Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:54

En ik heb helaas toch wat teveel ervaring met rechtzaken om het zomaar met een vonnis eens te zijn. :)

Wat ik wilde bereiken en wat zo te merken jammerlijk mislukt is ( :+) is om mensen die nu roepen;"Zie je wel!! Lonneke is een mediage*le leugenaar!!" (iets in die trant) te laten zien dat dit vonnis niet betekent dat ze geen gelijk had.
Het betekent ook niet dat ze wel gelijk had.
Daarom kun je er dus ook zo weinig over zeggen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:54

Drifter schreef:
Zou inderdaad een goed onderzoek zijn Heike, laat de kaken van paarden op dat niveau (of een x aantal paarden van verschillende niveau's/disciplines op de foto zetten.
Probleem is waarschijnlijk dat een hoop eigenaren/ruiters daar waarschijnlijk niet vrijwillig aan mee gaan werken, want stel nou dat er wat gevonden wordt.

Volgens mijn paardentandarts (ook veearts), kan je gewoon zelf met je hand over de lagen voelen of er geen schade is.
Als er botschade is, is dat heel makkelijk te voelen. De lagen horen gewoon glad en recht te zijn.

Had Lonneke ook kunnen doen, ze kwam daar jarenlang vaak genoeg op stal en ging ook mee naar wedstrijden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:56

Volgens mij heeft nog niemand geschreven dat het paard door deze uitspraak dus geen schade heeft. Dat lonneke dus ongelijk heeft. Maar jij schrijft wel dat Bartels/Koot best schuldig kan zijn. Ik vind dat redelijk partijdig overkomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:58

KoudbloedKim schreef:
En ik heb helaas toch wat teveel ervaring met rechtzaken om het zomaar met een vonnis eens te zijn. :)

Wat ik wilde bereiken en wat zo te merken jammerlijk mislukt is ( :+) is om mensen die nu roepen;"Zie je wel!! Lonneke is een mediage*le leugenaar!!" (iets in die trant) te laten zien dat dit vonnis niet betekent dat ze geen gelijk had.
Het betekent ook niet dat ze wel gelijk had.
Daarom kun je er dus ook zo weinig over zeggen.

natuurlijk worden er fouten gemaakt, waar niet?

Wat ik mij dan afvraag Hoe het komt dat je zoveel rechtszaken hebt gehad?
Ik heb weleens een geschil gehad, ook mbt paarden, maar het is nooit tot een rechtszaak gekomen.

Anoniem

Re: Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:00

Omdat niet elk mens op de wereld goede bedoelingen heeft met een meisje van 14. ;)

Heike, als dat zo overkomt, sorry, dat is niet mijn bedoeling.
Ik probeer enkel wat nuances aan te brengen in een toch al heftig onderwerp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:01

KoudbloedKim schreef:
Klopt, daarom zeg ik ook 'in een ideale wereld' en die bestaat helaas niet.
Er is niet aan te tonen wie het heeft gedaan, dus wordt er niemand gestraft.

Het is maar de vraag of er sprake is dat iemand daadwerkelijk iets 'gedaan' heeft. Dingen kunnen ook ontstaan, zonder dat er echt een specifieke gerichte handeling aan ten grondslag lag.
Er is nu zo weinig bekend dat daar echt niets over te zeggen is, laat staan of er iemand is die 'het' gedaan heeft.

Straf lijkt me bovendien pas aan de orde als er sprake is van opzet of grove nalatigheid. Dat ligt dus nog weer een paar stapjes verder dan aansprakelijkheid. (Aansprakelijk ben je bv ook als je per ongeluk een fout maakt, maar straffen als er geen sprake is van opzet? Dat creeert alleen maar narigheid, niet verbetering.)

Dit was ook geen zitting over straf of vrijspraak, dit was een vraag over aansprakelijkheid.

Ik vind overigens dat je met je berichten niet helemaal neutraal bent, maar wel degelijk de schijn wekt dat je Bartels schuldig acht. Dat mag je natuurlijk vinden, maar persoonlijk denk ik dat het oprechter is om daar openlijk voor uit te komen, dan zoals nu toch hele zware woorden (schuld en straf) in de discussie te halen waarmee je wel degelijk een bepaalde sfeer schetst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:02

Shadow0 schreef:
Ik vind overigens dat je met je berichten niet helemaal neutraal bent, maar wel degelijk de schijn wekt dat je Bartels schuldig acht. Dat mag je natuurlijk vinden, maar persoonlijk denk ik dat het oprechter is om daar openlijk voor uit te komen, dan zoals nu toch hele zware woorden (schuld en straf) in de discussie te halen waarmee je wel degelijk een bepaalde sfeer schetst.
Ik ken de mensen uit deze rechtzaak stuk voor stuk niet persoonlijk, waarom zou ik daar in godsnaam dan partij voor moeten gaan kiezen?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:04

KoudbloedKim: Ze had geen gelijk, dat is het nou juist!

Schuld/onschuld was niet eens van belang in deze omdat de insteek een bedrag van 250.000 euries was omdat U2 onherstelbaar zou zijn, en dat is ie niet.
Als bewezen was dat het inderdaad onherstelbaar was en hij nooit meer bereden zou kunnen worden, pas dan was de vraag gegaan naar: wie heeft het nou eigenlijk veroorzaakt?

editje:
Lonneke wilde dus niet bewijzen dat iemand haar paard alleen beschadigd had, maar dat iemand haar paard total loss had gereden.
Paard is niet total loss dus- wie hem in de deuken heeft gereden is voor de rechter niet van toepassing want de insteek was het grote bedrag vanwege 'blijvend letsel'
Laatst bijgewerkt door Drifter op 10-06-15 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:05

En ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik het vonnis in deze zaak snap en ik geloof zeker dat de schade niet onherstelbaar is!

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:15

De vordering van Koot op Engel wegens smaad heeft de rechter ook afgewezen.
Hoe is de rechter eigenlijk tot dat besluit gekomen vraag ik me af?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:19

Whoknows schreef:
De vordering van Koot op Engel wegens smaad heeft de rechter ook afgewezen.
Hoe is de rechter eigenlijk tot dat besluit gekomen vraag ik me af?

Het vonnis zegt dit:

Naar het oordeel van de rechtbank is het artikel in de Telegraaf niet meer dan een korte, zakelijke weergave van de zaak die in conventie speelt. Het artikel geeft het in conventie ingenomen standpunt van [eiseres] weer. De naam van [gedaagde 1] wordt in het artikel slechts twee keer genoemd en wel in de volgende zinnen:

“Ook worden [gedaagde 4], deelneemster aan vier Olympische Spelen, en haar succesvolle dochter[gedaagde 3] gedagvaard, samen met hun gerenommeerde dressuurstal, [gedaagde 2], en U2’s berijdster [gedaagde 1].” en “Fotomodel [eiseres] eist een schadevergoeding van amazone [gedaagde 1] en van de familie [gedaagden].”

Dit is feitelijke en juiste informatie. Het enkele feit dat [eiseres] haar standpunt en haar intentie om [gedaagde 1] in rechte te betrekken aan de Telegraaf kenbaar heeft gemaakt, maakt op zichzelf niet dat zij onrechtmatig jegens [gedaagde 1] heeft gehandeld.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:28

Ok kortom het feit dat je iemand daagt (in dit geval dan Koot) is dus geen smaad. Het was in dit geval gewoon een mededeling. En dat kan volgens de rechter een Koot niet zeer doen kennelijk: en dan dus afgewezen.

Vraag ik me af. Had haar advocaat haar dat niet even in kunnen fluisteren; nu is ze E 2.100 lichter.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:37

Dus op zich zijn beiden niet toegekend Door de woordkeuze? Als Le het woord onherstelbaar had weggelaten had het vonnis heel anders kunnen uitpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:38

Ik denk dat het vonnis dan nog steeds hetzelfde was gebleven, aangezien niet aangetoond kan worden door wie de schade is toegebracht.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:45

Rocamor schreef:
Dus op zich zijn beiden niet toegekend Door de woordkeuze? Als Le het woord onherstelbaar had weggelaten had het vonnis heel anders kunnen uitpakken?

Ja dat denk ik dan ook. Want schade was er wel, maar ja dan nog steeds de vraag door wie?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:54

Maar ik geloof dat dat paard 6 jaar daar heeft gestaan? Dat is het grootste gedeelte van zijn rijdbare leven... en littekenweefsel toont aan dat het van eerder is, dan zou je toch denken dat dat niet kort na terugkomst gebeurd is?

Ik snap er niks van hoe dit zo afgedaan wordt. Denk een wijze les voor alle partijen die betrokken zijn bij dit soort overeenkomsten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:06

6 jaar het grootste gedeelte van zijn rijdbare leven? Dat mag ik hopen van niet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:22

Paard is nu 14. Speelt al een tijdje. Heeft 5 of 6 jaar daar gestaan, zo bedoelde ik het Heike. Dat hij het merendeel van de jaren dat hij bereden kon worden daar heeft gestaan.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:35

Ik denk dat dat een hele andere discussie is. Ik denk dat een paard van 14 nog vele goede jaren heeft. Zelfs een top sportpaard. Was Bonfire niet 18 toen hij met pensioen ging? En zelfs daarna is hij nog jaren gereden. Maar goed dit is dus helemaal off topic.

Jetta_2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:51

Zelf je paard blijven rijden, als het dan misgaat is het je eigen schuld...en kun je alleen je zelf verwijten maken..... :D Kan me niet voorstellen dat dit soort topruiters een paard bewust of onbewust kapot rijden, hebben ze veel te veel ervaring voor.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:53

Hij heeft toch ook gewoon t merendeel vande jaren waarin hij bereden kon worden (tot nu toe) bij Bartels gestaan, Heike ?
Hopelijk gaat ie nog jaren mee, maar tot nu toe liep ie t grootste deel van zn gereden leven bij Bartels.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:04

Getup schreef:
Hij heeft toch ook gewoon t merendeel vande jaren waarin hij bereden kon worden (tot nu toe) bij Bartels gestaan, Heike ?
Hopelijk gaat ie nog jaren mee, maar tot nu toe liep ie t grootste deel van zn gereden leven bij Bartels.

Dat is dus niet waar, paard heeft maar ongeveer 3,5 jaar bij Bartels gestaan (Paard is 14 en was met 3 jaar ohz) :) dit staat in het vonnis

Citaat:
2 De feiten in conventie en in reconventie
2.1.
In mei 2004 heeft [eiseres] van Stal Bria het (dressuur-) paard U2 gekocht voor een koopsom van € 35.000,-. [eiseres] heeft U2 gestald gelaten bij Stal Bria.

2.2.
In 2006 is [gedaagde 1], een professionele amazone die op hoog niveau de dressuursport beoefent, in opdracht van [eiseres] gestart met het trainen van U2.

2.3.
In augustus 2010 heeft [eiseres] U2 overgebracht naar en vanaf dat moment gestald bij de stal van [gedaagde 2]. [gedaagde 1] heeft aldaar haar training van U2 voortgezet.

2.4.
[gedaagde 1] heeft U2 tot medio 2013 getraind. Vanaf juli 2013 heeft [medewerkster gedaagde 2], een medewerkster van [gedaagde 2], op verzoek van [eiseres], U2 bereden.

2.5.
Op 31 januari 2014 heeft [eiseres] U2 bij de stal van [gedaagde 2] opgehaald en opnieuw gehuisvest bij stal Bria te Hooge Mierde.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:10

Dank je. Dan is t idd nog moeilijker, alleen Bartels en Koot te beschuldigen.

its_me84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:35

Dhr. Wensing zal het wel weer uitgebreid in de media uit de doeken doen, daar is hij goed in.
Zou een rechter daar ook rekening mee houden, dat hij gelijk de media opzoekt.

Moet eerlijk bekennen dat ik wat zaken van hem ben gaan volgen, die volgens hem echt niet konden, zowel in de paarden/pony sport als tegen een televisieprogramma.
Hij blaast heel hard van de daken in de media.
Maar of hij daadwerkelijk kan bewijzen wat hij wil bewijzen... Ik betwijfel het.

Dan ben ik ook zeer benieuwd naar de zaak die hij heeft aangespannen tegen van Olst.

Dit doet niks af op het gegeven dat ik het verschrikkelijk vind voor het paard.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:16

Mischa trainde het paard al sinds 2006 en is in 2010 naar Bartels gegaan om daar verder getraind te worden door Mischa.
Dus Mischa heeft er toch al wat jaartjes mee getraind.