Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:42

dieren minderen en grond en graasmogelijkheden verbeteren is denk de enige oplossing...

en hier ook zorgen dat JJK uit het hele land verdwijnt...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:43

BMHP schreef:
de oplossing is simpel, haal het hek weg :)

dieren achter een hek, dat is pas onnatuurlijk

kudde paarden in de kalverstraat dat is natuurlijk...

Neon

Re: Commotie om Jakobs Kruiskruid in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:11

Weet je wat het is... In en in triest...

Maar van de andere kant, er wordt niet ingegrepen (geen vijanden, geen castraties, geen uitdunning van de begolking) dus de natuur grijpt zelf in... Door de hele zooi daar te vergiftigen... De overbevolking is zo dadelijk wel voorbij... En dat is het enige positieve aan het hele verhaal... Dat er minder en straks geen dieren meer staan welke kapot moeten hongeren gedurende de winter...

En als er dan nog een keer een pipo met zo'n schitterend idee van natuurbeleid komt... Pleuren we die fijn op het stuk braakliggend terrein vol giftige planten en kadavers met een hekje eromheen.... Eens kijken hoe lang die het vol kan houden... Wellicht kan er een "mooie" documentaire over gemaakt worden...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 00:00

Gewoon 75 procent van de dieren afvoeren naar de slacht of afschieten. De rest onder controle houden. Dan krijg je vanzelf een prachtig natuurgebied. Het zal altijd kunstmatig blijven dus zal er beheer nodig zijn.

Grootwildjagers zijn er genoeg en die kan je daar prima de herten laten schieten tegen betaling. De koeien naar de slager net zoals de paarden. Dan blijft er een gezonde populatie over. Zonder leed.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:02

Hoe zit het met het stuk in de veluwe? Daar lopen toch ook runderen en paarden? Dat ziet er netjes uit, wordt er daar wel gecontroleerd op alles?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:24

robert45 schreef:
Gewoon 75 procent van de dieren afvoeren naar de slacht of afschieten. De rest onder controle houden. Dan krijg je vanzelf een prachtig natuurgebied. Het zal altijd kunstmatig blijven dus zal er beheer nodig zijn.

Grootwildjagers zijn er genoeg en die kan je daar prima de herten laten schieten tegen betaling. De koeien naar de slager net zoals de paarden. Dan blijft er een gezonde populatie over. Zonder leed.

Dit zeiden wij ookal.
Vlees is biologisch en 'wild' dus zal vast goed verkocht worden.
Ik ben rr ook voor. Mooi klein groepje dieren.
Overschot steeds in de goede tijd van het jaar naar de slacht.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:35

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:09

Ik heb getekend hoor. Wordt toch tijd dat dit eens ophoud.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:22

Ik zag de op YouTube beelden dat dieren door de achterbenen zakten en moeilijk konden opstaan. Er werd gezegd dat het waarschijnlijk door de koper tekort komt.

Ik denk dat het mogelijk een vergiftiging met de JKK is. Immers in de winter blijft voor het grazen niets meer over dan de JKK.

Weet iemand of het mogelijk zou zijn?
Weet iemand of er ooit een sectie aan de gestorven dieren is uitgevoerd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:27

Het wordt er niet beter op bij de OVP.

In mijn ogen zouden ze alle dieren weg moeten vangen en alleen de mannelijke dieren terug moeten plaatsen. Aanvullen kan vanuit andere natuurgebieden waar overschot is (vaak is er een groter overschot mannelijke dieren dan vrouwelijke dieren) en als er toch per ongeluk 1 vrouwelijk dier bij komt, is er alsnog geen groot probleem (andersom natuurlijk wel, 1 hengst/bok/stier bij een zeer grote groep vrouwelijke dieren doet de hele aanpassing teniet).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:30

blokje schreef:
robert45 schreef:

Dit zeiden wij ookal.
Vlees is biologisch en 'wild' dus zal vast goed verkocht worden.
Ik ben rr ook voor. Mooi klein groepje dieren.
Overschot steeds in de goede tijd van het jaar naar de slacht.

Met een berg JJK in de aderen......

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:53

Er is een project in Tsjechië opgezet . In een grote gebied in Milovice waar vroeger soldaten woonden zijn in 2009 62 soorten van de dagvlinders ontdekt . Deze lokaliteit, na de vertrek van soldaten, begon begroeit te worden met grote planten die niet gehooid werden en die beschermde en zeldzame soorten van planten verdrongen.
Op 40 hectaren zijn 17 Exmoor pony's uitgezet.
http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpra ... u-pastvinu

Ik heb net contact gehad met een bioloog die met de project samenwerkt.
Ik heb hem gewaarschuwd voor falende beleid intensieve veehouderij van OVP en de beelden van OVP gestuurd.
In de antwoord zegt die goede man dat OVP precies het tegenovergestelde is wat ze zelf willen bereiken, ze willen bedreigde soorten van planten en dieren beschermen.
Dus ik ben blij dat mensen van deze project wijzer zijn dan de beleidmakers van OVP.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:24

Hélemaal krankzinnig dat in een land als Nederland zo'n project als de Oostvaardersplassen (nee ik bedoel zo'n concentratiekamp voor dieren) volgens o.a. de politiek en Staatsbosterreur nog stééds maar doorgaat, betaald o.m. van burger belastingcenten.
Het moet daar gewoonweg óphouden met de kwellerij, als de dieren daar aan het ene niet sterven, dan sterven ze aan het andere wel. En nóg blijft het gebied onleefbaar vanwege te veel dieren in een te kleine, deels vergiftigde, deels kaalgevreten ruimte. Ruimte? Er IS geen ruimte, ze kunnen er simpelweg niet uit om voedsel te zoeken.Dat is geen beleid maar wánbeleid, schandalig non-beleid.

Teken allemaal de petitie, laat je stem horen op twitter, Facebook, en Google naar betreffende sites. Stop deze waanzin!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-08-15 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:26

+:)+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:31

terpentijn schreef:
Hélemaal krankzinnig dat in een land als Nederland zo'n project als de Oostvaardersplassen (nee ik bedoel zo'n concentratiekamp voor dieren) volgens o.a. de politiek en Staatsbosterreur nog stééds maar doorgaat, betaald o.m. van burger belastingcenten.
Het moet daar gewoonweg óphouden met de kwellerij, als de dieren daar aan het ene niet sterven, dan sterven ze aan het andere wel. En nóg blijft het gebied onleefbaar vanwege te veel dieren in een te kleine, deels vergiftigde, deels kaalgevreten ruimte. Ruimte? Er IS geen ruimte, ze kunnen er simpelweg niet uit om voedsel te zoeken.Dat is geen beleid maar wánbeleid, schandalig non-beleid.

Teken allemaal de petitie, laat je stem horen op twitter, Facebook, en Google naar betreffende sites. Stop deze waanzin!

Je hebt gelijk! Dit kan echt niet langer.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 22:59

TCM, ik bedoelde meer dat je zo het overschot tegen gaat. Ze moeten het JKK maaien/vernietigen ofzo

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:39

Ze moeten het overschot van grote grazers tegen gaan.
JKK wordt niet gegeten, alle andere gras wordt tot millimetr opgegeten en vertapt. Daarom worden plaatsen met JKK steeds groter.
Druk op het land is te groot.
Als er minder dieren grazen en trappen kan het land zich herstellen, zal er weer gras groeien . JKK zal niet zo veel ruimte krijgen .
In plaats van het land extensief laten begrazen om diversiteit van dieren en planten te verhogen, hebben ze waanzinnig gekozen voor een intensieve veehouderij met over-fokken van grote dieren maar dan wel zonder medische hulp.
Die mensen moeten zich schamen.