Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:12

Man, het gros van die "demonstranten" kent de overleden man niet eens.
Iedereen, in élk beroep, maakt fouten. Bij het ene beroep heeft dat grotere gevolgen dan de ander.

Vroeger hadden de meeste mensen respect voor politiemensen en andere hulpverleners. Tegenwoordig wordt dat steeds minder.

Enkele jaren terug is hier vlakbij een café een ongeluk gebeurt. Het café vol met beschonken jeugd stroomde leeg om te zien wat er gebeurt was. Dusdanig dat de politie, met honden, er aan te pas moest komen zodat de brandweer het slachtoffer uit de auto kon knippen.
Jeugd werd baldadig, sfeer werd grimmig, een jongen roept "kóm dan! Met je kút teckel!", waarop hij de hond steeds dichter benaderd, en de agent de hond los laat.
Ja, toen had de agent het ineens gedaan, tuurlijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:25

spatter schreef:
Wat een rotklap :oo

Vind ook wel dat ze hard door die straat denderen :\
Had ook een hond of kind kunnen oversteken.

Hopelijk kunnen ze de daders oppakken!

Sterkte voor de agente en haar paard :(:)

Dat denk ik ook na een hele horde rellende hooligans :+ :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:34

LadyMadonna schreef:
Vroeger hadden de meeste mensen respect voor politiemensen en andere hulpverleners. Tegenwoordig wordt dat steeds minder.

Ten eerste is dat niet waar (denk maar aan de rellen van de jaren 80, we komen niet in de buurt) en ten tweede is het wel belangrijk om te bedenken dat de politie niet alleen maar hulpverlener is, maar een dubbele rol heeft waarbij ze tegenover de burger staan en die (kunnen) beschouwen als vijand/verdachte. Dat heeft in het verleden al tot ontelbare uitwassen geleid. Zo ver zijn we nu niet, en dat is fijn, dus laten we dat zo houden. En de manier om dat zo te houden is om te blijven nadenken waarom de politie heeeeel voorzichtig moet zijn met geweld.

SAKKIA

Re: Politiepaard botst op bus bij Haagse rellen [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:43

Shadow, je kan niet ontkennen dat het geweld tegen hulpverleners is toegenomen. Politie, brandweer en ambulance medewerkers worden steeds vaker belaagd terwijl ze het leven proberen te redden van andere mensen.

Dat is geweld wat door omstanders gestart wordt en wat mij betreft niet met een vriendelijk praatje hoeft te worden opgelost. Dit soort incidenten hebben namelijk ook al mensenlevens gekost.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:48

Shadow0 schreef:
Jolandaa_ schreef:
Wat een gezever zeg. Heel jammer dat die man overleden is. Als ie zo'n idioot grapje niet gedaan had en meegewerkt had was er niets aan de hand.

Dat klinkt een beetje als een politiestaat. Is dat echt wat je wilt voor Nederland?

Het kan tegenwoordig helaas niet meer dat je als grap roept van ik heb een wapen. Of op schiphol roepen ik heb een bom in mijn tas. De wereld staat op scherp en agenten dus helemaal.

Deze persoon is zelf zo slim geweest om te roepen dat hij een wapen had. Vervolgens tegenwerken bij zijn arrestatie. Tjah dan vraag je er toch om dat er 6-7 man in je nek springen. Dat het dan verkeerd afloopt is heel triest en dat moet ook zeker uitgezocht worden. Laat daar geen twijfel over bestaan. Echter het is totaal idioot gedrag dat men dan gaat rellen. Protesteren prima, geen enkel probleem. Rellen is echter gewoon rotzooi trappen omdat het kan, en dan lekker gaan plunderen en winkelruiten ingooien. Alsof die winkelier er ook maar iets mee te maken heeft.

En als ik dan lees dat ene Mo antwoord als je aan een van ons komt dat staan wij niet toe. Hoezo een van ons? De beste man woont in Aruba en was hier als toerist. Hij woont niet eens in de wijk... Wij zijn toch allemaal gelijk of zie ik dat verkeerd. Dit riekt ook naar een vorm van discriminatie omdat hij ons "blanken" blijkbaar anders ziet. Dat het hier om een getint persoon maakt doet aan het feit toch niets af? Dit tuig grijpt elke kans aan om rotzooi te schoppen. Ik vraag mij alleen wel af, wanneer het een roomblanke Noorse man geweest was of ze dan de straat ook op gegaan waren maar dat mag je niet zeggen want dat is discriminatie....

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:08

@ Shadow0 : sorry, maar je praat echt veel onzin! Per korps verschillend? Er is voor de politie een zogenoemde politiewet en ambtsinstructie. Hierin staat wat wel en niet mag ten behoeve van geweld! Elke diender moet een aantal keer per jaar hierin examen doen. Slaag je niet, moet je je geweldsmiddelen inleveren.

En weinig tot geen burgers die agressief zijn of wapens bij zich hebben? Dit verschilt heel erg per stad wr je werkt maar als ik in de nacht een auto controleer ( omdt mijn onderbuik gevoel niet klopt ) krijg ik 9 vn de 10 keer te horen van de meldkamer dat de tenamgestelde bekend is met wapens etc. ( Wij noemen het gevaren classifictie 1 t/m 10 ) Geld ook voor verzet, drugs etc Hoe denk jij dan dat we een auto benaderen. Precies, dn zijn we blij dat we onze geweldsmiddelen hebben. Ook in het zicht want je moet ze snel kunnen pkken. Niet eerst je jas open klappen( zols jij wilt, bedekt ) wnt dan ben je te laat!

Ik vind echt wel dat je in een aantl dingen gelijk hebt maar je praat ook over dingen waarvan, je volgens mij, geen weet kan hebben of je moet zelf agent zijn.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:10

Het is voor een ieder heel makkelijk om achteraf en ik neem aan doordacht/overdacht commentaar te geven, voordat er een conclusie van de sectie is. Ik heb zelf 43 jaar bij de politie gewerkt. Toen ik begin 1970 bij de politie begon mochten we ons pistool (Fn 7.65) niet zichtbaar dragen, hij moest onder het jasje, want de politie mocht geen agressie uitstralen. In Amsterdam waar ik werkte, mochten wij geen lederen jassen dragen, omdat dit weer teveel aan WOII deed denken e. en a. werd bepaald door de linkse politiek in Amsterdam. Ik heb alle rellen, gijzelingen (Zuid-Molukkers), Baader Meinhof Groep(RAF) van zeer dichtbij meegemaakt. Bijv: met de kerst 's nachts in het huis van de Indonesische consul het gezin trachten te beschermen met je pistooltje, terwijl de tegenstanders automatische wapens hadden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik weet wel dat het de laatste jaren voor de hulpverleners steeds moeilijker is en wordt om hun werk goed te kunnen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:23

SAKKIA schreef:
Shadow, je kan niet ontkennen dat het geweld tegen hulpverleners is toegenomen. Politie, brandweer en ambulance medewerkers worden steeds vaker belaagd terwijl ze het leven proberen te redden van andere mensen.

Dit is eens uitgezocht: https://decorrespondent.nl/2374/Factche ... 8-531abbfd

"Er is nauwelijks bewijs voor de aanname dat de hoeveelheid geweld tegen hulpverleners de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Uit de monitors op de website van het eVPT is dit in ieder geval niet op te maken. Cijfers van de politie laten wel een stijging zien tussen 2011 en 2012, maar tonen sindsdien een vrij stabiel beeld."

Belangrijk blijft bovendien dat een politie niet alleen maar hulpverlenende dingen doet, maar ook handhavende. Het redden van mensenlevens is beslist anders dan het zonder aanleiding vragen om identificatie, of het verwijderen van vreedzame demonstranten (denk aan de antikoningshuisdemonstranten) bv. Die laatste twee situaties vallen echt niet onder 'hulpverlening'. (Omgekeerd is het oppakken van iemand die psychotisch is wellicht weer wel hulpverlening, maar wel iets wat de betreffende persoon vermoedelijk niet leuk vindt.)

Omgekeerd zijn er ook wel zorgwekkende dingen over geweld door de politie te zeggen, en vooral het interview met de Ombudsman geeft heel goed een aantal nuances:
http://www.nu.nl/binnenland/3880250/omb ... ensen.html

"NU.nl ontving de afgelopen maanden diverse tips van burgers die door agenten zijn mishandeld. Daaruit komt een beeld naar voren dat agenten door een kleine aanleiding, zoals uitschelden of een lichte duw, kunnen overgaan tot buitensporig geweld .

"Ook de Nationale Ombudsman heeft vastgesteld dat politiemensen over het algemeen weinig zelfvertrouwen hebben", zegt Van Dooren. Volgens de Ombudsman raken agenten vooral in paniek als ze met onbekende collega’s in een vreemde omgeving moeten werken.

Ook is het nog ongebruikelijk voor agenten om collega’s op grensoverschrijdend gedrag aan te spreken. "Wat dat betreft heerst er nog een macho-cultuur bij de politie."

Zie ook http://www.nu.nl/weekend/3893374/geen-v ... eweld.html

De geweldsincidenten lijken in de grote steden behalve Haaglanden gelukkig wel iets af te nemen.

Citaat:
Dat is geweld wat door omstanders gestart wordt en wat mij betreft niet met een vriendelijk praatje hoeft te worden opgelost.

Het lijkt mij dat het moet worden opgelost op de manier die het beste werkt. Geweld is zelden de beste oplossing. Het is soms helaas onvermijdelijk om direct gevaar af te wenden, maar het is geen logische reactie op wat omstanders doen. Straf loopt via het strafrecht, niet via wapenstokken. We zijn een rechtstaat, geen politiestaat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:30

Knap gehandeld in zo'n benarde situatie. Fijn dat het paard goed is opgevangen met hulp van collega paarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:31

LiesxAnne schreef:
@ Shadow0 : sorry, maar je praat echt veel onzin! Per korps verschillend? Er is voor de politie een zogenoemde politiewet en ambtsinstructie. Hierin staat wat wel en niet mag ten behoeve van geweld! Elke diender moet een aantal keer per jaar hierin examen doen. Slaag je niet, moet je je geweldsmiddelen inleveren.

Lees de rapporten over de problemen die bij het korps in Den Haag spelen, en dan zie je dat het erop lijkt dat daar een veel hardere cultuur lijkt te heersen dan op andere plekken. Als op een bepaalde plek agenten elkaar dekken en juist niet aanspreken, en klachten niet serieus genomen worden en onder elkaar worden weggelachen dan krijg je, zelfs al zijn de wetten en regels gelijk, toch echt grote verschillen tussen omgevingen.

En ik ben niet degene die dat zegt, dat zijn oudagenten die er zelf hebben gewerkt:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/16-10-2 ... llochtonen

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:51

Jammer dat het paard er onder moet lijden.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:16

Horsa schreef:

Nu is het toevallig een politiepaard tijdens rellen, maar ik denk dat dagelijks paarden in gevaarlijke situaties worden gebracht waar ze niet altijd zonder kleerscheuren vanaf worden gebracht.

Een ongeluk is nooit leuk, maar over het algemeen gaat de politie zéér zorgvuldig met zijn dieren om.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:26

och wat erg, ik vind het echt verschrikkelijk als er zoiets gebeurd.. :(

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:28

Oei, gelukkig maken ze het goed.

En wat die man betreft: als je in deze tijd, met een relatief hoge terroristische dreiging (kijk alleen al naar afgelopen week), op een druk festival gaat schreeuwen dat je een pistool bij je hebt, ben je ook niet helemaal helder lijkt mij.
Ik weet niet of ze wel of niet goed gehandeld hebben (dat weet niemand hier, aangezien we allemaal slechts wat filmpjes als bron hebben), maar dat ze wat feller reageren in zo'n situatie is niet zo gek.
Die goedpraterij vind ik ook ontzettend krom, als je geen gezeik met de politie wil dan moet je gewoon even luisteren en al helemaal niet zulke debiele dingen gaan roepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:37

Shadow0 schreef:
Jolandaa_ schreef:
Wat een gezever zeg. Heel jammer dat die man overleden is. Als ie zo'n idioot grapje niet gedaan had en meegewerkt had was er niets aan de hand.

Dat klinkt een beetje als een politiestaat. Is dat echt wat je wilt voor Nederland?

Waarom is je gedragen in vredesnaam gelinkt aan een politiestaat :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:13

LadyMadonna schreef:

Als niet meteen en onmiddellijk geheel meewerken aan de politie maakt dat het begrijpelijk wordt dat de politie buitensporig geweld gebruikt en er zelfs doden vallen, dan heb je de definitie van een politiestaat wel ongeveer te pakken.
Straf loopt via het strafrecht, niet via politiegeweld.

Liekess schreef:
En wat die man betreft: als je in deze tijd, met een relatief hoge terroristische dreiging (kijk alleen al naar afgelopen week),

Toch is het goed om te bedenken dat we hier in Nederland precies 0 doden hebben gehad door terroristische aanslagen. (Pim Fortuyn en Theo van Gogh waren allebei namelijk gerichte moorden.)
De kans dat je als willekeurig persoon gedood wordt door de politie is nu dus feitelijk groter dan dat je slachtoffer wordt bij een terroristische aanslag. Het is goed om dat in gedachten te houden, want het geeft toch wel wat perspectief.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:40

Shadow0 schreef:
LadyMadonna schreef:

Als niet meteen en onmiddellijk geheel meewerken aan de politie maakt dat het begrijpelijk wordt dat de politie buitensporig geweld gebruikt en er zelfs doden vallen, dan heb je de definitie van een politiestaat wel ongeveer te pakken.
Straf loopt via het strafrecht, niet via politiegeweld.

Liekess schreef:
En wat die man betreft: als je in deze tijd, met een relatief hoge terroristische dreiging (kijk alleen al naar afgelopen week),

Toch is het goed om te bedenken dat we hier in Nederland precies 0 doden hebben gehad door terroristische aanslagen. (Pim Fortuyn en Theo van Gogh waren allebei namelijk gerichte moorden.)
De kans dat je als willekeurig persoon gedood wordt door de politie is nu dus feitelijk groter dan dat je slachtoffer wordt bij een terroristische aanslag. Het is goed om dat in gedachten te houden, want het geeft toch wel wat perspectief.

Wat een grootst mogelijk onzin is dit, Nederland een Politiestaat. Alsof deze man omgebracht is omdat die agenten dat zo graag wilden... De arrestatie is niet geheel volgens het boekje gegaan. Helaas niet. Het is niet alsof hier willekeurig mensen worden opgepakt in elkaar geslagen en verdwijnen of vermoord worden. Als deze meneer zich normaal gedragen had en zelfs meegewerkt had zou dit niet gebeurd zijn.

Laten wij blij zijn dat er hier nog niets geks gebeurd is. De kans daarop begint steeds groter en groter te worden. Er zijn toch al aardig wat van die mafketels opgepakt. Omdat wij nou eenmaal niet zo'n belangrijk groot land zijn hebben wij hier nog geen aanslagen gehad. De kans erop is aanwezig.

Als je je gewoon aan de regels houd heb je van de politie niets te vrezen. Heb er meerdere keren mee te maken gehad en als je op een normale manier reageert krijg je echt geen klappen. Ook een agent is zijn beroep aan het uitoefenen en zal daar wel eens een fout in maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:00

Shadow ik vind dat je ontzettend aan het overdrijven bent.
Stel nou die man had wél een wapen, en ze hadden niet ingegrepen en hij had een stel bezoekers overhoop geknald, wat dan? "Politie had heftiger in moeten grijpen"

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:08

RaafSmits schreef:
Horsa schreef:

Nu is het toevallig een politiepaard tijdens rellen, maar ik denk dat dagelijks paarden in gevaarlijke situaties worden gebracht waar ze niet altijd zonder kleerscheuren vanaf worden gebracht.

Een ongeluk is nooit leuk, maar over het algemeen gaat de politie zéér zorgvuldig met zijn dieren om.

Dat wil ik wel geloven, maar paarden zijn vluchtdieren, en bewegend vuur blijft dus eng ondanks de training die dit paard ongetwijfeld gehad heeft. Wat mij betreft dan ook een reden om de paarden niet meer in te zetten voor dit soort risikovolle evenementen. ME met knuppels in trucks, en dan .. gaat uw gang. Horsa potje met tranen voor mensen is redelijk leeg.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:50

_Lisaa_ schreef:
Shadow0 schreef:
Van de andere kant speelt er natuurlijk wel het een en ander daar. Geweld roept geweld op - en dat er nu iemand dood is, maakt de frustratie wel begrijpelijk. Het lijkt me niet terecht om alleen het 'volk daar' af te schilderen als asociaal, terwijl de problemen veel breder zijn en ook het handelen van de politie wel vraagtekens oproept (en niet slechts in deze situatie, want er zijn veel meer problemen geweest.)

(En wat er precies gebeurd is, is nog niet helemaal bekend, maar dat de politie loog over de situatie wel.)

helemaal mee eens, niet alles over 1 kam scheren dat iedereen asociaal volk is..

hoop voor de nabestaanden van de gene in kwestie snel meer duidelijkheid krijgen over wat er gebeurd is.. deze rellen slaan in elk geval nergens op..

sterkte voor de agente en haar paard!

Bij dit soort rellen kun je alleen maar spreken over asociaal volk. Dit is nooit goed te praten wat er ook is gebeurd. Rellen zijn in en in triest ook voor de nabestaande van de man die overleden is. Die willen dit helemaal niet. De mensen die dit doen zijn zeker wel asociaal en komen juist op dit soort demostratie's af om het uit de hand te laten lopen daar kicken ze op. Erg jammer dat mensen dit normaal gedrag vinden.
Laatst bijgewerkt door nikkielvis op 01-07-15 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:55

lovehaffie schreef:
Het was al te verwachten dat het ellende zou worden... Het 'ongeluk' is gebeurt in het Zuiderpark en ze demonstreren bij bureau de Heemstraat, hartje schilderswijk, waar het al tijdenlang onrustig is... Dat het rellen zouden worden kon iedereen in Den Haag al op zijn klompen natellen! De dood van de arme man is gewoon als excuus gebruikt om weer eens flink de beest uit te hangen, ik kan je garanderen dat het na een uur daar al niet meer over ging namelijk! Van mij uit mogen er grote hekken om die wijk, alles wat eruit wil komen enkeltje terug naar land van herkomst, kunnen ze is kijken of het daar nou zoveel beter is!

Ik ben echt niet racistisch heb een hoop buitenlandse vrienden en kennissen maar wat daar woont is 99% troep! Bah!

Helemaal mee eens, ik woon randje schilderswijk in het oude centrum, maar gatverdamme wat wonen daar een engerds. Mensen sissen naar je als je langsloopt/fietst, proberen de buurt daar te regeren met eigen ideeën, gooien maar al hun troep op straat, provoceren etc.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:51

Jij hebt echt makkelijk l*llen vanachter je veilige computerschermpje Shadow0....Misschien eens eens een poosje meelopen in de probleemwijken in Nederland? Je wil niet weten wat die agenten allemaal meemaken en naar hun hoofd krijgen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:39

Ik vind het nogal makkelijk gezegd dat geweld naar hulpverleners niet hoger is geworden. Dat zou dan betekenen dat het in het verleden ook zo erg is geweest? Dat maakt het er nu niet echt beter op… Dan vind ik dus te meer dat er iets aan gedaan moet worden.

Maar ergens geloof ik het niet, ik heb wel eens met ambulance personeel gesproken en die gaan nu een stuk minder graag naar bepaalde situaties (of op bepaalde tijdstippen) dan vroegah… dan kun je me niet zeggen dat het dus altijd zo was. Daarnaast weet ik dat het geweld naar brandweer wel steeds erger wordt, het was er vroeger ook wel (dat ontkennen is ook niet goed) maar ook daar is de sfeer soms grimmiger. Het kan toch niet dat je panden/branden niet mag blussen of mensen niet uit de auto mag knippen?

Over politie en mishandeling: Ik heb ook wel eens het idee dat mensen al snel roepen dat ze mishandeld zijn. Tja als jij een politieagent duwt, kun je iets terugverwachten, deze heeft toch ervoor te zorgen dat hij/zijn overwicht behoudt en als hij/zij dat niet doet dan wordt hij/zij als snel mikpunt juist omdat ze de handhavers van de wet zijn en dus het pispaaltje van alle (wel of niet gegronde) ontevreden burgers. En hebben ze geen overmacht dan is er een grotere kans dat deze mensen (met ook een familie) heftiger toegetakeld worden dan dat zij bij burgers mogen doen, alleen maar door het beroep dat ze hebben gekozen om het voor jouw en mij veiliger te maken op straat.

Ga niet klagen dat als jij iets doet wat niet door de beugel kan dat je daarna een blauwe plek hebt (of in de cel zit, want het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je met geweld wordt beantwoord). Natuurlijk kan het ook bij politieagenten voorkomen dat ze een keer “uit de slof” schieten. Niet netjes en zou ook niet mogen gebeuren (erop getraind en zo), maar ook daar, het zijn maar mensen en geen machines, dus shit happens. En zo’n politieagent zal daar vast ook wel voor op zijn flikker krijgen en het is pech hebben als jij net die ene relschopper bent die 3 klappen krijgt ipv 1. Maar als je niet aan het rellen was geweest, had je ook geen klappen gekregen.

En ook komt het natuurlijk wel eens voor dat een onschuldig persoon op het verkeerde moment, op de verkeerde plek is. En dat is zeer vervelend, maar ook daar is het gewoon kun je het de politie kwalijk? Het nog niet zo dat ze door een hightech bril heen kijken waarbij de relschoppers rood gemarkeerd zijn (met erbij vermeld welke wapens ze allemaal op zak hebben) en de onschuldige burgers blauw, dat gebeurd alleen nog in films en spellen en helderziend zijn ze ook niet. Ze zien een meute met relschoppers die hen aan het bedreigen is en die ene die er toevallig door heen loopt kunnen ze er echt niet uit filteren.

Maar ik denk dat dit eerder een discussie is voor in NM.

Wat betreft de oorzaak van het hele rellen (wat gewoon nergens op slaat). De beste man dreigt met een wapen, is een beer van een vent en heeft schijnbaar zich tegen zijn arrestatie verzet. De politieagenten weten niet wat hij allemaal op heeft (alcohol en drugs) en de beste man zou best kunnen doorslaan. Dus kan me voorstellen dat ze hem niet met zijden handschoentjes hebben aangepakt. Maar hij zal vast niet ff lekker in elkaar getrimd zijn. En wie weet wat alcohol (evt drugs) en stress, evt met lichamelijk aandoening en/of uitdroging/warmte met een man doet. Het kan goed dat hij onwel geworden is. En het kan ook goed zijn dat de politieagenten een inschattingsfout gemaakt hebben, misschien dachten ze dat hij het speelde? Het is niet goed te praten dat ze verkeerde info vertelden, maar om nu te zeggen dat we in een politiestaat zitten, want de politie slaat er vrolijk op los waar ze maar willen? En er zullen binnen de politie vast wel klappen vallen daar waar fouten gemaakt zijn.

Betreffend het nieuwsartikel.. ik hoop dat het met de agente en het paard beter gaat en dat ze goed herstellen.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 01-07-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:52

robert45 schreef:
Wat een grootst mogelijk onzin is dit, Nederland een Politiestaat.

Dat schreef ik dan ook niet :)

Maar als we echt vinden dat iedereen meteen en onmiddellijk moet voldoen aan wat de politie zegt, en dat het volkomen ok is als de politie dan meteen grof geweld gaat gebruiken, dan komt die politiestaat wel in de buurt.

We zijn het nu niet. Laten we dat zo houden.

Citaat:
Het is niet alsof hier willekeurig mensen worden opgepakt in elkaar geslagen en verdwijnen of vermoord worden. Als deze meneer zich normaal gedragen had en zelfs meegewerkt had zou dit niet gebeurd zijn.

Dat hangt er een beetje vanaf. Het verdwijnen en vermoord worden: godzijdank niet. Zonder reden oppakken en in elkaar geslagen worden is wel een punt van aandacht geweest in de Haagse Schilderswijk. (Overigens niet helemaal willekeurig - als je jong en allochtoon bent loop je risico, hoe zeer je je ook gedraagt.)

Verder weten we helemaal niet hoe 'niet normaal' die persoon zich gedragen heeft, en is het gewoon niet ok als we als vrije maatschappij vinden dat iedereen meteen en zonder enige vorm van protest moet meewerken aan wat de politie ook eist, en dat het anders best begrijpelijk is dat daar lichamelijk letsel tegenover staat. Nogmaals: straffen gaat via het strafrecht.

Citaat:
Als je je gewoon aan de regels houd heb je van de politie niets te vrezen.

Je zou ook niets te vrezen moeten hebben van de politie als je je niet aan de regels houdt... tenminste geen dood of geweld. Je moet wat te vrezen hebben van de strafrechter. DIE mag uiteindelijk als enige beslissen of je wel of geen straf krijgt. De politie mag in uitzonderlijke gevallen overgaan tot geweld als het niet anders kan, maar zeker NIET alleen omdat iemand zich niet aan de regels houdt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:57

Riddershow schreef:
Over politie en mishandeling: Ik heb ook wel eens het idee dat mensen al snel roepen dat ze mishandeld zijn.

Bij een deel is de schade gewoon bewezen.

Citaat:
Tja als jij een politieagent duwt, kun je iets terugverwachten, deze heeft toch ervoor te zorgen dat hij/zijn overwicht behoudt

Dat werkt niet zo, ook niet in aanzien. Een politie die zich zo makkelijk laat provoceren daalt in elk geval stukken in mijn achting, maar ook in de achting van de mensen die ze aanspreken. (Want dat is uiteindelijk de reden dat ze het doen.)

Daarnaast, nogmaals: er zijn meerdere manieren om gezag te krijgen en te houden. Het is erg jammer dat we sociaal/emotioneel zo armoedig zijn dat we denken dat dat alleen kan met geweld. Dat is namelijk absoluut niet zo. De politie zou meer moeten trainen in die andere manieren, dat is en veiliger voor iedereen (zowel de burgers als de politie, omdat zaken minder escaleren) maar komt bovendien het gezag alleen maar ten goede.