Trailer met paard raakt te water in Spijkenisse *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Trailer met paard raakt te water in Spijkenisse *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:20

En nu is dit paard aan de buitenkant geladen en gelukkig aan de kant van de deur. Maar vaak worden paarden aan de binnenkant geladen voor stukje stabiliteit. Of het moet een 1 of 1.5 geweest zijn, maar ik zat er Vannacht aan te denken dat in geval van 2 paards de mijne het anders had gemaakt..wel een besef moment. Zou dit Paard geen verdoving hebben gehad dat het nog zo reageert als ze aan de trailer trekken?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:35

wat vreselijk zeg, sterkte aan allen die hierbij betrokken zijn/waren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:36

Paarden in dergelijke situaties steken het hoofd onder water om er maar zo snel mogelijk van af te zijn, het instinct zegt ze dat dat beter is dan levend aangevreten worden door roofdieren.

Ze moeten ook echt het hoofd boven water houden, dat hij schrikt van het gezaag aan de trailer, geeft beweging en actie bij het paard, maar wellicht was dat in deze situatie het enige beetje hoop op voldoende vechtlust.

Helaas heeft het hele ongeval te veel geëist van het paard, sterkte voor de eigenaresse :(:)

Overigens kan het best dat de remkabel prima werkte en de trailer op de rem schoot, maar door die plotselinge rem is omgeslagen de sloot in.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:41

LBLGypsyCobs schreef:
Paarden in dergelijke situaties steken het hoofd onder water om er maar zo snel mogelijk van af te zijn, het instinct zegt ze dat dat beter is dan levend aangevreten worden door roofdieren.

Ze moeten ook echt het hoofd boven water houden, dat hij schrikt van het gezaag aan de trailer, geeft beweging en actie bij het paard, maar wellicht was dat in deze situatie het enige beetje hoop op voldoende vechtlust.

Helaas heeft het hele ongeval te veel geëist van het paard, sterkte voor de eigenaresse :(:)

Overigens kan het best dat de remkabel prima werkte en de trailer op de rem schoot, maar door die plotselinge rem is omgeslagen de sloot in.

een paard steekt natuurlijk niet zijn hoofd onder water. Dat lijkt me wel heel stug.. aangezien niemand in staat is zichzelf op die manier te verdrinken. dat gaat juist tegen het instinct in.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:48

Tobbes schreef:
Trailer was los geschoten. Enig wat ik mij aanvraag is hoe met de rem kabel zit die de trailer op de oploop rem zou moeten trekken. Dit wil namelijk nog wel eens fout gaan.
Zoek maar eens op YouTube op aanhanger + remkabel. Die van mij zit om die reden met een lus om een karabijnhaak vast.

Maar of zou kunnen verkomen is de vraag. Hier hebben ze meerder N wegen lopen langs levensgevaarlijk kanalen die meer dan 2 meter diep zijn :(
Zelf heb ik voor noodgevallen altijd een goed mes in de auto waarmee ik een touw kan doorsnijden of het halster. Je zult nooit nodig hebben maar voor geval van dat is toch wel fijn.
Betreft los schieten, wanneer je een trailer aankopeld dan moet je eerst het neus wieltje omlaag draaien zodat de trailer de auto omhoog trekt uit de vering. Bijna niemand doet het maar op die manier kan je makkelijk testen of die wel goed vast zit.
Al kan een versleten trek haak, trekhaak die afbreekt of versleten koppeling van de trailer alsnog er voor zorgen dat die los schiet.
Al ken ik iemand die bij een caravan achter op was gereden met als gevolg dat de caravan los schoot.

Heel veel sterkte voor eigenaar van paard.

Ik wilde er niet direct over beginnen...Ben zelf examinator geweest bij het CBR en onderdeel van het examen is controleren of de trailer goed vast zit en ook blijft zitten. Helaas gaan met de nieuwe eisen weer minder mensen met kennis van de veiligheidseisen op stap. Inderdaad controleer je of de trailer goed vast zit door de auto met de met het neuswiel een paar slagen uit de vering te draaien. Maar je kunt er ook mee controleren of de haak of de koppeling versleten is. Dan schiet hij ook los. Daarnaast staan er merktekens op de koppeling, soms een + en een - en anders een rood of groen merkteken.
En dan heb je ook nog de bestuurders die de kabel van de losbreekrem gewoon over de haak heen doen en dan schiet die er net zo hard af als de trailer er vanaf gaat. Die kabel moet altijd aan een oog vastgehaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:53

femo schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

een paard steekt natuurlijk niet zijn hoofd onder water. Dat lijkt me wel heel stug.. aangezien niemand in staat is zichzelf op die manier te verdrinken. dat gaat juist tegen het instinct in.

Mensen , gaat hier aub geen discussie over beginnen in een topic als deze, de eigenaar leest dit misschien nog wel een keer, maak dan aub je eigen topic. Want wat moet dit een hel zijn geweest voor de eigenaar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:01

Wat een vreselijk bericht zeg! Heel veel sterkte voor de eigenaar en alle betrokkenen!

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:10

ah jeetje , je zou dat maar mee moeten maken met een paard van je ..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:14

Ohjajoh6: Het is niet mijn bedoeling om de eigenaresse overstuur te maken. maar om nou te zeggen dat in dat geval het paard liever zijn hoofd onder water had gehouden vind ik dus heel kwetsend naar de eigenaresse.

Maargoed, het blijft afschuwelijk natuurlijk :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:23

Wat een horror verhaal

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:25

Wat afschuwelijk |( . Wat verschrikkelijk voor de betrokkenen. Heel veel sterkte met dit verlies.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:40

Heb er vannacht nog aan gedacht... Blijft wel hangen, zo iets.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 09:59

femo schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Toch is het echt zo, zelfs een paard met een gebroken been dat zich in de kliniek in de drinkbak probeerde te verdrinken.

Dat is het instinct, maar ik wil daarmee niet zeggen dat de eigenaresse niet goed gehandeld heeft, dan begrijp je me totaal verkeerd.
Tuurlijk moet je het hoofd boven water houden, als je het niet doet weet je zeker dat ie het niet redt.

Ik vind het vooral triest dat na alles het paard alsnog is overleden, wat moet die meid samen met haar paard door een hel gegaan zijn :(:)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:04

LBLGypsyCops : Ja sorry, maar ik kan me er echt bar weinig van voorstellen. Ten eerste kan je jezelf niet verdrinken. en ten tweede zegt het instinct je hoe dan ook te overleven. vooral bij vluchtdieren als paarden. maargoed, ieder zijn gedachte en mening :) even goede vrienden!

het is idd niet de jusite plek om deze discussie hier te houden! :)

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:05

Jeetje wat schrik ik hiervan, arm paard en arme eigenaresse :(:) ik heb het filmpje niet kunnen vinden en daar ben ik achteraf blij om ook, want alleen de foto's laten al een horrorbeeld achter :\ heel veel sterkte voor de eigenaresse, en arm arm paard :\

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:25

Had gister dit topic gelezen en het kan me niet loslaten, echt verschrikkelijk...
Sterkte aan de eigenaresse en alle betrokkenen..
Wij hebben ook al een paar keer een paard in de sloot gehad,wel goed afgelopen maar echt verschrikkelijk om mee te moeten maken, en al helemaal met dit einde...

femo schreef:
LBLGypsyCops : Ja sorry, maar ik kan me er echt bar weinig van voorstellen. Ten eerste kan je jezelf niet verdrinken. en ten tweede zegt het instinct je hoe dan ook te overleven. vooral bij vluchtdieren als paarden. maargoed, ieder zijn gedachte en mening :) even goede vrienden!

het is idd niet de jusite plek om deze discussie hier te houden! :)

Dit is geen mening femo maar een feit, een paard doet een paar pogingen om eruit te komen en geeft dan op, als je zijn hoofd dan niet omhoog houd steekt hij hem zeker onder water om te verdrinken..

Paarden die kunnen staan is een ander verhaal, maar als ze zelf hun hoofd omhoog moeten houden stoppen ze ermee helaas..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:27

LBLGypsyCobs schreef:

Ik heb een filmpje gezien van het op de kant takelen en toen was het paard nog niet dood.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:29

Ik denk dat het inderdaad niet gaat om zichzelf actief verdrinken maar om opgeven.

Mijn paard heeft als 2 jarige vast gelegen in de punt van de trailer omdat hij eerst over het schot en toen onder de voorstang door was gegaan.
Hij deed ook helemaal niks meer, ze geven na verloop van tijd op en doen dan niks meer, had hij in het water gelegen was hij verdronken...
Wij hebben toen ook alles geprobeerd om hem omhoog te krijgen en toen hij nergens op reageerde hebben we hem met longeerlijnen eruit getrokken...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:31

Nouvel schreef:
Ik denk dat het inderdaad niet gaat om zichzelf actief verdrinken maar om opgeven.

Mijn paard heeft als 2 jarige vast gelegen in de punt van de trailer omdat hij eerst over het schot en toen onder de voorstang door was gegaan.
Hij deed ook helemaal niks meer, ze geven na verloop van tijd op en doen dan niks meer, had hij in het water gelegen was hij verdronken...
Wij hebben toen ook alles geprobeerd om hem omhoog te krijgen en toen hij nergens op reageerde hebben we hem met longeerlijnen eruit getrokken...

Dat is inderdaad iets heel anders dan zichzelf verdrinken.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:47

janderegelaa schreef:
Tobbes schreef:
Trailer was los geschoten. Enig wat ik mij aanvraag is hoe met de rem kabel zit die de trailer op de oploop rem zou moeten trekken. Dit wil namelijk nog wel eens fout gaan.
Zoek maar eens op YouTube op aanhanger + remkabel. Die van mij zit om die reden met een lus om een karabijnhaak vast.

Maar of zou kunnen verkomen is de vraag. Hier hebben ze meerder N wegen lopen langs levensgevaarlijk kanalen die meer dan 2 meter diep zijn :(
Zelf heb ik voor noodgevallen altijd een goed mes in de auto waarmee ik een touw kan doorsnijden of het halster. Je zult nooit nodig hebben maar voor geval van dat is toch wel fijn.
Betreft los schieten, wanneer je een trailer aankopeld dan moet je eerst het neus wieltje omlaag draaien zodat de trailer de auto omhoog trekt uit de vering. Bijna niemand doet het maar op die manier kan je makkelijk testen of die wel goed vast zit.
Al kan een versleten trek haak, trekhaak die afbreekt of versleten koppeling van de trailer alsnog er voor zorgen dat die los schiet.
Al ken ik iemand die bij een caravan achter op was gereden met als gevolg dat de caravan los schoot.

Heel veel sterkte voor eigenaar van paard.

Ik wilde er niet direct over beginnen...Ben zelf examinator geweest bij het CBR en onderdeel van het examen is controleren of de trailer goed vast zit en ook blijft zitten. Helaas gaan met de nieuwe eisen weer minder mensen met kennis van de veiligheidseisen op stap. Inderdaad controleer je of de trailer goed vast zit door de auto met de met het neuswiel een paar slagen uit de vering te draaien. Maar je kunt er ook mee controleren of de haak of de koppeling versleten is. Dan schiet hij ook los. Daarnaast staan er merktekens op de koppeling, soms een + en een - en anders een rood of groen merkteken.
En dan heb je ook nog de bestuurders die de kabel van de losbreekrem gewoon over de haak heen doen en dan schiet die er net zo hard af als de trailer er vanaf gaat. Die kabel moet altijd aan een oog vastgehaakt worden.

Hier moest ik ook gelijk aan denken. Hoeveel mensen ik om me heen al niet heb meegemaakt die niet goed wisten hoe ze uberhaupt moesten aankoppelen, of een meter achteruit moesten rijden.. En dan met een paard erin.. dat is vragen om problemen.
Ik draai altijddd me neuswiel weer uit om te checken, ookal zegt me vader vaak van jaa die zit wel goed hoor. Het is een kleine moeite en is inmiddels gewoon een automatische handeling van het aankoppelen geworden. Tevens hebben wij een 'vast neuswiel' op de trailer laten zetten, veel ouderen trailers hebben nog een neuswiel welke je eerst een stukje opdraait en je erna nog handmatig omhoog moet halen en vast zetten.. Zet je die niet goed vast en komt je neuswiel onderweg op de grond.. 1 drempel en je trailer ligt eraf..
Ik neem tevens altijd gereedschap mee, mes, tas reflectie spullen en reserve halster en touwen. Hopelijk neem ik het voor altijd voor niks mee, maar toch.

Maar dit is ietwat offtopic, we weten hier natuurlijk niet hoe het gebeurd is. Heel veel sterkte voor de eigenaren!

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:53

Wat heftig!
Heel veel sterkte voor de eigenaar!

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:55

Het is misschien wel off topic, maar tips van goed aankoppelen zijn denk ik altijd welkom?
Iemand had het over de trailer de auto "uit de vering" te laten trekken ter controle? Kan ik me even niets bij voorstellen. Kan iemand me dat uitleggen?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:06

Ik denk dat dat wel het gevaar is van het hele rijden met trailers, 'aankoppelen' word vaak eventjes snel uitgelegd/voorgedaan door iemand anders, waardoor er vele dingen mis kunnen gaan. Bij mijn dag cursus voor E rijbewijs heb ik over die 4u les verspreid wel 10x moeten aan en afkoppelen, zo vaak en met zoveel verplichte stapjes dat je er gek van werd, maar daardoor laat ik het nu nooit meer iemand anders doen en check alles zelf. Zelfde met lichten checken, handrem, remkabel. Allemaal cruciaal en check ik altijd voordat ik ga rijden, heen of terug weg.

Met 'uit de vering' laten trekken wordt bedoeld, zodra je de trailer aankoppelt en deze vast 'klikt' op de hendel, dan is het neuswil opgedraaid (want anders kan de koppeling niet op de trekhaak komen). Wanneer de koppeling nu vast zit, draai je het neuswiel weer uit (net zoals je zou doen met afkoppelen, alleen nu zonder de hendel van de koppeling 'open' te trekken). De koppeling blijft nu dus vast zitten aan de trekhaak, maar door het uitdraaien van het neuswiel, trek je als het waren je auto omhoog (uit de vering). Dit is wat er ook gebeurd over drempels en hobbels. Komt je auto inderdaad een paar cm omhoog (de wielen blijven staan hoor :') ) betekend dat dat je goed aangekoppeld zit. Zou de koppeling nu versleten zijn of niet goed erop vast zitten, dan zou je enkel je trailer omhoog draaien en je auto blijven staan.

Tevens zou ik alle paardentrailers met een neuswiel zoals deze linker 3, direct om laten wisselen voor een zoals de rechtste op de foto. Kost echt maar 5 tientjes en niet meer het gevaar van een neuswiel dat losschiet.

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:10

Jammer genoeg kan dat losschieten ook met het rechtste wiel. Zelf al meegemaakt met een gewone aanhangwagen. Niet echt aan te raden als die vol geladen is.

Als je het linkse neuswiel goed vast zet, dan kan er evenveel/evenweinig fout gaan als met het rechtste wieltje.

Bij ons zit het altijd zo vast getrokken dat het moet los 'stampen'. Vaak zit het gewoon te los vast (als je begrijpt wat ik bedoel).

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:12

Dank je voor de uitleg Canisia. Mijn man is gelukkig van het "controleren, leeg een rondje rijden met de trailer, keer flink remmen, keer flink optrekken, weer controleren, dan pony inladen".
En dan lekker voorzichtig wegrijden.