Instructeur verdacht van seksueel misbruik leerling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:45

Jij spreekt misschien van aanranding zillionke, maar dat is het niet. De wet is anders en wat jij vindt is dan eigenlijk niet van belang, aangezien strafbare feiten vast staan in de wet.

Citaat:
Volgens de wet is verkrachting iemand dwingen tot het ondergaan van handelingen die (mede) bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam door middel van (bedreiging met) geweld of door middel van (bedreiging met) een andere feitelijkheid. Kortom: er moet sprake zijn van dwang, door (bedreiging met) geweld of een andere feitelijkheid. Die dwang moet tot seksuele handelingen leiden waarbij het lichaam wordt binnengedrongen. Is dat het geval, dan is een veroordeling voor verkrachting mogelijk.

Een handeling die mede bestaat uit het seksueel binendringen van het lichaam door middel van bedreiging/geweld. Daar valt niet alleen penetratie onder.

En wat je over pedofielen aanhaalt is beetje offtopic. Toch wil ik daar even kort op ingaan. Je kunt de behoefte hebben, maar niet praktiserend zijn of wel. Dat is het verschil tussen pedofiel en pedoseksueel. Mensen zijn idd 'ziek' en zo geboren. Niet om dwangmatig seksuele handelingen uit te voeren, maar wel dat ze pedoseksueel zijn.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:46

Misschien lees ik erover heen maar wie heeft aangifte gedaan? Zo te lezen wilde het meisje zelf ook.. dan is het geen verkrachting te noemen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:48

antje_vip schreef:
Misschien lees ik erover heen maar wie heeft aangifte gedaan? Zo te lezen wilde het meisje zelf ook.. dan is het geen verkrachting te noemen.

Dat is niet helemaal waar.

Citaat:
Handelingen met minderjarigen van twaalf tot zestien die bestaan uit het buiten echt plegen van ontucht zijn verboden. Dit geldt zowel voor vrijwillige handelingen als voor onvrijwillige handelingen. Maximumstraf: 8 jaar gevangenisstraf.
***De maximumstraf voor het seksueel binnendringen van iemand die zijn wil niet kan bepalen of geen weerstand kan bieden is acht jaar gevangenisstraf of een geldboete van de vijfde categorie.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:56

zillionke schreef:
En wat ik nog steeds snap dat er pedofielen rond lopen , wat bezielt die persoon om een 'kind' te gaan verkrachten van een jaar 5 of 6 ben je dan wel helemaal goed in je hoofd? Heb je dan nog wel recht om hier te leven? Deze vragen spoken momenteel in mijn hoofd.ik kan me in heeel veel gevallen inleven maar in een geval van verkrachting en aanrading al HELEMAAL NIET. Word je met zo'n 'ziekte' geboren om mensen dwangmatig seksuele handelingen te laten uitvoeren? Of hoe zit dat precies bij dat soort mensen..

Je hebt het hier over pedoseksuelen, niet pedofielen. Is heel wat anders. Maar daar gaat het niet over in dit topic :)

Vind het walgelijk. Man is al lang volwassen, en die weet dondersgoed dat hij met zijn handen gewoon van dat meisje af moet blijven. Dat hij dacht dat ze 18 was vind ik eerlijk gezegd geen excuus. Je weet als instructeur toch wel hoe oud je leerling is? En als alles zo vrijwillig is gegaan, waarom dan de aanklacht verkrachting/seksueel misbruik? Sommige meisjes van 15 zijn heel goed te manipuleren....

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:20

Ook ik vind al deze reacties over 'het meisje zal wel net zo schuldig zijn' schokkend. -O- Hoe weet je dat nou zonder het meisje werkelijk te kennen? Het enige waar je wat over kunt zeggen over de wet, en de wet is heel duidelijk. :j

In de Belgische wet is élke sexuele handeling met iemand onder de officiële leeftijd dat je daarin kunt toestemmen, 16, strafbaar. In het wetboek van strafrecht: "Any indecent assault committed without violence or threat on the person or with the assistance of the person of a child of either sex, aged less than sixteen, shall be punished by imprisonment (of five years to ten years)" (vertaling van artikel 372), via http://en.wikipedia.org/wiki/Ages_of_co ... pe#Belgium

Dus met óf zonder toestemming van het meisje is het nog steeds strafbaar en fout. Waarom? Omdat iemand onder de zestien nog niet in staat is om toestemming ('informed consent') te geven in seksuele handelingen: haar hersenen zijn nog onvolgroeid en ze mag nog niet eens autorijden of andere 'vergaande' beslissingen nemen. De volwassene moet in zo'n geval beter weten, zeker als er zo'n groot machtsverschil is en hij én leerkracht is én haar een verzorgpony (machtsmiddel) gaf . Bij jongeren die onderling sex hebben wordt er vaak nog een oogje toegeknepen, maar in een relatie met zo'n ongelijke machtsverhouding van een veel oudere man die beter had moeten weten en een 15-jarig meisje denk ik niet dat de wet het door de vingers ziet. Dat is gewoon fout.

mick75

Re: Instructeur verdacht van seksueel misbruik leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:43

Het gaat erom dat de hersenen van dat meisje hoe dan ook nog niet volgroeid zijn, en zij dus nooit een goede inschatting van de situatie mbt haar instructeur kan maken. En dat die instructeur, door het zover te laten komen, dus misbruik heeft gemaakt van de situatie.

Er zijn heel veel meisjes van rond de 15 die helemaal hoteldebotel ondersteboven smoorverliefd zijn op een leraar/ instructeur/ begeleider. Dat is een bekend fenomeen waar heel veel pubers mee te maken krijgen, en wat je dus gewoon het ontwikkelen van het brein kan noemen. De instructeur, leraar, begeleider, die hoort op de hoogte te zijn van dat ie met meiden werkt die in een leeftijd zijn dat ze helemaal hoteldebotel ondersteboven knettersmoorverliefd kunnen worden op iemand die ze aandacht geeft. En dat is precies wat instructeurs/ leraren/ begeleiders HOREN te doen. Het is dus heel normaal dat er leerlingen zijn die verliefd worden op instructeurs.

Het is echter NIET normaal dat instructeurs ook op de avances van verliefde pubermeisjes in gaan. Omdat zij horen te weten dat puberbreinen niet volledig ontwikkeld zijn. Al ligt het pubermeisje naakt op zijn buro, dan nog heeft hij haar gewoon weg te sturen. Hoe moeilijk dat ook is, zij zal tot op het bot gekwetst zijn en hij heeft waarschijnlijk ook gewoon hormonen en gevoelens. Maar het verschil in ontwikkeling van het brein is gewoon te groot.

Daarom is het ook minder schadelijk als twee pubers met elkaar lopen te flikflooien. Ze zitten dan in dezelfde fase van ontdekken en onderzoeken. Terwijl bij een volwassene en een puber die ontwikkelingsfasen te ver uit elkaar liggen waardoor de verhoudingen NOOIT gelijk kunnen zijn. Hoewel in een enkel geval er later wel een gelijkwaardige relatie KAN ontstaan. Maar dat is zeer zeldzaam.

Ik vind de straf dus terecht. Meneer had gewoon de handjes thuis moeten laten en het zaakje in de broek. Ongeacht wat zij heeft gedaan, en hoe zij heeft uitgedaagd.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:03

Feit blijft dat hij seksuele handelingen heeft verricht met een minderjarig meisje. Of dit nu wel of niet tegen haar zin was: het blijft strafbaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:10

Jolien87 schreef:
Feit blijft dat hij seksuele handelingen heeft verricht met een minderjarig meisje. Of dit nu wel of niet tegen haar zin was: het blijft strafbaar.

Een man heeft sowieso al moeite om de verleiding te weerstaan dus ik snap heel goed dat dit zo gebeurd is.

Anderzijds heb ik zo het idee bij dit bericht dat er een ouder aangifte heeft gedaan. Of de instructeur wilde ermee stoppen en het meisje werd kwaad...

Ik vind best dat er een passende straf tegenover mag staan omdat het toch vaker voorkomt. Maar ik blijf erbij dat ik het geen verkrachting of aanranding vindt. Ja, hij had beter moeten weten maar als er een of ander gewillig type voor hem staat.... tja... dan blijft het een man. Die denken met beneden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:53

Ik vind dit net zoiets als een vrouw verkrachten /aanranden omdat ze een kort rokje aanheeft op de fiets.. ze vroeg erom dan...Bullshit. Het kan en mag niet zo zijn! De wet is ervoor om mensen te beschermen.. en niet voor niets. 1 ding is zeker (hoop ik) hij zal zich wel 2 keer bedenken als zoiets zich weer voordoet. En nee dat meisje is ook niet vrij van schuld. Vind dat een taak voor ouders. Heb hier een 12 jarige die zich wel eens mooi vind (en is) en probeer dan echt haar te wijzen op de gedachtegang van "mannen" . Maar een puber die positieve aandacht krijgt is in de wolken met die aandacht en gaat ver daarin, helemaal omdat ze zich vaak toch niet zo begrepen en onzeker voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:55

Caesar schreef:
Een man heeft sowieso al moeite om de verleiding te weerstaan dus ik snap heel goed dat dit zo gebeurd is.
Ja, want alle mannen zijn ongeleide projectielen die geen controle hebben over hun gevoelens en allemaal hun *** achterna lopen. :roll:

Wat een onzin...
Deze man heeft niet 1x iets gedaan wat niet klopte, is niet 1x in 'the heat of the moment' en fout begaan, maar heeft vervolgens tijd genoeg gehad om er over na te denken is er vervolgens gewoon mee door gegaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:04

KKK, er zijn weinig mannen die op bepaalde momenten de biefstuk niet van het bord eten hoor... op gegeven moment worden ze zo gek gemaakt dat ze niet meer helder nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:08

Mijn mond valt letterlijk open bij sommige reacties;

Dus omdat een man een neanderthaler is , is het ok? Het moet toch nog niet gekker gaan worden in de wereld.
En omdat een minderjarige meid, die worstelt met haar eigen seksualiteit en daar dus op een hele verkeerde manier (voor haarzelf!!) mee aan het experimenteren gaat, is ze loslopend wild, wat vooral niet moet gaan janken als ze dan wel een keer aangerand/verkracht word?

Heeft mijn moeder dan echt voor niets haar BH verbrand? Voor onze rechten als vrouw?
Dit is geen stapje terug in de tijd, maar een hele eeuw...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:10

@Ceaser; Dan voorkom je toch dat je in die situatie terecht komt?
Het is niet gebeurd tijdens het uitgaan of in een stripclub, maar op een paardenstal.
Ik ben het ook echt totaal niet met je eens dat er weinig mannen zijn die zich in hadden kunnen houden. :n

Er zitten trouwens maar 2 K's in mijn naam en ben ook niet racistisch. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:11

ohjajoh6 schreef:
Dus omdat een man een neanderthaler is , is het ok? Het moet toch nog niet gekker gaan worden in de wereld.
En omdat een minderjarige meid, die worstelt met haar eigen seksualiteit en daar dus op een hele verkeerde manier (voor haarzelf!!) mee aan het experimenteren gaat, is ze loslopend wild, wat vooral niet moet gaan janken als ze dan wel een keer aangerand/verkracht word?

Ze is niet aangerand/verkracht. Ze heeft uit vrije wil seks gehad met een 38 jarige man. Dat vind ik wel iets anders. (er vanuit gaand dat de man haar niet met geweld heeft gedwongen tot seks)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:13

Als je condooms meeneemt naar een manege/stal, ben je gewoon al fout bezig en uit op heel iets anders dan rijden op een paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:14

KoudbloedKim schreef:
Als je condooms meeneemt naar een manege/stal, ben je gewoon al fout bezig en uit op heel iets anders dan rijden op een paard.

Eens. Ik maak er uit op dat het al langer aan de gang was en dat ze een soort geheime 'relatie' hadden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:16

Caesar schreef:
KKK, er zijn weinig mannen die op bepaalde momenten de biefstuk niet van het bord eten hoor... op gegeven moment worden ze zo gek gemaakt dat ze niet meer helder nadenken.

Oh kom op zeg.... :') mannen zijn geen dieren. Ik zie heel vaak dit soort opmerkingen, ik vraag me af wat je hiermee wil zeggen? Dat mannen er niks aan kunnen doen omdat ze 'nou eenmaal hun pielie niet in hun broek kunnen houden omdat het een man is en mannen worden daar snel toe verleid?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:17

UhNee schreef:
Caesar schreef:

Oh kom op zeg.... :') mannen zijn geen dieren. Ik zie heel vaak dit soort opmerkingen, ik vraag me af wat je hiermee wil zeggen? Dat mannen er niks aan kunnen doen omdat ze 'nou eenmaal hun pielie niet in hun broek kunnen houden omdat het een man is en mannen worden daar snel toe verleid?'
Dit inderdaad. _O-

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:05

Bij tieners is het misschien wel vrije wil, maar zij hebben geen besef van hoe schadelijk het kan zijn. Daarom is het verboden en dat had die vent gewoon moeten weten, en zich daar naar moeten gedragen.

Al had die meid naakt in de stal van z'n paard gelegen dan nog had hij zijn handjes gewoon thuis te houden. Omdat een relatie tussen een instucteur en een leerling nooit gelijkwaardig KAN zijn en haar puberbrein gewoon niet ver genoeg is ontwikkeld.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:09

Suzanne F. schreef:
Ze is niet aangerand/verkracht. Ze heeft uit vrije wil seks gehad met een 38 jarige man. Dat vind ik wel iets anders. (er vanuit gaand dat de man haar niet met geweld heeft gedwongen tot seks)

Blijkbaar denkt de politie daar anders over, want ondanks het bestaan van de sms'jes hebben zij toch voldoende aanwijzingen dat de seksuele handelingen onder dwang plaats hebben gevonden. Anders was het een andere aanklacht geweest. En wat ik al eerder schreef: dat ze niet fysiek is gedwongen betekent niet dat het vrije wil is geweest. Emotionele druk, chantage, dreiging, psychische problemen, kan er allemaal voor hebben gezorgd dat ze tegen haar wil in het toch heeft laten gebeuren. Gelukkig voorziet ons strafrecht daar ook in, en is dat minder kortzichtig en ongenuanceerd opgesteld dan sommige reacties hier. Ontucht met een minderjarige tussen de 12 en 16 is strafbaar, en een machtsrelatie (zoals leraar/leerling) is een strafverzwarende factor.

De afwezigheid van fysieke dwang staat niet gelijk aan vrijwillig handelen. En de meeste kinderen, ook die van 15, zijn niet in staat niet de consequenties van hun handelen goed overzien. Dat is trouwens gewoon bewezen, omdat de hersendelen die verantwoordelijk zijn voor impulsbeheersing en lange-termijndenken nog niet volledig ontwikkeld zijn op je 15e. Zelfs als een meisje echt zelf toenadering zoekt kan het nog steeds heel goed dat ze daar 10 jaar later enorm spijt van krijgt, en de volwassene zou zo'n kind tegen zichzelf moeten beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:37

Suzanne F. schreef:
ohjajoh6 schreef:

Waar maak jij dat uit op? Ben je een insider? Zo niet, dan zijn dit dus hele verkeerde conclusies die jij nu zo maar even trekt, want machtsmisbruik en/of geestelijke dwang is misschien nog wel erger dan fysiek geweld gebruiken om te krijgen wat je hebben wilt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:40

ohjajoh6 schreef:
Waar maak jij dat uit op? Ben je een insider? Zo niet, dan zijn dit dus hele verkeerde conclusies die jij nu zo maar even trekt, want machtsmisbruik en/of geestelijke dwang is misschien nog wel erger dan fysiek geweld gebruiken om te krijgen wat je hebben wilt.

Nee maar heb hier wel ervaring mee. Het zou kunnen dat ze gechanteerd is of iets dergelijks. Dat is waar. Maar dan had ze denk ik wel aan de bel getrokken of het gemeld bij haar ouders of iets dergelijks. Wat ik opmaak uit het verhaal stemde ze zelf ook in met de seks en stuurde ze zelf ook berichten naar de man.
Maar als leraar heb je inderdaad een voorbeeld functie en mag zoiets helemaal nooit gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:41

@Ohjajoh6; Inderdaad, blauwe plekken en wondjes gaan vanzelf weer weg, psychische littekens kunnen je je hele leven blijven achtervolgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:08

Ik vind het ronduit schokkend om hier te lezen dat het meisje er ook wel zelf mee zal hebben ingestemd en het daarom niet zo erg is.
In de pubertijd zijn de hersenen (met name de pre frontale cortex) nog niet volgroeid. Dat maakt dat pubers vaak impulsief reageren en de gevolgen voor hun eigen handelen op het moment zelf niet goed kunnen overzien. Spijt komt vaak pas achteraf. Pubers leven in het "nu" en zijn nauwelijks bezig met de toekomst. Daarom is die wet er juist die seks door volwassenen met minderjarigen strafbaar stelt.

Deze man van 38 heeft (zoals ik uit de OP lees) aangestuurd op seks. Hij heeft het meisje een bevoorrechte positie gegeven. Ze mocht zelfs zijn paard verzorgen.
Uit het feit dat hij haar heeft "leren zoenen" leid ik af dat het meisje op dit gebied niet ervaren was (ervaren meisjes hoef je niet te leren zoenen). Van daaruit is hij steeds een stapje verder gegaan. Dat heet "groomen". Uiteindelijk resulteerde het in orale seks. Deze man wist precies wat hij aan het doen was.
Dat hij de feiten ontkent is natuurlijk niet raar; hij probeert straf te ontlopen.

Dat deze relatie is uitgekomen is ongetwijfeld omdat het meisje het aan haar ouders heeft verteld. En het is alleen maar goed dat er aangifte is gedaan. Om er op zijn minst voor te zorgen dat de man geen verdere slachtoffers meer maakt.
Of en hoe erg dit meisje hierdoor geestelijk is beschadigd hangt af van de hulp die ze krijgt. Maar dit vergeet ze de rest van haar leven niet meer.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:20

Babootje schreef:
Ik vind het ronduit schokkend om hier te lezen dat het meisje er ook wel zelf mee zal hebben ingestemd en het daarom niet zo erg is.
In de pubertijd zijn de hersenen (met name de pre frontale cortex) nog niet volgroeid. Dat maakt dat pubers vaak impulsief reageren en de gevolgen voor hun eigen handelen op het moment zelf niet goed kunnen overzien. Spijt komt vaak pas achteraf. Pubers leven in het "nu" en zijn nauwelijks bezig met de toekomst. Daarom is die wet er juist die seks door volwassenen met minderjarigen strafbaar stelt.

Deze man van 38 heeft (zoals ik uit de OP lees) aangestuurd op seks. Hij heeft het meisje een bevoorrechte positie gegeven. Ze mocht zelfs zijn paard verzorgen.
Uit het feit dat hij haar heeft "leren zoenen" leid ik af dat het meisje op dit gebied niet ervaren was (ervaren meisjes hoef je niet te leren zoenen). Van daaruit is hij steeds een stapje verder gegaan. Dat heet "groomen". Uiteindelijk resulteerde het in orale seks. Deze man wist precies wat hij aan het doen was.
Dat hij de feiten ontkent is natuurlijk niet raar; hij probeert straf te ontlopen.

Dat deze relatie is uitgekomen is ongetwijfeld omdat het meisje het aan haar ouders heeft verteld. En het is alleen maar goed dat er aangifte is gedaan. Om er op zijn minst voor te zorgen dat de man geen verdere slachtoffers meer maakt.
Of en hoe erg dit meisje hierdoor geestelijk is beschadigd hangt af van de hulp die ze krijgt. Maar dit vergeet ze de rest van haar leven niet meer.

Hier kan ik alleen maar helemaal mee eens zijn. Goed gesproken.