Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:16

Jessdaniels: Uit de enquête die bij ons in het bos gehouden werd kwam toch heel iets anders naar voren. Wielrenners, mountainbikers en groepjes joggers (die gaan ook niet aan de kant maar duwen je de berm in)
Die mensen zijn alleen bezig met hun eigen prestatie. Joggers die over een kind of een hond heenspringen om maar niet te hoeven inhouden zie je hier regelmatig.

Ik ben trouwens, maar dat was wel een uitzondering, ook een keer een groep nordic-walkers tegengekomen op het ruiterpad. Ze waren oefeningen aan het doen met zwaaiende stokken. Achteraf vonden we het wel hilarisch, maar het was natuurlijk levensgevaarlijk; we kwamen in vol galop aan.

Danique: dat hangt natuurlijk ook van de locatie af. Als ik bij ons in het bos neem, je zou je kunnen afvragen of je in een recreatie bos überhaupt zo hard moet rijden. Alle gemotoriseerde voertuigen zijn er verboden. Mensen zijn er niet op bedacht. Kinderen en honden zien het verschil niet tussen de stoep en het fietspad (alleen aangegeven met een streep.)

Raineri

Re: Wielrenner in ziekenhuis na botsing met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:30

Ja hehe Nikas. Maar wielrennen en mountainbiken is een andere tak van sport. Het ging in dit geval over wielrennen. Ik kom paden die iets te grondachtig zijn al niet eens op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 01:19

tamary schreef:
vuurneon schreef:
even heel zwart/wit: paard hoort niet op fietspad, wielrenner wel. Dus ruiter zat fout. Ruiter hoort altijd paard onder controle te hebben, ruiter zat fout.
Maar, de werkelijkheid is dat dit gewoon een heel vervelende samenloop der omstandigheden is geweest en een ongeluk. Met slachtoffers. Dat is al vervelend genoeg zonder wijzende vingers en gemekker door alle wielrenners over 1 kam te scheren.

Je hoort ook het overige wegverkeer niet in gevaar te brengen. Daarom nemen veel ruiters het fietspad of de berm ervan, want op de rijweg zouden ze een obstakel zijn wat het overige verkeer in gevaar brengt. Wielrenners die geen rekening houden met het overige wegverkeer brengen de overige weggebruikers in gevaar en zijn dus in overtreding. Zo zwart wit is het dus niet. je kan wel stellen dat beide partijen schuld aan te rekenen is omdat ze zich niet gedroegen zoals hoort of niet daar reden waar ze volgens de wet horen.

Dan gelden er in Nederland andere regels als in België. Hier moet je je paard ook onder controle hebben, maar de wet zegt ook dat andere weggebruikers moeten vertragen en zelfs stoppen als een paard uiterlijke tekenen van angst vertoont. Heb je een aanhangwagen achter hang en maakt de lading veel lawaai, dan moet je stoppen als je paarden op de weg nadert. Ga je ruiters voorbij, dan moet je die inhalen zoals je een auto zou inhalen (naar het andere rijvak gaan dus). En rijdt een ruiter op een voorrangsweg of kom je van rechts, dan moeten de andere weggebruikers je voorrang verlenen.

On topic: mijn mening over wielrenners houd ik voor mezelf, ik vind het alleen erg om te lezen dat er mensen gewond zijn en dat er paarden bij betrokken zijn. Ieder ongeluk met paarden, of de ruiter nu in de fout is of niet, is er 1 teveel. Vraag eens rond bij niet ruiters wat zij vinden van paarden op de weg en je zal versteld staan. Een ongeval zoals dit, is voor hen een stok om mee te slaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:36

Danique_G schreef:
Dat heeft dus geen zin. Voor ons is de vaart eruit halen voor jullie nog hard. Roepen is beter. Bellen hebben geen zin, want vanaf de afstand dat we moeten gaan bellen, horen de meeste mensen ons niet. Ik zie ook het nut van de vaart eruit halen bij een paard niet in. Gewoon uitwijken, klaar. Auto's passeren ook met 30.

Nou,...hierop de Jachthuislaan in Soest gaan ze effe harder dan 30.

Ze spelen daar tour de frans. De "finisch" is aan het einde. Ze waaieren in een "eindsprint" oerkreten uitstotend op je af.

Ze roepen en verminderen zeker geen vaart. De meeste paarden schrikken zich de kleren.

Vaart minderen en rustig naast elkaar blijven zou hier heeeel erg helpen. Mogen ze van mij kiezen rustig roepen of voor mij apart bellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:50

Sowieso vraag ik me af of je niet simpelweg te hard (en dus gevaarlijk voor jezelf en anderen) rijdt als je niet tijdig kan stoppen voor onverwachte dingen.

Zijn er geen snelheidsbeperkingen voor wielrenners?
En indien niet; waarom niet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:53

Ayasha schreef:
Zijn er geen snelheidsbeperkingen voor wielrenners?
En indien niet; waarom niet?

Ze zijn daar dacht ik wel over aan het nadenken.
Ook ivm de elektrische fietsen die ook veel sneller gaan.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:07

NatasjavE schreef:
Danique_G schreef:
Dat heeft dus geen zin. Voor ons is de vaart eruit halen voor jullie nog hard. Roepen is beter. Bellen hebben geen zin, want vanaf de afstand dat we moeten gaan bellen, horen de meeste mensen ons niet. Ik zie ook het nut van de vaart eruit halen bij een paard niet in. Gewoon uitwijken, klaar. Auto's passeren ook met 30.

Nou,...hierop de Jachthuislaan in Soest gaan ze effe harder dan 30.

Ze spelen daar tour de frans. De "finisch" is aan het einde. Ze waaieren in een "eindsprint" oerkreten uitstotend op je af.

Ze roepen en verminderen zeker geen vaart. De meeste paarden schrikken zich de kleren.

Vaart minderen en rustig naast elkaar blijven zou hier heeeel erg helpen. Mogen ze van mij kiezen rustig roepen of voor mij apart bellen.

Daar rijd ik ook regelmatig met mijn racefiets en ik herken mij noch degenen waarmee ik samen fiets hierin :n evenmin ben ik hier ooit getuige van geweest bij anderen op deze weg... dus dit geldt zeker niet voor alle wielrenners. Wat wij wel doen: op een tempo rijden waarin je rekening houdt met andere weggebruikers (een sprintje trekken is prima maar er wordt zeker rekening gehouden met de ponies die aan deze straat staan, dan rijden we rustig voorbij en als we van achteren naderen rijdt de eerste ruim langs en kondigt aan dat er nog meer fietsers willen passeren).

Overigens zijn juist ruiters uitermate 'asociale' weggebruikers. Houden een zweep vast die ze zo ver mogelijk uitsteken waardoor je lastig kunt passeren (maak ik me ook weleens schuldig aan!), rijden op het fietspad gerust naast elkaar, ruimen de poep niet op... Ik begrijp dit voor een groot deel omdat je als ruiter een kwetsbare weggebruiker bent, maar als wielrenner geldt dit net zo goed.
Ik vind ook dat wielrenners, vooral in grote groepen, zich net wat meer zouden mogen inleven in ruiters, maar dit komt vaak uit onbegrip voor de kwetsbare positie van een ruiter. Echter gaan mensen hier ook los op wielrenners, dat komt imo voort uit datzelfde wederzijdse onbegrip. Het is in ons land nou eenmaal vrij druk, we moeten de wegen (noodgewongen) delen. Dan kun je maar beter je best doen om rekening te houden met elkaar. Zelf heb ik hier mijn steentje aan bijgedragen door een stuk te schrijven voor het blad van de wielrenvereniging waar ik lid van ben 'hoe om te gaan met ruiters'.

Ayasha, met de auto kun je toch ook niet zomaar even stilstaan overal? Als ruiter heb ik zelf meer last van auto's die even willen langsrazen dan van fietsers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:24

Ryder schreef:
Daar rijd ik ook regelmatig met mijn racefiets en ik herken mij noch degenen waarmee ik samen fiets hierin :n evenmin ben ik hier ooit getuige van geweest bij anderen op deze weg... dus dit geldt zeker niet voor alle wielrenners.

Uiteraard ga ik ervan uit dat niet alle wielrenners dit doen.

Alleen er komen daar op de Jachthuislaan op een gemiddelde zondag in een uur wel grote 4 groepen langs en dan ook kleinere groepjes.

Verreweg de meesten daarvan gedragen zich normaal.

Maar een aantal dus ook niet.

Ik vermoed dat het maar 1 of twee clubs zijn die zich zo beroerd gedragen. Maar je hebt er op de Jachthuislaan echt last van.

Ben door 1 van die groepen ook al eens met mijn auto de berm ingejaagd. Ik reed gewoon op mijn weg helft maar ik moest omdat zij daar reden het ruiterpad op. :?

Zweep uitsteken doen we inderdaad heel bewust opdat ze niet rakelings achter je langs gaan. Ook als bescherming naar de fietser toe.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-06-15 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:27

Ryder: en als ik de vergelijking doortrek. Ik zit op mijn juiste plekje op de weg:de berm (of voor mijn part op het ruiterpad) En heb mijn paard prima onder controle en wil lekker stevig doorgalopperen. Deze berm loopt wel langs een fiets en voetpad. Mag ik dan de fietsers en voetgangers in galop passeren?
Dat doe ik toch ook niet... Dan ga ik naar stap omdat ik weet dat andere weggebruikers mijn snelheid en verschijning als intimiderend kunnen ervaren.

Overigens heb ik in de parktijk geen moeite met mij op flinke snelheid passeren als ik maar heb zien aankomen dat het gaat gebeuren. Ik zorg er voor dat mijn paarden dat kennen en daar niet. Van overstuur raken. Maar en kleine zijstap kan ieder paard maken als hij zich ergens van dood schikt...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:31

Danique_G schreef:
Ja hehe Nikas. Maar wielrennen en mountainbiken is een andere tak van sport. Het ging in dit geval over wielrennen. Ik kom paden die iets te grondachtig zijn al niet eens op ;)

Het ging me niet om de tak van sport. Ik schetste asociaal gedrag wat je bij beide groepen tegenkomt. Alleen zie je bij ons heel veel meer wielrenners dan mountainbikers. (In het bos dus, op de verharde paden, waar ook de voetgangers over moeten al dan niet met hun loslopende hond - en ja loslopen is daar toegestaan)

Ryder het klopt dat Nederland druk is en dat je rekening moet houden met elkaar, maar als mensen nare, enge ervaringen hebben is het moeilijk om nog begrip op te brengen. Rijdt je ook wel eens door Amstelveen langs de Amstel? Een drukke weg, geen apart fietspad. Er liggen wel meerdere stallen aan. Je hebt daar ook nog fietsers met megafoons die de roeiers begeleiden (en naar de roeiers kijken en niet naar de weg) en er wordt hard gereden door automobilisten.
Juist wielrenners en paarden zijn in die drukte behoorlijk kwetsbaar. Vindt je het zelf dan ook niet eng om zo hard te gaan?
Ik heb er een aantal keer fietsers onderuit zien gaan.
En ik was altijd bang dat mijn paard een wielrenner zou raken omdat ze zo dicht langs gaan. Het is nl een vrij smalle weg. Als er tegemoet komend verkeer is kun je eigenlijk niet inhalen. Maar dat doen de wielrenners wel.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-06-15 07:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:34

Daarom zeg ik ook dat wederzijds begrip (bijv met passeren van achteren) zeer gewenst zou zijn :j
En wat jij zegt met passeren in galop is precies wat ik ook bedoel, op dat moment houd jij rekening met een ander. Prima toch?
(Overigens liggen hier de ruiterpaden ook langs fietspaden, maar met een strook grond ertussen. Dan galoppeer ik gerust langs, er zit dan immers een meter of 4-5 tussen mij en andere weggebruikers. Om maar aan te geven, zelf ben ik ook zeker niet perfect :D )

Nikass, toevallig heb ik daar gewoond en ik zou daar zelf zeker nooit zo hard durven rijden op een dag in het weekend (met veel ander verkeer). Maar ik zou daar ook niet met ieder paard de weg op durven :n same difference. Enneh: langzaam rijden op een racefiets is ook gewoon een optie he ;)
Laatst bijgewerkt door Ryder op 03-06-15 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:34

Ryder, je zegt dat je lastig kan passeren door een zweep die de ruiters vast hebben.. Als dat een normale zweep is dan zit je gewoon té dicht op het paard. Ik gebruik die zweep juist zodat fietsers en auto's mij ruim passeren waar dat mogelijk is. Ook omdat een paard altijd eens een pas opzij kan zitten.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:37

Dus als een ruiter midden op het fietspad rijd, en die zweep nog eens uitsteekt, rijd ik te dicht langs, als fietser? Kijk, dat is de rollen omdraaien. Hier liggen vrijwel altijd keurige ruiterpaden langs het fietspad maar genoeg ruiters die incl zweep lekker naast elkaar gaan rijden. Snap ik en doe ik zelf ook weleens want het is gezellig. Maar dan geef je mensen die daar ook mogen rijden en nota bene veel rekening houden met ruiters (zoals ik) geen ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:39

8nnemiek schreef:
Paarden mogen idd niet op een gescheiden fietspad officieel. Een fietspad op de rijweg wel weer meen ik.
Maar ik vind het een slechte regel.. Als er naast dat fietspad een weg ligt waar je 80 mag en waar men 100 rijdt en er is geen berm dan kies ik toch voor het fietspad.

Even offtopic: ook al is er een berm naast die 100 weg dan kies ik alsnog voor het fiets pad. Vindt ik vele malen veiliger. Auto's houden er ook niet altijd rekening mee. Laatst nog met een grote groep op buitenrit, moesten we ook langs een drukke weg. Kwam er ook een auto aan en hij wou zijn snelheid niet minderen. Uiteindelijk heeft iemand hem met de menwagen geblokkeerd en maar schelden en tieren op de ruiters...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:40

Ryder, maar als er wandelaars op het fietspad lopen dan rijd je daar toch ook niet vlak langs? Ik denk dat dat precies die fietsrennersmentaliteit is wat jij nu zegt. Zij horen er niet dus ik mag daar gewoon langs scheuren..
Als ik op de fiets zit en er zit verkeer voor me, of dat nu een andere fietser is of een wandelaar of een paard, dan bel ik even en wacht totdat ze plaats maken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:43

AmoorM schreef:
Even offtopic: ook al is er een berm naast die 100 weg dan kies ik alsnog voor het fiets pad. Vindt ik vele malen veiliger. Auto's houden er ook niet altijd rekening mee. Laatst nog met een grote groep op buitenrit, moesten we ook langs een drukke weg. Kwam er ook een auto aan en hij wou zijn snelheid niet minderen. Uiteindelijk heeft iemand hem met de menwagen geblokkeerd en maar schelden en tieren op de ruiters...

Ik vind dat je met je paard helemaal niet langs een 100 weg moet gaan rijden, da's vragen om ongelukken volgens mij. Met of zonder fietspad. Ook al is je paard nog zo mak. En als je dan geen andere uitwijkmogelijkheden hebt moet je met de trailer gaan, een stalling kiezen waarbij je wel makkelijk naar buiten kan of in de bak blijven.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:46

AmoorM dat doe ik dan zelf ook, incl armsignalen dat diegene moet afremmen. Van dat soort auto's heb ik zelf ook echt stukken meer last (als ruiter) dan van passerende fietsers van achteren, daar is m'n rijdier onderhand aan gewend.
En qua fietsers vind ik zelf ouderen dan weer lastiger dan wielrenners (bejaarden die niet begrijpen dat je niet op 1 meter afstand van de kont van een paard kunt passeren. En als je er iets van zegt mompelen 'maar het ging toch goed'. Ja, nu wel, maar als een paard in die spaak staat heb je als ruiter een groot probleem... Maar goed, dat is een ander verhaal.

8nnemiek ik denk dat we het eigenlijk gewoon eens zijn met elkaar :D want ik bedoel dus ook: als ik als fietser aangeef dat ik een ruiter wil passeren maar deze blijven lekker naast elkaar rijden, DAT vind ik niet kunnen. Terwijl ik dat zweep-verhaal begrijp en om diezelfde reden ook weleens zo'n ding meeneem, een beetje afstand afdwingen is prettig. En nee ik zou wandelaars evenmin rakelings passeren, lijkt me ook niet sociaal en niet ongevaarlijk bovendien. Enneh, als ik mensen passeer scheur ik absoluut niet langs :n maar rijd ik net zo rustig als ieder ander op een reguliere fiets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:48

Ik zie weinig verschil tussen een 80km weg en een 100 km weg. Op de 80 km weg hier vlakbij wordt haast door iedereen 100 gereden. Hier is ook geen andere mogelijkheid dan het fietspad nemen, en je gaat geen trailer nemen om 100 meter verderop in het bos te gaan rijden :')

Ryder, goed dat je wel gewoon laat weten dat je er aan komt en mensen de kans geeft opzij te gaan :) dat doen ze helaas niet allemaal. Ze moeten dan wel inderdaad opzij gaan, kwestie van fatsoen vind ik dat.
Ik probeer zelf sowieso regelmatig achter me te kijken en op tijd aan de kant te gaan, maar soms zit zo'n snelle wielrenner ineens achter je zonder dat je het door hebt..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-06-15 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:51

@sandraverl , nog nooit hier in belgie heren in verkeer gezien onder atomobilisten noch fietsers, mensen met klapperend materiaal wat moet stoppen? Ook nergens in mijn theoriecursus over gesproken? Op landweggetjes overal mag men 70 en men maakt daar zeeer goed gebruik van gaspedaal. Ik voel mij hier vogelvrij verklaard op de weg. Vooral op de honden inrijden is de favoriet hier.
Wielrenners zijn hier onwijs veel en in zoevende troepen van tig man die alles van de weg rijden. Ik heb een tinker die bomproof is maar iets wat je niet aan hoort komen en dan lags zoeft is hij toch ook wel van geschrokken en ik heb veel gefietst met mijn paarden hihi

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:07

Voordeel van wielrenners is dat ze zo weer voorbij zijn.
Sommige andere fietsers kunnen zo tergend langzaam passeren En dan soms ook vrij dicht langs mij.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:19

Nikass schreef:
Jessdaniels: Uit de enquête die bij ons in het bos gehouden werd kwam toch heel iets anders naar voren. Wielrenners, mountainbikers en groepjes joggers (die gaan ook niet aan de kant maar duwen je de berm in)
Die mensen zijn alleen bezig met hun eigen prestatie. Joggers die over een kind of een hond heenspringen om maar niet te hoeven inhouden zie je hier regelmatig.

Ik ben trouwens, maar dat was wel een uitzondering, ook een keer een groep nordic-walkers tegengekomen op het ruiterpad. Ze waren oefeningen aan het doen met zwaaiende stokken. Achteraf vonden we het wel hilarisch, maar het was natuurlijk levensgevaarlijk; we kwamen in vol galop aan.

Danique: dat hangt natuurlijk ook van de locatie af. Als ik bij ons in het bos neem, je zou je kunnen afvragen of je in een recreatie bos überhaupt zo hard moet rijden. Alle gemotoriseerde voertuigen zijn er verboden. Mensen zijn er niet op bedacht. Kinderen en honden zien het verschil niet tussen de stoep en het fietspad (alleen aangegeven met een streep.)

Dit vind ik nog meer gevaarlijk dan die zwaaiende stokken :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:26

Ryder schreef:
Dus als een ruiter midden op het fietspad rijd, en die zweep nog eens uitsteekt, rijd ik te dicht langs, als fietser? Kijk, dat is de rollen omdraaien. Hier liggen vrijwel altijd keurige ruiterpaden langs het fietspad maar genoeg ruiters die incl zweep lekker naast elkaar gaan rijden. Snap ik en doe ik zelf ook weleens want het is gezellig. Maar dan geef je mensen die daar ook mogen rijden en nota bene veel rekening houden met ruiters (zoals ik) geen ruimte.

Ook ruiters horen zich aan de regels te houden. Eens. Maar om daarom maar er vlak langs te rijden. Dat is jezelf en een ander onnodig in gevaar brengen.

Ik rijdt overigens voor de veiligheid naast elkaar. Maar dan wel zo dicht mogelijk in de berm het liefst niet eens op de weg waar dat mogelijk is.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:31

Maar ik rijd er ook niet langs als mensen niet even achter elkaar gaan rijden, dat is veel te gevaarlijk :oo

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:31

ik heb niet alle reacties gelezen maar alles over `een kam scheren` vind ik te gemakkelijk.
Ook bij mij een smal fietspad naast een 60 km weg waar de auto's dit zeer gemakkelijk overschrijden dussss.... wij rijden op het fietspad. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om op de weg te gaan rijden. Op dit fietspad moeten de fietsers, hard of zacht qua snelheid, met fietskar, hondenkar, aanhangfiets met vlaggetje, ligfiets, heen en terug, wandelaars en paarden. Ja het kan echt druk zijn op het fietspad want we gaan allemaal naar hetzelfde recreatiegebied toe en natuurlijk zitten er lieden bij die met niemand rekening willen houden en zich afwijkend (asociaal) gedragen. Ik merk wel wanneer ik op dat fietspad rijdt en iedereen vriendelijk begroet is hele gezellige reacties terug krijg en maar zeer weinig norse of boze reacties krijg.
Nederland is eigenlijk een te klein land om gebieden te maken voor onszelf maar we willen allemaal wel recreëren op onze eigen manier in hetzelfde gebied en dus zullen we elkaar altijd tegenkomen en rekening met elkaar moeten houden. En als het dan eens fout gaat vind ik het ongepast om te zeggen "ik hoop dat hij er iets van leert" We zijn er niet bij geweest en kunnen dus geen oordeel hebben hierover. Ik hoop dat alle partijen weer goed de weg op kunnen, ook het paard wat geschrokken is, hopelijk blijft dat schrikmoment niet bij paard en ruiter hangen en voor de wielrenner hoop ik ook dat hij goed opknapt en weer gewoon langs paarden durft te fietsen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:45

liekensancho schreef:
@sandraverl , nog nooit hier in belgie heren in verkeer gezien onder atomobilisten noch fietsers, mensen met klapperend materiaal wat moet stoppen? Ook nergens in mijn theoriecursus over gesproken? Op landweggetjes overal mag men 70 en men maakt daar zeeer goed gebruik van gaspedaal. Ik voel mij hier vogelvrij verklaard op de weg. Vooral op de honden inrijden is de favoriet hier.
Wielrenners zijn hier onwijs veel en in zoevende troepen van tig man die alles van de weg rijden. Ik heb een tinker die bomproof is maar iets wat je niet aan hoort komen en dan lags zoeft is hij toch ook wel van geschrokken en ik heb veel gefietst met mijn paarden hihi

Ik heb vorig jaar mijn theorie afgelegd en dit jaar mijn rijbewijs gehaald. In de cursus staat het wel degelijk ergens aangegeven dat men verplicht is te vertragen, en zelfs stoppen als het dier tekenen van angst vertoond. Ook mijn rij instructeur heeft dit bevestigd ;)