Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Luckystory schreef:Nee serieus, ik verzin dit echt niet zomaar.
(Ik heb ooit wel eens wat universitaire credits behaald mbt dit onderwerp. Ik weet echt wel waarover ik het heb.)
Schieten is echt alleen maar 'de verdoving'. Als dat correct gebeurd, zal het dier waarschijnlijk wel hersendood zijn of toch alleszins buiten bewustzijn. Redelijk onomkeerbaar dus, maar in theorie wel de verdoving.
Je moet inderdaad ook niet te lang wachten tussen het schieten en het laten leegbloeden.
Want het is niet helemaal onmogelijk dat een dier weer zou bijkomen. (Vooral dan als het schot niet precies genoeg was)
En het is ook niet onmogelijk dat de vitale functies nog heel lang blijven bestaan terwijl een dier al wel geschoten is. In een slachthuis gaan ze daar uiteraard niet op zitten wachten.
Maar zo gebeurt het wel eens dat wanneer veedieven een koe hebben willen slachten in het weiland. (diefstal dus) En gestoord worden waardoor ze op de vlucht slaan, dat de boer dan s'morgens zijn koe nog levend op het weiland vindt. Wel geschoten, maar adem halend en met kloppend hart, soms zelfs met enige vorm van bewustzijn. Dat beest heeft daar dan uren gelegen.
Dan is die arme boer nog genoodzaakt om er zelf voor te zorgen dat de job wordt afgemaakt.
Geryon schreef:Luckystory schreef:Nee serieus, ik verzin dit echt niet zomaar.
(Ik heb ooit wel eens wat universitaire credits behaald mbt dit onderwerp. Ik weet echt wel waarover ik het heb.)
Schieten is echt alleen maar 'de verdoving'. Als dat correct gebeurd, zal het dier waarschijnlijk wel hersendood zijn of toch alleszins buiten bewustzijn. Redelijk onomkeerbaar dus, maar in theorie wel de verdoving.
Je moet inderdaad ook niet te lang wachten tussen het schieten en het laten leegbloeden.
Want het is niet helemaal onmogelijk dat een dier weer zou bijkomen. (Vooral dan als het schot niet precies genoeg was)
En het is ook niet onmogelijk dat de vitale functies nog heel lang blijven bestaan terwijl een dier al wel geschoten is. In een slachthuis gaan ze daar uiteraard niet op zitten wachten.
Maar zo gebeurt het wel eens dat wanneer veedieven een koe hebben willen slachten in het weiland. (diefstal dus) En gestoord worden waardoor ze op de vlucht slaan, dat de boer dan s'morgens zijn koe nog levend op het weiland vindt. Wel geschoten, maar adem halend en met kloppend hart, soms zelfs met enige vorm van bewustzijn. Dat beest heeft daar dan uren gelegen.
Dan is die arme boer nog genoodzaakt om er zelf voor te zorgen dat de job wordt afgemaakt.
Maar het dier is toch wel altijd (goed of verkeerd schot) buiten bewustzijn bij het dood bloeden of niet? Moet zeggen dat ik door jouw stukje nu meer naar inslapen neig.
Yvank_ schreef:Als een pin door de hersens gaat dan is het dier direct volledig buiten bewustzijn alles stopt alleen door het doodbloeden wat sneller. Maar een hersendood wezen zal altijd doodgaan omdat er niks meer aangestuurd wordt.
Geryon schreef:Een dier is dus niet altijd hersendood als het geschoten wordt. Maar volgens luckystory wel buiten bewust zijn al kan het weer terug komen?
Olympia96 schreef:Mooie laatste zinnen Yviertje.
De toon van Jolliegirl over "hoe sielugh het is om een paard te laten slachten" schiet bij mij verkeerd.
Het gaat mij niet eens zozeer om het proces namelijk. Maar als eigenaar kies je wat het beste is voor jou en je paard.
Voor mij was dat stress vermijden (trailer, ook al reden we járen wedstrijden) en afscheid nemen van m'n jonge paard. Oh ja, ik heb een beter gevoel bij inslapen en cremeren dan bij de slacht. En beide heb ik meegemaakt dus ik vind dat ik daar wel wat van mag vinden zonder voor 'onwetende Penny' uitgemaakt te worden.

Luckystory schreef:Zucht, geloof wat je wil geloven.
Ik weet wat ik gezien en gestudeerd heb.![]()
Mochten moslims en joden hun dieren eerst schieten, zou die hele hetze over onverdoofd slachten niet bestaan.
Een dier dat dmv elektrocutie verdoofd is, gaan ze niet meer schieten hoor.
Jolliegirl schreef:Olympia96 schreef:Mooie laatste zinnen Yviertje.
De toon van Jolliegirl over "hoe sielugh het is om een paard te laten slachten" schiet bij mij verkeerd.
Het gaat mij niet eens zozeer om het proces namelijk. Maar als eigenaar kies je wat het beste is voor jou en je paard.
Voor mij was dat stress vermijden (trailer, ook al reden we járen wedstrijden) en afscheid nemen van m'n jonge paard. Oh ja, ik heb een beter gevoel bij inslapen en cremeren dan bij de slacht. En beide heb ik meegemaakt dus ik vind dat ik daar wel wat van mag vinden zonder voor 'onwetende Penny' uitgemaakt te worden.
Waaattt??
Ik en slachten zielig vinden?
Heb zelf paarden geschoten en geslacht, dus weet zeer goed hoe dit in zn werk gaat. Niets zieligs aan. Voor sommige paarden zelfs beter dan al die stress die sommige hebben van een dierenarts.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
Veel mensen zeuren vaak dat ze het zielug vinden, terwijl er eigenlijk niets mis mee is. Behalve dat het voor de eigenaar een enorm rotgezicht is.. En dat is begrijpelijk...
Maar t is zo jammer dat de slacht altijd zo negatief benoemd word.
Luckystory: jij weet waar je over praat! Top!
Schieten is idd de verdoving, het hersendoodmaken alvorens het dier klinisch dood te maken ( halssnede)
En ik heb geen universitaire credits nodig, heb meerdere jaren in een paardenslachterij gewerkt en LS legt alles gewoon correct uit!
Als wij geen halssnede maken na het schieten en we zouden niet correct hebben geschoten, kan een dier wakker worden, aldanniet met dusdanige schade....
Geryon schreef:Heeft ze niet een punt? Het hart van iemand die echt hersendood is, stopt toch zelf na een kleine tijd? De hersenen sturen immers niks meer aan. In dat geval zou verbloeden dus ook niet nodig zijn. Tenzij de dieren niet hersendood zijn, maar in coma.
Luckystory schreef:Geryon schreef:Heeft ze niet een punt? Het hart van iemand die echt hersendood is, stopt toch zelf na een kleine tijd? De hersenen sturen immers niks meer aan. In dat geval zou verbloeden dus ook niet nodig zijn. Tenzij de dieren niet hersendood zijn, maar in coma.
Dat is inderdaad het punt. De centra voor vitale functies bevinden zich in het verlengde merg.
Je moet dan al veel "geluk" hebben, wil je dat beschadigen met schieten.
Ik zat het mij net ook nog af te vragen.
Maar ze zijn dus inderdaad eerder buiten bewustzijn/ in coma dan hersendood.
Ik heb het voor de zekerheid nog eens opgezocht (zodat ik geen foute dingen zit te beweren.) en daar staat het ook zo beschreven.
SandraVerl schreef:Aangezien ik niemand ge-quoted heb, dacht ik dat het wel duidelijk was dat ik het algemeen bedoelde, niet iemand in het bijzonder.
Ik ben gewoon tegen het slachten van mijn eigen paarden, omdat ik in de jaren 80 verschillende onderzoeken gelezen heb van mensen die slachthuizen in de lage landen gingen bezoeken, waarbij vastgesteld werd dat vele paarden te nerveus zijn waardoor ze niet stil staan en er regelmatig misgeschoten wordt, in tegenstelling tot andere dieren, kan een paard niet verdoofd worden voor de slacht. Nog een reden voor mij om niet voor slachten te kiezen, daar ik tegen onverdoofd slachten ben. Maar dat is dan weer mijn eigen mening, ieder zijn ding.
Luckystory schreef:Geryon schreef:Heeft ze niet een punt? Het hart van iemand die echt hersendood is, stopt toch zelf na een kleine tijd? De hersenen sturen immers niks meer aan. In dat geval zou verbloeden dus ook niet nodig zijn. Tenzij de dieren niet hersendood zijn, maar in coma.
Dat is inderdaad het punt. De centra voor vitale functies bevinden zich in het verlengde merg.
Je moet dan al veel "geluk" hebben, wil je dat beschadigen met schieten.
Ik zat het mij net ook nog af te vragen.
Maar ze zijn dus inderdaad eerder buiten bewustzijn/ in coma dan hersendood.
Ik heb het voor de zekerheid nog eens opgezocht (zodat ik geen foute dingen zit te beweren.) en daar staat het ook zo beschreven.
Zoolgangster schreef:SandraVerl schreef:Aangezien ik niemand ge-quoted heb, dacht ik dat het wel duidelijk was dat ik het algemeen bedoelde, niet iemand in het bijzonder.
Ik ben gewoon tegen het slachten van mijn eigen paarden, omdat ik in de jaren 80 verschillende onderzoeken gelezen heb van mensen die slachthuizen in de lage landen gingen bezoeken, waarbij vastgesteld werd dat vele paarden te nerveus zijn waardoor ze niet stil staan en er regelmatig misgeschoten wordt, in tegenstelling tot andere dieren, kan een paard niet verdoofd worden voor de slacht. Nog een reden voor mij om niet voor slachten te kiezen, daar ik tegen onverdoofd slachten ben. Maar dat is dan weer mijn eigen mening, ieder zijn ding.
Je baseert je mening dus op een onderzoek van bijna 40 jaar geleden... duidelijk.![]()
Kijk, of je voor of tegen slachten bent, prima, als ik voor slachten zou zijn en zou weten dat de slachterij in de buurt slecht schoot, zou ik daar ook geen paard naartoe brengen.
Maar gezien de recente ervaringen van mensen die tegenwoordig hun paard naar een nederlands slachthuis brengen, met ervaren paardenslagers, kan ik de keuze voor de slacht die veel mensen maken prima begrijpen.
Ik kan ook horror-verhalen vertellen uit de jaren '80 en later over inslapen wat verkeerd ging/veel te lang duurde. Daarmee is nog niet gezegd dat het tegenwoordig altijd mis gaat met inslapen.
Normaal gesproken laten mensen een paard pas slachten/inslapen bij niet meer te genezen problemen, waarbij slachten/inslapen verder lijden voorkomt. Het is nóóit "prettig" een dier in te laten slapen, maar het is goed te zoeken naar een mogelijkheid die het beste toepasbaar is in de situatie waarin je zit. Ben je voor slachten, en heeft je paard een gebroken been, ga je toch niet je paard in de trailer slepen en hem 100 kilometer naar Nijkerk versjouwen, omdat die slager zo netjes slacht... dan laat je je paard inslapen waar het op dat moment ligt.
Heb je een paard dat al steigert als het de dierenarts met een spuit op zich af ziet komen voor een inenting, dan is slachten eerder een optie, als het paard tenminste goed vervoerbaar is zonder teveel pijn.
En zo maken mensen, als het goed is, de afweging wat voor het paard het beste is.
_Lucy schreef:ik zou als het mogelijk is (Lees: het paard nog normaal en zonder als te veel stres op de trailer kan) voor slachten kiezen. Zelfs als er niet correct geschoten zou worden, wat hier genoemd wordt. Dan nog zijn de hersenen van het dier kapot. En kan er altijd nog een tweede schot gegeven worden.
Bij het verdoven van het paard weet je nooit helemaal zeker hoeveel het er nog van mee krijgt. Bij slachten stoppen de hersenen waardoor (al klopt het hart nog door) het paard er niks van merkt.
Het is bij slachten een naar gezicht hoe het paard neer valt op de grond. Maar het paard is hersendood (of verdoofd) voor het de grond raakt.
Bij verdoven moet het paard gaan liggen. Wat het zeer waarschijnlijk niet vrijwillig zal doen en zal proberen weer op te staan (als het lichamelijk niet kan, zal het hoofd het vast nog wel proberen). Of valt het om omdat het niet meer op zijn benen kan staan.
Dit is in het onderzoek niet genoemd want daar gaat het alleen vanaf de dodelijke injectie.
Die injectie zal vast prima zijn. Maar de stres van de sedatie..
Als het paard al in de stal ligt zou ik wel voor euthanasie kiezen. Maar dan is dat stressvolle gedeelte voor de injectie dus ook een stuk minder aanwezig
Dit gaat dan natuurlijk wel over slachten hier in Nederland. waar je je paard brengt en deze bijna direct geschoten wordt (waar je zelfs nog bij mag zijn). In landen waar paarden in grote groepen moeten wachten enzo zou dat natuurlijk weer helemaal anders zijn