Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Loslopend paard valt kind aan in Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:08

Ik denk dat ze beter kunnen stoppen met het omtoveren van natuur gebieden in dieren tuinen of het houden van vee stapel. Ze zouden zich beter kunnen richten op de gebruikers van de bossen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:29

Waren het maar dierentuinen, het zijn safariparken alleen zit je niet in de auto.

marlouv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:46

Had gehoord dat het meisje met de pony in de regge wou zwemmen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:12

Mag dat ook niet dan?

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:45

Tobbes schreef:
Ik denk dat ze beter kunnen stoppen met het omtoveren van natuur gebieden in dieren tuinen of het houden van vee stapel. Ze zouden zich beter kunnen richten op de gebruikers van de bossen.

Mijn merrie met veulen lopen ook in een natuurgebied. :')

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:29

Denk op zich geen probleem dat er dieren lopen maar niet gaan combineren met fietspaden , fietsroutes, wandelpaden enz. Dus of mensen of dieren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:20

Ik ken het natuurgebied niet in detail, maar ik neem aan dat net als bij andere natuurgebieden, er bij de ingang een bordje staat dat er paarden/pony's lopen. Duidelijk mag zijn dat de pony's ook niet "loslopen", er staat namelijk een hek omheen.Andere pony's in het park toevoegen (al dan niet bereden) moet sowieso beperkt worden. Ik neem aan dat het hierboven bedoelde park bestaat uit de twee oevers van de rivier, en niet de rivier als "natuurlijke grens" ziet.

Ik kan me nog een ernstig geval herinneren waarbij een fokker een gewoon stuk weiland had, met recht tot overpad voor wandelaars (was zeker niet het idee van de eigenaar). Dan gebeuren er wel eens ongelukjes, zoals een veulen dat door een hond de rivier in werd gejaagd. Jammer, veulen verdronken. De route door de wei was ook opgenomen in het kaartenboek van de plaatselijke VVV. Daar ben je als eigenaar mooi klaar mee, zeker als er niet duidelijk in het kaartenboek staat vermeld wat voor beperkingen er in het gebied zijn.

Fietsers door een natuurgebied met paarden is volgens mij geen echt probleem. Loslopende (en vooral slecht luisterende) honden of mensen die andere paarden inbrengen kunnen wel wat meer stress opleveren. En denk: in ieder natuurgebied lopen dieren, de mens is een bezoeker in de natuur en niet omgekeerd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:57

joostvangestel schreef:
Ik ken het natuurgebied niet in detail, maar ik neem aan dat net als bij andere natuurgebieden, er bij de ingang een bordje staat dat er paarden/pony's lopen. Duidelijk mag zijn dat de pony's ook niet "loslopen", er staat namelijk een hek omheen.Andere pony's in het park toevoegen (al dan niet bereden) moet sowieso beperkt worden. Ik neem aan dat het hierboven bedoelde park bestaat uit de twee oevers van de rivier, en niet de rivier als "natuurlijke grens" ziet.

Ik kan me nog een ernstig geval herinneren waarbij een fokker een gewoon stuk weiland had, met recht tot overpad voor wandelaars (was zeker niet het idee van de eigenaar). Dan gebeuren er wel eens ongelukjes, zoals een veulen dat door een hond de rivier in werd gejaagd. Jammer, veulen verdronken. De route door de wei was ook opgenomen in het kaartenboek van de plaatselijke VVV. Daar ben je als eigenaar mooi klaar mee, zeker als er niet duidelijk in het kaartenboek staat vermeld wat voor beperkingen er in het gebied zijn.

Fietsers door een natuurgebied met paarden is volgens mij geen echt probleem. Loslopende (en vooral slecht luisterende) honden of mensen die andere paarden inbrengen kunnen wel wat meer stress opleveren. En denk: in ieder natuurgebied lopen dieren, de mens is een bezoeker in de natuur en niet omgekeerd.

Het is heel anders als dat je het nu schetst helaas.
Nee Joost er staat geen hek omheen de Regge is de natuurlijk scheiding / hek of hoe je het wilt zien maar dat werkt dus niet zo. Ze laten zich daar echt niet door tegenhouden en een echte paardenkenner weet dat ook. De hengst kwam daar dwars door de Regge heen zwemmen. Meestal gaat het wel goed daar, heel veel mensen zwemmen daar ook in de Regge maar blijkbaar kun je niet met een paard aan de overkant langs rijden want dan komen ze er door.
Het ongeval met de fietsers kwam doordat een moeder en kind in paniek raakten doordat er een hengst achter merrie met veulen aanzat. Bij het fietspad fietst men dus in feite door het gebied waar de pony's lopen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:48

Rizette er staat wel degelijk een hek omheen!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:09

Adrienne93 schreef:
Rizette er staat wel degelijk een hek omheen!

Heb je het over Helledoorn of Nijverdal?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:27

Beide staan er hekken omheen. Ook hun snappen dat paarden kunnen zwemmen dus er staan hekken maar niet meteen langs het water.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:44

Dan komen de pony's dus blijkbaar ook nog over dat hek heen want hij kwam door het water er uit.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:57

Ja of ze is met het paard door het hek heen gegaan binnen het terrein van de pony's... Je mag daar sowieso al niet komen met je paard en al helemaal niet zwemmen dus zou niet weten wat je daar te paard moet

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:05

Tobbes schreef:

Helemaal mee eens!
Ik vind dat gezamenlijk groen ook voor iedereen veilig te gebruiken moet zijn!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:17

Adrienne93 schreef:
Ja of ze is met het paard door het hek heen gegaan binnen het terrein van de pony's... Je mag daar sowieso al niet komen met je paard en al helemaal niet zwemmen dus zou niet weten wat je daar te paard moet

Ze is helemaal niet te paard in het gebied geweest de pony is het gebied uitgekomen dat is het beroerde aan het geheel. In het gebied is het helaas ook niet veilig omdat hengsten en merries alles door elkaar los loopt.

Ik ben het helemaal met Tobbes en Amalarab eens.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:25

een paard valt niet zomaar aan lijkt me.

Er moet iets eerder zijn gebeurd tegen dat paard.. dat een kind dat doet lijkt me niet heel logisch, Of het kind moet het onbewust gedaan hebben. Zonder de gevaren hiervan in te zien?
Het zou ook eerder gebeurd kunnen zijn.. Maar een paard lijkt me niet zomaar aan te vallen..

Maar hoe het gebeurd is zal nooit bekend worden.. Dus erover oordelen hoe het echt gegaan is, gaat niet..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:04

Ik ben vandaag weer naar onze pony's wezen kijken. Lopen op 200 hectare land, veel toeristen ook erbij. Ze lopen daar al 25 jaar, weinig problemen mee gehad. Er loopt ook een kudde hooglander koeien, soms ook wat schapen. Er heeft vaak ook een hengst bijgelopen, een kudde is feitelijk niet compleet zonder hengst. Andere paardachtigen toevoegen zonder toestemming is echter ten strengste verboden in het gebied, voor ruiters zijn er andere paarden. Als je een nieuw paard toe gaat voegen (de ruiter is echt niet relevant hier), dan komt de kudde dynamiek eraan en de eerste stap is het bepalen van de hierarchie. Daar vallen klappen bij, dat is simpelweg natuur en dat zal ieder paard in een kudde doen.

En zoals ik begrijp zijn beide oevers van de Regge begrazingsgebied, dus zijn beide zijden toegankelijk voor de pony's. Logisch, want ze kunnen erdoorheen zwemmen. Het simpele feit dat een ruiter ziet dat ze aan de andere kant van de rivier lopen is niet afdoende. Ergens moet de ruiter een bordje genegeerd hebben.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:40

Rizette schreef:
Adrienne93 schreef:

Ze is helemaal niet te paard in het gebied geweest de pony is het gebied uitgekomen dat is het beroerde aan het geheel. In het gebied is het helaas ook niet veilig omdat hengsten en merries alles door elkaar los loopt.

Ik ben het helemaal met Tobbes en Amalarab eens.

Ben heel erg benieuwd waar dit incident exact is gebeurd. Kan je dat uitleggen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:02

MarliesV schreef:
Rizette schreef:
In dit geval ging het om een hengst die zijn kudde wilde beschermen en dwars door het water van de regge kwam om de pony van het meisje aan te vallen. Heel natuurlijk gedrag maar wel om achter een omheining te houden. Heel veel mensen vinden het mooi totdat ze zelf wat overkomt. Op last van de politie is deze hengst opgehaald maar er lopen blijkbaar nog meer hengsten.
Er zijn weinig mensen die met paarden om kunnen gaan op een goede manier en je kunt niet van elke passant verwachten dat ze in kunnen schatten wat de pony's gaan doen of niet gaan doen en daardoor krijg je paniek. Als er een hengst los op jou af komt en je staat met een paard in de hand dan wil je niet niet blij worden dat kan ik je wel vertellen. Mensen spreken schande van het feit dat iemand met een hengst op concours komt als diegene hem zelf niet al te goed kan controleren. Maar dat is nog heel wat anders als een loslopende hengst. Maar zoals altijd moeten er eerst ergere ongelukken gebeuren voordat er ingegrepen wordt. Wat nou als dat kind ernstiger verwondingen had gehad, had dat dan aan de moeder gelegen? Die in paniek reageert?

Je gaat volledig aan het feit voorbij dat deze dieren achter de omheining lopen. Om tussen de pony's te komen moet je of over een wildrooster of door zo'n speciaal draaihekje.
Dat meisje dat is 'aangevallen' door de hengst omdat ze daar reed is dus zelf degene die door de hekjes is gegaan, niet de hengst die uit zijn eigen gebied ontsnapt om zijn merries te verdedigen.

Heb je persoonlijk een probleem met dat deze pony's hier lopen? Of slechte persoonlijke ervaringen met loslopende pony's in het verleden?

Omdat de toon van je berichten nog al fel is en veroordelend. Weet niet of je op de hoogte bent van de situatie daar maar aan bovenstaande te lezen niet. Oordelen is prima maar wel als je de feiten op een rij kan zetten.

(en ja ik woon hier vlak bij en de eigenaar van de pony's ken ik zelf persoonlijk)

Je geeft zelf aan dat je al precies weet waar het is gebeurd ,Hoef ik je weinig te vertellen weet ook niet hoe die straat heet , jij woont er vlakbij in Groot Lochter?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:10

Ik woon niet in Nijverdal maar in Hellendoorn, we hebben het constant over het gebied in Hellendoorn, niet over het gebied bij Groot Lochter. Blijkbaar praten we over 2 andere gebieden, in Hellendoorn is alles achter de hekken/wildroosters, de situatie in Nijverdal op het deel bij de Wilgenwaerd en de atletiekbaan na is mij niet bekend.

Maar laat maar, fijn leven, ik reageer hier niet meer. Zinloos

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:24

Dat heb je dan zelf bedacht want dat is niet zo.We praten over Gemeente Hellendoorn en daar valt Nijverdal ook onder. Er is nergens gezegd dat het over 1 gebied in Hellendoorn gaat. Zelfde bestuur zelfde regels neem ik aan? Ik heb ook duidelijk gezegd dat ze niet achter een omheining lopen maar achter de Regge. Er zijn zelfs 5 gebieden dacht ik in de gemeente waar paarden "los" lopen. Ik heb het over de gevaren van deze gebieden in het algemeen. In het ene gebied wat anders als het andere maar overal geeft het problemen. Ik vind dat deze problemen genegeerd en gebagatelliseerd worden. Weet niet waar dat aan ligt. Misschien dat de paarden er gratis lopen of misschien wel betaald worden dat het daarom allemaal niet gezegd mag worden. Heb geen idee. Maar dat ik veel mensen op de teentjes trap door de problemen te benoemen dat merk ik wel. Ik vind het van de zotte dat zoiets mag terwijl het duidelijk gevaar oplevert. Dat het op andere plekken goed gaan is te prijzen. Kan me voorstellen dat 200 hectare ook iets meer ruimte geeft dan de kleine stukjes waar het over gaat in de gemeente Hellendoorn. Hier zitten fietsers en paarden en zwemmers enz. hutje op mutje.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:16

Ik ben als 14 jarige meisje ook eens aangevallen in een natuurgebied door 2 paarden. Ik liep er gewoon en gaf de dieren helemaal geen aandacht, ze waren ook een eindje weg, toen ze ineens aan kwamen rennen en me min of meer insloten en hondsbrutaal gingen bedelen. Ik had natuurlijk niet bij me dus toen werd het steigeren, bijten. Echt aanvallen.

Vreselijk. Bleek te komen doordat ze gevoerd werden door mensen natuurlijk... De paarden zijn er uiteindelijk weg gehaald. In mijn ogen is Nederland te klein en zijn er teveel wandelaars en toeristen in die gebieden, de risico's worden dan gewoon te groot.