Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tamary schreef:vuurneon schreef:even heel zwart/wit: paard hoort niet op fietspad, wielrenner wel. Dus ruiter zat fout. Ruiter hoort altijd paard onder controle te hebben, ruiter zat fout.
Maar, de werkelijkheid is dat dit gewoon een heel vervelende samenloop der omstandigheden is geweest en een ongeluk. Met slachtoffers. Dat is al vervelend genoeg zonder wijzende vingers en gemekker door alle wielrenners over 1 kam te scheren.
Je hoort ook het overige wegverkeer niet in gevaar te brengen. Daarom nemen veel ruiters het fietspad of de berm ervan, want op de rijweg zouden ze een obstakel zijn wat het overige verkeer in gevaar brengt. Wielrenners die geen rekening houden met het overige wegverkeer brengen de overige weggebruikers in gevaar en zijn dus in overtreding. Zo zwart wit is het dus niet. je kan wel stellen dat beide partijen schuld aan te rekenen is omdat ze zich niet gedroegen zoals hoort of niet daar reden waar ze volgens de wet horen.
Danique_G schreef:Dat heeft dus geen zin. Voor ons is de vaart eruit halen voor jullie nog hard. Roepen is beter. Bellen hebben geen zin, want vanaf de afstand dat we moeten gaan bellen, horen de meeste mensen ons niet. Ik zie ook het nut van de vaart eruit halen bij een paard niet in. Gewoon uitwijken, klaar. Auto's passeren ook met 30.
NatasjavE schreef:Danique_G schreef:Dat heeft dus geen zin. Voor ons is de vaart eruit halen voor jullie nog hard. Roepen is beter. Bellen hebben geen zin, want vanaf de afstand dat we moeten gaan bellen, horen de meeste mensen ons niet. Ik zie ook het nut van de vaart eruit halen bij een paard niet in. Gewoon uitwijken, klaar. Auto's passeren ook met 30.
Nou,...hierop de Jachthuislaan in Soest gaan ze effe harder dan 30.
Ze spelen daar tour de frans. De "finisch" is aan het einde. Ze waaieren in een "eindsprint" oerkreten uitstotend op je af.
Ze roepen en verminderen zeker geen vaart. De meeste paarden schrikken zich de kleren.
Vaart minderen en rustig naast elkaar blijven zou hier heeeel erg helpen. Mogen ze van mij kiezen rustig roepen of voor mij apart bellen.
evenmin ben ik hier ooit getuige van geweest bij anderen op deze weg... dus dit geldt zeker niet voor alle wielrenners. Wat wij wel doen: op een tempo rijden waarin je rekening houdt met andere weggebruikers (een sprintje trekken is prima maar er wordt zeker rekening gehouden met de ponies die aan deze straat staan, dan rijden we rustig voorbij en als we van achteren naderen rijdt de eerste ruim langs en kondigt aan dat er nog meer fietsers willen passeren). Ryder schreef:Daar rijd ik ook regelmatig met mijn racefiets en ik herken mij noch degenen waarmee ik samen fiets hierinevenmin ben ik hier ooit getuige van geweest bij anderen op deze weg... dus dit geldt zeker niet voor alle wielrenners.

Danique_G schreef:Ja hehe Nikas. Maar wielrennen en mountainbiken is een andere tak van sport. Het ging in dit geval over wielrennen. Ik kom paden die iets te grondachtig zijn al niet eens op
)
same difference. Enneh: langzaam rijden op een racefiets is ook gewoon een optie he
8nnemiek schreef:Paarden mogen idd niet op een gescheiden fietspad officieel. Een fietspad op de rijweg wel weer meen ik.
Maar ik vind het een slechte regel.. Als er naast dat fietspad een weg ligt waar je 80 mag en waar men 100 rijdt en er is geen berm dan kies ik toch voor het fietspad.
AmoorM schreef:Even offtopic: ook al is er een berm naast die 100 weg dan kies ik alsnog voor het fiets pad. Vindt ik vele malen veiliger. Auto's houden er ook niet altijd rekening mee. Laatst nog met een grote groep op buitenrit, moesten we ook langs een drukke weg. Kwam er ook een auto aan en hij wou zijn snelheid niet minderen. Uiteindelijk heeft iemand hem met de menwagen geblokkeerd en maar schelden en tieren op de ruiters...
want ik bedoel dus ook: als ik als fietser aangeef dat ik een ruiter wil passeren maar deze blijven lekker naast elkaar rijden, DAT vind ik niet kunnen. Terwijl ik dat zweep-verhaal begrijp en om diezelfde reden ook weleens zo'n ding meeneem, een beetje afstand afdwingen is prettig. En nee ik zou wandelaars evenmin rakelings passeren, lijkt me ook niet sociaal en niet ongevaarlijk bovendien. Enneh, als ik mensen passeer scheur ik absoluut niet langs
maar rijd ik net zo rustig als ieder ander op een reguliere fiets.
dat doen ze helaas niet allemaal. Ze moeten dan wel inderdaad opzij gaan, kwestie van fatsoen vind ik dat. Nikass schreef:Jessdaniels: Uit de enquête die bij ons in het bos gehouden werd kwam toch heel iets anders naar voren. Wielrenners, mountainbikers en groepjes joggers (die gaan ook niet aan de kant maar duwen je de berm in)
Die mensen zijn alleen bezig met hun eigen prestatie. Joggers die over een kind of een hond heenspringen om maar niet te hoeven inhouden zie je hier regelmatig.
Ik ben trouwens, maar dat was wel een uitzondering, ook een keer een groep nordic-walkers tegengekomen op het ruiterpad. Ze waren oefeningen aan het doen met zwaaiende stokken. Achteraf vonden we het wel hilarisch, maar het was natuurlijk levensgevaarlijk; we kwamen in vol galop aan.
Danique: dat hangt natuurlijk ook van de locatie af. Als ik bij ons in het bos neem, je zou je kunnen afvragen of je in een recreatie bos überhaupt zo hard moet rijden. Alle gemotoriseerde voertuigen zijn er verboden. Mensen zijn er niet op bedacht. Kinderen en honden zien het verschil niet tussen de stoep en het fietspad (alleen aangegeven met een streep.)
Ryder schreef:Dus als een ruiter midden op het fietspad rijd, en die zweep nog eens uitsteekt, rijd ik te dicht langs, als fietser? Kijk, dat is de rollen omdraaien. Hier liggen vrijwel altijd keurige ruiterpaden langs het fietspad maar genoeg ruiters die incl zweep lekker naast elkaar gaan rijden. Snap ik en doe ik zelf ook weleens want het is gezellig. Maar dan geef je mensen die daar ook mogen rijden en nota bene veel rekening houden met ruiters (zoals ik) geen ruimte.
liekensancho schreef:@sandraverl , nog nooit hier in belgie heren in verkeer gezien onder atomobilisten noch fietsers, mensen met klapperend materiaal wat moet stoppen? Ook nergens in mijn theoriecursus over gesproken? Op landweggetjes overal mag men 70 en men maakt daar zeeer goed gebruik van gaspedaal. Ik voel mij hier vogelvrij verklaard op de weg. Vooral op de honden inrijden is de favoriet hier.
Wielrenners zijn hier onwijs veel en in zoevende troepen van tig man die alles van de weg rijden. Ik heb een tinker die bomproof is maar iets wat je niet aan hoort komen en dan lags zoeft is hij toch ook wel van geschrokken en ik heb veel gefietst met mijn paarden hihi