Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:39

Tendance schreef:
Ik zou persoonlijk niet de sporen afschaffen, maar wel de lengte ervan.

en het type, wellicht alleen de impuls spoor toestaan in de lagere klassen? en max 1.5 cm?

In duitsland mag je t/m GP met zweep, in andere landen volgens mij ook :)
als een paard niet (goed) aan het been is val je in de hogere klassen toch wel door de mand, met of zonder zweep ;)

Tendance

Re: Dressuurforum KNHS: Nieuw dressuurproevenboekje in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:45

Knopspoortje 1,5 cm ongeveer maximaal lijkt mij een goede, maar dat is mijn mening.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:50

Hoe zit het met het flexibel starten? Ik dacht dat ze daar ook over dachten om in te voeren.
De zweep langer toestaan zou ik niet zo gek vinden aangezien dat in andere landen vaak zelfs in alle klassen toegestaan is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:53

Ze zullen vast niet ieder item nu besproken hebben. Dat flexibel starten komt vast wel terug op de vergadering in september.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:19

Ik ben al blij dat ze een poos geleden de verplichting op sporen vanaf de M hebben afgeschaft.
Jammer alleen dat er nog steeds juryleden zijn die denken dat in de Z de sporen verplicht zijn.
En je dus geen winst geven als je zonder rijdt.
Want volgens hen voldoe je niet aan de reglementen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:35

Ik baal wel een beetje van de roulering van de proeven, ik rijd meestal uit mijn hoofd dus nu moet ik ze vaker uit mijn hoofd leren. Verder ben ik erg benieuwd naar de nieuwe proeven :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:43

Ik rijd ze ook uit mijn hoofd. Maar baal echt niet van het om de 2 maanden rouleren van de proeven. Vind dat juist veel fijner. Ook voor het paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:44

ponyparadijs schreef:
Ik ben al blij dat ze een poos geleden de verplichting op sporen vanaf de M hebben afgeschaft.
Jammer alleen dat er nog steeds juryleden zijn die denken dat in de Z de sporen verplicht zijn.

Dat is in beide gevallen niet correct. Niet voldoen aan de eisen in uitrusting is laten herstellen voor onderdeel vijf of bij erna pas opvallen -2.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:52

Hier idem FriesWytske. Naar aanleiding van een Bokt topic rij ik nu alles uit het hoofd maar ik ben een van degenen die om meer afwisseling heeft gevraagd (ja shoot me). Ik vind het namelijk veel ellendiger rijden als mijn paard voor me vertrekt op de diagonaal naar het strekken bijvoorbeeld (ook al wordt dat gevraagd, hij moet wachten op mijn hulp) omdat ze na drie maanden nog net niet bij het losrijden de proef inzetten dan extra moeite doen om te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:54

listiglistje schreef:
[naam] schreef:
Ik mis in het verslag het gebruik van de zweep tm het ZZL.

Op de site van het dressuurforum heb ik een veel uitgebreider verslag gelezen met veel meer (betere) punten!

Kun je dat verslag hier plaatsen? Ik ben wel benieuwd :)

Ik heb mezelf vergist. Het verslag dat ik gelezen heb stond op 'juryplatform'.

Hierin staan vele wijzere ideeën dan in dit verslag.

Waarom blijven de proeven nagenoeg hetzelfde? Er zijn proeven bij waaf we 2 of 3 wendingen/onderdelen beoordelen in 1 punt!

Ik zal eens kijken of ik het kan plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben het uiteraard niet met alles eens maar met veel wel.

Het punt van de zweep in alle klasses heb ik overigens uit een gesprek met een dressuurforumlid welke ik sprak op de jurybijscholing. Ik verwacht dat dit in september aan de orde zal komen.

Wat ze ook direct in moeten voeren is de laatste 3 cijfers van je combinatienummer op je dekje zoals ook in de subtop gedaan wordt. Dit maakt het voor juryleden echt vele malen makkelijker. Scheelt veel tijd en onrust als een jury direct kan zien wie er in de ring is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-15 09:18, in het totaal 3 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:57

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:
... en wanneer wordt bitloos rijden in de hogere klassen nou eens toegestaan.....?

Zo te lezen was daar geen vraag naar...

Hahaha, dit is een hilarische opmerking. :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:28

Dat is een verslag van de juryleden, niet van het dressuurplatform.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:49

Ik zou in M-proeven graag het hals strekken zien opgenomen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:54

Urielle schreef:
Hier idem FriesWytske. Naar aanleiding van een Bokt topic rij ik nu alles uit het hoofd maar ik ben een van degenen die om meer afwisseling heeft gevraagd (ja shoot me). Ik vind het namelijk veel ellendiger rijden als mijn paard voor me vertrekt op de diagonaal naar het strekken bijvoorbeeld (ook al wordt dat gevraagd, hij moet wachten op mijn hulp) omdat ze na drie maanden nog net niet bij het losrijden de proef inzetten dan extra moeite doen om te leren.

Dan heb jij dus je paard niet in de hand? Rij toch al zeker 9 jaar wedstrijden en ik heb hier nog nooit meer geen enkele pony of paard last van gehad..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:59

Urielle schreef:

Maar die stukken blijven toch altijd hetzelfde.
Halthouden op de X, uitgestrekte draf op de diagonaal, het blijven struikelblokken maar ze zitten in elke proef dus wat dat betreft maakt het niet uit welke proef je rijdt

Ik vind het goed om te lezen dat halsstrekken als belangrijk wordt bevonden, vaak zie je paarden die zo gespannen zijn in de bovenlijn dat ze gelijk hun hoofd omhoog steken, deze mensen vallen dan makkelijk door de mand

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:11

Een paard met een te strakke bovenlijn kan toch nooit bodem bedekken en dus niet strekken en dan houdt dat je op in t M

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 11:31

Mee eens, en toch zie je het vaak

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:08

ponyparadijs schreef:

Als je niet zou voldoen aan de reglementen, dan mogen ze je niet laten starten, dat je daarom alleen geen winst rijdt lijkt me een beetje vreemd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:11

Ik heb ook meerdere paarden gereden, die ook de proef uit het hoofd leken te kennen. Ik vind daarom 3 maanden dezelfde proeven ook erg veel. En saai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:49

FriesWytske schreef:

Dat staat er toch ook bij?

Neemt niet weg dat zij betere ideeën hebben dan het dressuurplatform.

Vind het sowieso raar dat het dressuurplatform uit mensen bestaat die (sub)top rijden en beslissingen nemen voor de basis.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:00

vonneke schreef:
Vind het sowieso raar dat het dressuurplatform uit mensen bestaat die (sub)top rijden en beslissingen nemen voor de basis.

Is bij het springen hetzelfde. Merk je ook duidelijk in de b mbt de beoordeling.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:07

Aan de andere kant hebben die toch wel vaak leerlingen in de basis sport rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:17

Tendance schreef:
ponyparadijs schreef:

Als je niet zou voldoen aan de reglementen, dan mogen ze je niet laten starten, dat je daarom alleen geen winst rijdt lijkt me een beetje vreemd.

Ik zal het je nog sterker vertellen.
We werden er door de jury op geattendeerd dat sporen in de Z1 verplicht zijn.
Waarop ik aan gaf 100% zeker te weten dat dat niet zo was.
Zij wist echter zeker dat het wel zo was.
Ze zei daarop dat we best op deze manier mochten rijden maar dat we zeker geen winst gingen rijden.
Vervolgens stond een vriendin op internet te zoeken
Werd de proef gereden en beoordeeld
Na de proef hebben we het betreffende reglement artikel laten zien.
En zei ze nogmaals dat we ook in de 2de proef geen winst kregen om het gemis van de sporen.
Helaas was het slechts een gesprek van persoon op persoon en kon ik er dus niets aan doen bij de KNHS.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:47

Zucht, dat juryleden niet weten dat sporen niet verplicht zijn, is toch onderhand wel een beetje belachelijk. Ik heb er zelf ook meerdere keren mee te maken gehad. Het is toch al even zo.
Dat er minder overgangen komen voor de lagere klassen, vind ik ook te maf voor woorden en dat de aanleuning niet meer beoordeeld zou worden, het idiootste (als dat een woord is :D ) wat ik ooit gehoord heb. Dan kunnen we beter met zijn allen gaan breien of zo, want dan slaat dressuurrijden helemaal nergens meer op. Het moet niet gekker worden. Dan inderdaad liever halsstrekken t/m zz-licht in de proeven opnemen of het überstreichen. Een kwartkeertwending hebben we volgens mij wel eens gehad in het M1, of een oefenkeertwending nu iets toevoegt? Misschien. Volgens mij hebben ze toen de kwartkeertwending weer uit de M1 gehaald omdat ie te moeilijk was voor het niveau?
Ach, dat we onze mening konden laten horen, is ook aan mij voorbij gegaan en ik lees de Paard en Sport toch trouw.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:45

vonneke schreef:
FriesWytske schreef:

Dat staat er toch ook bij?

Neemt niet weg dat zij betere ideeën hebben dan het dressuurplatform.

Betere ideeën is natuurlijk wel een mening en niet automatisch een feit....