Froukje schreef:Duhelo schreef:Froukje schreef:Misschien ligt het aan het feit dat wij inmiddels al voor bijna 10.000€ schade hebben gehad doordat andere mans honden onze schapen dood gebeten hebben, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er mensen zijn die dat normaal vinden omdat dat hun 'instinct' is.
Maar goed, ik ga die discussie niet aan. Want daar worden we het never nooit niet over eens.
volgens mij is er hier niemand die het normaal vind dat hun hond kuddes schapen uitmoord.
maar. stél dat mijn hond ooit bij schapen raakt en er doodbijt. dan laat ik haar daarom niet inslapen. want jagen is puur haar instinct. kan dat beest niks aan doen
het is wel MIJN schuld dat ze de kans kreeg om bij de schapen te raken (kennel niet in orde, niet aangelijnd, niet onder appél, effe niet opgelet,noem maar op). moet de hond daarom boeten? imo niet. uiteraard zou ik zorgen dat alle schade vergoed wordt (en daar schort het vaak, de verantwoordelijkheid dat mensen wel of niet nemen).
en dat hond niet meer er bij kan...
Nee, mijn schapen moeten boeten omdat het blijkbaar jouw schuld is. What's the difference?
.
Nee, dat zeg ik ook niet. In eerste instantie moet deeigenaar vd hond zijn verzntwoordelijkheid opnemen. (Ik weet dat mijn hond een groot jachtinstinct heeft. Ze heeft eens in de weide van mijn paarden geraakt (ik dacht dat ze wel in de paddock zou blijven die 1.40 omheind is, misdacht). die heeft ze opgejaagd en uiteindelijk een trap gehad die ze bijna met haar leven bekocht had.)
dat was een hele hele domme inschatting van me. Deze hond leeft trouwens wel samen met katten, chinchillas en cavias zonder probleem. Maar iets dat rent is leuk om achter te zitten. Ze gebruikt hier wel geen tanden,het is puur voor het jagen,maar dat maakt geen verschil)
Voordien kwam ze sowieso in het openbaar nergens los. Nu hangt ze zelfs bij de paarden ALTIJD met een harnas én strophalsband vast aan een ketting dat ze niet kan doorbijten. Ofwel aan een muur ofwel aan mijzelf. Zij zal dus nooit meer de kans krijgen om dieren te gaan opjagen. ( thuis is de kennel overkapt, liggen betonnetten er onder tegen het graven, alles aan elkaar gelast én elektriciteit op de binnenkant, ook om te voorkomen dat ze daar uit raakt)
Maar een foute inschatting (zoals met mijn paddock) is gauw gebeurd. Het is natuurlijk heel erg zonde dat de pony of de schapen dood zijn.dat zijn dingen die voorkomen konden worden en niet zouden mogen gebeuren. Ik zeg niet dat alle honden maar los mogen lopen en als ze schapen gaan de keel overbijten dat dat toegelaten mag worden want dat is de natuur, absoluut niet!
en ik snap zeker dat je als eigenaar daar anders tegen staat, maar ik wil gewoon even duidelijk maken dat niet de hond in schuld is, wel de eigenaar.