Paardenpaspoort verplicht vanaf januari 2004

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

margriet11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:57

Er bestaat toch iets van DNA-registratie voor mensen die chippen niet willen. Had ik dacht ik ergens gelezen. ?????

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:02

Dan doe je het niet. Het is (nog) niet verplicht. Als het straks wel verplicht wordt kost je het wel overnieuw centen.
DNA registratie is in het huidige wedstrijdreglement opgenomen en niet in de nieuwe regeling.

sundance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:15

moeten veulens onder de 7 maand ook een paspoort en chip hebben ????
en hoe gaat het bv bij shetlanders als je een hengstveulen hebt ?
wat gebeurt er met zulke veulens die normaal naar de handel gaan zonder papier
veel vinden de kosten te hoog van paspoort en chip
voor een hengst veulen

dus ik vraag mij af hoe dit gaat

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 20:41

Yessy"]
ik kreeg net bij ons op stal een versimpelde uitleg voor wat voor mij iig van toepassing is. ik heb een stamboek quarter en moet 1 februari met de trailer met haar weg, dus dan zou ik zo'n paspoort nodig hebben (al weet de politie er nog niets van en kunnen ze je dus niks maken omdatv ze het zelf nog niet snappen).

omdat het quarter stamboek hier verder ook niet aan meedoet, is het voor ons het handigst gewoon de veearts te bellen. die chipt haar dan en we krijgen meteen een formulier en codes enzo, dat moeten we dan opsturen en dan krijgen we een paspoort teruggestuurd.

klinkt makkelijker dan wat op de site staat Knipoog
[/quote]

Heb een mailtje naar de NQHA gestuurd (omdat ik zelf ook 2 quarters en een aih heb) en kreeg netjes het volgende antwoord:
[quote="NQHA schreef:
Wij staan wel op de lijst als Nederlandse Quarter Horse Associatie.
Je kan inderdaad bij ons een paspoort aanvragen, dan hebben we de volgende gegevens nodig:
Naam / plaats waar je paarden staan / telefoonnummer.
Zodra we deze gegevens hebben nemen we contact met je op om een afspraak te maken

Dus geen probleem denk ik!

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:41

mijn paard (die ergens op pension staat) is gechipt. Voor de fun hebben we nog een shetlander in de tuin staan. Moet die ook gechipt? Ik bedoel....je hebt mensen met kuddes shetlanders voor de lol waar verder niet mee gereist wordt of wat dan ook...moeten die allemaal gechipt???

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 09:49

Is er iemand die weet hoe het zit met de landen waar de verplichting nog niet helemaal erdoor is (dus nog niet geldig is) en een paard van dit land in NL brengen voor keuring en stamboekopname? Moet het paard dan voor het NL binnenkomt ook een pas hebben (als het doel van het binnenkomen van NL juist de stamboekopname is in combinatie met chippen en paspoort)?

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 10:30

Ik snap alleen niet waarom er in je paspoort moet staan wel of niet slacht!
mag je dat zelf invullen of moet dat ook weer speciaal met een stempel bevestigd worden door de dierenarts?
Welke medicijnen vallen er onder dat je paard niet geslacht mag worden?
Ik vind het een beetje te ver gaan allemaal hoor! Stel dat je paard ernstig ziek is en medicijnen bnodig heeft waardoor hij het nog wel kan redden,geven ze die dan nbiet omdat je slacht heb staan in je paspoort?
Eigenlijk wil ik hier wel meer van weten,aangezien ik een paard heb wat aardig onder de medicijnen gestaan heeft en waarschijnlijk weer op medicijnen moet!
Lundi

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:36

het is nog niet verplicht hoor.. ze willen het gaan invoeren dus het is nog niet verplicht

suusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:59

hai
mijn paard is WEL gechipt maar heeft GEEN paspoort , daar moet ik dus maar wel werk van gaan maken, maar gaat dat automatisch via je eigen verzekering? of is er nog een organisatie of iets war bij ik het het beste kan laten doen? en heeft iemand enig idee hoeveel het kost?? alvast bedankt...
groetjes, suus OK dan!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:09

In 2006 moeten ALLE paarden die in nederland gehouden worden en vervoerd worden gechipt zijn en een paspoort hebben.
Dus ook hobbygrasmaaiers, gezelschapspony's etc etc

En dat voor die 2 x per jaar dat ik mn hobbyshet per trailer vervoer Scheve mond

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:44

lundi schreef:
Ik snap alleen niet waarom er in je paspoort moet staan wel of niet slacht!
mag je dat zelf invullen of moet dat ook weer speciaal met een stempel bevestigd worden door de dierenarts?
Welke medicijnen vallen er onder dat je paard niet geslacht mag worden?
Ik vind het een beetje te ver gaan allemaal hoor! Stel dat je paard ernstig ziek is en medicijnen bnodig heeft waardoor hij het nog wel kan redden,geven ze die dan nbiet omdat je slacht heb staan in je paspoort?
Eigenlijk wil ik hier wel meer van weten,aangezien ik een paard heb wat aardig onder de medicijnen gestaan heeft en waarschijnlijk weer op medicijnen moet!
Lundi

ze willen zo min mogelijk medicijnen in de menselijke voedselketen hebben. als jij zegt dat je later je paard wilt laten slachten, moeten de medicijnen die hij krijgt genoteerd worden in het paspoort. als hij dan geslacht moet worden, kunnen ze nakijken welke medicijnen hij gehad heeft en of hij geen medicijnen heeft gehad die niet in de voedselketen terecht mag komen. als hij bijv. medicijnen heeft gehad die ze niet in het vlees willen, mag hij wel geslacht worden, maar niet voor het vlees. dus zal je er ook niets voor krijgen. als jij in je paspoort laat zetten dat hij geslacht wordt, houden ze rekening met de medicijnen die hij krijgt. het kan dus zijn dat je paard medicijnen die ze leven kunnen redden maar die "gevaarlijk"zijn voor de voedselketen dus NIET krijgt. je kan op dat moment nog in je paspoort laten veranderen dat je hem niet wilt laten slachten (zodat je paard die medicijnen toch kan krijgen), maar dat kan je dan ( bijv. als hij weer beter is) niet meer omdraaien in wel laten slachten. het paspoort moet je dierenarts verder invullen. daar mag je niet zelf in zitten prutsen. dat is niet geldig.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:51

Jolande"]
[quote="Yessy"]ik kreeg net bij ons op stal een versimpelde uitleg voor wat voor mij iig van toepassing is. ik heb een stamboek quarter en moet 1 februari met de trailer met haar weg, dus dan zou ik zo'n paspoort nodig hebben (al weet de politie er nog niets van en kunnen ze je dus niks maken omdatv ze het zelf nog niet snappen).

omdat het quarter stamboek hier verder ook niet aan meedoet, is het voor ons het handigst gewoon de veearts te bellen. die chipt haar dan en we krijgen meteen een formulier en codes enzo, dat moeten we dan opsturen en dan krijgen we een paspoort teruggestuurd.

klinkt makkelijker dan wat op de site staat Knipoog
[/quote]

Heb een mailtje naar de NQHA gestuurd (omdat ik zelf ook 2 quarters en een aih heb) en kreeg netjes het volgende antwoord:
[quote="NQHA schreef:
Wij staan wel op de lijst als Nederlandse Quarter Horse Associatie.
Je kan inderdaad bij ons een paspoort aanvragen, dan hebben we de volgende gegevens nodig:
Naam / plaats waar je paarden staan / telefoonnummer.
Zodra we deze gegevens hebben nemen we contact met je op om een afspraak te maken

Dus geen probleem denk ik!
[/quote]
dank je Lachen dat is ook wel een heel handige manier dan ja! en hoe duur is dat dan?

stokpeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:33

zucht, het is niet leuk dat chippen. maar je kon er op wachten... laten we maar blij zijn dat het niet zo gaat als bij koeien, schapen enz. knip een oorbel in beide oren. het heeft nadelen maar ook voordelen...
ik moet dus nu nog 1 haflinger gechipt hebben. de anderen waren al gechipt toen ik ze kreeg. mijn eerste liet ik ook niet doen omdat ik geen wedstrijden rij of keuringen met hem loop.
ik vraag me wel af of ze iedere trailer die onderweg is gaan controleren...
ik weet wel dat je je paard gemakkelijk via een ponyclub kan laten chippen. daar doen ze het met meerderen tegelijk en dan is het niet zo duur. misschien kan er een foto bij ipv schets?
ik heb sinds een jaar een merrie die geimporteerd is uit oostenrijk. zat een paspoort met chip bij. geen schets in het paspoort maar keurige zwartwitte pasfoto's van rechts, links en voor aanzicht ( ze is net zo'n crimineeltje op de foto's)

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:33

Natasha"]
[quote="Waterkippie schreef:
dus gewoon zeggen dat ze wel bestemd zou kunnen zijn voor de slacht.. dan is er niets aan de hand!

Dank je Kippie!!!!
Dit wilde ik alle Bokkers voorhouden zoals je weet!!!
[/quote]

En daar ben je dus helemaal mis mee.Dit is wellicht straks het grootste probleem.
Als je namelijk je paard als slachtpaard inschrijft dan mogen straks niet meer alle geneesmiddelen gebruikt worden ten behoeve van dit paard.
Het is namelijk zo dat straks (net als nu al in Duitsland) ALLE medische handelingen verricht bij je paard in het paspoort moeten komen.
En een geneesmiddel dat niet gezond is in vlees mag dus bij die categorie NIET gebruikt worden.

En aan de andere kant is het zo dat je je paard als niet-slachtpaard kan laten inschrijven.
Maar dat heeft als gevolg dat je in principe ook geen baas meer bent over je paard. Alleen een dierenarts kan beslissen dat je paard afgemaakt moet worden. Die heeft daarover beslissingsrecht...JIJ NIET.

Het is dus wel degelijk straks EEN PROBLEEM.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:40

Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat. Wij hebben (stamboek)schapen, met oornummers dus en moeten al sinds jaren bij (laten) houden welke medicatie er wordt gebruikt.
Nou, mooi niet dus he. Iedereen doet alsof z'n neus bloedt, dierenarts vraagt nergens naar, wij ook niet.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:58

Kendra schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat. Wij hebben (stamboek)schapen, met oornummers dus en moeten al sinds jaren bij (laten) houden welke medicatie er wordt gebruikt.
Nou, mooi niet dus he. Iedereen doet alsof z'n neus bloedt, dierenarts vraagt nergens naar, wij ook niet.

Ik denk ook dat in eerste instantie dat in principe hier eerst nog zo zal gaan. In feite moet het immers nu ook al voor de paarden met een paspoort.
Maar feit is dat het in Duitsland over het algemeen al anders is; ze willen dan eerst het paspoort hebben voordat ze uberhaupt enige medische handeling willen verrichten.
Dierenartsen zullen hier ook echt niet om staan te springen om extra administratieve handelingen te gaan doen voor elk wissewasje.
Maar geef het nog een paar jaar en een paar ziektes als MKZ, BSE, varkenspest of whatever en dan....

(En de dierenartsen passen hun tarieven er wel weer op aan Scheve mond Vingers aflikken )

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:47

sundance schreef:
moeten veulens onder de 7 maand ook een paspoort en chip hebben ????
en hoe gaat het bv bij shetlanders als je een hengstveulen hebt ?
wat gebeurt er met zulke veulens die normaal naar de handel gaan zonder papier
veel vinden de kosten te hoog van paspoort en chip
voor een hengst veulen

dus ik vraag mij af hoe dit gaat

en hoe oud moeten ze dan zijn voor ze gechipt worden?

suusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:24

suusjuhh schreef:
hai
mijn paard is WEL gechipt maar heeft GEEN paspoort , daar moet ik dus maar wel werk van gaan maken, maar gaat dat automatisch via je eigen verzekering? of is er nog een organisatie of iets war bij ik het het beste kan laten doen? en heeft iemand enig idee hoeveel het kost?? alvast bedankt...
groetjes, suus OK dan!

dat schreef ik dus zelf...niemand die een antwoord op mijn vraag heeft?
groetjes, suus

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:02

Gaitkeeper"]
[quote="Natasha"][quote="Waterkippie schreef:
dus gewoon zeggen dat ze wel bestemd zou kunnen zijn voor de slacht.. dan is er niets aan de hand!

Dank je Kippie!!!!
Dit wilde ik alle Bokkers voorhouden zoals je weet!!!
[/quote]

En daar ben je dus helemaal mis mee.Dit is wellicht straks het grootste probleem.
Als je namelijk je paard als slachtpaard inschrijft dan mogen straks niet meer alle geneesmiddelen gebruikt worden ten behoeve van dit paard.
Het is namelijk zo dat straks (net als nu al in Duitsland) ALLE medische handelingen verricht bij je paard in het paspoort moeten komen.
En een geneesmiddel dat niet gezond is in vlees mag dus bij die categorie NIET gebruikt worden.

En aan de andere kant is het zo dat je je paard als niet-slachtpaard kan laten inschrijven.
Maar dat heeft als gevolg dat je in principe ook geen baas meer bent over je paard. Alleen een dierenarts kan beslissen dat je paard afgemaakt moet worden. Die heeft daarover beslissingsrecht...JIJ NIET.

Het is dus wel degelijk straks EEN PROBLEEM.
[/quote]

Dat eerste heb je fout, het klopt dat een aantal medicijnen dan op de 'gevarenzone ' staat, maar wat ik heb begrepen is dat je dat nog kan veranderen naar * niet bestemd voor slacht * op het moment dat je paard de medicijnen nodig heeft die anders niet zouden mogen.
Andersom kan je dit niet meer veranderen en ben je dus je paard kwijt als de medicijnen de pan uit stomen b.w.v

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 22:34

Ik heb geen slechte ervaring met het chippen en wil overige paardenbezitters die aan wedstrijden deelnemen laten weten dat het echt allemaal wel meevalt.
Bij de Knhs is het allang verplicht (als je aan wedtrijden deelneemt)en het was destijds goed georganiseerd. Er werd door veel clubs en maneges gezamelijke chippen georganiseerd en zodoende konden de kosten voor het chippen ook nog relatief laag gehouden worden. Ik begrijp dat het voor de recreatie ruiter natuurlijk een heel andere verhaal is maar echt het geeft je een veilig gevoel dat je je eigen paard overal kunt identificeren. En dat paspoort meenemen val t ook wel mee. Ik heb in de auto toch ook altijd mijn rijbewijs bij. Waarom zou ik hier dan over moeten zeuren.

Gewoon doen dus.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:16

vandaag is die van mij gechipt. ik heb haar net laten overschrijven officieel op mijn naam. Ik heb haar al 2 1/2 jaar dus dat werd tijd.

toen werd gezegd van ze moet ook gechipt worden. ja dan nog meer kosten. Ik heb toen aangegeven dat die van mij niet op de trailer wil voor zo'n dag samen met ale andere fjorden chippen. toen zeiden ze van oke dan proberen we die van jou mee te nemen in een chip ronde volgend jaar (nu dus).

dus vandaag belt er iemand op: " de chopconsulent die voor het fjorden stamboek werkt" Ik van o jee nu al en hoeveel kost dat. en dat viel toch reuze mee maar 23 eurootjes en ik ben niet eens lid van het stamboek.

dus ze is geschipt. en ik ben er wel blij om want dan ben ik er van af. want uiteindelijk zal het voor iedereen wel verplicht worden

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 23:55

Ik heb toevallig nu een paard staan met zo'n paspoort waarin staat Niet bestemd voor de slacht.Een Duits paspoort idd.

Jongens laat je niet gek maken, veeartsen gaan echt niet iedere keer als ze langskomen om je paspoort vragen om te registreren wat voor medicijnen ze gegeven hebben!
Daar hebben ze helemaal geen tijd voor.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 08:00

Het chippen in grote getalen op maneges en clubs e.d gebeurt haast niet meer omdat er in die periode alles bijna al gechipt is.
Misschien dat ze nu weer van die nieuwe acties gaan doen met grote groepen chippen...

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:03

Mijn pony heeft geen papieren. Door welk stamboek moet ik hem dan laten chippen en een paspoort van krijgen. Of kan dat ook gewoon door een willekeurige dierenarts? Is het nu serieus al verplicht? Dus als ze nu op stal komen krijgt de helft een vette boete op zo? En hoe zit het met manegepony's?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:33

Mijn veulen is van voor 01-01-04, moet ze dan ook al gechipt worden? Of is het pas verplicht vanaf 01-01-06? Ik ga niet met haar op de trailer (hooguit voor een spoedgeval en daarvoor ga ik niet chippen). Ze heeft (nog) geen papieren. Wie weet hoe het zit?