals dit vreselijk incident (het zullen je pony's maar wezen) een groot vergif. Een kleine minderheid van honden is onbetrouwbaar, maar als zoiets in het nieuws komt dan moeten er, volgens de grootste roepers, onmiddellijk maatregelen genomen worden waar alle honden voor moeten boeten.
En dan ook steeds weer de katten erbij halen, zucht, waarom? Ik heb al heel mijn leven katten, bij ons is er nog nooit 1 thuis gekomen met een koi, konijn of cavia van de buren, het gros van de katten doet dat niet, maar 1 zo'n killer in de buurt en alle katten zijn slecht en moeten aan banden gelegd worden. Ik zie niet in waarom ik mijn kat, die niet in andermans tuinen gaat poepen (hij gaat achter ons huis in het bos), gewoon onder de struiken of in een verlaten kippenren bij de buren gaat slapen (en de zachte tuinmeubelen laat links liggen) en die liever naar vogeltjes of konijntjes vanop een afstand zit te kijken (siervogels en konijnen van de buren reageren niet eens op mijn kat) zou moeten opsluiten.
Mensen denken tegenwoordig veel te zwart/wit en vergeten dat er een grote grijze zone is. Deze hond is een uitzondering, wat hij gedaan heeft is vreselijk, hem laten inslapen was de juiste beslissing, maar hier moeten niet alle honden van zijn ras (of alle grote honden) voor boeten. En als we dan toch zwart/wit willen denken, dan moet je de lijn ook doortrekken naar kleine honden die vals zijn. (Trouwens, als een vos een baby kan doodbijten in Londen, dan is een kleine hond die vals is ook een gevaar voor een klein kind)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:42

Voor beide partijen is het vreselijk wat er is gebeurd. Maar mensen, een hond die een prooidier aanvalt gaat niet ineens ook mensen (dus roofdieren) doden. Prooidieren doden is puur instinct, een instinct dat iedere hond in meer of mindere mate heeft. Een ander roofdier doden (bijvoorbeeld een mens) is iets heel anders, wat niet direct met het 'prooi-instinct' te maken heeft.
Ik ben het ook eens met de bokker die over de moordende katten begon. Katten doden veel meer dan de meeste honden, en dat wordt maar oké gevonden. In feite is het jagen ook niet abnormaal, want zowel hond als kat zijn roofdier. Het is aan de baas om ervoor te zorgen dat zijn huisroofdieren geen schade aan kunnen richten, maar het instinct zal er altijd zijn

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:43

Alsof die kleintjes nooit worden afgemaakt..
Wij hebben hier drie honden lopen, 2 groten en 1 kleine kruising jack.
Als die ineens zonder reden een mens of dier grijpen worden ze afgemaakt, en dan maakt het geen drol uit of het de labrador of de jack is die bijt.

Bijten is echt not done als er geen aanleiding toe is, er komen hier zoveel vreemde mensen/kinderen over de vloer dat ik mijn hond moet kunnen vertrouwen. En als ik dat niet meer kan is het heel jammer, maar dan mag ie verder in de hondenhemel. En dat maakt die hond geen bal uit hoor, die heeft dat besef niet.

Nogmaals, het zijn de eigenaren die er zo'n drama van maken als er iets moet worden afgemaakt, niet de dieren.

En nu niet denken dat ik 1 of andere harteloze hork ben, want ik sta ook te brullen als er een spuit in moet, maar in m'n achterhoofd weet ik dan wel dat ik de goede keus gemaakt heb.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:45

kimmie261 schreef:
maar...wat mij altijd verbaast dan weer is dat katten blijkbaar alles mogen vermoorden wat los en vast zit,óók huisdieren van mensen welke veilig in eigen tuin zitten....daar wordt nooit om geroepen dat de kat dan maar meteen dood moet ..

kijk ik praat het doden van de pony niet goed,het is afschuwelijk ,maar ik vind het nét zo afschuwelijk als een kat die een vogel/konijn of koikarper uit een vijver vist uit iemand anders zijn tuin.

en een hond die een dier dood bijt ,is geen mensenbijter,wanneer gaan mensen nu eens leren dat dieren en mensen óók voor honden verschillende zaken zijn.

ook een hond = jager ,nét als onze huistijgers waar het dan wel van geaccepteerd wordt dat die alles maar vermoorden wat er voor hun smoel komt ,sterker nog zijn hele topics waarin mensen trots vertellen wat hun tijgert wel niet afgeslacht hebben....

dit verhaal kent alleen maar verliezers...

Precies

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:45

Bowen schreef:
jessdaniels schreef:

Slachtoffer van de filmindustrie?! :') hou op, deze dieren zijn slachtoffer van waar ze voor gefokt zijn. Dieren die speciaal gefokt zjjn om postbodes veilig te houden in ghetto's, huizen te bewaken of elkaar af te maken vind ik absoluut geen geschikte gezelschapsdieren.

Onzin. Een jaar of 15/20 geleden werden deze honden juist aangeraden als de ultieme gezinshond. Toen kwam de media met de vechthond verhalen en ging het bergafwaarts met het imago.
Mensen vergeten snel dat een hond tot een echte vechthond maken een gruwelijke training vereist, een training waarin de hond geleerd wordt snel en effectief te zijn omdat hij anders deerlijk gewond raakt of zelfs sterft.

Deze rassen(wat er maar een paar zijn) zijn trouwens geselecteerd op mensvriendelijkheid op een zeer nare manier. Elke hond die afbeet bij het uit elkaar halen kreeg een onmiddellijke dood. Het zijn dan ook de uitzonderingen binnen de honden soort die je straffeloos vast kan pakken als ze knokken. Probeer dat bij een ander ras en ze bijten af, die kans is in ieder geval enorm groot bij een ernstig gevecht.

Niets onzin :') een paar seconden research op wikipedia of een honden encyclopedie en je weet precies waar ze voor gefokt zijn. Leuk voor jou dat het bij jullie hele lieve dieren zijn, dat geloof ik ook meteen. Maar dat haalt niet weg waar ze voor gefokt zijn/worden en precies waarom ze zo aantrekkelijk zijn voor asociale types.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:47

Froukje schreef:
Als die ineens zonder reden een mens of dier grijpen worden ze afgemaakt, en dan maakt het geen drol uit of het de labrador of de jack is die bijt.

Bijten is echt not done als er geen aanleiding toe is, er komen hier zoveel vreemde mensen/kinderen over de vloer dat ik mijn hond moet kunnen vertrouwen. En als ik dat niet meer kan is het heel jammer, maar dan mag ie verder in de hondenhemel. En dat maakt die hond geen bal uit hoor, die heeft dat besef niet.

Nogmaals, het zijn de eigenaren die er zo'n drama van maken als er iets moet worden afgemaakt, niet de dieren.

En nu niet denken dat ik 1 of andere harteloze hork ben, want ik sta ook te brullen als er een spuit in moet, maar in m'n achterhoofd weet ik dan wel dat ik de goede keus gemaakt heb.

Maar wat vind jij bijten zonder aanleiding? Als hier mensen komen en die lopen het hek binnen zonder dat ik heb gezegd dat dat kan, weet ik niet wat mijn honden doen. Zou je ze dan in laten slapen?
Je moet wel eerlijk zijn naar het dier toe en niet vergeten dat het een hond is, die maar gewoon doet wat zijn instinct hem ingeeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:48

Ik heb niks tegen katten, wel tegen de meeste eigenaren er van. Als een kat niet te controleren is, moeten we misschien eens heroverwegen of zo'n dier dan wel geschikt is als huisdier.

Dat een kat minder schade toe brengt is ook flauwekul, onlangs nog een zus van een bokster aangevallen door haar eigen kat, die heeft een paar dagen in het ziekenhuis gelegen meen ik.
En zo ken ik ook verhalen van 'loslopende huiskatten'. Mijn nichtje bv door de kat van hun buren.

Ik begrijp ook niet waarom een kat die dood (en nog speelt met zijn half levende prooi ook) geen probleem is maar een hond die jaagt ineens niet goed in zijn hoofd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:52

Wauw als honden een dier doodbijten zijn het gelijk gevaarlijke monsters. Terwijl het bij sommige gewoon in aard van beestje zitten.

Maar katten mogen alles uitmoorden. Want dat is de natuur.

Ik heb 2 honden. Labrador met enorme jacht instinct. En een Mechelse herder.

Bij de eerste heb ik het jagen eruit gekregen. Die jaagde op vogels, konijnen en reeën etc. Schapen, koeien boeide hem niks. Maar die mag nu lekker mee los met wandelen.

Mechel jaagt nog wel. Die is juist weer gefocust op schapen, koeien en paarden. Hem laat ik altijd aan lange lijn uit. Of op plekken waar geen veedieren lopen.

Zijn focus word steeds minder op vee dieren. Maar paar maand terug knapte opeens de riem. Kwam teveel spanning op. Godzijdank had de schaap een enorm pak wol op de rug. Maar ik heb van mijn leven nog nooit zo hard gerend. En ja de hond heeft mijn maatje 41 meerdere keren gevoeld. Daarna waren schapen stuk minder leuk.

Maar nee hierdoor zou ik hem niet gelijk laten inslapen. Maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid. En baalde echt toen de riem knapte.

En weet ook hoe schapen eigenaren zich voelen. Want ben opgegroeid op een boerderij met schapen.

Enigste wat ik mijn honden niet afleer is jagen op katten. Hoef geen andermans katten in mijn tuin. Al meerdere keren gehad dat vogels zich te pletter vlogen. Of door het gaas naar buiten werden getrokken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:53

Jammer voor de pony en de hond, en natuurlijk hun baasjes. Er zijn geen winnende partijen hier. De meeste 'agressieve' honden zijn dit voor een reden, vaak vanwege slechte opvoeding. Als hij aangelijnd was zou dit niet gebeurd zijn, ik neem aan dat bekend was dat deze hond agressief kon zijn bij het baasje. Dan was het haar taak om de hond gedragstherapie te bieden en aangelijnd te houden.

Mocht dat niet hebben geholpen en dit was gebeurd, dan vond ik inslapen terecht. Sommige honden hebben ook een tumor oid wat voor onvoorspelbaar gedrag zorgt.

Dit is gewoon triest. De hond heeft waarschijnlijk niet geweten dat dit niet de bedoeling was. Gedragsproblemen zijn dan ook 9 van de 10 keer de schuld van het baasje. Triest dat deze hond voor de onkunde van het baasje moet opdraaien.

En nog triester voor de pony die natuurlijk hartstikke bang geweest is..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:55

Diablo schreef:
Froukje schreef:

Maar wat vind jij bijten zonder aanleiding? Als hier mensen komen en die lopen het hek binnen zonder dat ik heb gezegd dat dat kan, weet ik niet wat mijn honden doen. Zou je ze dan in laten slapen?
Je moet wel eerlijk zijn naar het dier toe en niet vergeten dat het een hond is, die maar gewoon doet wat zijn instinct hem ingeeft.

Nou, precies het geen jij nu aanhaalt. Ik wil geen hond die gelijk aanvalt als er iemand het erf op komt lopen want dat gebeurd hier echt heel vaak.

En dan zal ik dus ook niet voor zo'n ras kiezen of zorgen dat hij niet bij het bezoek in de buurt kan komen.

Waakshied door middel van blaffen juich ik alleen maar toe, dat doen die van ons ook. Heel handig als je bijv. onder de douche staat. Maar ze zullen nooit uit zichzelf uithalen. Ja, als ze het niet vertrouwen en ik roep dat ze moeten helpen zullen ze wel happen, vooral de jack komt maar al te graag voor ons op.
Maar nooit uit zichzelf. Moet er niet aan denken dat ze de buurmeisjes ineens in hun gezicht bijten omdat ze op ons erf komen om lammetjes te kijken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:56

brrr Froukje... dat was 1 van mijn grote angsten toen ik puppies had,ze te verkopen aan mensen die zo over honden denken...

maar nog 1x ,en dan hou ik ermee op > ik heb geen hekel aan katten maar:

een kat is een huisdier en daar hoort een verantwoordelijke huisdier eigenaar bij,deze katten moorden zeer regelmatig ( alleen al op bokt zijn er plentie mensen waarvan hun huisdieren de sjaak zijn van deze rovers) huisdieren van andere mensen uit ,en nee dit gaat NIET over wilde muizen maar HUISDIEREN van iemand anders.

als een kat zo'n dier dood bijt is er nog geen kat voor naar de kattenhemel gegaan,sterker nog ze lopen vrolijk de dag erna,of uur erna gewoon weer buiten,op zoek naar hun volgende slachtoffer,dat is dan de "natuur" van het beestje zoals de liefhebber dan roept.....

waarom moet een hond dan wél dood als deze ook zijn instict achterna gaat en net zo'n waardeloze eigenaar heeft als al die moordende katteneigenaren,want nog steeds kan jij als bezitter van welk die dan ook gewoon zorgen dat jouw zorgvuldig en bewust gekozen huisdier nooit of te nimmer schade aanbrengt aan andermans huisdieren.

de vogelvrij verklaring van kugger naar honden zou van mij dan ook hier naar elk huisdier wat jouw huisdier vermoordt mogen gaan gelden,dus ook de katten gewoon afknallen,dan maar eens zien,zoals kugger zegt, hoeveel katteneigenaren wél hun verantwoordelijkheid kunnen nemen :)

oh en mijn honden vangen hier vanalles,van muizen ( heel fijn) tot konijnen ( ook heel fijn,die krengen graven gaten in de wei daar breken de paarden hun poten nog eens op) eenden enz...maar de paarden laten ze echt wel met rust...

dus hier mogen ze zeker tot op grote hoogte hun jachtinstinct gebruiken,maar daardoor mensen aanvallen... -O- -O- wat een dom geneuzel, dat is nu pas écht opvoeding dat begint al bij socialisatie van een puppie,als je daarin faalt of rassen neemt welke bekend staan om mensagressie, dan heb je een nóg grotere verantwoordelijkheid over je aangeschafte hond,dat mensen daarin falen en honden doen wat in hun genen zit,is bijna de hond niet aan te rekenen,wel de lamkak die zo'n beest aangeschaft heeft!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:58

@ayasha, Omdat katten tot een tijd geleden nog alleen werden gehouden om muizen en 'ongedierte' te vangen. Mijn oma en opa hadden geen katten als huisdier, maar alleen om dieren te vangen die de oogst konden vernielen. Een aantal generaties geleden moesten ze nog overleven door hun eigen voedsel te vangen, en nu nog steeds op veel boerderijen. Zo'n sterk instinct kun je er niet zo snel uit fokken. Ik zou juist wel willen dat mijn kat meer zou jagen. Die ligt alleen maar in de zon terwijl de muizen en ratten er nog net niet overheen lopen :=
Maar jullie strooien natuurlijk liever vergif om 'ongedierte' uit de weg te ruimen he..? Ik zie dus liever dat een roofdier de zieke en oude diertjes opruimt zodat jonge dieren weer beter kunnen overleven. Ik vind het niet erg dat hier wat muisjes rondlopen, maar het moet niet uit de hand lopen, en daar zijn katten ideaal voor.