Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LBLGypsyCobs schreef:Paarden in dergelijke situaties steken het hoofd onder water om er maar zo snel mogelijk van af te zijn, het instinct zegt ze dat dat beter is dan levend aangevreten worden door roofdieren.
Ze moeten ook echt het hoofd boven water houden, dat hij schrikt van het gezaag aan de trailer, geeft beweging en actie bij het paard, maar wellicht was dat in deze situatie het enige beetje hoop op voldoende vechtlust.
Helaas heeft het hele ongeval te veel geëist van het paard, sterkte voor de eigenaresse![]()
Overigens kan het best dat de remkabel prima werkte en de trailer op de rem schoot, maar door die plotselinge rem is omgeslagen de sloot in.
Tobbes schreef:Trailer was los geschoten. Enig wat ik mij aanvraag is hoe met de rem kabel zit die de trailer op de oploop rem zou moeten trekken. Dit wil namelijk nog wel eens fout gaan.
Zoek maar eens op YouTube op aanhanger + remkabel. Die van mij zit om die reden met een lus om een karabijnhaak vast.
Maar of zou kunnen verkomen is de vraag. Hier hebben ze meerder N wegen lopen langs levensgevaarlijk kanalen die meer dan 2 meter diep zijn
Zelf heb ik voor noodgevallen altijd een goed mes in de auto waarmee ik een touw kan doorsnijden of het halster. Je zult nooit nodig hebben maar voor geval van dat is toch wel fijn.
Betreft los schieten, wanneer je een trailer aankopeld dan moet je eerst het neus wieltje omlaag draaien zodat de trailer de auto omhoog trekt uit de vering. Bijna niemand doet het maar op die manier kan je makkelijk testen of die wel goed vast zit.
Al kan een versleten trek haak, trekhaak die afbreekt of versleten koppeling van de trailer alsnog er voor zorgen dat die los schiet.
Al ken ik iemand die bij een caravan achter op was gereden met als gevolg dat de caravan los schoot.
Heel veel sterkte voor eigenaar van paard.
femo schreef:LBLGypsyCobs schreef:Paarden in dergelijke situaties steken het hoofd onder water om er maar zo snel mogelijk van af te zijn, het instinct zegt ze dat dat beter is dan levend aangevreten worden door roofdieren.
Ze moeten ook echt het hoofd boven water houden, dat hij schrikt van het gezaag aan de trailer, geeft beweging en actie bij het paard, maar wellicht was dat in deze situatie het enige beetje hoop op voldoende vechtlust.
Helaas heeft het hele ongeval te veel geëist van het paard, sterkte voor de eigenaresse![]()
Overigens kan het best dat de remkabel prima werkte en de trailer op de rem schoot, maar door die plotselinge rem is omgeslagen de sloot in.
een paard steekt natuurlijk niet zijn hoofd onder water. Dat lijkt me wel heel stug.. aangezien niemand in staat is zichzelf op die manier te verdrinken. dat gaat juist tegen het instinct in.
femo schreef:LBLGypsyCobs schreef:Paarden in dergelijke situaties steken het hoofd onder water om er maar zo snel mogelijk van af te zijn, het instinct zegt ze dat dat beter is dan levend aangevreten worden door roofdieren.
een paard steekt natuurlijk niet zijn hoofd onder water. Dat lijkt me wel heel stug.. aangezien niemand in staat is zichzelf op die manier te verdrinken. dat gaat juist tegen het instinct in.
femo schreef:LBLGypsyCops : Ja sorry, maar ik kan me er echt bar weinig van voorstellen. Ten eerste kan je jezelf niet verdrinken. en ten tweede zegt het instinct je hoe dan ook te overleven. vooral bij vluchtdieren als paarden. maargoed, ieder zijn gedachte en meningeven goede vrienden!
het is idd niet de jusite plek om deze discussie hier te houden!
LBLGypsyCobs schreef:Paarden in dergelijke situaties steken het hoofd onder water om er maar zo snel mogelijk van af te zijn, het instinct zegt ze dat dat beter is dan levend aangevreten worden door roofdieren.
Nouvel schreef:Ik denk dat het inderdaad niet gaat om zichzelf actief verdrinken maar om opgeven.
Mijn paard heeft als 2 jarige vast gelegen in de punt van de trailer omdat hij eerst over het schot en toen onder de voorstang door was gegaan.
Hij deed ook helemaal niks meer, ze geven na verloop van tijd op en doen dan niks meer, had hij in het water gelegen was hij verdronken...
Wij hebben toen ook alles geprobeerd om hem omhoog te krijgen en toen hij nergens op reageerde hebben we hem met longeerlijnen eruit getrokken...
janderegelaa schreef:Tobbes schreef:Trailer was los geschoten. Enig wat ik mij aanvraag is hoe met de rem kabel zit die de trailer op de oploop rem zou moeten trekken. Dit wil namelijk nog wel eens fout gaan.
Zoek maar eens op YouTube op aanhanger + remkabel. Die van mij zit om die reden met een lus om een karabijnhaak vast.
Maar of zou kunnen verkomen is de vraag. Hier hebben ze meerder N wegen lopen langs levensgevaarlijk kanalen die meer dan 2 meter diep zijn
Zelf heb ik voor noodgevallen altijd een goed mes in de auto waarmee ik een touw kan doorsnijden of het halster. Je zult nooit nodig hebben maar voor geval van dat is toch wel fijn.
Betreft los schieten, wanneer je een trailer aankopeld dan moet je eerst het neus wieltje omlaag draaien zodat de trailer de auto omhoog trekt uit de vering. Bijna niemand doet het maar op die manier kan je makkelijk testen of die wel goed vast zit.
Al kan een versleten trek haak, trekhaak die afbreekt of versleten koppeling van de trailer alsnog er voor zorgen dat die los schiet.
Al ken ik iemand die bij een caravan achter op was gereden met als gevolg dat de caravan los schoot.
Heel veel sterkte voor eigenaar van paard.
Ik wilde er niet direct over beginnen...Ben zelf examinator geweest bij het CBR en onderdeel van het examen is controleren of de trailer goed vast zit en ook blijft zitten. Helaas gaan met de nieuwe eisen weer minder mensen met kennis van de veiligheidseisen op stap. Inderdaad controleer je of de trailer goed vast zit door de auto met de met het neuswiel een paar slagen uit de vering te draaien. Maar je kunt er ook mee controleren of de haak of de koppeling versleten is. Dan schiet hij ook los. Daarnaast staan er merktekens op de koppeling, soms een + en een - en anders een rood of groen merkteken.
En dan heb je ook nog de bestuurders die de kabel van de losbreekrem gewoon over de haak heen doen en dan schiet die er net zo hard af als de trailer er vanaf gaat. Die kabel moet altijd aan een oog vastgehaakt worden.